Legyen gyanús, ha a Magyar Nemzeti Banktól telefonálnak!

Piackutatásra, valamint bankkártyás visszaélések kivizsgálására hivatkozva próbálnak bizalmas adatokat kicsalni ügyfelektől a Magyar Nemzeti Bank nevében telefonáló csalók. Az MNB sem telefonon, sem elektronikus úton nem kér bizalmas bankszámla- vagy kártyaadatokat az ügyfelektől – hívta fel a figyelmet az MTI-nek küldött július 15-i közleményében a jegybank.
A tájékoztatás szerint az MNB ügyfélszolgálatához idén eddig 172 bejelentés érkezett a jegybank nevével történő visszaélésekről.
A bejelentések közül 82 esetben számoltak be arról, hogy a hívók arra hivatkoztak: a fogyasztó számlájáról jogtalan tranzakciókat indítottak, és "adatellenőrzés" címén próbálták kicsalni a bankkártyaadatokat. Ezek birtokában a csalók jellemzően olyan Európán kívüli online áruházakban vásárolnak, ahol nincs szükség kétfaktoros ügyfélazonosításra. A csalók másik módszere az, hogy "piackutatásra" hivatkozva telefonálnak, és azt tudakolják, hallott-e az ügyfél banki csalásokról. A beszélgetés során fokozatosan nyerik el a hívott fél bizalmát, majd végül itt is banki adatokat kérnek tőle – írták.
A jegybank hangsúlyozta: sem telefonon, sem elektronikus úton nem kér bizalmas bankszámla- vagy kártyaadatokat az ügyfelektől.
Azt javasolják, hogy ilyen hívások esetén az érintettek tegyenek fel pontosító kérdéseket, szakítsák meg a kapcsolatot, és forduljanak az MNB ügyfélszolgálatához. Gyanúra adhat okot az is, ha a telefonáló sürgető vagy fenyegető hangnemet használ – tették hozzá. Amennyiben egy ügyfél bizalmas adatokat adott meg, azonnal értesítse bankját és a rendőrséget – tanácsolták, megjegyezve, hogy ezekben az esetekben a jegybank minden esetben büntetőfeljelentést tesz.
Emlékeztetettek: az MNB – összhangban Varga Mihály jegybankelnök júniusi bejelentésével – öt intézkedéssel támogatja a pénzügyi visszaélések elleni kormányzati fellépést és emellett KiberPajzs néven közös edukációs és kommunikációs kampányt folytat.


















