Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Villamosokra adtak pénzt Debrecennek, a 3-as vonalra nem

Cívishír | 2024. 03. 05. | 14:43:13
Az 1-es pályáját korszerűsítik és a vasúti közlekedés sebességét is gyorsítanák.
Villamosokra adtak pénzt Debrecennek, a 3-as vonalra nem
Az 1-es villamos megállója a Péterfia utcán (Fotó: DKV)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A debreceni 1-es villamosvonal korszerűsítése és új járművek beszerzése benne van, a főpályaudvar és a 3-as villamosvonal megépítése nem szerepel azon a listán, amely az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz (IKOP Plusz) kiemelt, a kormány által jóváhagyott projektjeit tartalmazza.

Először is tegyük tisztába: az IKOP Plusz a magyarországi kötöttpályás, közúti, kerékpárúti és kikötői beruházások megvalósítását célozza EU-s és hazai finanszírozásban (a költségek 85 százalékát az európai uniós, 15 százalékát a magyar költségvetésből fizetik). A kormány március 4-én arról döntött, hogy melyek legyenek ennek a programnak a kiemelt, azaz elsőbbéget élvező beruházásai a 2021-2027-es uniós költségvetési ciklusban. A legvaskosabb a budapesti déli körvasút második üteméhez kapcsolódó projekt (új megállóhelyek létesítése 210 milliárd forintból).

Debrecent és tágabb pátriánkat érintően hat beruházást találni az 54 pontból álló listán.

  1. A debreceni 1-es villamosvonal rekonstrukciója és 9 új, alacsonypadlós villamos beszerzése. A beruházás becsült költsége 23,2 milliárd forint. A támogatást az Építésügyi és Közlekedési Minisztérium, Debrecen városa és a DKV Zrt. igényelte, a kérelem benyújtása 2024-ben várható.
  2. A Debrecen-Apafa – Mátészalka vasútvonal villamosítása és pályafejlesztése. A beruházás becsült költsége 141,5 milliárd forint. A támogatást az Építésügyi és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) és a MÁV Zrt. igényelte, a kérelem benyújtása 2024-ben várható.
  3. A Debrecen–Nyíregyháza vasútvonal fejlesztésének előkészítése; a megvalósításra irányuló közbeszerzési eljárásokhoz szükséges előkészítési és tervezési feladatok elvégzése. A beruházás becsült költsége 0,5 milliárd forint. A támogatást az ÉKM igényelte, a kérelmet 2023-ban benyújtották.
  4. Pályarekonstrukció az Újfehértó–Nyíregyháza vasúti vonalszakaszon, valamint elektronikus biztosítóberendezés és ETCS kiépítés a Debrecen–Nyíregyháza vonalszakaszon. Utóbbinál a cél a 160 km/órás sebesség. A beruházás becsült költsége 105 milliárd forint. A támogatást az ÉKM és a MÁV Zrt. igényelte, a kérelmet 2024-ben benyújtják.
  5. A Püspökladány–Debrecen vasútvonal korszerűsítése, Debrecen állomás részleges átépítésének előkészítése és a Szajol–Debrecen vasútvonalon ETCS vonatbefolyásoló rendszer kiépítése. Cél a 160 km/órás sebesség. A beruházás becsült költsége 5,4 milliárd forint. A támogatást az ÉKM igényelte, a kérelmet 2023-ban benyújtották.
  6. A Debrecen–Balmazújváros vasútvonal villamosításának és elővárosi fejlesztésének megvalósítása. A beruházás becsült költsége 38 milliárd forint. A támogatást az ÉKM és a MÁV Zrt. igényelte, a kérelmet 2024-ben benyújtják.

Bár a 3-as villamos fejlesztése „1-es”, a debreceni vasútállomás fejlesztése „2-es” prioritással szerepelt az IKOP PLUSZ-ban megvalósításra esélyes beruházások listáján, a mostani kormánydöntésben nem szerepel e két projekt. Mindez természetesen nem jelenti azt, hogy más forrásból nem indulhatnak el ezek a beruházások.

Ratalics László

Debreceniek, jöhet a Civaqua 2!
Negyvenmilliárdos beruházás a Nagyerdőért, a fancsikai, a mézeshegyi tavakért, a Vekeriért.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Türelmet kérnek a Hortobágy utca elején élőktől
Türelmet kérnek a Hortobágy utca elején élőktől
A járdák használatát részben korlátozni kell.
Hirdetés
Hirdetés
A debreceni vívó már Párizsban hangol a versenyekre
A debreceni vívó már Párizsban hangol a versenyekre
Két számban indul Osváth Richárd.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Nem elég, hogy drágul a temetés, de be is telik a debreceni köztemető
Alakul az új belvárosi szórakozóhely, távozik Hajnal János, Tiencsin kisöccsei lehetünk.
Bárki kérdezhetett az akkumulátorgyárról a debreceni közgyűlésen
Megtévesztő iszaptűz, leszállási vonalak, létesítményi tűzoltóságok.
Debrecen a legdrágább egyetemváros
Budapesten is csak az elit kerületekben drágábbak az albérletek.
Tizenkilenc ágazatban, 58 szakmával indul a szakképzés Debrecenben
A DSZC-nél a gazdasági környezet kihívásaira válaszolnak.
Ez lehet a megoldás Debrecenben, ha a Roncsbárnak mennie kell
Időszakos átjárási lehetőség a Dósa nádor tér és az Ady tér között – megvalósul?
Támogatott tartalom
Korszerűsítik a hajdúszoboszlói Lurkó Óvodát
Korszerűsítik a hajdúszoboszlói Lurkó Óvodát
Egy részét elbontják, a megmaradót felújítják.
Újdonságokkal készül a Gulyás Tüzép
Újdonságokkal készül a Gulyás Tüzép
Élen a burkolatokban és szaniterekben.
Szent István-nap: a Road Movie Live-on mindenki megtalálhatja a kedvencét
Szent István-nap: a Road Movie Live-on mindenki megtalálhatja a kedvencét
Bagossy Brothers Company, Curtis, Honeybeast, Zséda.
Hirdetés
Hirdetés