Aján Tamásék reagáltak a súlyos vádakra

MTI

2020.01.06. 20:14

Aján Tamásék reagáltak a súlyos vádakra
Aján Tamást eddig az egyik legsikeresebb magyar sportdiplomatának tartották

A német ARD filmje szerint nagyüzemi doppingolás zajlik a súlyemelőknél – a nemzetközi szövetség asszisztálásával.

Hirdetés

A Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) felszólította a Nemzetközi Súlyemelő Szövetséget (IWF), hogy tisztázza magát az ARD német közszolgálati televíziós csatorna dokumentumfilmjében elhangzott „komoly és aggasztó vádak” alól, a doppinggyanúba keveredettek pedig ne vehessenek részt az olimpián!

A NOB januűr 6-án arra reagált, hogy az ARD csatorna szerint korrupciós ügyek miatt indulhat büntetőeljárás a Nemzetközi Súlyemelő Szövetség (IWF) elnökével. Aján Tamással szemben. Azt is állították dokumentumokra hivatkozva, hogy a súlyemelésben szisztematikus doppingolás folyik az IWF tudtával.

A NOB közölte, a doppingszabályok betartatásáért kizárólag a Nemzetközi Doppingellenes Ügynökség (WADA) felelős. „A NOB teljes mértékben megbízik a WADA működésében, és elvárja, hogy az IWF egyszer s mindenkorra tisztázza magát a vádak alól. A NOB a WADA-hoz fordul annak érdekében, hogy minden személy távol maradjon az olimpiától, aki érintett a doppingkódex elleni állítólagos vétségekben” – áll a NOB közleményében.  A NOB egyúttal közölte, hogy felállított egy fegyelmi bizottságot, amely kivizsgálja a 2012-es londoni olimpián bronzérmes Rattikan Gulnoi beismerő vallomásának következményeit. A 26 éves thaiföldi súlyemelő azt állította, hogy 18 éves kora óta tiltott teljesítményfokozókat kapott.

A thai Rattikan Gulnoi állítja, 18 éves kora óta doppingolják

A világszervezet ugyanakkor visszautasította a „Titkos dopping – az emelők ura” című filmben elhangzott állítást, amely szerint a NOB is birtokában van a legtöbb olyan dokumentumnak, amelyeken a műsor alapszik.

Több millió dollárt kérnek számon Aján Tamáson

Az ARD vasárnap dokumentumokra hivatkozva arról számolt be, hogy a súlyemelésben szisztematikus doppingolás folyik az IWF tudtával. Eszerint a 2008 és 2017 között olimpián és világbajnokságon érmes súlyemelők csaknem felét nem ellenőrizték a felkészülési időszakban, edzőtáborban.
A Német Súlyemelő Szövetség elnöke, Christian Baumgartner és Antonio Urso, az Európai Súlyemelő Szövetség olasz elnöke pénzügyi szabálytalanságokról is beszél a műsorban. Baumgartner szerint Aján Tamás évtizedek során felépített egy rendszert, amely lehetővé tette a doppingolás eltitkolását. A 80 éves magyar sportdiplomata 1976 és 2000 között főtitkára volt az IWF-nek, azóta pedig az elnöke.
Az ARD beszámolt két svájci bankszámláról is, amelyekre 1992-től 23 millió dollár érkezett, ez az összeg nem szerepelt az IWF mérlegében – Urso évek óta állítja, hogy a NOB-tól érkező pénz egy része itt landolt. Az olasz sportvezető szerint a számlák felett egyedül Aján Tamás rendelkezett, és 5,5 millió dollár sorsa tisztázatlan.

A budapesti székhelyű IWF január 6-án közölte: az ARD műsorában „bizonyítatlan és nagyon súlyos vádak hangzottak el az IWF elnöke ellen, amelyek minden alapot nélkülöznek, és amelyeket a szövetség kategorikusan visszautasít”. Az IWF bekérte a műsor angol nyelvű átiratát és a kutatási anyagokat, s jelenleg ezekre vár, hogy megfelelően tudja az elhangzottakat analizálni és azokra hiteles választ tudjon adni. Az IWF ezeket a gyanúsítgatásokat igen komolyan veszi, és amennyiben arra szükség van, független, külső segítséget fog igénybe venni az ügyek kinyomozásához – hangsúlyozta a nemzetközi szövetség.

„Mindazonáltal máris vannak olyan pontok, amelyekre konkrét tényekkel, információval tudunk szolgálni” - olvasható a dokumentumban, amelyben elsőként a thai versenyzők körében feltárt kiterjedt doppingolási ügyet említik. „Az IWF azonnal cselekedett az ügyben, amely a szövetségnek azon döntése nyomán keletkezett, hogy a versenyeken levett, eredetileg negatív mintákat is újabb analízisnek veti alá. Az olimpiai bajnok thai versenyző vallomása rendkívül nyugtalanító és az IWF ennek nyomán azonnal megkereste a thai szövetséget” – tették hozzá.

Aján Tamás 2000-től az IWF elnöke

Az állásfoglalás kitért a Nemzetközi Olimpiai Bizottságtól (NOB) származó olimpiai tv-bevételek állítólagos hűtlen kezelésének ügyére is. „El kell mondjuk, hogy 2009 és 2011 között az IWF pontosan ugyanezt a vádat már megkapta (ugyanezektől a személyektől.) Az ügyet akkor az IWF elnöksége kezelte, megtárgyalta, és a NOB etikai bizottságának egy kimerítő dokumentum-csomagot adott be felülvizsgálatra. Végül megállapítást nyert, hogy az elnök és az elnökség mindenben az IWF alapszabályának megfelelően járt el; valamennyi olimpiai tv-bevétel le lett könyvelve az IWF svájci bankszámláira (egyikük sem titkos.) az elnökség teljes tudtával, és egyetlen cent sem hiányzik az IWF pénzéből” – írta az IWF.

A doppingbüntetések elszámolásával kapcsolatos ARD-vádra a szövetség ekként válaszolt: „Igen, voltak és mind a mai napig vannak olyan, pénzbüntetésre ítélt nemzeti szövetségek, amelyek országából nem lehet valutát bankátutalással fizetni (pl. Üzbegisztán, Irán). Az ő esetükben kivételesen el kellett fogadni a készpénzfizetést. Ám kivétel nélkül mindegyik pénzösszeg az IWF bankszámlájára lett befizetve és lekönyvelve. Ezt bárki ellenőrizheti, amit egyébként az IWF által alkalmazott (amúgy világhírű) nemzetközi auditor cég, a KPMG is rendszeresen ellenőrzött és rendben talált.”

Saját doppingellenes tevékenységére kitérve a nemzetközi szövetség leszögezte: az IWF mindenkor a WADA-kódexnek megfelelően működött és működik jelenleg is. „Természetesen nem fair a mai követelményeket számon kérni a tíz évvel ezelőtti intézkedések és szabályok végrehajtásánál. Az IWF folyamatosan fejlesztette és magasabb szintre emelte doppingellenőrző programját és azt az utóbbi pár évben még jobban szigorította és intenzívebbé tette” - olvasható az állásfoglalásban.

Tiszeker Ágnes is visszautasíja az ARD vádját Fotó: MTI
A Magyar Antidopping Csoport (MACS) tiltakozik, és a leghatározottabban visszautasít minden vádat, amellyel az ARD német közszolgálati televíziós csatorna illette a MACS-ot az Aján Tamás ellen súlyos vádakat megfogalmazó dokumentumfilmjében – áll a MACS hétfői közleményében. „Értetlenül és felháborodottan tapasztaltuk, hogy a 2020. január 5-én adásba került dokumentumfilmben az általunk közölt tények egyáltalán nem jelentek meg, a Magyar Antidopping Csoport dokumentumokkal alátámasztott adatait a Német Közszolgálati Televízió teljes egészében figyelmen kívül hagyta, sőt homályos, minden tényleges bizonyítékot nélkülöző, rosszindulatú célozgatások, és nem valós információk kifejezetten hamis, és elfogadhatatlan színben tüntették fel a Magyar Antidopping Csoport doppingellenőreinek munkáját” – rögzítette a MACS közleményében, melyet a szervezet nevében és képviseletében Tiszeker Ágnes ügyvezető igazgató írt alá és juttatott el az MTI-hez.
olimpiadoppingkorrupciósúlyemelésAján TamásNOBTiszeker ÁgnesARD

Szóljon hozzá!

Hirdetés