Cigányok, magyarok: nem is baj a szegregáció?

Egyre több iskolában különítik el a hátrányos helyzetű, illetve roma gyerekeket a többiektől – derül ki egy szociológiai vizsgálatból. Az oktatási helyettes államtitkár szerint a szegregáció társadalmi probléma, és nem az oktatásnak kell megoldani. Magyarország a Roma Integráció Évtizede című programban vállalta, hogy 2015-ig előmozdítja a cigány lakosság társadalmi integrációját több területen. Most viszont azt látni, hogy az elkülönítés sok esetben már az óvodában elkezdődik.
Az elkülönítés a szaktárca illetékes vezetője szerint jogos is lehet. Az elmúlt öt évben az egyenlő bánásmódról szóló törvényt megsértve emelkedett a szegregáló iskolák száma. Harminc százalékkal nőtt azoknak az intézményeknek a száma, ahol a tehetősebbektől elkülönítik a szegény- és cigánygyerekeket – derült ki egy felmérésből, amelyben szociológusok több mint 300 iskolát vizsgáltak meg.
Vannak előnyei
Már 170 településen működik homogén cigány iskola, 700 intézményben pedig szándékosan külön osztályt indítottak a cigánygyerekeknek. A problémát nem az oktatásnak kell megoldania – ezt mondja Gloviczki Zoltán, a közoktatásért felelős helyettes államtitkár, aki szerint vannak előnyei a szegregációnak. Az mr1 Kossuth Rádiónak azt mondta, nem az iskolának kell megoldania az olyan társadalmi problémákat, mint a szegregáció. Ezeknek a hátterében társadalmi változások vannak, például az érintett társadalmi rétegek növekedése, vagy a migráció, vagyis az, hogy a tehetősebb szülők egy másik településre viszik gyermeküket.
„A mi oktatási irányításunk elvei szerint az integráció az oktatásban nem egy eszköz, hanem egy cél. Attól, hogy különböző képességű, különböző indíttatású, különböző célú gyerekeket és családokat egy iskolába kényszerítek törvényi erővel, ezzel csak fokozni fogom az esélyek egyenlőtlenségét” – mondta a kérdésről Gloviczki Zoltán.
Forrás: mr1.hu A teljes cikk elolvasásához kattintson ide!


















