Fordulat: a Greenpeace és a WWF az akkumulátorgyár mellett

Ülésezett február 14-én a Országgyűlés fenntartható fejlődés bizottsága, melynek első napirendi pontja a magyarországi akkumulátorgyártás helyzetéről és fejlesztési terveiről való tájékoztatás volt. E két téma külön-külön és együttesen is hosszabb ideje tematizálja a közbeszédet, a kínai beruházással érintett Debrecenben pedig egyenesen forrponton tartja a hangulatot, a legszűkebb utcák kis kapui előtt zajló privát eszmecserék során csakúgy, mint az online platformokon és a politikai színtéren. Azzal együtt, hogy az akkumulátorgyár a napokban – szigorú kitételek mentén – a kormányhivataltól környezethasználati engedélyt kapott és a munkaterületen jól láthatóan folynak a lázas előkészületek, a helyi ellenállás (mindenkit ideértve, aki nem támogatja az akkumulátorgyár megépülését) kitart.
Az imént említett bizottsági ülésről, amire a WWF Magyarország és a Greenpeace Magyarország Egyesület képviselőjét is meghívták, a Világgazdaság számolt be. Bár
a tanácskozás nem volt határozatképes, mivel annak kormánypárti tajai nem jelentek meg,
az informális tájékoztató tartogatott érdekességeket, mondhatni: a debreceni akkumulátorgyár ügyében várt/nem várt fordulatot.
Mint kiderült, a WWF Magyarország alapvetően támogatja az akkumulátorgyárak építését – úgy itthon, mint Európában – mert ezek a beruházások véleményük szerint kulcsfontosságúak az elektromos közlekedés szempontjából – erről a szervezet környezetpolitikai szakértője beszélt az ülésen. Dedák Dalma azt mondta, a környezetszennyező járművek kiváltása prioritást élvez, mivel az általuk is okozott légszennyezés évente tízezrek életét követeli. Kitért rá, országos társadalmi vita szükséges a komplex hatásokról, az akkumulátorgyár-beruházások áram-, víz- és termőföldigényéről.
Simon Gergely, a Greenpeace Magyarország Egyesület regionális vegyianyag-szakértője ugyancsak leszögezte, hogy a Greenpeace kiáll az elektromobilitás és a zöldjárművek mellett, mert enélkül a párizsi klímacélok nem tarthatók. Hiányolta egyebek mellett a vizek újrahasznosítására vonatkozó terveket.
Kaderják Péter, a Magyar Akkumulátor Szövetség ügyvezetője úgy fogalmazott: különleges együttállás, hogy Debrecenben a német és az ázsiai csúcstechnológia találkozik, ez lesz versenyképes a Teslával és az amerikai, az elektromos járműgyártás kapcsán hozott protekcionista gazdasági intézkedésekkel. Kitért rá, mivel az akkugyártás vegyipari tevékenység, vízigényes iparág:
– Igaz, hogy Debrecen nem folyó mellett fekszik, ezért még lényegesebb szempont a helyi vízbázis. Csakhogy érdemes tisztában lenni azzal, hogy Debrecen térségében egészen a közelmúltig számos konzervgyár működött, amelyeknek a vízigénye köztudomásúan óriási. Ezek sorban bezártak, ám az addigra kiépített víziközmű-kapacitások megmaradtak. Vagyis Debrecen ezen a téren bőséges kihasználatlan kapacitással rendelkezik – fogalmazott.
A vg.hu teljes cikke IDE KATTINTVA olvasható.






























