Gondola: halasszák el az új parkolási rendelet bevezetését!

Az új debreceni parkolási rendelet bevezetésének elhalasztását javasolja a következő közgyűlésen a Civil Fórum Debrecen – közölte az egyesület elnöke egy, a témában tartott június 18-i, szerdai sajtótájékoztatón.
Gondola Zsolt Zoárd elmondta: azt javasolják, hogy ne július 1-jén, hanem október 1-jén vezessék be a szerintük sokak által kritizált rendszert, addig viszont szükségesnek tartják, hogy a lakossággal a korábban elmaradt konzultációt folytassák le. (Az új parkolási rendről ITT írtunk részletesen).
Hozzátette: a debreceniek körében óriási felháborodást váltott ki az új parkolási rendszer, amelynek részleteivel azt követően szembesültek a város lakói, hogy kihelyezték a tájékoztató táblákat és az automatákat. Az egyeztetéseket mindenképpen pótolni kell – szögezte le, hangsúlyozva, hogy a Civil Fórum Debrecen Egyesület nem szavazta meg ezt az előterjesztést. Ennek voltak szakmai okai is, de szerintük a legnagyobb probléma a rendelet előkészítetlensége volt.
Azt a krízishelyzetet, ami július 1-jével kialakulna, valamilyen módon meg kell oldani, ennek pedig a konzultáció az útja
- így Gondola Zsolt Zoárd.
Az elnök rövid magyarázatot adott arra, hogy miért a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület (DERKE) elnökével közösen tart sajtótájékoztatót. Mint mondta: a DERKE már korábban készített a közösségi médiában olyan felmérést, amelyben a parkolási rendszer átalakításáról kérdezték a debrecenieket. Ehhez csatlakozott a Civil Fórum, így a jövőben a DERKE feladata lesz a lakossági észrevételek, panaszok összegyűjtése, majd azokat szakmai szempontból szintén ők elemzik, míg a Civil Fórum a közgyűlésben fogja „felerősíteni”, hangsúlyozottan képviselni a DERKE javaslatait. Megjegyezte: a rendelettel „házon belül” sem lehet minden rendben, erre utal, hogy tudomása szerint a következő közgyűlésen már téma lesz ennek finomítása, módosítása.
Jónás Zoltán, a DERKE elnöke kifejtette: az év elején készítettek egy komplex kérdőíves felmérést, amit azóta már több mint ezren kitöltöttek, hetven százalékuk az utóbbi pár hétben. Debrecenben a gépjármű-használat az elmúlt években jelentősen megemelkedett, sem a belváros, sem a lakótelepek nem alkalmasak arra, hogy ilyen mértékű parkolási igényt ki lehessen elégíteni – fogalmazott, hozzátéve, hogy a jelenlegi parkolási díjak nem ösztönzik az embereket arra, hogy más közlekedési alternatívát válasszanak.
Ezen a helyzeten jelentősen javíthatna, ha a sok kritikát kapó közösségi közlekedés feltételeit radikálisan javítanák, elsősorban azzal, hogy rövidebb eljutási időt biztosítanának a lakosoknak.
Hangsúlyozta: felmérésükből az is kiderült, hogy az autós utazások nagyjából negyven százaléka olyan jellegű, ami megfelelő minőségű közösségi közlekedéssel kiváltható lenne. A lakótelepi parkolási problémákról szólva elmondta: ott elsősorban az esti órákban nagyon nehéz parkolót találni. Azzal, hogy az lakótelepeken élőknek ingyenessé teszik a parkolást, a problémát egyáltalán nem oldják meg. Szerinte a társasházak bevonása a parkolóhelyek üzemeltetésébe, valamint mélygarázsok, parkolóházak építése segíthetne, de persze tisztában vannak vele, hogy ez költséges megoldás.
Reagált a Fidesz
A debreceni parkolási rendszer átfogó módosítása a Civil Fórum állításával ellentétben egy széleskörű lakossági konzultáció eredményeként született meg, és 2024 őszén fogadták el - olvasható a debreceni Fidesz-KDNP frakció közleményében.
Mint írják: a módosítás célja az volt, hogy hosszú távon élhetőbbé és rendezettebbé tegye Debrecen agglomerációs parkolással leginkább terhelt területeit, valamint elősegítse a fenntartható közlekedési formák térnyerését. A rendszert kizárólag város gépjárművel terhelt területein vezetik be.
Kihirdetése óta folyamatosan figyelemmel kísérjük a lakossági visszajelzéseket és nyitottak vagyunk az érdemi párbeszédre. Ennek eredményeként további tehermentesítésekről tárgyal majd a város jövő heti közgyűlése
- hangsúlyozzák.
Kiemelik: Debrecenben – ellentétben Budapesttel – a lakosok számára a parkolás nem jelent többletköltséget. A korábbi lakossági bérlet megszűnik és lakásonként két gépjárműre ingyenesen biztosított a parkolási lehetőség, ami országos szinten is kiemelkedően kedvező megoldásnak számít. Azaz minden debreceni továbbra is ingyenesen tud megállni a lakóhelye közelében.
A zónás parkolási rendszer bevezetése más külföldi városokhoz hasonlóan – és Debrecen korábbi tapasztalatai szerint is – hozzájárul a parkolási rend javításához, megkönnyíti az ott élő debreceniek közlekedését. Mindez várhatóan a közösségi közlekedés kihasználtságát is növeli, ami szintén része annak az átfogó mobilitási tervnek, amely Debrecen közlekedésszervezését fenntartható alapokra kívánja helyezni.
A Civil Fórum részéről ismételten egy olyan politikai hangvételű, konkrét javaslatokat nélkülöző kritikával szembesülünk, amely meglehetősen ellentmondásos, hiszen a most támadott intézkedést fél évvel ezelőtt még ők maguk is támogatták. A Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület javaslatával ellentétben, mi nem a parkolási díjak drasztikus emelését támogatjuk, sokkal inkább a közösségi közlekedés színvonalának növelését. A Fidesz-KDNP frakció továbbra is a debreceniek érdekeit tartja szem előtt, és a jövőben is olyan intézkedéseket kíván bevezetni, amelyek egy élhetőbb, fenntarthatóbb várost szolgálnak
- zárul a közlemény.



















