CATL: elkezdődött az irodai dolgozók felvétele

Akár kilencezer dolgozója is lehet a CATL debreceni akkumulátorgyárának, és ezzel a gazdasági egység Kelet-Magyarország legnagyobb foglalkoztatója lesz. Előnyben részesítik a helyi, magyar munkavállalókat – kínai munkaerő a kezdeti időszakban, ideiglenesen érkezik Debrecenbe a gazdasági egység működésének sikeres megkezdése érdekében. A későbbiekben sem terveznek külföldi munkaerőt foglalkoztatni, továbbá a debreceniekkel szorosan együttműködve szeretnék elérni beruházásuk sikerét – mindez abból az interjúból derült ki, amelyet Szilágyi Balázzsal, a CATL közügyekért felelős vezetőjével készítettünk. A munkaerőt, lakhatást, dolgozók szállítását taglaló cikkünk része a CATL debreceni akkumulátorgyárának létesítését, tevékenységének előkészítését és majdani működését elemző interjúsorozatnak.
Kezdjük az interjút a munkaerővel, azon belül is az egyik legfontosabb kérdéssel: hány dolgozót foglalkoztat a gyár a beruházás első, második és harmadik ütemének befejezése után?
Szilágyi Balázs: A CATL fokozatosan tervezi foglalkoztatotti létszámának bővítését, mindegyik ütemben közel háromezer fő csatlakozhat a céghez. Elkezdtük a toborzást, a magyar állampolgárok felvételét. A CATL leányvállalata a jövőben akár kilencezer főt foglalkoztathat.
Csak magyarországi dolgozókra számítanak? Ha nem, honnan terveznek dolgozókat toborozni?
Szilágyi Balázs: Elsősorban helyi, magyar munkavállalókat kívánunk foglalkoztatni a debreceni üzemben. Az irodai dolgozók felvétele már elkezdődött, a gyártási folyamatban közvetlenül részt vevő munkatársak toborzása azonban csak később kezdődik, és folyamatos lesz a teljes termelési kapacitás eléréséig.
Városszerte beszélik, hogy több ezer távol-keleti (malajziai, vietnámi stb.) munkavállalót, vendégmunkást telepít a CATL Debrecenbe. Van-e ennek valóságalapja?
Szilágyi Balázs: Nem tervezzük ázsiai munkások toborzását; a helyi munkaerő felvételére összpontosítunk. Emellett rövid időre a vállalat tapasztalt, kínai műszaki szakemberei is Debrecenbe érkeznek azzal a céllal, hogy támogassák a helyi alkalmazottakat a szükséges készségek és ismeretek elsajátításában, hozzájárulva az üzem sikeres működéséhez. A debreceni termelés sikere érdekében nemcsak munkavállalóink karrierjének segítését tervezzük, hanem a jövő tehetségeinek felkarolását is az oktatás minden szintjén. Kínai kollégáink ideiglenesen segítik majd a debreceni üzem működését, valamint részt vesznek az új munkatársak képzésében, tekintettel arra, hogy ezen az innovatív területen speciális szakmai ismeretekre is szükség van.
Milyen munkakörökbe és milyen képesítéssel rendelkezőket várnak a gyárba?
Szilágyi Balázs: Annak érdekében, hogy üzemünkben megújuló energiákra épülő megoldásokat biztosítsunk megrendelőink számára, elsősorban gépkezelők, technikusok és mérnökök szakértelmére és munkájára lesz szükségünk debreceni üzemünkben. A gyártási folyamaton túl – munkaerő-szükségletünk függvényében – számos belső szolgáltatásra is keresünk munkatársakat, szakközépiskolai és egyetemi végzettséggel.
Indít a CATL igényeinek megfelelő képzést nyújtó kurzusokat, tanfolyamokat, iskolákat az akkumulátorgyár vagy a beruházója?
Szilágyi Balázs: Belső képzéseket tervezünk saját munkatársaink számára. Együttműködünk a debreceni szakképző intézményekkel és a Debreceni Egyetemmel is – támogatva a fiatalok akkumulátorgyártáshoz kapcsolódó képzését.
A képesítéssel nem rendelkezőknek is tud munkát kínálni majd a gyár?
Szilágyi Balázs: Tekintettel a folyamatok nagyfokú automatizáltságára, csak kis számú álláshely meghirdetésével számolunk a képesítéssel nem rendelkezők számára.
Papp László polgármester több sajtónyilvános eseményen is hangsúlyozta: a városból, a vármegyéből, a régióból korábban a jobb munka miatt elköltözött embereket reményei szerint haza fogják csábítani a debreceni új munkalehetőségek, közöttük a legnagyobb, a CATL. A városvezető azt is elmondta, hogy megfordul az eddigi munkaerőáramlási irány, és Debrecen lesz az egyik fő célpont. Ezekkel kapcsolatban történt egyeztetés a városházával?
Szilágyi Balázs: Teljes kapacitásának elérésekor az akkumulátorgyár lesz Kelet-Magyarország legnagyobb foglalkoztatója. Naprakész munkaerőpiaci tapasztalatunk szerint sok magyar mutat készséget arra, hogy Debrecenbe költözzön. Álláshirdetéseinkre sokan jelentkeznek olyanok, akik korábban Debrecenből költöztek el Magyarország más részeibe.
Toboroznak már munkaerőt? Milyen merítési körből, milyen karrierpálya-modellel terveznek munkásokat a debreceni CATL-gyárba csábítani?
Szilágyi Balázs: Jelenleg irodai dolgozókat toborzunk, de megkezdtük találkozóinkat szakmunkás tanulókkal is. Cégünk aktívan rész fog venni a helyi tehetségek fejlesztésében az oktatás minden szintjén.
A mostani minimálbérhez vagy hazai átlagkeresethez, esetleg európai uniós átlaghoz képest milyen kereseti lehetőségeket tud kínálni a CATL debreceni akkumulátorgyára?
Szilágyi Balázs: A CATL folyamatosan elemzi a magyar és az európai munkaerőpiacot, ezek tendenciáit figyelembe vevő versenyképes béreket kíván ajánlani munkavállalóinak.
Kaphatnak-e bármiféle pótlékot, cafetériát, béren kívüli juttatást az ott dolgozók?
Szilágyi Balázs: A toborzás kezdeti fázisában vagyunk, még nem véglegesítettük a javadalmazási csomagokat.
A gyárban huzamosabb ideig dolgozók egészségét védi szűrővizsgálat?
Szilágyi Balázs: A helyi és európai uniós munkaügyi szabályokkal teljes összhangban fogunk gondoskodni munkavállalóink egészségének védelméről.
Térjünk át a lakhatásra! A város új lakóövezeteket tervez kialakítani a következő években, többek között azért is, mert a CATL akkumulátorgyár nagyszámú dolgozót vonz majd. A majdani munkavállalók lakhatási megoldására a CATL és a debreceni önkormányzat között történt egyeztetés?
Szilágyi Balázs: Ilyen megállapodást nem kötöttünk, de kapcsolatban vagyunk a városházával és néhány helyi ingatlanfejlesztővel. A CATL azon dolgozói számára biztosít szállást, akik ideiglenes kiküldetés keretében tartózkodnak Debrecenben.
A CATL tervez önállóan vagy alvállalkozók révén munkásszállókat, a dolgozók elhelyezésére szállodákat, lakóépületeket, lakókörzeteket építeni? Ha igen, akkor hol?
Szilágyi Balázs: A cég és a debreceniek számára is megfelelő megoldásokon dolgozunk. Egyelőre nincsenek folyamatban ezzel kapcsolatos tárgyalások.
Tervez a CATL lakhatási támogatást adni dolgozóinak?
Szilágyi Balázs: Még nem véglegesítettük lakhatási támogatási csomagunkat.
Harmadik témánk a dolgozók szállítása. Debrecen város önkormányzata az iparosítás miatt jelentős átszervezést, bővítést tervez a közösségi közlekedésben. Ebben a témában történt egyeztetés, megbeszélés a CATL és a városvezetés között?
Szilágyi Balázs: Tudomásunk van Debrecen tömegközlekedés-fejlesztési szándékairól. A város már kialakult közlekedési rendszerébe szervesen illeszkedő megoldásokat keresünk, de még nem kezdtünk tárgyalásokat a részletekről.
A városi közösségi közlekedésben mi lenne az ideális állapot a CATL számára? Buszmegállók, majdan villamosmegállók, esetleg vasútállomás megléte a gyár mellett? Ezekért mit tud tenni a gyár beruházója, működtetője?
Szilágyi Balázs: A 49-es busznak már most is vannak megállói a Déli Ipari Park területén. A meglévő hálózat a szükségleteknek megfelelően bővíthető. Amint szükség lesz rá, megvizsgáljuk, hogyan tudjuk támogatni a hálózat bővítését.
A CATL tervez saját munkásbuszjáratokat indítani? Ha igen, milyen útvonalakon, mekkora távolságról szállítaná be a dolgozóit?
Szilágyi Balázs: A CATL folyamatosan felméri majd a munkavállalók igényeit, és azokhoz fog igazodni.
A szokásos munkábajárási kedvezményeken kívül tervez-e, fog-e további utazási kedvezményeket, támogatásokat adni dolgozóinak a CATL?
Szilágyi Balázs: Ez része lehet versenyképes csomagajánlatunknak. Még nem született döntés róla.
– CH –





























