Aránytévesztés vagy jogos felháborodás a debreceni villamosközlekedés miatt
A kettes villamos vonalán a Campus Fesztivál ideje alatt közlekedő magaspadlós (KCSV6) – kék – villamosok miatt kereste meg levelével a Cívishír szerkesztőségét egyik olvasónk. Hosszasan fejtegeti, hogy az egyes és a kettes vonalon mikor, hány és milyen villamos közlekedik, majd megfogalmazza kérdését: miként lehet az, hogy a DKV a hétvégén, a Campus Fesztivál ideje alatt magaspadlós villamost közlekedtet a 2-es vonalán, ahol egyébként csak alacsonypadlós (CAF) sárga villamos jár? Majd magyarázatként újabb kérdést tesz fel: talán azért, mert már nem működnek azok a 10 éves új villamosok? Leírja, a hétvégén a ritkábban közlekedő járatok miatt nincs szükség annyi villamosra, mégis magaspadlós villamos jár a kettes vonalán.
Olvasónk július 21-én szerkesztőségünkbe érkezett levelének tartalmát és kérdéseit másnap elküldtük válaszadásra a DKV Zrt-hez, kiegészítve a Cívishír témához kapcsolódó kérdésivel; például, hány darab magas- és alacsonypadlós villamost közlekedtet/tud közlekedtetni a DKV, ezek milyen állapotban vannak, továbbá mitől függ, min múlik, hogy melyik villamosvonalon milyen típusú villamosok közlekednek?
A cikk megjelenését követően néhány órával válaszolt kérdéseinkre a DKV Zrt. Mint arról Nagy Annamária, a közlekedési társaság kommunikációs és marketing vezetője a Cívishírt tájékoztatta, a DKV Zrt.-nek 18 darab alacsonypadlós CAF Urbos 3-as típusú és kilenc darab magaspadlós KCSV 6-1S villamosa van. A társaság a vasúthatósági rendeleteknek megfelelően rendszeresen javítja és karbantartja a járműveket, mivel azok csak üzembiztos állapotban szállíthatnak utasokat. Jelenleg öt alacsonypadlós jármű van tervezett javítás alatt, ezért összesen 13 darab villamos közlekedik az egyes és kettes vonalon.
A DKV a Campus Fesztivál és a nagyerdei kiemelt rendezvények idején a zsúfoltság elkerülése az utaslemaradások csökkentése érdekében az egyes villamosvonalon arra törekszik, hogy a legmagasabb férőhelykapacitással közlekedjenek a járművek. Ezért a rendelkezésre álló CAF villamosok többségét ebben az időszakban lehetőség szerint az egyes villamos vonalon közlekedteti. Emiatt a kettesen előfordulhat, hogy magaspadlós KCSV6 típusú villamos is szállít utasokat abban az időszakban. Az utasokat erről a társaság tájékoztatta. Utasforgalmi tapasztalataik szerint csúcsidőn kívül a KCSV típusú villamosok férőhely kapacitása is elégséges a kettes vonalon.
A járműtípusok indításakor a DKV Zrt. a hatékony költséggazdálkodás mellett mindig az utasok érdekeit tartja szem előtt. Ezen túlmenően a társaság a magas- és alacsonypadlós járművek használatakor a szakmai és forgalomszervezési szempontokat veszi figyelembe. A KCSV és a CAF villamosok üzemeltetési költsége között nincs nagy különbség, tehát közlekedtetésüknél nem gazdaságossági szempontok döntenek, hanem az utazási igények. Jelen esetben a Campus Fesztivál utazóközönségének kiszolgálása a fő szempont a nagykapacitású járművek átcsoportosításával és a követési idő sűrítésével az egyes vonalra.
DERKE: lehetne jobban szervezni
Olvasónk felvetett problémáját állásfoglalás céljából továbbítottuk a Debreceni Regionális Egyesülethez (DERKE), valamint a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesülethez (VEKE) – mindkét helyről hamar választ kaptunk.
Kezdjük a részletesebben válaszoló DERKE-vel, az egyesület vezetője, Jónás Zoltán viszontlevelében ajánlásokat is tett a Campus Fesztiválra a közösségi közlekedési eszközökön történő gyorsabb és takarékosabb eljutás érdekében.
A DERKE alapvetően nem tartja problémának, hogy a kettes vonalon is közlekedjenek a régebbi típusú KCSV6 villamosok. Ugyanakkor – emeli ki Jónás Zoltán – az utazás tervezhetőségéhez a meghirdetett menetrendben feltétlenül szükség lenne feltüntetni, hogy pontosan mely időpontokban közlekednek nem alacsonypadlós járművek. A korábbi években is előfordult már, hogy a kettes villamos vonalán KCSV6 közlekedett. Akkor a KCSV6 villamoson elhelyezett reklám miatti szerződéskötelezettség okán kellett a kettes vonalon magaspadlós járműveknek közlekedni.
A jelenlegi esetben azonban lehetséges, hogy csak CAF típusú villamosokkal lehet megoldani a július 24-27. között tervezett egyes vonalon bővített menetrendet. Ebben az időszakban az egyes vonalon 17 és 20 óra között négy-hat percenként közlekednek a villamosok. A DERKE számításai szerint ez alapján minimum kilenc jármű szükséges. A kettes vonalon 17 óra után már 10 percenként közlekednek a villamosok, amihez minimum öt jármű kell. Ez összesen minimum 14 járművet igényel, feltételezve azt, hogy nem történik késés és a villamosvezetők számára szükséges pihenőidőt egymás váltásával biztosítják. A szolgáltató azonban az ilyen zsúfolt időszakban az egyes vonalon bizonyára hosszabb menetidővel számolt, hiszen egyes esetekben már két perc késés is felboríthatja a járműfordulót és a menetrendet. Az esetleges késést és a járművezetők pihenőidejének biztosítása miatti többletigényt figyelembe véve már 10-11 jármű is szükséges lehet az egyes vonalra, a két vonalra együttesen pedig 15-16 jármű.
A DKV-nak 18 CAF típusú villamosa van, ezek közül azonban baleset, fővizsgálat, vagy nagyobb karbantartási szükséglet miatt nem mindegyik állhat rendelkezésre. A Campus Fesztivál kiszolgálása valóban indokolja a járatok sűrítését. Az egyes villamos, valamint a 22/24 buszvonalakon ez meg is történik minden évben. Jellemzően az egyes villamos kapacitását erősítik meg leginkább.
A közösségi közlekedés használóitól kapott visszajelzések alapján azonban a fesztivál elérhetőségén más módszerekkel is szükség lenne javítani.
Ilyenkor sok olyan utas szeretne utazni, aki más körülmények között nem használ közösségi közlekedést, azonban a buszok és a villamosvonalak közötti rossz átszállási kapcsolat eltántorítja az embereket a buszoktól, villamosoktól. Az is gond, hogy a fesztivál miatti lezárások okán pont a Campusra tartó buszok közlekednek terelőútvonalon. Az sem könnyíti a helyzetet, hogy a fesztivál főbejárata az Ady Endre út felől van, ami a legkönnyebben az egyes villamossal közelíthető meg. A buszmegállók sokkal távolabb esnek, ezért ilyenkor azok is igyekeznek inkább villamost használni, akik számára a közvetlen busz is rendelkezésre áll. Különösen a város keleti és déli részéből nehézkes eljutni az egyetem környékére, hiszen onnan ez csak átszállással lehetséges, ami idő- és költségigényesebb. Ezért telnek meg az egyes villamosvonal melletti utcák parkolói. A járatok sűrítésén túl, közvetlen kapcsolatot biztosító, éjszaka is közlekedő ideiglenes autóbuszjáratokra is szükség lenne. Továbbá fontos lenne a Campus Fesztivál főbejáratának autóbusszal történő könnyebb megközelítése is. Mindez az egyes villamosra tereli az utasforgalmat, ami a sűrítés ellenére így is túlzsúfolt – részletezi Jónás Zoltán, aki válasza végén leszögezi: a Campus Fesztivál autóbusszal történő megközelíthetőségét lényesen javítani kellene, amellyel tehermentesíteni lehet az egyes villamost és a parkolási gondokat.
VEKE: ez van, ezzel kell „főzni”
Dorner Lajos, a VEKE elnöke megírta, nem igazán értik az olvasó felháborodását annak tükrében, hogy a DKV egy korábbi közleményében közölte, a kettes vonalon előfordulhat, hogy egyszer-egyszer KCSV fog járni. A szakember idézte is a levelet:
"Tájékoztatjuk Önöket, hogy a fesztivál ideje alatt, a nagyobb kapacitású CAF villamosok az 1-es vonalon fognak utasokat szállítani, így ebben az időszakban a 2-es vonalon közlekedhetnek a magas padlós, KCSV típusú villamosok is."
Hozzáfűzte: jelenleg a 18 darab CAF villamosból 12 bevethető, hat darab különféle, kisebb-nagyobb javítások miatt nem. Lehet, hogy ez a szám hétvégére már módosul, és a kisebb hibákat addigra meg tudják javítani. A KCSV-kből négy darab helyezhető forgalomba. – Ezzel kell főzni a Campus Fesztivál alatt is, amikor egyes időszakokban nagyon sok utas várható. A DKV pusztán annyit mondott, hogy ha sok az utas, akkor átvezényelnek CAF-ot a kettesről az egyesre, és helyette akkor KCSV fog menni. Sok városban örülnének olyan színvonalú villamosnak, mint a KCSV. Egy-egy járaton ezt ki fogja bírni mindenki a kettesen, az egyesen is kibírják az utasok – tudatta Dorner Lajos, hozzátéve, hogy ebből ekkora felháborodást gyártani teljes félreértés és aránytévesztés.
– CH –