A BMW történetében is egyedülálló napelempark készül a debreceni gyárban
Ötven hektáron valósítanak meg fotovoltaikus rendszert, azaz helyeznek el napelemeket a talajon és az épületeken a BMW debreceni gyárában; a német autóipari vállalatnak nem volt még hasonló nagyságrendű ilyen beruházása és a megvalósító E.ON sem vett még részt ekkora ipari napelempark-beruházásban. Mindez a BMW Manufacturing Hungary Kft. szeptemberi 3-i alapkőletételi ünnepségén hangzott el, ahol képletesen mini napelempaneleket helyeztek el egymás mellett.
Az eseményen Hans-Peter Kemser, a magyarországi cég ügyvezetője elmondta: a rendszer 81 gigawatt zöld energiát lesz képes előállítani, ami 20 ezer háztartás áramigényének megfelelő mennyiség. Másként is környezettudatosak, így papírmentes gyárat kívánnak működtetni (egyetlen nyomtató van…) és nagyon kevés műanyagot használnak a mindennapok során. A cégvezető szavai szerint, ami az autógyártást illeti, néhány hétre vannak az előgyártás (tesztüzem) megkezdésétől.
A BMW Group igazgatótanácsának gyártásért felelős tagja, Milan Nedeljković kijelentette, kevesebb mint egy év múlva már tényleges termelés zajlik majd a debreceni gyárban, ahol a Neue Klasse termékcsalád első modellje legördülhet a gyártósorról. Az itteni üzem a BMW-nél is az első lesz, ahol a digitalizáció mellett a nem-fosszilis energiaforrások nagy mértékű bevonása is minimalizálja a gyártás környezeti lábnyomát.
Papp László, Debrecen polgármestere biztosra veszi, hogy a BMW nemcsak az új, Debrecenben gyártott autómodelljeivel ír történelmet, hanem azzal is, hogy a gyártást fenntarthatóan, környezetbarát módon, a várossal, a helyi szervezetekkel együtt teszi. Teljes sikerről csak akkor beszélhetünk, ha a gazdaság kéz a kézben jár a fenntarthatósággal, a környezetvédelemmel, márpedig e téren a BMW-nek példamutató, úttörő szerepe van – tette hozzá. Emlékeztetett, a déli gazdasági övezet közvetlen közelségében – 52 hektáron – két éve működik egy 24 megawattos naperőmű, amely közel 15 ezer háztartás éves villamosenergia-felhasználásának megfelelő energiát állít elő.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter közölte: ez lesz a legnagyobb ipari naperőmű Magyarországon, s a debreceni BMW gyár áramigényének 25 százalékát lehet majd ezzel a rendszerrel kielégíteni. Megjegyezte, az elmúlt évek gazdasági megpróbáltatásai ellenére hazánk egyike annak a három országnak, ahol a három német prémium járműgyártó (Audi, BMW, Mercedes-Benz) együttesen van jelen termelőegységgel, s Magyarország a globális autópari export 90 százalékát adó 20 ország egyike immár hatodik éve. Hazánkban tavaly már 13 ezer milliárd forintnyi autóipari termelési érték jött létre (2022-ben sikerült átlépni először a 10 ezer milliárdot) – hallhattuk a tárcavezetőtől. Továbbá jelenleg a negyedikek vagyunk, s amennyiben a CATL debreceni üzeme elindul, úgy a második legnagyobb akkumulátorgyártási kapacitással rendelkező országgá válunk. Leszögezte: míg Magyarország a népességét tekintve a 95., exportteljesítményben a 33. globálisan.
Szijjártó Péter hangsúlyozta, legalább ugyanilyen fontosnak tartja, hogy a gazdasági növekedést a károsanyag-kibocsátás csökkenésével együttesen sikerült elérni, azaz komolyan vették a bolygó iránti felelősséget. Kevés, két tucatnál kevesebb ország mondhatja el magáról ugyanezt. Nekünk úgy sikerült, hogy áramigényt zöld forrásokból látjuk el – fűzte hozzá. Arra is kitért, hogy az országban jelenleg 278 ezer háztartási és majdnem 3500 ipari méretű naperőmű működik. A terv az volt, hogy az ország e téren 2030-ban éri el a 6 ezer megawattos teljesítményt, ehhez képest már most 6700 megawattnál tartunk.
A miniszter úgy fogalmazott, Magyarország a jövő gazdaságának abszolút éllovasi pozíciójába került, mert jól áll a közlekedés elektromos alapúra való átállításában és az energiaelőállítás karbonmentessé alakításában. Arra is kitért, hogy a BMW továbbra is számíthat a kormány támogatására. Ennek jegyében különböző debreceni fejlesztésekre eddig 400 milliárd forintot költött az állam, aminek egyik eredménye, hogy a település Közép-Európa egyik legfejlettebb, legtőkevonzóbb városa, valamint a globális autóipar egyik európai központjává válik.
Kósa Lajos országgyűlési képviselő alapvetésként beszélt arról, hogy „őszinte hívei a környezetvédelemnek, normális ember békében, barátságban akar lenni a környezetével, nem teszi tönkre, zavarja meg”. A szocializmus magyarországi évtizedeire utalva azzal folytatta, hogy mi már túlestünk az ideológiák, fantazmagóriák, félreértések uralta gazdaságpolitika időszakán. – Azonban azt látjuk, Németország is olyan időszakát éli, amikor a túlhajtott zöldpolitika nem találkozik a valósággal. Az nem a jövő, a jövő a konzervatív, kiegyensúlyozott zöldpolitikáé, amelyik napelemparkokat telepít, de nem zár be atomerőműveket – mondta, hozzátéve, Magyarországon a német ipari szereplők ilyen konzervatív hozzáállással találkozhatnak.
Ratalics László