Civil Fórum: Debrecen vize nem válhat a kínai akkumulátorgyárak ipari vizévé

Aki a vízzel nem megfelelően gazdálkodik, nem megfelelően használja fel, az egyszerűen elárulja a városát – fogalmazott Gondola Zsolt Zoárd, a Civil Fórum Debrecen Egyesület polgármesterjelöltje azon a május 31-i sajtótájékoztatón, amelyet a 18-as választókerület képviselőjelöltjével, Illés-Rácz Mariannal közösen tartott a Nagyerdőn.
Gondola Zsolt Zoárd a tájékoztatón köszönetet mondott a belügyminiszternek, hogy szakmailag támogatja a Civil Fórum kampányát, hiszen Pintér Sándor a napokban jelentette be, hogy vízkorlátozási szükséghelyzetet rendelt el az országban. Hozzátette: ennek indoklása teljes mértékben megegyezik a Civil Fórum által képviseltekkel, miszerint Magyarországon, Debrecenben szárazság, aszály várható, és ennek megfelelően a vízgazdálkodást át kell gondolni.
Azt látjuk, hogy a kormányon belül kétféle álláspont van, az egyik, amelyik felelősen gondolkodik, a másik pedig kínai akkumulátorgyárakat hoz ide, amelyeknek nagyon nagy a vízigényük - fogalmazott.
Kiemelte: ma Debrecenben a vízgazdálkodás és a víz felhasználása kampánytéma lett, az embereket leginkább ez foglalkoztatja, hiszen érzelmileg is kötődnek ehhez a kérdéskörhöz. A polgármesterjelölt hangsúlyozta: a debreceniek ivóvize nem válhat a kínai akkumulátorgyárak ipari vizévé, ipari vízgőzévé. Ezt mi szeretnénk mindenféleképpen megakadályozni, és azt gondoljuk, hogy aki a vízzel nem megfelelően gazdálkodik, és nem megfelelően használja fel, az egyszerűen elárulja a városát.
Gondola Zsolt Zoárd beszámolt arról a pár napos hírről is, amely példamutató lehet Debrecen számára is. Az SVOLT nevű, második legnagyobb kínai akkumulátorgyártó cég mégsem épít gyárat Németországban, annak ellenére, hogy korábban már megvásárolta a beruházáshoz szükséges iparterületet. A kínaiak azért mondtak le erről, mert olyan lakossági és politikai ellenállásba ütköztek, amely eltántorította őket az eredeti szándékuktól – közölte.
Gondola Zsolt Zoárd szerint ez egy követendő példa. Ha Németországnak sikerült, akkor Debrecennek miért ne sikerülhetne megakadályozni egy ilyen beruházást? - tette fel a kérdést.
Arra hívom fel mind az országgyűlési képviselőinket, mind az önkormányzati képviselőket, hogy álljanak a jó oldalára, és próbáljuk meg közösen meggátolni azt, hogy ez a gyár egyáltalán működhessen. Ennek az az alapfeltétele, hogy ne kapjon vizet, ne tudja használni az útjainkat, ne használhassa a csatornarendszerünket, és ne kapjanak engedélyt a munkásszállók – emelte ki a Civil Fórum polgármesterjelöltje.
A CATL debreceni beruházásának bejelentése óta folyamatosan ömlik a városban a zöld propaganda – ezt már Illés-Rácz Mariann, a 18-as választókerület képviselőjelöltje mondta. Szerinte ennek a propagandának a fő mantrája, hogy a zöld átálláshoz elengedhetetlenek az elektromos autók. Debrecen ebből úgy veszi ki a részét, hogy rengeteg akkumulátort gyártanak majd a városban, ami azt jelenti, hogy egy fokozottan környezetszennyező, veszélyes iparágat próbálnak zöld mázzal lefesteni, és ezt úgy eladni, mint egy környezetbarát megoldást véli a képviselőjelölt.
Ha megkapargatjuk ezt a zöld felszínt, akkor azt látjuk, hogy az elektromos autók nem oldják meg a problémát. Egy ilyen jármű gyártásához rengeteg ásványi anyag kell, amit a földből bányásznak ki, jellemzően elmaradott térségekben, például Kongóban, ráadásul sokszor gyermekek, mély szegénységben élő emberek dolgoznak ezekben a bányákban. A nyersanyagokat aztán hajókkal szállítják Kínába, ahonnan repülővel Európába, majd kamionokkal például Debrecenbe, ahol végül akkumulátorokat gyártanak belőle. A gyártáshoz fokozottan veszélyes, belélegezve mérgező, rákkeltő anyagokat, valamint magzatkárosító oldószert használnak fel, majd végül készül egy 3 tonnás elektromos autó, ami tele van műanyaggal, acéllal és egyéb, szintén nem környezetbarát módon előállított anyagokkal, és azt gondoljuk, hogy ezzel megoldottuk a zöld átállást
– közölte Illés-Rácz Mariann, hozzátéve, hogy az elmúlt időszakban egyébként kiderült, hogy az elektromos autók nem váltják ki a hagyományos belsőégésű motorral hajtott járműveket, hiszen nem alkalmasak hosszabb táv megtételére, így ezek a gépkocsik általában második, harmadik autóként működnek egy családban, ami a túlfogyasztást, a luxuskiadásokat pörgeti, tovább szennyezve a környezetet.
Úgy véli: a valódi zöld átállás a fogyasztás csökkentésével kezdődik, amibe beletartozik az is, hogy például családonként csak egy autót használnak, és mellette jó minőségű és megfizethető tömegközlekedés áll a lakosság rendelkezésére. Szerinte azt a rengeteg pénzt, amit most az ipari parkok fejlesztésére költenek, inkább a közösségi közlekedés fejlesztésére kellene fordítani, hogy Debrecen egy olyan város legyen, ahol 15 perc alatt mindenhova el lehet jutni, lehetőség szerint tömegközlekedési eszközzel. A zöld átállás másik fontos elemének nevezte a zöldfelületek növelését, megóvását, a hőszigetek felszámolását. Minél több park, minél több erdő! - tette hozzá.
Takács Tibor






























