Villamosokra adtak pénzt Debrecennek, a 3-as vonalra nem
A debreceni 1-es villamosvonal korszerűsítése és új járművek beszerzése benne van, a főpályaudvar és a 3-as villamosvonal megépítése nem szerepel azon a listán, amely az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz (IKOP Plusz) kiemelt, a kormány által jóváhagyott projektjeit tartalmazza.
Először is tegyük tisztába: az IKOP Plusz a magyarországi kötöttpályás, közúti, kerékpárúti és kikötői beruházások megvalósítását célozza EU-s és hazai finanszírozásban (a költségek 85 százalékát az európai uniós, 15 százalékát a magyar költségvetésből fizetik). A kormány március 4-én arról döntött, hogy melyek legyenek ennek a programnak a kiemelt, azaz elsőbbéget élvező beruházásai a 2021-2027-es uniós költségvetési ciklusban. A legvaskosabb a budapesti déli körvasút második üteméhez kapcsolódó projekt (új megállóhelyek létesítése 210 milliárd forintból).
Debrecent és tágabb pátriánkat érintően hat beruházást találni az 54 pontból álló listán.
- A debreceni 1-es villamosvonal rekonstrukciója és 9 új, alacsonypadlós villamos beszerzése. A beruházás becsült költsége 23,2 milliárd forint. A támogatást az Építésügyi és Közlekedési Minisztérium, Debrecen városa és a DKV Zrt. igényelte, a kérelem benyújtása 2024-ben várható.
- A Debrecen-Apafa – Mátészalka vasútvonal villamosítása és pályafejlesztése. A beruházás becsült költsége 141,5 milliárd forint. A támogatást az Építésügyi és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) és a MÁV Zrt. igényelte, a kérelem benyújtása 2024-ben várható.
- A Debrecen–Nyíregyháza vasútvonal fejlesztésének előkészítése; a megvalósításra irányuló közbeszerzési eljárásokhoz szükséges előkészítési és tervezési feladatok elvégzése. A beruházás becsült költsége 0,5 milliárd forint. A támogatást az ÉKM igényelte, a kérelmet 2023-ban benyújtották.
- Pályarekonstrukció az Újfehértó–Nyíregyháza vasúti vonalszakaszon, valamint elektronikus biztosítóberendezés és ETCS kiépítés a Debrecen–Nyíregyháza vonalszakaszon. Utóbbinál a cél a 160 km/órás sebesség. A beruházás becsült költsége 105 milliárd forint. A támogatást az ÉKM és a MÁV Zrt. igényelte, a kérelmet 2024-ben benyújtják.
- A Püspökladány–Debrecen vasútvonal korszerűsítése, Debrecen állomás részleges átépítésének előkészítése és a Szajol–Debrecen vasútvonalon ETCS vonatbefolyásoló rendszer kiépítése. Cél a 160 km/órás sebesség. A beruházás becsült költsége 5,4 milliárd forint. A támogatást az ÉKM igényelte, a kérelmet 2023-ban benyújtották.
- A Debrecen–Balmazújváros vasútvonal villamosításának és elővárosi fejlesztésének megvalósítása. A beruházás becsült költsége 38 milliárd forint. A támogatást az ÉKM és a MÁV Zrt. igényelte, a kérelmet 2024-ben benyújtják.
Bár a 3-as villamos fejlesztése „1-es”, a debreceni vasútállomás fejlesztése „2-es” prioritással szerepelt az IKOP PLUSZ-ban megvalósításra esélyes beruházások listáján, a mostani kormánydöntésben nem szerepel e két projekt. Mindez természetesen nem jelenti azt, hogy más forrásból nem indulhatnak el ezek a beruházások.
Ratalics László