Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Érzékekre ható film lett a Dűne

| 2021. 10. 31. | 11:10:00
Az alkotók mesterien kapják el az író atmoszférateremtését. Filmkritika. +Előzetes
Érzékekre ható film lett a Dűne
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Hatalmas érdeklődés előzte meg a Dűnét (Dune, 2021) az egész világon, már csak amiatt is, mert tavaly októberről halasztották el a bemutatót idénre. Meg természetesen azért is, mert a világhírű regény megfilmesítésébe korábban már két rendezőnek is beletört a bicskája.

Alejandro Jodorowsky például már az előkészítő fázisban kénytelen volt feladni terveit (erről még külön dokumentumfilm is készült) a Dűnével kapcsolatban. David Lynch elkészítette a maga feldolgozását 1984-ben, de az akkora bukás lett, hogy a rendezőnek majdnem ráment a karriere.

Ilyen előjelekkel vágott neki az adaptációnak napjaink egyik – méltán – legnagyobb direktorának tartott Denis Villeneuve. A Dűnével kapcsolatban mindig is fennállt, hogy megfilmesíthetetlen, hiszen olyan szövevényes és komplex világgal bír Frank Herbert műve, amely lehetetlenné teszi az adaptálását. A science-fiction irodalom alapvetésének számító regény összetettsége azonban nemcsak a belső monológokban történő, cselszövésekkel és árnyalt karakterekkel teli történetben van, hanem a Herbert által leírt technológiai világban is.

Utóbbi ábrázolásában már ott tart a filmipar, hogy azt könnyű szerrel meg tudja ugrani, azonban előbbi esetében ez jóval nehezebb. Vagyis legalább az egyik pont a kettőből megvolt, ráadásul a bevallottan Dűne-rajongó Villeneuve-nél jobb rendezőt keresve sem találhattak volna az adaptációhoz. A kanadai rendező mestere a világteremtéseknek, ezt már megmutatta az Érkezés (Arrival, 2016), valamint a Szárnyas fejvadász 2049 (Blade Runner 2049, 2017) kapcsán is. Utóbbi kettő sci-fi pedig igencsak jó ajánlólevél volt a Dűne elkészítéséhez.    

A történet az emberiség távoli jövőjében játszódik, valamikor a 10 000-es években. Az emberek már több bolygót kolonizáltak, de furcsa módon nem demokratikus berendezkedés, hanem egy feudális rendszer alakult ki, amelynek neve: impérium. Az impérium császára IV. Shaddam, aki arra kéri az Atreides-ház fejét, Leto Atreidest (Oscar Isaac), hogy családjával vegye át az uralmat az Arrakison a Harkonnenektől. Az Arrakis egy nagyon értékes hely, hiszen itt található a fűszernek nevezett pszichoaktív szer, amely elengedhetetlen az űrutazáshoz. Az Atreides-ház végül elfogadja a felkérést, azonban ezzel egy olyan politikai manőverbe evezik magukat, amely megváltoztatja az egész életüket.

A Dűnét igazából kétféle módon érdemes feldolgozni: vagy egy erős szerzői vízióval bíró alkotó kell, aki csak mankóként használja az alapanyagot, vagy könyvhöz hűen nyúl hozzá. Villeneuve az utóbbit választotta, és nagyon jó adaptációt rakott le az asztalra, amely ténylegesen csak a legfontosabb pontokon sűrített, amúgy szépen tartotta a regény felépítését. Ebből a szempontból mindenképpen jól vizsgázott a film.

A Dűne nagyon mély filozófiai és komplex világával viszont Villeneuve sem tudott mit kezdeni, és az az igazság, hogy ezért alig hibáztatható. Az viszont egyértelműen probléma, hogy a rendező nagyon meg sem próbálja árnyalni a figurákat és a politikai machinációkat is lebutítja, olyannyira, hogy aki esetleg nem olvasta a regényt, az könnyen elvesztheti a fonalat. Mivel ez a kilúgozás egyes szereplők motivációját is érinti, így kapkodhatjuk a fejünket például Dr. Yueh (Chen Chang) cselekedetén. Tény, a regény belső vívódásait, gondolatait és árnyalt figuráit elképesztően bonyolult feladat érvényesen adaptálni, azonban érdemes lett volna jobban megpróbálni.   

Emellett a főbb szereplők közötti kapcsolatokat is csak felskiccelte – ez különösen fájó Leto és Jessica (Rebecca Ferguson) viszonyában, akiknek egy igazi közös jelenete van, de sajnos az is csak mintha lógna a levegőben. A Harkonnenek már-már horrorisztikus megjelenítése is idetartozik, egydimenzióssá alakításuk is gond, de magának a fűszernek a misztériumát sem teljesen ismerhetjük meg. Talán a legfájdalmasabb azonban Paul Atreides (Timothée Chalamet) esete, aki a Dűne főhőse, az egész univerzumra hatással lévő figura – sajnos a motivációiból, a kiválasztottságtudat miatti őrlődéséből lényegében semmit sem kapunk. Holott ez a mostani feldolgozásban is megjelenik mint téma, szóval nem a könyv miatt várható el a kibontása.

Az egyszerűsítés nyilván szükséges volt, de a rendező és a forgatókönyvírók túlzásba estek.

Ez a cselekményvezetésben is megmutatkozik, ugyanis olyan, mintha rengeteg expozíciós jelenet követte volna egymást, mintha felvezetéseket láthattunk volna. Kicsit kapkodó lett a cselekményvezetés, alig bontotta ki a történetet és nem tudta mélyíteni igazán a figurákat Villeneuve. Pedig egy ilyen horderejű filmtől elvárás, hogy érvényes morális dilemmákat vessen fel és bontson ki, árnyalt karaktereket és viszonyokat ábrázoljon.

A Dűne – a fenti kifogásoktól függetlenül – azonban kiváló film. Mégpedig azért, mert ennél jobban és látványosabban nem lehetett volna megteremteni a Frank Herbert által leírt világot. A cselekmény szintjén Villeneuve tényleg jól meséli el ezt a történetet, emellett a díszletek és jelmezek, a helyszínek mind telitalálatnak bizonyulnak. Az alkotók mesterien kapják el az író atmoszférateremtését, és sikerül egy igazán nagyívű és epikus történetet elkészíteni. Itt egyértelműen érezhető Villeneuve nagyszerű érzéke a világteremtéshez.

Merthogy azért a Dűne mégiscsak egy gondosan és precízen elkészített alkotás, aminek a látványvilága elképesztően letaglózza a nézőt, és sodorja magával ez a grandiózusan megcsinált történet. Villeneuve azért például a többször megmutatott felsorakozó katonákkal, magának a Dűne védjegyének számító homokféregnek a jelenlétével képes monumentálissá emelni a filmet, ezt pedig tetézi, hogy remek beállításokkal képes érzékletesen ábrázolni a történet egyes pontjait.

Ami miatt még működőképes a Dűne, az a film nagyjából második fele. Itt történik valami nagy horderejű dolog, innentől kezdve pedig az addig kevésbé jelenlévő feszültség is megérkezik. Mintha a felvezetések után elindult volna a cselekmény. Innen megpróbált Paulnak és az anyjának, Jessicának a viszonyára, valamint Paul megváltó szerepére koncentrálni a rendező, csak erre meg éppen vége lett a filmnek.

Előzetesen sejteni lehetett ugyanis, hogy nem dolgozzák fel a teljes könyvet, és úgy tűnik, érkezik is majd a folytatás. A második rész hiányában emiatt nehezebb is értékelni ezt a filmet, hiszen majd azzal lesz teljes. Akkor remélhetőleg sikerül majd elmélyíteni ezt az iszonyatosan rétegzett, filozófiában és ideológiában rendkívül gazdag, sűrű szövésű történetet.

Önmagában nehéz helyzet lehetett az adaptálás, hiszen két részben kellett eleve megcsinálni, így az első etap inkább tényleg csak előkészítés volt. Azt gondolom, kompromisszumos megoldás születhetett: Villeneuve-nek megmondták, két és fél óra lehet ez a film, cserébe pedig  elkészítheti a másik felét.  A rendezőből kiindulva el tudom képzelni, hogy ő megcsinálta volna egyben a regényt, csak akkor valószínűleg három és fél vagy négyórás alkotást kaptunk volna, abba viszont nem mentek bele a producerek. Pedig talán akkor tökéletes lehetett volna a Dűne.

Így viszont lehet hiányérzet, például a színészek sem nagyon tudtak mit kezdeni a szerepükkel. Mindenki hozta az elvárható magas színvonalat, ami egy ilyen történethez illik. Talán Rebecca Fergusont lehet kiemelni Jessica Atreides szerepében, ő kissé árnyaltabb figura, és a színésznő ki is hozza belőle ezt. Remélhetőleg a második részben már rétegzettebb karaktereket láthatunk.

A Dűne mindenesetre kiemelkedik a kortárs hollywoodi mezőnyből, hiszen sokkal érettebb és kimunkáltabb, mint a legtöbb látványorgiát kínáló blockbuster. Egy hamisítatlan, lenyűgöző és látványos, az emberi érzékekre ható grandiózus alkotás, amit hihetetlen öröm volt látni a moziban.    

Gaál Csaba

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Angelina Jolie 50.: színésznőből humanitárius példakép
Angelina Jolie 50.: színésznőből humanitárius példakép
Három Golden Globe, egy Oscar, három férj és hat gyerek.
Repülő „diákok” a debreceni író főhősei
Repülő „diákok” a debreceni író főhősei
Megjelent Vass Gergely legújabb mesekönyve.
Magyar rövidfilm is versenyez Cannes-ban
Magyar rövidfilm is versenyez Cannes-ban
Kenyeres Bálint alkotása megkaphatja az Arany Pálmát.
Máris a Netflixen a Hunyadi teljes évada!
Máris a Netflixen a Hunyadi teljes évada!
Így az egész világ láthatja.
Grandiózus csatajelenettel ért véget a Hunyadi
Grandiózus csatajelenettel ért véget a Hunyadi
Minden szempontból szintlépés a hazai sorozatgyártásban.
Jön a Harry Potter-sorozat!
Jön a Harry Potter-sorozat!
A sorozat hűen adaptálja J. K. Rowling könyvsorozatát.
Ötvenéves minden idők egyik legjobb vígjátéka
Ötvenéves minden idők egyik legjobb vígjátéka
Olyan alacsony költségvetésből készült, hogy sokan bukásra ítélték.
Elhunyt Richard Chamberlain
Elhunyt Richard Chamberlain
Egyik napról a másikra az amerikai tinilányok első számú kedvence lett.
Hatvanéves mindenki Carrie Bradshaw-ja
Hatvanéves mindenki Carrie Bradshaw-ja
Sarah Jessica Parkernek a Szex és New York hozta meg a világhírt.
József Attila ihlette a hajdúböszörményi filmest
József Attila ihlette a hajdúböszörményi filmest
A Reménytelenül debreceni ősbemutatóján jártunk.
A Demjén-film túlszárnyalta a Futni mentemet
A Demjén-film túlszárnyalta a Futni mentemet
Átvette a vezetést a magyar mozik nézettségi toplistáján.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Kreisz Brúnó Debrecen mellett döntött
Kreisz Brúnó Debrecen mellett döntött
A jégkorongozó szerződést hosszabbított a DEAC-cal.
Hirdetés
Hirdetés
Medence körüli burkolat: a biztonság garanciája
Medence körüli burkolat: a biztonság garanciája
Mire jó a medence körüli burkolat és milyen előnyökkel rendelkezik?
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Kedvezményes lakáshitel: itt vannak a részletek
Felkészülnek a lakásfelújítást tervezők.
Otthonteremtés: még kedvezményesebb hitel
Az első lakásvásárlók számára.
Elbocsátási hullám a debreceni CATL-nél?
Az akkumulátorgyárat építő cég nem válaszolt az újságírói megkeresésre.
Ezért fellebbezett a Semcorp Debrecenben
A kínai vállalatnál és a kormányhivatalnál is érdeklődtünk az események miatt.
A magyar dinnye külföldön is kelendő
A minőség továbbra is kiváló.
Árfigyelő: újabb termékkategóriákkal bővült a rendszer
Már országos drogéria-hálózatok is napi szinten szolgáltatnak adatokat.
Támogatott tartalom
Gyanta eltávolítása autóról
Gyanta eltávolítása autóról
Így védd meg a fényezést!
Könnyek a vízben – koncert, ami életeket változtathat meg
Könnyek a vízben – koncert, ami életeket változtathat meg
Jótékonysági összefogás Székelyföldért a Puskás Szoborparkban.
50 év szabadságvágy – Mandoki Soulmates megakoncert
50 év szabadságvágy – Mandoki Soulmates megakoncert
Budapest, Budai Vár, Szentháromság tér. 2025. augusztus 21., 19 óra.
NOXA klímával a forró nyári napok is könnyedebben telnek
NOXA klímával a forró nyári napok is könnyedebben telnek
Most 15 százalék kedvezménnyel a Gulyás Tüzépen.
Hirdetés
Hirdetés