Veszélyben a debreceni 1-es villamos korszerűsítése

Felfüggesztette a kormány a debreceni 1-es villamosvonal korszerűsítését és 9 villamos beszerzését célzó, 2024 márciusában jóváhagyott beruházást – derül ki Lázár János április 15-i Facebook-bejegyzéséből; az építési és közekedési miniszter Magyar Pétert és az „Ukrajna-párti ellenzéket hibáztatja”, de nem ad konkrét választ a kormánydöntés hátterére.
A felfüggesztés legvalószínűbb okai között szerepelhet, hogy nincs pénz a 23,3 milliárd forintos beruházás önrészének finanszírozására, és az is, hogy vészesen fogy az idő a projektek végrehajtására a most futó 2021-2027-es EU-s költségvetési ciklusban.
Előzmény: a kormány tavaly március 4-én döntött az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz (IKOP Plusz) kiemelt beruházásairól. Az IKOP Plusz a magyarországi kötöttpályás, közúti, kerékpárúti és kikötői beruházások megvalósítását célozza EU-s és hazai finanszírozásban (a költségek 85 százalékát az európai uniós, 15 százalékát a magyar költségvetés fedezi). Országosan 54, Debrecent és tágabb pátriánkat érintően 6 beruházást hagytak jóvá.
A sokak által várt debreceni 3-as villamos megvalósítása eleve nem nyert kormányzati támogatást. Az 1-es villamosvonal korszerűsítése és azzal együtt új járművek beszerzése viszont igen. Ezt a vonalat lényegében faltól falig érintené az összességében rövidebb menetidőt eredményező felújítás, ami különösen üdvözlendőnek tűnne annak fényében, hogy megspórolhatóvá válnának az évenkénti szakaszos pályahelyreállítások. A járműbeszerzés keretében a jelenlegi KCSV6-okat cserélnék le alacsony padlós, kétoldali ajtóelrendezésű, 200-225 férőhelyes villamosokra, a 2-es vonalon futó CAF modelleket preferálva.
Papp László polgármester a Cívishírnek tavaly úgy kommentálta a kormánydöntést, hogy a „beruházás több kellemes, nem várt meglepetést hozhat a városlakóknak”.
Ratalics László





























