Civil Fórum: télen akár ipari hóesést is generálhat a CATL gyára

– A kínai akkumulátorgyárral kapcsolatban az alapvető és elsődleges probléma a víz és annak használata. Az, hogy egy ilyen gyár mennyi vizet fog használni. 2022 augusztusától erről nagyon sok információ jelent meg, rengeteg szám repkedett a médiában, valamint a politikusok és a megszólalók részéről. Azonban két nagyon fontos és elfogadható, valós információ jelent meg ebben a témában a múlt héten – hangzott el a Civil Fórum Debrecen Egyesület március 29-i sajtótájékoztatóján. – Szilágyi Balázs, a CATL akkumulátorgyár kommunikációs igazgatója elmondta, a valós adat, hogy naponta 18 ezer köbméter vízhasználata lesz a gyárnak. Ez az a mennyiség, amit fel fognak használni. A Civil Fórum azt kéri valamennyi politikustól és megszólalótól, hogy legalább ezen ne legyen vita egymás között, hiszen ez valós adat, amelyet a cég közölt, ebből kell kiindulni – mondta Gondola Zsolt Zoárd, az egyesület elnöke egy napokban történt háttérbeszélgetésen elhangzottakra hivatkozva. Pár napja Szilágyi Balázs azt közölte, az első fázisban a gyárnak napi 3378 köbméter vízigénye lesz. A víz részben hűtésre, részben tüzivíz tárolására, részben a száraz és tiszta tér kialakításához kell. Ha mind a három fázis elkészül, már 10 ezer köbméter lesz a napi vízigény, és a jelentkező egyenetlenségek miatt a biztonságos ellátáshoz egy napi 18 ezer köbméter áteresztésű kapacitású csővezetéket kell kiépíteni.
Az egyesület elnöke szerint a TIVIZIG igazgatójától, Kincses Dánieltől (akit azóta felmentettek - a szerk.) is hiteles információ érkezett. Azon túl, hogy aggodalmát fejezte ki, ő is hasonló adatot közölt és felvetette annak problémáját, hogy az ilyen mértékű iparosodás túlterhelheti a város ivóvízbázisát. – Szükséges lenne annak bemutatása, hogy ha a vízhasználat 3200 köbméterről 18 ezerre emelkedik, akkor a többi adat hogyan változik. Mennyi a széndioxid-kibocsátása a teljes gyárnak, mennyi a veszélyes anyag kibocsátása, mennyi vízpára kerül majd a légkörbe? Ezen kérdések megválaszolása is szükséges – mondta Gondola, hozzátéve, ezek azért fontosak, mert tudni kell a gyár teljes környezeti terhelését.
– A TIVIZIG igazgatójának elmozdításával kapcsolatban felvetődött bennünk a kérdés, vajon mi folyhat (a beruházással kapcsolatos folyamaton) belül? A hatóság és a politika ad egy tájékoztatást a beruházásról, majd megjelenik, hogy a szakemberek egészen másképp látják ezt – fogalmazott. Az egyesület elnöke a TIVIZIG tájékoztatása alapján kiemelte, hogy télen akár ipari hóesést is generálhat a gyár.
Kiemelte, nem riogatni akarják a debrecenieket, csak közlik a hatósági eljárásban megjelenteket.
A szürkevízzel kapcsolatosan azt mondta, ezen dokumentum szerint tervezést erre vonatkozóan a szakemberek nem látnak. – Miközben a politika nagyon jó megoldásként használja a szürkevizet, eközben a háttérben dolgozók, akik ezeket az adatokat kiadják, nem is látnak ilyen irányú tervezést – hangsúlyozta. Meglátásuk szerint a szürkevíz politikai fogás, semmint valós tényeken alapuló adat. Úgy gondolják, újra kell tervezni és gondolni a város vízgazdálkodását. – A Civil Fórum úgy ítéli meg, jelenleg hitelességi válság van, a politikusok, a megszólalók, a helyiek nem az adatokból indulnak ki, nem valós képet adnak, és félretájékoztatják a debrecenieket – jelentette ki.
Azt mondta, a jövőben a vízfelhasználást tekintve mindenkit ki fognak javítani, aki nem a 18 ezer köbméter/nap mennyiséget fogja közölni.
Az egyesület úgy véli, a debreceniek változatlanul nem támogatják a gyár megvalósulását és célszerű lenne, ha a CATL nem tenne visszafordíthatatlan lépéseket az önkormányzati választásokig, ugyanis szerintük a népszavazási kezdeményezések nem tudják kifejezni a nép akaratát, de az önkormányzati választás igen. – A jó együttműködés keretében a CATL-nek is figyelemmel kell lennie a közvéleményre, és ha van egy ilyen mérföldkő, mint az önkormányzati választás, azt célszerű nekik is figyelembe venniük. Addig semmilyen nagyobb beruházást, tevékenységet nem érdemes elkezdeni, amíg Debrecen közvéleménye nem mond véleményt ebben a kérdésben – hangsúlyozta. Szerintük csak egészséges gazdaságfejlesztés történhet, és a CATL gyára nem tartozik ebbe a kategóriába. – A gazdaságfejlesztést támogatjuk, de a gyárat nem. Csak azt a beruházást támogatjuk, ami nem terheli a környezetet. Azt gondoljuk, ha ez egy kisebb gyár kisebb lenne és máshol épülne, akkor talán támogatható lenne, de ilyen módon semmi estre sem – mondta, hozzátéve, a BMW-gyár és a déli ipari park fejlesztését is támogatták, de a CATL kapcsán felmerül a környezeti szennyezés, a vízgazdálkodás problémája és a dolgozók betelepülése is, így ezt ellenzik.
CH


















