M30-as helyreállítása: megszólalt a Strabag

Közleményt adott ki a Strabag november 10-én az M30-as autópálya Miskolc északi szakaszának helyreállításáról. Ebben azt írják, szakértői vizsgálatok eredményeként a talaj és a talajvíznyomás állapota lehetővé teszi a pályaszerkezet építésének befejezését, azonban az értékek további javulására van szükség ahhoz, hogy az utat forgalomba lehessen helyezni.
Mint ismert, az M30-as autópálya Miskolc és Szikszó közötti szakaszát 2021 októberében adták át. 2024 elején a töltés 150 méteres szakasza megcsúszott, ami miatt az utat lezárták. – A Budapesti Műszaki Egyetemen dolgozó független szakértők arra a következtetésre jutottak, hogy a kárt előre nem látható talajvízmozgás okozta, amely a műszaki átadás után jelentkezett, és nem lehetett előre jelezni. Ez a talajvíz telítette a töltés alatti mély agyagrétegeket, ami talajcsúszáshoz és egyenetlen süllyedéshez vezetett – fogalmaztak.
Kiemelték, a Strabag a megrendelővel és külső szakértőkkel együttműködve dolgozta ki a helyzet megoldását célzó javaslatait. A legfontosabb lépések között szerepelt a talajvíz elvezetése és az altalaj mély vasbeton cölöpökkel történő megerősítése. Ezt követően az érintett szakasz töltését előbb lebontották, majd teljesen újjáépítették.
Azonban az újraépített 150 ezer köbméteres töltés alatt az altalajnak össze kell tömörödnie és az altalaj belső víznyomásának le kell csökkennie a biztonságos értékre. Ekkor kezdődhet meg a pályaszerkezet és a forgalomirányítási elemek helyreállítása.
A cég azt írta: a kivitelező három javítási koncepciótervet nyújtott be a megrendelőnek, vagyis az ÉKM-nek 2024 augusztusában. A megrendelő, a becslések szerint – az engedélyek kiadásától – számított tíz hónapos átfutási idővel járó javítási koncepciótervet választotta ki, ami esetében előre látható volt, hogy az altalaj tömörödésének idejét és abban a víznyomás előírt mértékre csökkenését nem lehet befolyásolni, gyorsítani. – A végleges kivitelezési terv jóváhagyását követően 2025 márciusában azonnal megkezdődtek a javítási munkálatok. A kivitelező az ütemtervnek megfelelően elkészült a töltés visszaépítésével, de a munka folytatásához meg kellett várni a szabványban előírt értékek teljesülését. A legfrissebb geotechnikai szakértői számítások és modellezések alapján 2025. november 7-én megállapították, hogy a jelenlegi talajállapotok lehetővé teszik a pályaszerkezet építésének folytatását, anélkül, hogy az altalaj stabilitása a biztonsági határérték alá csökkenne – azonban a mai értékek a kiépülő útszerkezet forgalmi igénybevételét még nem teszik lehetővé. Az úgynevezett konszolidációs folyamat a pályaszerkezet kiépítésének ideje alatt is várhatóan tovább fog folytatódni. A szakértők folyamatosan mérni fogják a talaj tömörödésének és víznyomásának értékeit, és amint az eléri az előírt értéket, sor kerülhet az útszakasz átadására – jelentették ki.
A Strabag leírta, tisztában vannak azzal, hogy ez a kivételes – az útépítések során rendkívül ritka – helyzet komoly kényelmetlenséget okoz a lakosoknak és az úthasználóknak. Hozzátették, mindent megtesznek annak érdekében, hogy az M30-as autópálya a lehető leghamarabb ismét használható legyen. – Folyamatosan konzultálunk a szakértőkkel, valamint a megrendelővel, minden információt és mérési eredményt azonnal megosztunk. Munkatársaink, eszközeink és technológiánk teljes mértékben felkészültek a pályaszerkezet építésének elindítására. Közös érdekünk, hogy az M30-as autópálya a lehető leghamarabb biztonságos és használható legyen. Mindent megteszünk, ami műszakilag és technológiailag lehetséges, hogy ezt a célt elérjük – zárul a közlemény.




















