Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Nő a villamosvezető!

| 2016. 04. 07. | 12:41:09
A debreceni Kuczora Beáta jelenleg az ország egyik legjobb tömegközlekedési sofőrje. <strong>Cívishír-interjú.</strong>
Nő a villamosvezető!
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Kuczora Beáta 2012 óta dolgozik a Debreceni Közlekedési Zrt-nél. Autóbusz-vezetőként kezdte, és három éve vizsgázott le villamosvezetésből. Ez a jármű pedig szerelem lett számára: jelenleg az ország egyik legjobb villamosvezetője.

Cívishír: Hogyan lesz egy fiatal hölgyből villamosvezető?

Világéletemben nagyon szerettem vezetni. Ahogy lehetett - 17 évesen - megszereztem a vezetői engedélyt. Aztán jött az életemben egy szakasz, amikor nem volt állásom, de a munkaügyi központon keresztül letettem a „D” kategóriás jogosítványhoz szükséges vizsgákat. Még korábban pár hónapra kipróbáltam magam kamionvezetőként is - gyönyörű időszak volt! Talán még soha annyi elismerést nem kaptam, mint akkor. Főleg a férfi kollégáim részéről: csodálkoztak, hogy egy nő is el tudja végezni ezt a munkát. Nagyon sokan megbámultak a kamionban, volt, aki kétszer is visszanézett, hogy jól lát-e. Aztán ahogy meglett a buszvezetői engedélyem, beadtam a jelentkezésem a DKV-hoz. Szinte azonnal felvettek. Buszsofőrként kezdtem, majd három éve elvégeztem a villamosvezetői tanfolyamot. A villamos pedig szerelem lett számomra. Mindkét debreceni típust vezetem.

Cívishír: Biztos van kedvenced a kettő közül.

Mindkettőt nagyon szeretem. Teljesen más a két jármű: a kék villamost lábbal, pedállal kezeljük, a sárgát kézzel, menetszabályozó karral. Egy villamos vezetéséhez egyébként nagyon sokat kell tanulni, és nem egyszerű irányítani. A kívülállók sokszor azt gondolják, hogy a villamosvezetők csak ülnek és nyomogatják a gombokat, pedig nagyon sok mindenre oda kell figyelnünk. Például, hogy hosszú a jármű, és több száz utast szállítunk vele. Azt sem tudják sokan, hogy a jeges, havas út a villamosnak meg sem kottyan. Azonban ha száraz időben csupa por a sín, és csak pár csepp eső is ráesik, őrült módon csúszik. Van, hogy el sem tudunk vele indulni, annyira. Ilyen esetekre találták ki a homokszóró berendezés a villamos elején, ami növeli a jármű tapadását.

Cívishír: Már kiskorodban is inkább az autók érdekeltek?

Teljesen normális kislány voltam. Nem rajongtam különösebben az autókért, inkább babáztam. Később jött a vezetés és a járművek iránti szenvedély. Mindenből megvan a jogosítványom. Motoroztam is, de mivel már családom van - három lányom vár otthon -, ennek a szenvedélyemnek már nem élhetek. Mert ahhoz, hogy baj legyen a motoron, nem feltétlenül nekem kell hibáznom. A napi forgalomban is azt tapasztalom, hogy nem figyelnek az autósok sem a biciklisekre, sem a motorosokra.

Cívishír: Mit szeretsz leginkább a munkádban?

Én nem tudok irodában ülni, muszáj, hogy mozogjak. Erre tökéletesen kielégítő a vezetés. Elmondhatom magamról, hogy szerencsés ember vagyok, mert azt csinálom, amit szeretek. Minden nap szívesen megyek be dolgozni. Csodálatos például, amikor az 1-es villamosvonalon első járat vagyok, hajnalban vezetek ki a Nagyerdőre, és látom a zöldülő fák közt felkelni a napot. És hiába kötött a villamospálya, egy kanyar sem egyforma. Mindig van valami új: mindig mást és mást veszek észre az úton. 

Cívishír: Ma reggel 6-kor, tegnap hajnal 3-kor kezdtél. Ez azért elég megterhelő lehet, nem beszélve a nagy felelősségről.

A korán kelés nem könnyű. Vagyis inkább az, hogy időben lefeküdjek aludni, hiszen hajnalban kipihenten kell felkelnem. Mert nagyon oda kell figyelni a tömegközlekedési eszközöket vezetőknek. Mi nem száguldozunk, adott sebességhatárok vannak, de szigorú menetidőnk. A csúcsidőszakokban pedig mindenki rohan, utasok szaladnak a villamos után. Nehéz, és nem is lehet mindenkinek megfelelni. A kollégáim nevében is mondhatom, hogy nagyon sokszor a mi rutinunkon, odafigyelésünkön múlik, hogy ne legyen baj. Ez azt is megkívánja, hogy szinte bele kell látnunk a biciklis, az autós, a gyalogos fejébe.

Cívishír: Debrecenben már az összes új villamos összetört legalább egyszer. Veled előfordult ilyen eset?

Az új villamosok nagyon halkan közlekednek, amit a forgalom zaja még inkább elnyom. Nekem egyetlen egy balesetem volt; amikor beindult a kettes villamos: egy kerékpáros elé fordult a járművemnek, szét sem nézett. Szerencsére nem történt nagyobb baj. Gépjárművel még nem találkoztam.

Cívishír: Lehet egy nőnek életpálya a tömegközlekedési sofőrködés?

Aki szeretetből csinálja, annak igen. Nekem anyaként nagyon nehéz összeegyeztetni a családi életet a munkával. Sok megértés szükséges a gyerekeim részéről, mert amikor más szülő még csak a vacsorát készíti, én már van, hogy alszom. De nagyon jól kezelik a lányaim ezt, és próbálok minél több időt velük tölteni. Az együtt töltött időbe pedig minél több dolgot belesűríteni. A legkisebb lányom egyébként magyon büszke rám, amikor elindult a kettes villamos, mindenkinek elmesélte, hogy az anyukája az első vezetők közt van.

Cívishír: Jelenleg az ország egyik legjobb villamosvezetője vagy, Puskás Sándor kollégáddal együtt megnyertétek a Járművezetők Országos Versenyének adott kategóriáját.

A versenyt egy házi döntő előzte meg Debrecenben, ahol én az első, Puskás Sándor a második helyezett lett, így mi indultunk csapatban az országos megmérettetésen. A verseny két részből állt össze: egy elméleti és gyakorlati feladatsorból. Elméletben talán a legjobbak voltunk a csapattársammal. A gyakorlat sok részfeladatból állt: például sebességet kellett tartani letakart mérőkkel egy adott szakaszon. Több feladat azt tesztelte, hogy mennyire érezzük a villamos hosszát, elejét. Például a villamos elejével egy kaput kellett finoman megérinteni, és egy beépített érzékelőt így bekapcsolni. Az ajtókat ívben megállva kellett pozicionálni. Vagy a villamos orrára felfüggesztett ingát kellett egy adott pont felé vezetni. Nem volt könnyű!

Cívishír: Magánemberként mire szavazol? Autó, tömegközlekedés, kerékpár? 

Civil emberként is nagyon szeretek tömegközlekedni. Debrecenben szinte csak villamossal járok (utasként is), és ha Budapesten vagyok, ott is a tömegközlekedést használom nagyon szívesen. Sokkal jobb mind dugóban állni, vagy parkolóhelyet hajkurászni.

Cívishír: Van még más jármű, amit szívese vezetnél?  

Én bármit kipróbálnék, amire lehetőségem adódna. Jöhet metró, hajó és repülő is.

Sinka Judit

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Ellepték Debrecent május első hétvégéjén
Ellepték Debrecent május első hétvégéjén
A magyarok utazási kedvét igazán a húsvéti ünnep és a tanítási szünet robbantotta be.
Belevágott a városvezetés a tócóvölgyi lakásépítésbe
Belevágott a városvezetés a tócóvölgyi lakásépítésbe
Piaci alapon és a vagyonkezelő beruházásában is épülnének lakóingatlanok.
„Ennyi elég lesz?” – rendőröket akart megvesztegetni
„Ennyi elég lesz?” – rendőröket akart megvesztegetni
Súlyosabb büntetést akar a Debreceni Fellebbviteli Főügyészség.
Nosztalgiajáratok, játék, élmény és közlekedés
Nosztalgiajáratok, játék, élmény és közlekedés
A közlekedési kultúra napján, május 11-én, vasárnap újra felnyílnak a sorompók a DKV Zrt. Salétrom utcai telephelyén.
Teherautó tört-zúzott a debreceni megállóban
Teherautó tört-zúzott a debreceni megállóban
Nem sikerült a tolatási manőver.
Kiskorútól csalt ki pornográf felvételt egy debreceni
Kiskorútól csalt ki pornográf felvételt egy debreceni
Az ügy a törvényszéken folytatódik.
Napokon belül kinyithat az Apolló mozi
Napokon belül kinyithat az Apolló mozi
Beázás miatt tart zárva a filmszínház.
Feminárium: fókuszban a debreceni nők
Feminárium: fókuszban a debreceni nők
Ingyenes rendezvénysorozatot indít a Civil Fórum.
Két napig mozognak megállás nélkül Debrecenben
Két napig mozognak megállás nélkül Debrecenben
Megmozgatják az egyetemi kollektívát.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Van, amiben a DVSC NB I-es rekorder
Van, amiben a DVSC NB I-es rekorder
A debreceniek számára ez nem dicsőség.
Hirdetés
Hirdetés
Ellepték Debrecent május első hétvégéjén
Ellepték Debrecent május első hétvégéjén
A magyarok utazási kedvét igazán a húsvéti ünnep és a tanítási szünet robbantotta be.
A patikusok is felírhatnak majd bizonyos gyógyszereket
A patikusok is felírhatnak majd bizonyos gyógyszereket
Angol mintára vezetnék be ezt Magyarországon.
Hirdetés
Gazdaság
Száj- és körömfájás: Szlovákia nem lazít
A betegség terjedésének veszélye továbbra is fennáll - közölték.
Elkészült a 2026-os költségvetési törvényjavaslat
Nyugdíjakra 7700, gazdaságfejlesztésre 5500, határvédelemre 2016 milliárd forintot fordítanak.
Árréskorlátozás: a drogérialáncok következnek
Nagy Márton szerint ez a lépés 30 különböző termékkategóriában több ezer terméket érintene.
Átadták a NAGÉV tűzihorganyzó üzemét Tiszacsegén
A beruházás összértéke 7,5 milliárd forint.
A NAV figyelmeztet: már csak két hetünk maradt!
A tervezeteket a legegyszerűbben a NAV eSZJA-felületén lehet átnézni.
Vízelvezetőt építenek Debrecen-Józsán
Kiválasztották a tervezőt.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Nosztalgiajáratok, játék, élmény és közlekedés
Nosztalgiajáratok, játék, élmény és közlekedés
A közlekedési kultúra napján, május 11-én, vasárnap újra felnyílnak a sorompók a DKV Zrt. Salétrom utcai telephelyén.
Tetőtéri ablak – megfelelő szigetelés és kényelem egyben
Tetőtéri ablak – megfelelő szigetelés és kényelem egyben
A nyílászárók szerepe az otthon hatékonyságában.
Modern Mintaüzem Program a Sensirionnál
Modern Mintaüzem Program a Sensirionnál
Közel 20 hazai kis- és középvállalkozás képviselői ismerkedhettek a program eredményeivel, egymással és a cég innovatív gyártástechnológiáival.
Glamora: az egyedi olasz dizájn és innováció csúcsa
Glamora: az egyedi olasz dizájn és innováció csúcsa
Páratlan tapétakínálat a Gulyás Tüzépen.
Hirdetés