F1: nagy bajban az újoncok
Miközben Valenciában már javában készülnek a Forma-1-es csapatok a március 14-i szezonnyitó bahrein-i futamra, addig gőzerővel folyik a találgatás, hogy mely pilóták lehetnek még befutók a jelenleg is kiadó két versenyzői ülésre a Campos Meta 1-nél és a USF1 Team-nél. S hogy még cifrább legyen a helyzet, az említett két alakulat sorsát is kérdésesnek tartja sok szakember; a jól értesültek szerint ugyanis nincs meg a kellő anyagi háttér sem a spanyol gárdánál, sem pedig az újvilági csapatnál ahhoz, hogy az elit kategóriában tartósan szerepelni tudjanak.
A hírek szerint a Camposnál van a nagyobb probléma, hiszen az éves költségvetés mintegy fele áll rendelkezésre pillanatnyilag a csapat kasszájában, s a vevők bizony nem tolonganak, minden befektető húzódozik attól, hogy a még mindig méregdrágának számító sportban szponzorként megjelenjenek. S ha lenne is olyan bátor vállalkozó, aki neki óhajt vágni a költséges mutatványnak, nem biztos, hogy elnyeri tetszését és támogatását a Forma-1 nagyurának, Bernie Ecclestone-nak.
Ez a helyzet a spanyol team többségi tulajdonára bejelentkező Tony Teixeira-val is: az A1 GP-ből kiegyenlítetlen számlákat a háta mögött hagyva kiugró üzletember jelenléte Ecclestone szerint nem vetne jó fényt a száguldó cirkuszra, aki így aztán más megoldást keres. Az új lehetőség a Stefan GP, Stefan Zoranovic vezetésével, aki a rossz nyelvek szerint meg is kezdte az aknamunkát, hogy a Campost teljesen ellehetetlenítse: a hírek arról szólnak, hogy Zoranovic megvette a Camposnak készített karosszériát a Dallarától, miközben a tavalyi Toyota karosszéria rendelkezésére áll a csapatnak. Emögött a lépés mögött csak üzleti húzást sejthetünk: ha a Camposnak nem lesz az FIA által elfogadott kocsiszekrénye, akkor egyáltalán nem indulhat neki a bajnoki sorozatnak. És akkor nyitva áll a kapu egy újabb szerencsét próbáló alakulat előtt.
E sorok írójának az egész történetben az a legszomorúbb, hogy a Camposnál tavaly aláíró Bruno Senna F-1-es helye ismét hajszálon lóg, s nagyon úgy néz ki, hogy a tavalyi Honda ülésről lemaradó brazil tehetségnek nem biztos a lehetősége. Ha tehát a Campos nem indul, akkor nem halljuk a legendás Senna nevet verseny közben, ha pedig veszi az újonc csapat az akadályt, akkor továbbra is ott a kérdés: tapasztalt, de „szegény” versenyző lesz Bruno csapattársa, vagy még egy kezdőt ültetnek be Senna mellé cserébe a pénzéért.
A hajszálnyival biztosabb lábakon álló USF1 Teamnél már leszerződött Jose Maria Lopez, aki még az argentin állam támogatását is élvezi a Forma-1-es karriere indulásánál és úgy tudni, hogy az újonc jenki csapat azzal az Adrian Vallesszel tárgyal a másik ülésről, aki korábban a GP 2-ben és a Formula Superleague-ben is szerepelt, egyelőre különösebben kiemelkedő eredmények nélkül. Kíváncsian várjuk a fejleményeket!
Ferenczi László