Már megéri pedagóguspályára lépni Magyarországon

A tanári béremelés hatására rekordokat dönt a pedagógusképzésre való jelentkezés, és az iskolaigazgatókhoz is soha nem látott számú önéletrajz érkezik - mondta a pedagógiai innovációk előmozdításáért és a családbarát oktatási környezet erősítéséért felelős miniszterelnöki biztos a Magyar Nemzetnek adott, szombaton megjelent interjújában.
Balatoni Katalin hangsúlyozta: akkor lesz az oktatás hatékony és jó minőségű, ha a pedagógus motiváltan megy be a munkahelyére, és segítő közegbe érkezik. A kormány feladata, hogy ehhez biztosítsa a jó körülményeket, a tisztes megélhetést és a biztos kilátásokat - tette hozzá.
A miniszteri biztos felidézte, hogy 2024-ben megduplázódott azok száma, akik valamelyik pedagógusszakon szerettek volna tanulni a 2022-es jelentkezésekhez képest, 2025-ben pedig még további háromezerrel nőtt ez a szám. Tavaly szeptemberben 15 ezer hallgató kezdte meg a tanulmányait a pedagógusképzés valamelyik területén, idén pedig jócskán húszezer fölé ment a jelentkezők száma - ismertette.
Balatoni Katalin azt mondta: igazságosnak tartja, hogy aki többet vállal, az több pénzt keressen, szerinte ez fontos motivációs tényező is. Ennek kapcsán jelezte, hogy 2024-ben bevezettek a béremelésen túl egy 20 százalékos esélyteremtési illetményt, amelyet a hátrányos helyzetű gyermekekkel dolgozók kapnak meg.
Beszámolt arról is, hogy a folyamatosan emelkedő bér mellé mostantól egy akár havi 60 ezer forintot elérő teljesítményértékelési pluszjuttatás is társul.
"Fontos, hogy ennek odaítélésekor az igazgatók igazságosan döntsenek a szakmai szempontok figyelembevételével, és legyenek tekintettel a tanulók és a szülők véleményére is"
- mutatott rá. Hangsúlyozta azt is, hogy az elmúlt években a pedagógusok körében megvalósított "történelmi mértékű béremelés" csak az érem egyik oldala, mivel a pedagógusok társadalmi és intézményi-közösségi szintű megbecsülése is fontos.
"Azt szeretném elérni, hogy sikerüljön összeegyeztetni egymás érdekeit, és mindenki pontosan ismerje a határait és a feladatait, felelősségét, legyen szó szülőről, gyerekről vagy pedagógusról"
- magyarázta, hozzátéve: nem az épületekkel, eszközökkel kell foglalkozni, hanem az emberséges szemlélet kialakításával és biztosításával is.






























