Rekord: júliusban 4529 perc késés a Mátészalka-Debrecen vonalon
Lassan egy éve követi nyomon a MátészalkaLeaks csoport a Mátészalka-Debrecen vasútvonal késéseit. Minden nap, minden közlekedő vonat késését regisztrálják, ezzel is szemléltetve a döntéshozók felé, hogy nagy a baj a vasúti közlekedéssel. Az eddigi csúcsot 2023 decembere jelentette, akkor 2985 percet késtek a vonatok a Mátészalka-Debrecen vasútvonalon.
Közleményükben azt írják:
csúcsdöntés történt, hiszen 2024 júliusában 4529 percet késtek a vonatok ezen a szakaszon, ami több mint 75 órás késést jelent. Így a hónap 31 napjából több mint 3 teljes napot késtek a vonatok.
A MátészalkaLeaks csoport célja, hogy a 110-es vasútvonalat fejlesszék, mivel a leggyorsabb személyvonatok 102 perc alatt küzdik le a Mátészalka és Debrecen közötti, 78 kilométeres távolságot. Ráadásul teszik ezt sokszor „Csörgőkkel” (M41), amelyek már lassan ötven évesek, illetve a még korosabb „Szergejjel” (M62), amelyet még a Szovjetunióban, a luhanszki dízelmozdonygyárban gyártottak - írják.
A MátészalkaLeaks emlékeztet: a két város között nincs igazából párhuzamos közlekedés, hiszen hétköznaponként, összesen egy buszpár közlekedik, és ezen az útvonalon telekocsik sem közlekednek. Az utasszám jelentős, hiszen a 110-es vasútvonalon, éves szinten csaknem ötszázezer utazási alkalom történik, így ezzel a hetedik legforgalmasabb, nem fővonal az országban. A tanítási napokon, az utasforgalom eléri a napi ezerötszáz főt, a MÁV becslése szerint, ezzel megelőzi a Debrecen-Nyíregyháza vasúti szakaszt, hiszen ott ez az adat 1200 fő, több mint háromszoros járatsűrűséggel.
Joggal teheti fel a kérdést az utazóközönség, hogy miért nem történik felújítás a vonalon. A cél az lenne, hogy építsék át olyan módon a vasútvonalat, hogy az alkalmas legyen a 100 kilométer per óra sebességű közlekedésre, valamint a hosszú állomásközökben a zavarérzékenységet csökkentő forgalmi kitérőket hozzanak létre, később pedig villamosítsák azt – hangsúlyozza a MátészalkaLeaks.