Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Aránytévesztés vagy jogos felháborodás a debreceni villamosközlekedés miatt

Cívishír | 2024. 07. 26. | 08:28:57
Olvasónk nehezményezi, hogy a kettes vonalon a Campus idején régi típusú villamosok is járnak.
Aránytévesztés vagy jogos felháborodás a debreceni villamosközlekedés miatt
A KCSV6 villamosok helyett modernebbek érkezhetnek (Fotó: DKV Zrt./Facebook)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A kettes villamos vonalán a Campus Fesztivál ideje alatt közlekedő magaspadlós (KCSV6) – kék – villamosok miatt kereste meg levelével a Cívishír szerkesztőségét egyik olvasónk. Hosszasan fejtegeti, hogy az egyes és a kettes vonalon mikor, hány és milyen villamos közlekedik, majd megfogalmazza kérdését: miként lehet az, hogy a DKV a hétvégén, a Campus Fesztivál ideje alatt magaspadlós villamost közlekedtet a 2-es vonalán, ahol egyébként csak alacsonypadlós (CAF) sárga villamos jár? Majd magyarázatként újabb kérdést tesz fel: talán azért, mert már nem működnek azok a 10 éves új villamosok? Leírja, a hétvégén a ritkábban közlekedő járatok miatt nincs szükség annyi villamosra, mégis magaspadlós villamos jár a kettes vonalán.

Olvasónk július 21-én szerkesztőségünkbe érkezett levelének tartalmát és kérdéseit másnap elküldtük válaszadásra a DKV Zrt-hez, kiegészítve a Cívishír témához kapcsolódó kérdésivel; például, hány darab magas- és alacsonypadlós villamost közlekedtet/tud közlekedtetni a DKV, ezek milyen állapotban vannak, továbbá mitől függ, min múlik, hogy melyik villamosvonalon milyen típusú villamosok közlekednek?  

A cikk megjelenését követően néhány órával válaszolt kérdéseinkre a DKV Zrt. Mint arról Nagy Annamária, a közlekedési társaság kommunikációs és marketing vezetője a Cívishírt tájékoztatta, a DKV Zrt.-nek 18 darab alacsonypadlós CAF Urbos 3-as típusú és kilenc darab magaspadlós KCSV 6-1S villamosa van. A társaság a vasúthatósági rendeleteknek megfelelően rendszeresen javítja és karbantartja a járműveket, mivel azok csak üzembiztos állapotban szállíthatnak utasokat. Jelenleg öt alacsonypadlós jármű van tervezett javítás alatt, ezért összesen 13 darab villamos közlekedik az egyes és kettes vonalon.

A DKV a Campus Fesztivál és a nagyerdei kiemelt rendezvények idején a zsúfoltság elkerülése az utaslemaradások csökkentése érdekében az egyes villamosvonalon arra törekszik, hogy a legmagasabb férőhelykapacitással közlekedjenek a járművek. Ezért a rendelkezésre álló CAF villamosok többségét ebben az időszakban lehetőség szerint az egyes villamos vonalon közlekedteti. Emiatt a kettesen előfordulhat, hogy magaspadlós KCSV6 típusú villamos is szállít utasokat abban az időszakban. Az utasokat erről a társaság tájékoztatta. Utasforgalmi tapasztalataik szerint csúcsidőn kívül a KCSV típusú villamosok férőhely kapacitása is elégséges a kettes vonalon.

A járműtípusok indításakor a DKV Zrt. a hatékony költséggazdálkodás mellett mindig az utasok érdekeit tartja szem előtt. Ezen túlmenően a társaság a magas- és alacsonypadlós járművek használatakor a szakmai és forgalomszervezési szempontokat veszi figyelembe. A KCSV és a CAF villamosok üzemeltetési költsége között nincs nagy különbség, tehát közlekedtetésüknél nem gazdaságossági szempontok döntenek, hanem az utazási igények. Jelen esetben a Campus Fesztivál utazóközönségének kiszolgálása a fő szempont a nagykapacitású járművek átcsoportosításával és a követési idő sűrítésével az egyes vonalra.

DERKE: lehetne jobban szervezni

Olvasónk felvetett problémáját állásfoglalás céljából továbbítottuk a Debreceni Regionális Egyesülethez (DERKE), valamint a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesülethez (VEKE) – mindkét helyről hamar választ kaptunk.

Kezdjük a részletesebben válaszoló DERKE-vel, az egyesület vezetője, Jónás Zoltán viszontlevelében ajánlásokat is tett a Campus Fesztiválra a közösségi közlekedési eszközökön történő gyorsabb és takarékosabb eljutás érdekében.

A DERKE alapvetően nem tartja problémának, hogy a kettes vonalon is közlekedjenek a régebbi típusú KCSV6 villamosok. Ugyanakkor – emeli ki Jónás Zoltán – az utazás tervezhetőségéhez a meghirdetett menetrendben feltétlenül szükség lenne feltüntetni, hogy pontosan mely időpontokban közlekednek nem alacsonypadlós járművek. A korábbi években is előfordult már, hogy a kettes villamos vonalán KCSV6 közlekedett. Akkor a KCSV6 villamoson elhelyezett reklám miatti szerződéskötelezettség okán kellett a kettes vonalon magaspadlós járműveknek közlekedni.

A jelenlegi esetben azonban lehetséges, hogy csak CAF típusú villamosokkal lehet megoldani a július 24-27. között tervezett egyes vonalon bővített menetrendet. Ebben az időszakban az egyes vonalon 17 és 20 óra között négy-hat percenként közlekednek a villamosok. A DERKE számításai szerint ez alapján minimum kilenc jármű szükséges. A kettes vonalon 17 óra után már 10 percenként közlekednek a villamosok, amihez minimum öt jármű kell. Ez összesen minimum 14 járművet igényel, feltételezve azt, hogy nem történik késés és a villamosvezetők számára szükséges pihenőidőt egymás váltásával biztosítják. A szolgáltató azonban az ilyen zsúfolt időszakban az egyes vonalon bizonyára hosszabb menetidővel számolt, hiszen egyes esetekben már két perc késés is felboríthatja a járműfordulót és a menetrendet. Az esetleges késést és a járművezetők pihenőidejének biztosítása miatti többletigényt figyelembe véve már 10-11 jármű is szükséges lehet az egyes vonalra, a két vonalra együttesen pedig 15-16 jármű.

A DKV-nak 18 CAF típusú villamosa van, ezek közül azonban baleset, fővizsgálat, vagy nagyobb karbantartási szükséglet miatt nem mindegyik állhat rendelkezésre. A Campus Fesztivál kiszolgálása valóban indokolja a járatok sűrítését. Az egyes villamos, valamint a 22/24 buszvonalakon ez meg is történik minden évben. Jellemzően az egyes villamos kapacitását erősítik meg leginkább.

A közösségi közlekedés használóitól kapott visszajelzések alapján azonban a fesztivál elérhetőségén más módszerekkel is szükség lenne javítani. 

Ilyenkor sok olyan utas szeretne utazni, aki más körülmények között nem használ közösségi közlekedést, azonban a buszok és a villamosvonalak közötti rossz átszállási kapcsolat eltántorítja az embereket a buszoktól, villamosoktól. Az is gond, hogy a fesztivál miatti lezárások okán pont a Campusra tartó buszok közlekednek terelőútvonalon. Az sem könnyíti a helyzetet, hogy a fesztivál főbejárata az Ady Endre út felől van, ami a legkönnyebben az egyes villamossal közelíthető meg. A buszmegállók sokkal távolabb esnek, ezért ilyenkor azok is igyekeznek inkább villamost használni, akik számára a közvetlen busz is rendelkezésre áll. Különösen a város keleti és déli részéből nehézkes eljutni az egyetem környékére, hiszen onnan ez csak átszállással lehetséges, ami idő- és költségigényesebb. Ezért telnek meg az egyes villamosvonal melletti utcák parkolói. A járatok sűrítésén túl, közvetlen kapcsolatot biztosító, éjszaka is közlekedő ideiglenes autóbuszjáratokra is szükség lenne. Továbbá fontos lenne a Campus Fesztivál főbejáratának autóbusszal történő könnyebb megközelítése is. Mindez az egyes villamosra tereli az utasforgalmat, ami a sűrítés ellenére így is túlzsúfolt – részletezi Jónás Zoltán, aki válasza végén leszögezi: a Campus Fesztivál autóbusszal történő megközelíthetőségét lényesen javítani kellene, amellyel tehermentesíteni lehet az egyes villamost és a parkolási gondokat.

VEKE: ez van, ezzel kell „főzni”

Dorner Lajos, a VEKE elnöke megírta, nem igazán értik az olvasó felháborodását annak tükrében, hogy a DKV egy korábbi közleményében közölte, a kettes vonalon előfordulhat, hogy egyszer-egyszer KCSV fog járni. A szakember idézte is a levelet:

"Tájékoztatjuk Önöket, hogy a fesztivál ideje alatt, a nagyobb kapacitású CAF villamosok az 1-es vonalon fognak utasokat szállítani, így ebben az időszakban a 2-es vonalon közlekedhetnek a magas padlós, KCSV típusú villamosok is."

Hozzáfűzte: jelenleg a 18 darab CAF villamosból 12 bevethető, hat darab különféle, kisebb-nagyobb javítások miatt nem. Lehet, hogy ez a szám hétvégére már módosul, és a kisebb hibákat addigra meg tudják javítani. A KCSV-kből négy darab helyezhető forgalomba. – Ezzel kell főzni a Campus Fesztivál alatt is, amikor egyes időszakokban nagyon sok utas várható. A DKV pusztán annyit mondott, hogy ha sok az utas, akkor átvezényelnek CAF-ot a kettesről az egyesre, és helyette akkor KCSV fog menni. Sok városban örülnének olyan színvonalú villamosnak, mint a KCSV. Egy-egy járaton ezt ki fogja bírni mindenki a kettesen, az egyesen is kibírják az utasok – tudatta Dorner Lajos, hozzátéve, hogy ebből ekkora felháborodást gyártani teljes félreértés és aránytévesztés.

– CH –

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
A debreceni Bessenyei Valéria az idei Fekete Bori-díjas
A debreceni Bessenyei Valéria az idei Fekete Bori-díjas
Annak adományozzák a rangos elismerést, aki továbbviszi Fekete Borbála szellemiségét.
Halloween Party a Grand Casinóban
Halloween Party a Grand Casinóban
Tudjuk, hol fogja tölteni az idei halloweent.
Akik a világ egyik legszebb hivatását választották
Akik a világ egyik legszebb hivatását választották
Debreceni szülésznő hallgatók mutatták be szakértelmüket.
„Összeakadt” két autó a forgalmas debreceni útszakaszon
„Összeakadt” két autó a forgalmas debreceni útszakaszon
A műszaki mentés ideje alatt torlódásra kell számítani.
Gyermekek és felnőttek komplex fejlesztésében segítenek Debrecenben
Gyermekek és felnőttek komplex fejlesztésében segítenek Debrecenben
Az EMPA RehabVilág Rehabilitációs Központban számos szolgáltatás elérhető.
Zseblámpás tárlatra hív a debreceni Agóra
Zseblámpás tárlatra hív a debreceni Agóra
December 15-ig érdemes felkeresni az élményközpontot.
A forradalom leverésére emlékeznek Debrecenben
A forradalom leverésére emlékeznek Debrecenben
Puskás István alpolgármester mond beszédet.
Ez Debrecen szégyenfoltja, de hol vannak a közterület-felügyelők?
Ez Debrecen szégyenfoltja, de hol vannak a közterület-felügyelők?
Hajléktalanok tivornyáznak a buszmegállóban.
Megbüntették, elengedték, majd mégis megbüntették – csavaros történet Debrecenből
Megbüntették, elengedték, majd mégis megbüntették – csavaros történet Debrecenből
Másoknak is segíteni szeretett volna egy autós, aztán kiderült, hogy nincs igaza.
Munkát adnak az Alma utcai lyukak
Munkát adnak az Alma utcai lyukak
Jelzésünk után egy problémát legalább orvosoltak.
„Ha dübörög a gazdaság Debrecenben, miért ilyen rosszak az utak a városban?”
„Ha dübörög a gazdaság Debrecenben, miért ilyen rosszak az utak a városban?”
Olvasónk reméli, az útfelújítási lendület a választások után is tart.
Garancia okostelefonra
Garancia okostelefonra
Miért fontos a jótállás?
Így ölik a kevéske zöldterületet a Tócóskertben!
Így ölik a kevéske zöldterületet a Tócóskertben!
„Még ezt a kis zöldet is elveszik tőlünk, ami megmaradt" - írja az olvasónk.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
A debreceni Bessenyei Valéria az idei Fekete Bori-díjas
A debreceni Bessenyei Valéria az idei Fekete Bori-díjas
Annak adományozzák a rangos elismerést, aki továbbviszi Fekete Borbála szellemiségét.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Megszűnik három különadó
Kivezeti a kormány.
Turizmus: felemás a szeptemberi mérleg
A belföldi vendégek száma 5 százalékkal alacsonyabb volt az előző év azonos havinál.
Bérbe adnák a belvárosi hotelt
A Debreceni Vagyonkezelő Zrt. pályázati felhívása.
Újabb kínai akkumulátorgyár kér környezetvédelmi engedélyt
A Józsa határában épülő EVE Power is ígér fűt-fát; a kormányhivatal előtt van a kérelme.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Halloween Party a Grand Casinóban
Halloween Party a Grand Casinóban
Tudjuk, hol fogja tölteni az idei halloweent.
Közeleg az ikonok éjszakája
Közeleg az ikonok éjszakája
A magyar klasszikus rocktörténelem három emblematikus zenekara élő nagykoncertet ad Debrecenben.
Hazánk legújabb gyógyfürdője az őszi szünetben is várja a vendégeket
Hazánk legújabb gyógyfürdője az őszi szünetben is várja a vendégeket
Hat kültéri és négy beltéri medencével várják a bihari térségbe érkezőket.
Hirdetés