Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Itt még a sofőrt is vizsgálják

| 2022. 11. 07. | 15:13:00
Mintaprogram indul a városi buszok fogyasztásának csökkentésére és az élettartamuk növelésére.
Itt még a sofőrt is vizsgálják
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A városi közlekedésben résztvevő autóbuszok hatékonyabb, költségtakarékosabb és kíméletesebb üzemeltetését lehetővé tevő, hároméves fejlesztésbe kezd az Inter-Tan-Ker Zrt. és a Debreceni Egyetem. Az iparkutatás fejlesztése, az adatvezérelt, predikciós alapú, fenntartható közösségi közlekedésért című projekt nyitórendezvénye november 7-én volt a Debreceni Egyetem Informatikai tanszékén.

Még több adat kell

– Nagy megtiszteltetés, hogy az első nagyobb projektünket Debrecen városában nyertük el. A DKV-val és a várossal közösen közel tizenöt éve vagyunk jelen Debrecen autóbusz-közlekedésében – fogalmazott köszöntőjében Horváth Zoltán, az Inter-Tan-Ker Zrt. ügyvezető igazgatója, az ITK Holding közlekedési üzletágvezetője. Ezt követően rátért a Debreceni Egyetemmel közös projektjükre.

Az ITK Holding közlekedési üzletágvezetője

– Mint szolgáltatónak, nekünk alapvető fontosságú, hogy a buszainkat jó költséghatékonysággal üzemeltessük és nagyon fontos a szolgáltatás jó színvonalának őrzése. Tisztán magyar tulajdonosi háttérrel rendelkező magáncég vagyunk, ezért is volt nagy öröm számunkra, hogy egy európai uniós projektben a Debreceni Egyetem Informatikai Karával közösen pályáztunk, sikerrel. Az autóbuszokból a közlekedésükkel és műszaki állapotukkal kapcsolatban rengeteg adatot ki lehet nyerni jelenleg is. Vannak azonban olyanok, amelyek még nem állnak rendelkezésünkre, viszont roppant fontosak lennének. Például azok, amelyek a meghibásodásukat vetítik előre, de szükségünk lenne az élettartamukat befolyásoló tényezőkről is. Ugyanakkor arról is kellenek információk, hogy autóbuszvezetők hogyan, milyen módon vezetik a buszainkat. Ez utóbbiak befolyásolják a fogyasztást, a jármű elhasználódását. Az egyetemmel az együttműködésünk ezeknek az adatoknak a kinyeréséről szól – fejtette ki. 

A hagyományokra alapozva

A napokban induló, 470 millió forintból megvalósuló projekt részleteit Hajdu András, a Debreceni Egyetem Informatikai Karának dékánja ismertette. Az együttműködésük a közösségi közlekedésben résztvevő autóbuszok gyártására és futására fókuszál. Mégpedig úgy, hogy akár a karbantartási időszakokat, akár a sofőrök viselkedését nézve, az Inter-Tan-Keren keresztül egy megtérülő, jól használható fejlesztés történjen. Sokrétű fejlesztésről van szó, hiszen az informatikától kezdve a járműgyártáson át egészen a sofőrök pszichológiájáig terjed a kutatás, amelynek eredményeit felhasználják. Ezek köre a valószínűleg tovább fog nőni, amihez a következő évtizedekben a mesterséges intelligencia révén biztosítanak majd eszközöket. A fejlesztésekhez alapot ad Debrecen elkötelezettsége a járműipar mellett, hiszen itt épít gyárat a BMW, továbbá a Debreceni Egyetem eddigi eredményei az önvezető autók fejlesztése terén.

A Debreceni Egyetem Informatikai Karának dékánja

Hajdu András kiemelte, hogy a projektben a helyi viszonyokon túlmutató együttműködés várható a mesterséges intelligencia és a járműipar területén. Ebből a DKV mekllett a Magyar Közút is profitálhat. A karvezető professzor hangsúlyozta az adatelemzések fontosságát, az együttműködésüket a Nemzeti Adatvédelmi Ügynökséggel, majd reményét fejezte ki, hogy a nemzeti adatvagyont is tudjuk bővíteni.

Dízel után az elektromos

A projekt terveit Kovács László, a Debreceni Egyetem informatikai karának adjunktusa ismertette. Elöljáróban felsorolta a Debreceni Egyetem elmúlt két évben a szenzorelemzés tekintetében elért eredményeit. Ez az önvezető járművek, a járműfejlesztés irányába indult, de ebben a projektben is meghatározó elem.

– Itt a jármű szenzor érzékelő része, és a környezeti állapot szenzoros érzékelése a két meghatározó tényező. Ezeket a szenzorokat integrálni kell a komplex rendszerbe, fenntartani, üzemeltetni, az adatokat elemezni. A Mercedes buszok alvázaiba tervezünk az Inter-Tan-Ker Zrt.-vel közösen olyan mesterséges intelligencia modulokat fejleszteni, amelyek adatokat gyűjtenek, helyben elemeznek,  támogatják a központi adatgyűjtést és a későbbi feldolgozást. Ebben a folyamatban nemcsak a buszok üzemeltetésekor, hanem a gyártás folyamán keletkező információkat is összegyűjtük. Ez azért fontos, mert ha a gyártás folyamán kiütközik valamilyen strukturális vagy folyamatbeli probléma, ami optimalizálható, akkor már a járműgyártás is költséghatékonyabb lesz. A szenzoradatokat felhasználva, például a sofőr viselkedése alapján igyekszünk a buszokat egyrészt olyan irányba fejleszteni, hogy azok lehetőség szerint minél hosszabb élettartamúak legyenek, másrészt a buszsofőröket úgy képezzük, hogy a vezetési stílusokkal minimalizáljuk a karbantartást, és a fogyasztása is kevesebb legyen.

Kovács László, a Debreceni Egyetem informatikai karának adjunktusa

Az egyetemi adjunktus kitért arra is, hogy mindennek elérése összetett folyamat. Például a mikrochipeket a járműben nem lehet akárhová elhelyezni, mert azokat csak portól és hőtől védett, rázkódásmentes környezetbe érdemes beépíteni. Ugyanakkor az információkat a hardverekről ki kell tudni nyerni, fel kell tárni a köztük lévő relációt és levonni azokat a következtetéseket, amelyek segítségével a jármű menettulajdonságai optimalizálhatóak lesznek.

– Ilyen adatok például a gázpedál, a fordulatszám, a sebességváltó állása, de nyilván beszélhetünk a hűtőfolyadék hőmérsékletéről is, a kormány szögéről, a sebességről, a gyorsulásról és lassulásról, ez mind-mind befolyásolja a busz elhasználódásának mértékét. Ezek mellett vannak a sofőrtől független külső tényezők is, például a forgalom nagysága vagy az útburkolat minősége. Ez egy újabb kutatás lesz.

Egyelőre a dízelmeghajtású motorok kerülnek a fejlesztések fókuszába, de később az alternatív meghajtásúakra is alkalmazzuk a kutatás eredményeit. A hosszútávú tervek között szerepel olyan hajtásláncok integrálása, amelyek jelenleg még nem állnak rendelkezésre. Első lépésben elkészítjük az adatgyűjtő szenzorhoz a prototípust, a második lépésben integráljuk az adatfeldolgozó modult, a harmadik lépés pedig az adatgyűjtés és az adatértelmezési fázisa lesz. 

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Őrtüzek Székelyföld autonómiájáért
Őrtüzek Székelyföld autonómiájáért
Közös imádságra hívnak Debrecenben.
Aszfaltoznak az István út–Szoboszlói út kereszteződésében
Aszfaltoznak az István út–Szoboszlói út kereszteződésében
Ha teheti, kerülje a debreceni csomópontot!
Mi épül az egykori Pedi Klub helyén?
Mi épül az egykori Pedi Klub helyén?
Újabb ingatlanfejlesztés Debrecen belvárosában; még idén indulhat a kivitelezés.
Lángoló kukához vonultak a debreceni tűzoltók
Lángoló kukához vonultak a debreceni tűzoltók
A lánglovagoknak nem sok dolguk volt a nemzeti ünnepen.
Példaadó szakembereit díjazta Debrecen
Példaadó szakembereit díjazta Debrecen
„Felelősségvállalásuk és elköteleződésük Debrecen nagyszerűségéhez és elsőségéhez járul hozzá.”
Debreceniek és hajdú-bihariak is menetelnek Budapesten
Debreceniek és hajdú-bihariak is menetelnek Budapesten
Két nagy felvonulást tartanak a fővárosban.
Van, akiket Papp László távol tartana a hatalomtól
Van, akiket Papp László távol tartana a hatalomtól
Debrecen polgármestere nem feledkezne meg a pufajkásokról és karhatalmistákról sem.
1956: Debrecenben dördült el az első sortűz
1956: Debrecenben dördült el az első sortűz
Az egyetemisták, a munkások és civilek együtt vonultak utcára.
Kifizetetlen török számlák Debrecenben
Kifizetetlen török számlák Debrecenben
Végrehajtást kezdeményezett egy helyi vállalkozás a BMW és a CATL gyárát is építő Synergy ellen.
5,5 milliárdból korszerűsítették az egyetem két épületét
5,5 milliárdból korszerűsítették az egyetem két épületét
Akár 30-60 százalékos energiamegtakarítás is elérhető – közölte a debreceni kancellár.
1956: diákok álltak színpadra a Mechwartban
1956: diákok álltak színpadra a Mechwartban
Debrecenben adták elő a Fenyvesi hóvirágot.
A DKV is igazodik a halottak napi forgalomhoz
A DKV is igazodik a halottak napi forgalomhoz
Sűrített menetrend szerint szállítják a debreceni sírkertbe kilátogatókat.
Mi épül az egykori Pedi Klub helyén?
Mi épül az egykori Pedi Klub helyén?
Újabb ingatlanfejlesztés Debrecen belvárosában; még idén indulhat a kivitelezés.
Kifizetetlen török számlák Debrecenben
Kifizetetlen török számlák Debrecenben
Végrehajtást kezdeményezett egy helyi vállalkozás a BMW és a CATL gyárát is építő Synergy ellen.
5,5 milliárdból korszerűsítették az egyetem két épületét
5,5 milliárdból korszerűsítették az egyetem két épületét
Akár 30-60 százalékos energiamegtakarítás is elérhető – közölte a debreceni kancellár.
Debrecenben is luxus lett a temetkezés
Debrecenben is luxus lett a temetkezés
A végső búcsú ára az egekben.
A gyógyszer- és az építőiparban emelkedtek a bérek
A gyógyszer- és az építőiparban emelkedtek a bérek
Borsodban és Hajdú-Biharban csökkent a munkavállalói aktivitás.
Rekordra számítanak a használtautó-piacon
Rekordra számítanak a használtautó-piacon
Csaknem hétszázezer személyautó cserélt gazdát az első három negyedévben.
A vécépapírt, a szappant az államnak kell állnia
A vécépapírt, a szappant az államnak kell állnia
Módosították a kormányrendeletet.
Indul a vonatpótlás Debrecen és Nagykereki között
Indul a vonatpótlás Debrecen és Nagykereki között
A buszok órás ütemben közlekednek kora reggeltől késő estig
Újra kellene tárgyalni a bérmegállapodást
Újra kellene tárgyalni a bérmegállapodást
A kedvezőtlen gazdasági mutatók miatt.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Háromgólos előnyről bukott a DEAC
Háromgólos előnyről bukott a DEAC
A debreceniek ezt elbaltázták.
Hirdetés
Hirdetés
Őrtüzek Székelyföld autonómiájáért
Őrtüzek Székelyföld autonómiájáért
Közös imádságra hívnak Debrecenben.
Hirdetés
Hirdetés
Biharkeresztes a nőkért dolgozik
Biharkeresztes a nőkért dolgozik
Magyarországról az egyetlen önkormányzati résztvevő .
Gazdaság
Kifizetetlen török számlák Debrecenben
Végrehajtást kezdeményezett egy helyi vállalkozás a BMW és a CATL gyárát is építő Synergy ellen.
5,5 milliárdból korszerűsítették az egyetem két épületét
Akár 30-60 százalékos energiamegtakarítás is elérhető – közölte a debreceni kancellár.
Debrecenben is luxus lett a temetkezés
A végső búcsú ára az egekben.
A gyógyszer- és az építőiparban emelkedtek a bérek
Borsodban és Hajdú-Biharban csökkent a munkavállalói aktivitás.
Támogatott tartalom
Emlékparkot avattak Hajdúszoboszlón
Emlékparkot avattak Hajdúszoboszlón
A emlékülésen a hévizek atyjára emlékeztek.
Találd meg a jövőd a Debreceni Szakképzési Centrumnál!
Találd meg a jövőd a Debreceni Szakképzési Centrumnál!
Válassz technikumot vagy szakképző iskolát – tanulj szakmát, építs jövőt!
Tízmillió forint és teljes brandépítés vár a streetwear-úttörőkre
Tízmillió forint és teljes brandépítés vár a streetwear-úttörőkre
A sneaker ma már nem csupán cipő, hanem kultúra.
Szombati munkanap: ugyanúgy parkol Debrecen
Szombati munkanap: ugyanúgy parkol Debrecen
A DV Parking Kft. tájékoztatója.
Hirdetés
Hirdetés