Felújították a matuzsálemi korú debreceni „békát”
A DKV Zrt. lelkes, segítőkész munkatársai felújították a 203-as pályaszámú villamosmozdonyt, ismertebb nevén „békát” – közölte a közlekedési társaság.
Mint írják: az elmúlt hónapokban a szerelvényen kicserélték a korrodált lemezeket, a fényszórókat és a visszapillantó tükröt, elvégezték a szükséges asztalos munkákat, felújították a jármű áramszedőjét. A mozdonyt alapozás után újrafestették, a belső pedig új díszítőelemeket kapott.
A 128 éves mozdony 2020-ban műemlékvédelem alá került, a kultikus jármű felújítása ezt követően kezdődött el.
A közleményből kiderül az is:
száz éve, ezen a napon indult el a pallagi villamosközlekedés.
A Magyar Királyi Gazdasági Akadémiát 1901-ben nyitották meg Pallagon, ezért szükségessé vált egy olyan közlekedési vonal kiépítése, amelyen keresztül a tanulók meg tudják közelíteni az épületet. 1922. novemberében a Kereskedelemügyi Minisztérium ankétot hívott össze, amelyben az újonnan épülő villamosvonal kiépítésére tettek javaslatot. 1923. januárjában helyszínbejárást tartottak a kivitelezés területén, majd megkezdődtek a tárgyalások a munkák és a költségmegosztás kérdéseiben. Debrecen városa úgy döntött, hogy biztosítja a vonal építéséhez szükséges 226 faoszlopot és 2600 kg rézdrótot, valamint a 21 millió koronás bekerülési költségből 8 millió koronát is magára vállal. Az év végére már teljes intenzitással folyt a pallagi vonal villamosítása.
A Debreceni Helyi Vasút meghatározta a viteldíjakat: a Leveles Csárdától az Akadémiáig 1000 koronába került az egyszeri utazásra szóló jegy, míg a menettérti 1800 koronába. 1924. február 2-án került sor a vonal üzemszerű vizsgálatára. A pálya hosszát 5302 méterben, a menetidőt 45 percben állapították meg. A villamosjárműveket hármas és tizenkettes viszonylatszámmal látták el, attól függően, hogy a Nagyállomástól vagy a Fürdőtől közlekedtek a végállomásig. Megkülönböztetve a fővonalon közlekedő többi járműtől, zöld lámpát helyeztek el azok végein.
1924. február 18-án, tehát éppen ma 100 éve adták át a pallagi villamosvonalat, ami egészen 1970. március 1-ig, a vonal megszüntetéséig működött.