Homokkerti felüljáró: marad úgy, ahogy van
Lassú araszolgatás, jobb esetben lépésben haladás, majd néhány perces várakozás, és ez kezdődik elölről még jó néhányszor, amíg elhagyjuk járművünkkel a Homokkerti felüljárót és „vidékét”. Ugye ismerős ez a reggeli és késő délutáni életkép Debrecen egyik legforgalmasabb részén? Sokak szerint a felüljáróra a meglévő forgalmi sávok mellé kellene még legalább ugyanennyi, és akkor gyorsabb lenne a haladás, kisebb a környezetterhelés.
Nos, nem lesz több forgalmi sáv – a Homokkerti felüljáró marad úgy, ahogy most van. Legalábbis ez derült ki a vármegyei önkormányzat közgyűlése elé került dokumentációból, amit december 13-i ülésén megszavazott a grémium. A Hajdú-Bihar közlekedésfejlesztését taglaló előterjesztés egyik pontjában találtunk egy sokat ígérő című részt: „47-es számú főutat érintő fejlesztések: Homokkerti felüljáró és kapcsolódó úthálózat kapacitásbővítése”.
Ebből megtudtuk, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium még 2023-ban megbízott egy céget a Homokkerti felüljáró és a környezete fejlesztési elképzeléseinek megfogalmazására. A tanulmányt a budapesti székhelyű TRENECON Tanácsadó és Tervező Kft. készítette. (A társaság – a saját honlapján fellelhető információk szerint – a tanácsadási és tervezési munkák meghatározó magyarországi szereplője. Főbb projektjei közül néhány: kötöttpályás városi közlekedés fejlesztése Miskolcon, vasútvonal-rehabilitáció a Szeged és Baja vonalon, több hulladékgazdálkodási rendszer előkészítése).
A szakemberek megállapították, hogy mind a reggeli, mind a délutáni csúcsidőszakban elegendő a Homokkerti felüljáró kapacitása, a felüljárón tapasztalt torlódást a környező jelzőlámpás csomópontok korlátozott áteresztőképessége okozza.
Az ezt feloldó beavatkozásokat egy komplex vizsgálatnak kell megelőznie. Ebben azonban nem lehet figyelmen kívül hagyni a 2021-ben elkészített, megvalósíthatósági tanulmánnyal rendelkező Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ 4-es főútvonalra tervezett csomópontját, valamint a 47-es főút Leiningen utcai csomópontjától a 47-es és a 4-es főúti csomópontjáig tartó – centrum felé vezető – kétszer két forgalmi sávos szakaszán új, önálló forgalmi sávval buszsáv kialakíthatóságát sem. A szakminisztérium a 4-es főút ezen érintett, közel 2,2 kilométer hosszú (Boncz László utcai csomópont – Benedek tér közötti szakasz) és nyolc darab, nagyobb főúti csomópontot magába foglaló szakaszára a komplex tanulmánytervi vizsgálat elkészítése érdekében a tervező kiválasztására közbeszerzési eljárást indít ez év végén.