A rendőrségtől várják a megoldást a debreceni csomópontnál

A Magyar Közút a rendőrség szerepét hangsúlyozta, amikor azt kérdeztük tőlük, hogy miként lehetne csökkenteni a Faraktár és Hajnal utcák csomópontjában napi rendszereséggel tapasztalható torlódásokat és az azok miatti balesetveszélyt; a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület (DERKE) is véleményt nyilvánított.
A közösségi médiában hétről hétre jelennek meg indulatos bejegyzések az említett kereszteződésről, a legtöbben azt sérelmezik, hogy a reggeli és délutáni csúcsidőszakban a „beragadó” gépjárművek miatt a Faraktár utca belvárosi ága felől gyakran képtelenség tovább hajtani a felüljáró irányába és a jobbra kanyarodókat is akadályozza a Hajnal utcán torlódó kocsisor. Szeptemberi terepszemlénken szintén megállapíthattuk, hogy az egyik Hajnal utcai lámpás gyalogátkelő – a csomópont déli ága, az Attila tér felőli zebra – kifejezetten balesetveszélyes, gépjárművezetők sokasága fütyül a gyalogosok elsőbbségére. Mindezt úgy, hogy a közeli iskolák miatt sok gyerek veszi igénybe ezt az átkelőt.
Beszámolónkban szavazást indítottunk. Szeptember 15-ig 120-an éltek a lehetőséggel; 28-28 százalékuk a szabálytalankodók folyamatos büntetésében vagy a lámpák ciklusidejének módosításában látja az előrelépés lehetőségét. A cikkben felvetettük a gyalogátkelő megszüntetésének lehetőségét, a szavazók 26 százaléka ezt a „létező legrosszabb húzásnak” tartaná, míg 16 százalék egyetértett vele. Két százalék választotta azt a szavazási opciót, mely szerint minden maradjon a jelenlegi módon.
A problémát megosztottuk a közút kezelőjével, hiszen kíváncsiak voltunk arra, hogy ők miként látják e visszásságokat. – A forgalmi rend szerinti közlekedés betartatása a rendőrség hatáskörébe tartozik, a közlekedők vezetési magatartására nincs ráhatásunk – kezdte válaszát a Magyar Közút. Emlékeztettek: az útkereszteződésbe zöld fényjelzésnél sem szabad behajtani, ha azt forgalmi torlódás miatt a szabad jelzés tartama alatt előreláthatólag nem lehet elhagyni. Ennek értelmében – mutattak rá – a csomópontot elhagyni képtelen, az ott vagy a kijelölt gyalogátkelőn veszteglő gépjárművek vezetőinek eleve be sem kellene hajtania a kereszteződésbe.

Leszögezték: a Faraktár és Hajnal utcai jelzőlámpás csomópont és környezete mind forgalomtechnikailag, mind a forgalmi rend tekintetében megfelel az érvényes jogszabályi és útügyi műszaki előírásoknak; a jogkövető, balesetmentes magatartás lehetősége biztosított. – A megkeresésben vázolt veszélyeztetések és szabálysértések csak szándékos elkövetésnél következhetnek be; a szabályok betartatása a rendőrség feladata – húzták alá. A Magyar Közút ezért – különösen a reggeli és délutáni csúcsforgalom idején – fokozott figyelmet és a szabályok betartását kéri a járművezetőktől. A csomópontban egyébként a 2018-as belvárosi egyirányúsítás óta nem módosítottak a forgalmi rendben.
Szeptember 9-i cikkünkben felvetettük az ominózus gyalogátkelő megszüntetésének lehetőségét, a kommentek alapján a többség ezt finoman szólva sem díjazná. A DERKE tetszését sem nyerte el a felvetés. – Azért csesszünk ki a gyalogosokkal, mert vannak olyanok, akik autót vezetnek és nem tudnak szabályosan közlekedni? Szereljenek fel kamerát a kereszteződésbe és kapjanak büntetést a szabálytalankodók! – reagáltak. A Faraktár utcai buszmegállókat sok utas használja – folytatták –, a gyalogátkelők megszüntetésével azok megközelíthetőségét rettenetesen el lehet rontani. Szerintük a zebra megszüntetése azt eredményezné, hogy a gyalogosok az úttesten kelnének át, ami semmivel sem lenne veszélytelenebb, mint a mostani, szintén nyugtalanító helyzet. Ráadásul a szülők inkább autóval vinnék iskolába a gyermekeiket a közösségi közlekedés helyett, ami még komolyabb torlódásokat eredményezne.
A cikkünk és a videó alá kommentelők jelentős része szintén rendőrségi intékedéseket sürget a csomópontban.
Ratalics László



















