Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Itt még a sofőrt is vizsgálják

| 2022. 11. 07. | 15:13:00
Mintaprogram indul a városi buszok fogyasztásának csökkentésére és az élettartamuk növelésére.
Itt még a sofőrt is vizsgálják
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A városi közlekedésben résztvevő autóbuszok hatékonyabb, költségtakarékosabb és kíméletesebb üzemeltetését lehetővé tevő, hároméves fejlesztésbe kezd az Inter-Tan-Ker Zrt. és a Debreceni Egyetem. Az iparkutatás fejlesztése, az adatvezérelt, predikciós alapú, fenntartható közösségi közlekedésért című projekt nyitórendezvénye november 7-én volt a Debreceni Egyetem Informatikai tanszékén.

Még több adat kell

– Nagy megtiszteltetés, hogy az első nagyobb projektünket Debrecen városában nyertük el. A DKV-val és a várossal közösen közel tizenöt éve vagyunk jelen Debrecen autóbusz-közlekedésében – fogalmazott köszöntőjében Horváth Zoltán, az Inter-Tan-Ker Zrt. ügyvezető igazgatója, az ITK Holding közlekedési üzletágvezetője. Ezt követően rátért a Debreceni Egyetemmel közös projektjükre.

Az ITK Holding közlekedési üzletágvezetője

– Mint szolgáltatónak, nekünk alapvető fontosságú, hogy a buszainkat jó költséghatékonysággal üzemeltessük és nagyon fontos a szolgáltatás jó színvonalának őrzése. Tisztán magyar tulajdonosi háttérrel rendelkező magáncég vagyunk, ezért is volt nagy öröm számunkra, hogy egy európai uniós projektben a Debreceni Egyetem Informatikai Karával közösen pályáztunk, sikerrel. Az autóbuszokból a közlekedésükkel és műszaki állapotukkal kapcsolatban rengeteg adatot ki lehet nyerni jelenleg is. Vannak azonban olyanok, amelyek még nem állnak rendelkezésünkre, viszont roppant fontosak lennének. Például azok, amelyek a meghibásodásukat vetítik előre, de szükségünk lenne az élettartamukat befolyásoló tényezőkről is. Ugyanakkor arról is kellenek információk, hogy autóbuszvezetők hogyan, milyen módon vezetik a buszainkat. Ez utóbbiak befolyásolják a fogyasztást, a jármű elhasználódását. Az egyetemmel az együttműködésünk ezeknek az adatoknak a kinyeréséről szól – fejtette ki. 

A hagyományokra alapozva

A napokban induló, 470 millió forintból megvalósuló projekt részleteit Hajdu András, a Debreceni Egyetem Informatikai Karának dékánja ismertette. Az együttműködésük a közösségi közlekedésben résztvevő autóbuszok gyártására és futására fókuszál. Mégpedig úgy, hogy akár a karbantartási időszakokat, akár a sofőrök viselkedését nézve, az Inter-Tan-Keren keresztül egy megtérülő, jól használható fejlesztés történjen. Sokrétű fejlesztésről van szó, hiszen az informatikától kezdve a járműgyártáson át egészen a sofőrök pszichológiájáig terjed a kutatás, amelynek eredményeit felhasználják. Ezek köre a valószínűleg tovább fog nőni, amihez a következő évtizedekben a mesterséges intelligencia révén biztosítanak majd eszközöket. A fejlesztésekhez alapot ad Debrecen elkötelezettsége a járműipar mellett, hiszen itt épít gyárat a BMW, továbbá a Debreceni Egyetem eddigi eredményei az önvezető autók fejlesztése terén.

A Debreceni Egyetem Informatikai Karának dékánja

Hajdu András kiemelte, hogy a projektben a helyi viszonyokon túlmutató együttműködés várható a mesterséges intelligencia és a járműipar területén. Ebből a DKV mekllett a Magyar Közút is profitálhat. A karvezető professzor hangsúlyozta az adatelemzések fontosságát, az együttműködésüket a Nemzeti Adatvédelmi Ügynökséggel, majd reményét fejezte ki, hogy a nemzeti adatvagyont is tudjuk bővíteni.

Dízel után az elektromos

A projekt terveit Kovács László, a Debreceni Egyetem informatikai karának adjunktusa ismertette. Elöljáróban felsorolta a Debreceni Egyetem elmúlt két évben a szenzorelemzés tekintetében elért eredményeit. Ez az önvezető járművek, a járműfejlesztés irányába indult, de ebben a projektben is meghatározó elem.

– Itt a jármű szenzor érzékelő része, és a környezeti állapot szenzoros érzékelése a két meghatározó tényező. Ezeket a szenzorokat integrálni kell a komplex rendszerbe, fenntartani, üzemeltetni, az adatokat elemezni. A Mercedes buszok alvázaiba tervezünk az Inter-Tan-Ker Zrt.-vel közösen olyan mesterséges intelligencia modulokat fejleszteni, amelyek adatokat gyűjtenek, helyben elemeznek,  támogatják a központi adatgyűjtést és a későbbi feldolgozást. Ebben a folyamatban nemcsak a buszok üzemeltetésekor, hanem a gyártás folyamán keletkező információkat is összegyűjtük. Ez azért fontos, mert ha a gyártás folyamán kiütközik valamilyen strukturális vagy folyamatbeli probléma, ami optimalizálható, akkor már a járműgyártás is költséghatékonyabb lesz. A szenzoradatokat felhasználva, például a sofőr viselkedése alapján igyekszünk a buszokat egyrészt olyan irányba fejleszteni, hogy azok lehetőség szerint minél hosszabb élettartamúak legyenek, másrészt a buszsofőröket úgy képezzük, hogy a vezetési stílusokkal minimalizáljuk a karbantartást, és a fogyasztása is kevesebb legyen.

Kovács László, a Debreceni Egyetem informatikai karának adjunktusa

Az egyetemi adjunktus kitért arra is, hogy mindennek elérése összetett folyamat. Például a mikrochipeket a járműben nem lehet akárhová elhelyezni, mert azokat csak portól és hőtől védett, rázkódásmentes környezetbe érdemes beépíteni. Ugyanakkor az információkat a hardverekről ki kell tudni nyerni, fel kell tárni a köztük lévő relációt és levonni azokat a következtetéseket, amelyek segítségével a jármű menettulajdonságai optimalizálhatóak lesznek.

– Ilyen adatok például a gázpedál, a fordulatszám, a sebességváltó állása, de nyilván beszélhetünk a hűtőfolyadék hőmérsékletéről is, a kormány szögéről, a sebességről, a gyorsulásról és lassulásról, ez mind-mind befolyásolja a busz elhasználódásának mértékét. Ezek mellett vannak a sofőrtől független külső tényezők is, például a forgalom nagysága vagy az útburkolat minősége. Ez egy újabb kutatás lesz.

Egyelőre a dízelmeghajtású motorok kerülnek a fejlesztések fókuszába, de később az alternatív meghajtásúakra is alkalmazzuk a kutatás eredményeit. A hosszútávú tervek között szerepel olyan hajtásláncok integrálása, amelyek jelenleg még nem állnak rendelkezésre. Első lépésben elkészítjük az adatgyűjtő szenzorhoz a prototípust, a második lépésben integráljuk az adatfeldolgozó modult, a harmadik lépés pedig az adatgyűjtés és az adatértelmezési fázisa lesz. 

Hirdetés
További híreink
Autók borultak fel Debrecen közelében
Autók borultak fel Debrecen közelében
A járművekben öten utaztak.
Új hírek a debreceni keleti elkerülőről
Új hírek a debreceni keleti elkerülőről
Öt főutat és három mellékutat fűzne fel.
Tűzoltók mentették ki az autóvezetőt Debrecen-Pallagnál
Tűzoltók mentették ki az autóvezetőt Debrecen-Pallagnál
Halálos tűzeset is történt december 24-én.
Kicsi az esély a fehér karácsonyra
Kicsi az esély a fehér karácsonyra
A dunántúli hegyekben alakulhat ki vastagabb hóréteg.
Módosul a menetrend a Debrecen-Záhony vonalon
Módosul a menetrend a Debrecen-Záhony vonalon
A kényelmesebb, gyorsabb utazás érdekében.
Homokkerti felüljáró bővítése: valami megmozdult
Homokkerti felüljáró bővítése: valami megmozdult
Pályázatot írt ki a minisztérium.
Százötven debreceni szegény jóllakhat
Százötven debreceni szegény jóllakhat
A debreceni gazdagokból hiányzik a szolidaritás - írják.
A debreceni parkolási rend karácsonykor
A debreceni parkolási rend karácsonykor
A DV Parking tájékoztatja az autósokat.
Notórius bolti szarka kerül rács mögé
Notórius bolti szarka kerül rács mögé
Gyorsított eljárásban állították bíróság elé Debrecenben.
Tervezőt választanak a 4-es bővítésére
Tervezőt választanak a 4-es bővítésére
Részben új nyomvonalon Debreceni és Nyíregyháza között.
Új hírek a debreceni keleti elkerülőről
Új hírek a debreceni keleti elkerülőről
Öt főutat és három mellékutat fűzne fel.
Kisebb üzletet tesztel a népszerű üzletlánc
Kisebb üzletet tesztel a népszerű üzletlánc
Nincs alapja a magyarországi boltnyitásokról szóló információknak.
Így alakulnak a szabadnapok 2026-ban
Így alakulnak a szabadnapok 2026-ban
A nemzetgazdasági miniszter rendelkezett.
Hóért, hidegért fohászkodnak a termőföldek
Hóért, hidegért fohászkodnak a termőföldek
A december nem sokban emlékeztet a télre.
Mi Hazánk: ne a Coopot támogassa a kormány!
Mi Hazánk: ne a Coopot támogassa a kormány!
Látszatintézkedésnek nevezte a kisboltoknak adott pénzt.
Lázár János: kamionok ne dübörögjenek az ablak alatt!
Lázár János: kamionok ne dübörögjenek az ablak alatt!
Hárommillió magyar élete árán akarnak spórolni egyesek - így a miniszter.
  Februárban „aranyéletük” lesz a nyugdíjasoknak
Februárban „aranyéletük” lesz a nyugdíjasoknak
A nyugdíjak vásárlóerejének védelme becsületbeli ügy - írják.
Tervezőt választanak a 4-es bővítésére
Tervezőt választanak a 4-es bővítésére
Részben új nyomvonalon Debreceni és Nyíregyháza között.
Családi ház 70 millióért? A Dryvit Profi Kft. megépíti
Családi ház 70 millióért? A Dryvit Profi Kft. megépíti
Hajdúböszörményben lakópark épül.
Adventi ellenőrzés: záporoztak a bírságok
Adventi ellenőrzés: záporoztak a bírságok
Termékeket, szolgáltatásokat vettek górcső alá.
KSH: több mint 692 ezer a bruttó átlagkereset
KSH: több mint 692 ezer a bruttó átlagkereset
Közölték az októberi adatokat.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Autók borultak fel Debrecen közelében
Autók borultak fel Debrecen közelében
A járművekben öten utaztak.
Hirdetés
Kisebb üzletet tesztel a népszerű üzletlánc
Kisebb üzletet tesztel a népszerű üzletlánc
Nincs alapja a magyarországi boltnyitásokról szóló információknak.
Hirdetés
Hirdetés
Tűzoltók mentették ki az autóvezetőt Debrecen-Pallagnál
Tűzoltók mentették ki az autóvezetőt Debrecen-Pallagnál
Halálos tűzeset is történt december 24-én.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Hóért, hidegért fohászkodnak a termőföldek
A december nem sokban emlékeztet a télre.
Mi Hazánk: ne a Coopot támogassa a kormány!
Látszatintézkedésnek nevezte a kisboltoknak adott pénzt.
Lázár János: kamionok ne dübörögjenek az ablak alatt!
Hárommillió magyar élete árán akarnak spórolni egyesek - így a miniszter.
Februárban „aranyéletük” lesz a nyugdíjasoknak
A nyugdíjak vásárlóerejének védelme becsületbeli ügy - írják.
Tervezőt választanak a 4-es bővítésére
Részben új nyomvonalon Debreceni és Nyíregyháza között.
Családi ház 70 millióért? A Dryvit Profi Kft. megépíti
Hajdúböszörményben lakópark épül.
Támogatott tartalom
Magyar fejlesztés közösségi pajzsmirigy-tapasztalatokra építve
Magyar fejlesztés közösségi pajzsmirigy-tapasztalatokra építve
Tudatos rendszer a gyógyszeres kezelés természetes kiegészítésére
Debrecen is ultragyors e-töltővel gazdagodik
Debrecen is ultragyors e-töltővel gazdagodik
A fejlesztések célja, hogy a vásárlók a decemberi, ünnepi időszakban is gyorsan és megbízhatóan tölthessék elektromos járműveiket.
Berendezéseket cserélnének a Balmazújvárosi úton
Berendezéseket cserélnének a Balmazújvárosi úton
Műszakilag elavultak a meglévők. A Debreceni Vízmű Zrt. pályázata.
A csendes technológia
A csendes technológia
Hogyan változtatják meg a modern fűtési rendszerek az akusztikus komfortot?
Hirdetés
Hirdetés