Új hírek a debreceni keleti elkerülőről

Megszerezte a környezetvédelmi engedélyt a keleti elkerülő előkészítésén dolgozó konzorcium decemberben; a beruházás engedélyes és kiviteli terveire irányuló közbeszerzést 2026 tavaszán írhatják ki – hangzott el a napokban egy, már futó és még a „csőben lévő” debreceni közlekedési projektekről szóló tájékoztatón.
A debreceni keleti elkerülő költségét 53 milliárd forintra becsülte egy, a Lázár János építésügyi és közlekedési miniszter nevével fémjelzett – a nyáron nyilvánosságot látott – munkaanyag. A tárcavezető a 7 külön szintű csomópontot magában foglaló, 2x1 sávos, 21 kilométeres út megépítésével 2030 végéig számol. Debrecen polgármestere óvatosabb, szerinte a realitás az, hogy a beruházás több ütemben, valamikor a 2030-as években fejeződhet be.
A keleti elkerülő tervezésének előkészítésén egy hármas konzorcium (UTIBER Kft., Pannonway Kft., UVATERV Zrt.) dolgozik: ők a vonatkozó közbeszerzésben – 2023 végén – 490 millió forintért vállalták a tanulmányterv, a közúti biztonsági hatásvizsgálat és a környezeti hatástanulmányt elkészítését és a környezetvédelmi engedély megszerzését. Ennek a munkának kell hamarosan befejeződnie, hogy a beruházó Építésügyi és Közlekedési Minisztérium kiírhassa a tervező kiválasztását célzó eljárást. Maga a tervezés is hosszabb időt – akár éveket – vehet igénybe milliárdos költség mellett.

A keleti elkerülő – északról indulva – a 354-es főutat, a 4-es főutat, a 471-es főutat, a 4908-as mellékutat (Acsádi út), a 48-as főutat, a 4814-es mellékutat (Diószegi út), a 4808-as (Hosszúpályi út), valamint a 47-es főutat fűzné fel több szintbeni és külön szintű csomóponttal.
A terv az, hogy főútként futna végig a zártkerti övezet külső határán, a személyautók helyenként 110 kilométeres sebességgel is haladhatnának. Az elkerülő északon Debrecen-Pallag és Bocskaikert között érné el a 354-e főutat, majd Szikigyakor keleti határán tartana délnek. Az Acsádi utat a Husztikerttől 1-1,5 kilométerre keletre, a Külső Vámospércsi utat (48-as főutat) a Gyűszűvirág utca és a közeli erdő között metszené. A keleti elkerülő a Külső Létai utat a Fancsika I-es víztározó nyugati oldalán, a Külső Diószegi utat a Kócos horgásztó közelében érne el. Onnan a Hosszúpályi úti (4808-as út) csatlakozás következne, majd a Mészáros Gergely-kert kikerülésével a 47-es és 481-es főút körforgalmi csomópontja lenne a „végállomás”.
Ratalics László





































































