Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Itt még a sofőrt is vizsgálják

| 2022. 11. 07. | 15:13:00
Mintaprogram indul a városi buszok fogyasztásának csökkentésére és az élettartamuk növelésére.
Itt még a sofőrt is vizsgálják
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A városi közlekedésben résztvevő autóbuszok hatékonyabb, költségtakarékosabb és kíméletesebb üzemeltetését lehetővé tevő, hároméves fejlesztésbe kezd az Inter-Tan-Ker Zrt. és a Debreceni Egyetem. Az iparkutatás fejlesztése, az adatvezérelt, predikciós alapú, fenntartható közösségi közlekedésért című projekt nyitórendezvénye november 7-én volt a Debreceni Egyetem Informatikai tanszékén.

Még több adat kell

– Nagy megtiszteltetés, hogy az első nagyobb projektünket Debrecen városában nyertük el. A DKV-val és a várossal közösen közel tizenöt éve vagyunk jelen Debrecen autóbusz-közlekedésében – fogalmazott köszöntőjében Horváth Zoltán, az Inter-Tan-Ker Zrt. ügyvezető igazgatója, az ITK Holding közlekedési üzletágvezetője. Ezt követően rátért a Debreceni Egyetemmel közös projektjükre.

Az ITK Holding közlekedési üzletágvezetője

– Mint szolgáltatónak, nekünk alapvető fontosságú, hogy a buszainkat jó költséghatékonysággal üzemeltessük és nagyon fontos a szolgáltatás jó színvonalának őrzése. Tisztán magyar tulajdonosi háttérrel rendelkező magáncég vagyunk, ezért is volt nagy öröm számunkra, hogy egy európai uniós projektben a Debreceni Egyetem Informatikai Karával közösen pályáztunk, sikerrel. Az autóbuszokból a közlekedésükkel és műszaki állapotukkal kapcsolatban rengeteg adatot ki lehet nyerni jelenleg is. Vannak azonban olyanok, amelyek még nem állnak rendelkezésünkre, viszont roppant fontosak lennének. Például azok, amelyek a meghibásodásukat vetítik előre, de szükségünk lenne az élettartamukat befolyásoló tényezőkről is. Ugyanakkor arról is kellenek információk, hogy autóbuszvezetők hogyan, milyen módon vezetik a buszainkat. Ez utóbbiak befolyásolják a fogyasztást, a jármű elhasználódását. Az egyetemmel az együttműködésünk ezeknek az adatoknak a kinyeréséről szól – fejtette ki. 

A hagyományokra alapozva

A napokban induló, 470 millió forintból megvalósuló projekt részleteit Hajdu András, a Debreceni Egyetem Informatikai Karának dékánja ismertette. Az együttműködésük a közösségi közlekedésben résztvevő autóbuszok gyártására és futására fókuszál. Mégpedig úgy, hogy akár a karbantartási időszakokat, akár a sofőrök viselkedését nézve, az Inter-Tan-Keren keresztül egy megtérülő, jól használható fejlesztés történjen. Sokrétű fejlesztésről van szó, hiszen az informatikától kezdve a járműgyártáson át egészen a sofőrök pszichológiájáig terjed a kutatás, amelynek eredményeit felhasználják. Ezek köre a valószínűleg tovább fog nőni, amihez a következő évtizedekben a mesterséges intelligencia révén biztosítanak majd eszközöket. A fejlesztésekhez alapot ad Debrecen elkötelezettsége a járműipar mellett, hiszen itt épít gyárat a BMW, továbbá a Debreceni Egyetem eddigi eredményei az önvezető autók fejlesztése terén.

A Debreceni Egyetem Informatikai Karának dékánja

Hajdu András kiemelte, hogy a projektben a helyi viszonyokon túlmutató együttműködés várható a mesterséges intelligencia és a járműipar területén. Ebből a DKV mekllett a Magyar Közút is profitálhat. A karvezető professzor hangsúlyozta az adatelemzések fontosságát, az együttműködésüket a Nemzeti Adatvédelmi Ügynökséggel, majd reményét fejezte ki, hogy a nemzeti adatvagyont is tudjuk bővíteni.

Dízel után az elektromos

A projekt terveit Kovács László, a Debreceni Egyetem informatikai karának adjunktusa ismertette. Elöljáróban felsorolta a Debreceni Egyetem elmúlt két évben a szenzorelemzés tekintetében elért eredményeit. Ez az önvezető járművek, a járműfejlesztés irányába indult, de ebben a projektben is meghatározó elem.

– Itt a jármű szenzor érzékelő része, és a környezeti állapot szenzoros érzékelése a két meghatározó tényező. Ezeket a szenzorokat integrálni kell a komplex rendszerbe, fenntartani, üzemeltetni, az adatokat elemezni. A Mercedes buszok alvázaiba tervezünk az Inter-Tan-Ker Zrt.-vel közösen olyan mesterséges intelligencia modulokat fejleszteni, amelyek adatokat gyűjtenek, helyben elemeznek,  támogatják a központi adatgyűjtést és a későbbi feldolgozást. Ebben a folyamatban nemcsak a buszok üzemeltetésekor, hanem a gyártás folyamán keletkező információkat is összegyűjtük. Ez azért fontos, mert ha a gyártás folyamán kiütközik valamilyen strukturális vagy folyamatbeli probléma, ami optimalizálható, akkor már a járműgyártás is költséghatékonyabb lesz. A szenzoradatokat felhasználva, például a sofőr viselkedése alapján igyekszünk a buszokat egyrészt olyan irányba fejleszteni, hogy azok lehetőség szerint minél hosszabb élettartamúak legyenek, másrészt a buszsofőröket úgy képezzük, hogy a vezetési stílusokkal minimalizáljuk a karbantartást, és a fogyasztása is kevesebb legyen.

Kovács László, a Debreceni Egyetem informatikai karának adjunktusa

Az egyetemi adjunktus kitért arra is, hogy mindennek elérése összetett folyamat. Például a mikrochipeket a járműben nem lehet akárhová elhelyezni, mert azokat csak portól és hőtől védett, rázkódásmentes környezetbe érdemes beépíteni. Ugyanakkor az információkat a hardverekről ki kell tudni nyerni, fel kell tárni a köztük lévő relációt és levonni azokat a következtetéseket, amelyek segítségével a jármű menettulajdonságai optimalizálhatóak lesznek.

– Ilyen adatok például a gázpedál, a fordulatszám, a sebességváltó állása, de nyilván beszélhetünk a hűtőfolyadék hőmérsékletéről is, a kormány szögéről, a sebességről, a gyorsulásról és lassulásról, ez mind-mind befolyásolja a busz elhasználódásának mértékét. Ezek mellett vannak a sofőrtől független külső tényezők is, például a forgalom nagysága vagy az útburkolat minősége. Ez egy újabb kutatás lesz.

Egyelőre a dízelmeghajtású motorok kerülnek a fejlesztések fókuszába, de később az alternatív meghajtásúakra is alkalmazzuk a kutatás eredményeit. A hosszútávú tervek között szerepel olyan hajtásláncok integrálása, amelyek jelenleg még nem állnak rendelkezésre. Első lépésben elkészítjük az adatgyűjtő szenzorhoz a prototípust, a második lépésben integráljuk az adatfeldolgozó modult, a harmadik lépés pedig az adatgyűjtés és az adatértelmezési fázisa lesz. 

Hirdetés
Hirdetés
További híreink
A szombat a DKV-nál is munkanap
A szombat a DKV-nál is munkanap
Ennek megfelelően közlekednek buszok és villamosok Debrecenben.
Debreceniek támadtak nyíregyháziakra
Debreceniek támadtak nyíregyháziakra
A Spartacus felajánlotta segítségét.
Kiss Géza, a debreceni csocsókirály
Kiss Géza, a debreceni csocsókirály
Pókerarc is, de nem játszik. Mindenben jó, ami kocsmasport.
A LED-es karácsony takarékos
A LED-es karácsony takarékos
A Debreceni Egyetem professzora szerint nem kell agggódni.
Marad a párás, ködös idő
Marad a párás, ködös idő
A Napot nem nagyon látjuk majd.
A jövő villanyszerelői versenyeztek Debrecenben
A jövő villanyszerelői versenyeztek Debrecenben
Villamossági ismereteiket kellett bizonyítaniuk.
Eltűnt egy 15 éves lány Debrecenben
Eltűnt egy 15 éves lány Debrecenben
A rendőrség segítságet kér.
Zárul a Cívis Ház jótékonysági kampánya
Zárul a Cívis Ház jótékonysági kampánya
A legtöbb szavazatot gyűjtő civil szervezet 1 millió forint pénzadományban részesül.
Bár munkanap, szombaton nincs ügyfélfogadás
Bár munkanap, szombaton nincs ügyfélfogadás
Debrecenre a rendelet nem vonatkozik.
Disznóvágást is lehet tanulni felsőfokon Debrecenben
Disznóvágást is lehet tanulni felsőfokon Debrecenben
Az egyetem egyebek mellett a hazai gasztronómiai hagyományokat is ápolja
Debreceni a Magyar Nephrologiai Társaság új elnöke
Debreceni a Magyar Nephrologiai Társaság új elnöke
Kárpáti István egyetemi docens célja a hazai nefrológia szakmai presztízsének további erősítése.
Mentők, rendőrök vonultak a debreceni kereszteződéshez
Mentők, rendőrök vonultak a debreceni kereszteződéshez
Egy bajbajutott rolleres miatt értesítették a hatóságokat.
MÁV: csökkennek a jegyárak
MÁV: csökkennek a jegyárak
Anyagi segítség a családoknak - írják.
Lázár János Hajdúszoboszlón: négysávosítás 2029-re
Lázár János Hajdúszoboszlón: négysávosítás 2029-re
Borongós hangulatúnak írta le a Putyinnál tett látogatást a miniszter.
Játszóteret alakítanának ki Tiszacsegén
Játszóteret alakítanának ki Tiszacsegén
Szelfipont, járdaépítés, és a zöldterület rendezése is napirenden.
Lakossági energiatároló program indul
Lakossági energiatároló program indul
A napelemmel rendelkező családoknak.
Berendezéseket cserélnének a Balmazújvárosi úton
Berendezéseket cserélnének a Balmazújvárosi úton
Műszakilag elavultak a meglévők. A Debreceni Vízmű Zrt. pályázata.
Új vizek felé tart Debrecen
Új vizek felé tart Debrecen
Megvan a Civaqua 2-ről szóló támogatói szerződés.
Lesz elég hal a karácsonyi asztalra
Lesz elég hal a karácsonyi asztalra
Azt ígérik, a tavalyi áron.
A kormány 12,9 milliárddal kevesebbet szán Debrecenre
A kormány 12,9 milliárddal kevesebbet szán Debrecenre
Módosították több állami beruházás finanszírozását.
Egyre több a megrendelés?
Egyre több a megrendelés?
Így támogathatod a növekedést a cég pénzügyeiben.
Megvalósultak az infrastrukturális fejlesztések Görbeházán
Megvalósultak az infrastrukturális fejlesztések Görbeházán
Megújult közösségi terek és bővülő szolgáltatások a településen
Ismert debreceni fideszeseknek szólt be Magyar Péter
Ismert debreceni fideszeseknek szólt be Magyar Péter
A TISZA elengedné a közlekedési múzeumot, inkább a Nagyállomást venné „kezelésbe”.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
A szombat a DKV-nál is munkanap
A szombat a DKV-nál is munkanap
Ennek megfelelően közlekednek buszok és villamosok Debrecenben.
Hirdetés
Hirdetés
MÁV: csökkennek a jegyárak
MÁV: csökkennek a jegyárak
Anyagi segítség a családoknak - írják.
Hirdetés
Hirdetés
Debreceniek támadtak nyíregyháziakra
Debreceniek támadtak nyíregyháziakra
A Spartacus felajánlotta segítségét.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Játszóteret alakítanának ki Tiszacsegén
Szelfipont, járdaépítés, és a zöldterület rendezése is napirenden.
Lakossági energiatároló program indul
A napelemmel rendelkező családoknak.
Berendezéseket cserélnének a Balmazújvárosi úton
Műszakilag elavultak a meglévők. A Debreceni Vízmű Zrt. pályázata.
Új vizek felé tart Debrecen
Megvan a Civaqua 2-ről szóló támogatói szerződés.
Lesz elég hal a karácsonyi asztalra
Azt ígérik, a tavalyi áron.
A kormány 12,9 milliárddal kevesebbet szán Debrecenre
Módosították több állami beruházás finanszírozását.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
A csendes technológia
A csendes technológia
Hogyan változtatják meg a modern fűtési rendszerek az akusztikus komfortot?
Egyre több a megrendelés?
Egyre több a megrendelés?
Így támogathatod a növekedést a cég pénzügyeiben.
Fedezze fel Hajdúszoboszló adventi meglepetéseit!
Fedezze fel Hajdúszoboszló adventi meglepetéseit!
Szálláskedvezmények, gasztronómiai ajánlatok, családi és baráti kikapcsolódást kínáló programok.
Megvalósultak az infrastrukturális fejlesztések Görbeházán
Megvalósultak az infrastrukturális fejlesztések Görbeházán
Megújult közösségi terek és bővülő szolgáltatások a településen
Hirdetés
Hirdetés