Klímavédelem és akkumulátorgyár egyszerre nem fog menni, figyelmeztetnek

A városvezetés feladta az elveit, hogy megőrizze a város egészséges környezetét, a gazdasági haszonszerzés kedvéért mindent odadobott – fogalmazott január 5-i sajtótájékoztatóján Illés-Rácz Mariann. A Civil Fórum Debrecen Egyesület önkormányzati képviselője arról beszélt, hogy a CATL akkumulátorgyárának megépítése – már az első ütem is – szembe megy a város klímastratégiájában foglaltakkal.
[Beillesztett cikk: Új részletek a debreceni akkumulátorgyárról]
– A dokumentum szerint Debrecen éves széndioxid-kibocsátása 1,04 millió tonna volt 2019-ben, ezt 2030-ra 581 ezer tonnára kívánták csökkenteni. Ehhez képest csak a kínai vállalat évi 288 ezer tonna széndioxid-kibocsátással tervez működni, már az első ütemben megépítendő üzemmel. Miközben azt sem tudjuk, mert nincs elérhető adat erről, hogy az utóbbi években a déli iparterületen felépült és kivitelezés alatt álló többi gyár mennyi üvegházhatású gázt enged a légkörbe – közölte. Arról is beszélt, hogy a CATL engedélykérelmében szereplő széndioxid-mennyiség 1,2-szeresen meghaladja a Debrecenhez kötődő közlekedés teljes mennyiségét.
[Beillesztett cikk: Akarunk-e Debrecen határában fokozottan veszélyes üzemet?]
– Arról ugyanakkor a kínai cég egyelőre hallgat, hogy mivel ellentételezné a környezetterhelést. A tervezett tíz nagyteljesítményű gázkazán közül csupán egy kibocsátása is annyi, hogy 18 ezer hektár erdővel lehetne semlegesíteni – mondta.
Illés-Rácz Mariann szerint a CATL által a kormányhivatalnak engedélyezés érdekében tavaly decemberben benyújtott környezethasználati dokumentáció több kritikus pontot tartalmaz, miközben egyelőre csak a rétegvizek felhasználása van fókuszban.
Kérdésünkre elmondta, az egyesület tagjai jelen lesznek a január 9-i közmeghallgatáson, de az eseményen inkább figyelni szeretnék a lakossági kérdéseket, semmint szerepelni.






























