Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Két fiatal életébe került egyetlen rossz döntés Debrecenben

| 2021. 08. 28. | 11:06:00
Hogyan került a sínekre a Citroen, ha le voltak engedve a Balmazújvárosi úti félsorompók? 
Két fiatal életébe került egyetlen rossz döntés Debrecenben
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Bár a rendőrség egyelőre nem közöl részleteket a Balmazújvárosi vasúti átjáróban augusztus 20-án történt szerencsétlenségről, az ismert körülmények tudatában valószínűsíthető, hogy elsődlegesen pillanatnyi figyelemkihagyás, majd egy végzetes döntés is közrejátszhatott a huszonéves jegyesek debreceni tragédiájában.

Ami ismert: a virágkarnevál napján, 16 óra 36 perckor egy 27 éves létavértesi fiatalember és két évvel fiatalabb debreceni párja a Balmazújvárosi úton haladtak a városból kifelé, amikor a kétszer kétsávos utat átszelő vasúti átjáróban – a fényjelző tilos jelzése mellett – összeütköztek a Tiszalökről Debrecenbe tartó motorvonattal. A pár a helyszínen elhunyt; Citroen személygépkocsijukat a személyvonat száz méteren át tolta, a holttesteket a tűzoltók emelték ki a roncsból.

A képes sajtóbeszámolókban jól látszik: az átjárót védő félsorompók a helyszínelés idején sértetlenek, miközben a MÁV közlése szerint – szemtanúk által is megerősítetetten – a karok leengedett állapotban voltak az ütközés bekövetkezésekor. Hogyan lehetséges ez, tették fel a kérdést nemcsak a közösségi médiában, de szerkesztőségünkben, ismerősi körben is.

A féknyom a külső sávban lévő félsorompó előtt több méterrel megszakad; a félsorompó sértetlen  Forrás: RTL Klub

Mielőtt erre rátérünk, szögezzük le: a baleset tényszerű rekonstruálása az ügyben kirendelt igazságügyi műszaki szakértő és a rendőrség kompetenciája; ők tudják majd megválaszolni a gépkocsi sebességére, műszaki állapotára, az aznap délutáni napsugarak esetleges vakító hatására és a további körülményekre vonatkozó felvetéseket. 

Ami egyelőre kijelenthető az annyi, hogy a külső sávban haladó férfi, ha késve is, de bizonyosan észlelte a bajt, és erős fékezésbe kezdett. Erről egy több mint húsz méteres – a mellékelt felvételen látható –, a külső sávot el nem hagyó féknyom tanúskodik. 

Ha a félsorompó le volt eresztve, a féknyom pedig nem hagyta el a külső sávot, hogyan került a gépkocsi a sínre és miként maradt sértetlen a félsorompó?

Nos, a képeken nem látszik, de a guminyomok alapján az autó az erős fékezés után középre húzódott, tovább haladt, és begurult a vasúti átjáróba. Hogyan lehetséges ez? Úgy, hogy a félsorompók – az előírásoknak megfelelően – lefedik ugyan a forgalmi sáv kétharmadát, de nem érnek végig. Ennél az átjárónál két sáv halad a városból kifelé – a közeli körforgalom irányába –, és bár mindkettőhöz tartozik egy-egy vasúti félsorompó, egy személyautó számára leengedett állapotban van hely az áthaladáshoz. Ebbe a 3 méter körüli „résbe” hajtott be a Citroen; ez a magyarázata annak, hogy félsorompó le volt engedve, a kocsi mégis úgy jutott mögé, hogy nem tett benne kárt.

Hogy miért gurult be az átjáróba a fiatal sofőr ezen a résen át? 

Mivel ő maga már nem tud erre felelni, marad a találgatás. A helyszínelés eredményeire rálátó források azt mondják, a sofőr talán elkerülhette volna a végzetes ütközést, ha azon az áron is folytatja az intenzív fékezést, hogy belecsúszik a félsorompóba. Szerencsés esetben ezen a módon elég időt nyerhettek volna ahhoz, hogy oldalról ütközzenek neki a jobbról érkező szerelvénynek, csökkentve a halálos sérülések kockázatát.
A másik megoldás az lehetett volna, hogy a férfi – ha már levette a fékről a lábát, és balra manőverezett a rés felé – a lehető legnagyobb sebességgel hajt át a sínen. Az ütközést talán így sem kerülhették volna el, de a legnagyobb erőhatás nem az utasteret, hanem a kocsi hátulját érte volna.

A fiatalember talán a kocsi összetörését szerette volna elkerülni azzal, hogy elkormányozta a járművet a félsorompó elől, és miközben a sínekre ért, a következő lépés helyes felmérésére már nem maradt ideje, nem volt elég lélekjelenléte. Ez utóbbin egyáltalán nem kell meglepődni: valószínűleg nagyon-nagyon kevesen lennének képesek hatékonyan cselekedni egy több tíztonnás motorvonat drámai közelségében. 

A nyomozást segíthette volna, ha a MÁV-nak van figyelő kamerája a vasúti átjáróban, de nincs: ezt a vasúttársaságtól tudjuk.

Ezeket a félsorompókat a vonat vezérli 

A baleset kapcsán hangsúlyozandó: a félsorompók „csak” az átjáró biztonságát növelő figyelemfelhívó kiegészítések, ugyanis a síneken nem szabad áthaladni a vasúti fényjelző villogó, piros jelzése esetén. 
A MÁV-nál érdeklődésünkre elmondták: ebben a Balmazújvárosi úti átjáróban a sorompóberendezést a hozzá közeledő vasúti jármű vezérli. 

– A vezérlési ponthoz érkezve a közúti fényjelzőkön a villogó fehér fényt piros váltja. Ennek a megjelenése után kezdenek záródni a csapórudak, amelyeknek még a vonat érkezése előtt vízszintes helyzetbe kell kerülniük. Az ehhez szükséges időt az adott vasúti pályaszakaszon engedélyezett legnagyobb sebesség figyelembevételével számítják ki a sorompó telepítésének hatósági engedélyezésekor. Ebben az átjáróban a többsávos út fedezésére telepített sorompórendszer minden tekintetben megfelel a hatósági előírásoknak

– közölték. Azt nem tudták megmondani, hogy mennyi idő telik el a piros jelzés és a félsorompók leereszkedése, továbbá a félsorompók zárása és a vonat érkezése között, ezért augusztus 27-én, a reggeli órákban lemértük: akkor a félsorompók a tilos jelzés után 17 másodperccel kerültek csukott állapotba, majd még ugyanennyi idő telt el a vonat érkezéséig. 

Gyorshajtás, figyelmetlenség, telefonálás…

A MÁV májusi összegzése szerint a legtöbb vasúti átjárós balesetet a gyorshajtás („még átérek”), az agresszív vezetési stílus, a telefonálás és a vasúti fényjelző tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása okozza. A záródó sorompórudakat látva a járművezetők megállás helyett sokszor gyorsítanak, néhányan még a lezáródott félsorompót is megkerülik.

Azt írják, a 2020-as 62 baleset (6 halálos) jóval alatta marad az előző évinek (75), de ebben a járvány miatti gyérebb forgalom is benne van. Az idei év első négy hónapjában 19 útátjárós baleset (4 halálos) történt, néggyel több, mint az előző év azonos időszakában. A társaság teljes hálózatán 2008 óta nem volt vasúti hibából bekövetkezett, halálos áldozatot követelő baleset. 

Amire külön felhívják a figyelmet:

  • A vasúti átjáró megközelítésekor, az áthaladás során eleget kell tenni a vasúti átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzéseknek. Ha a fénysorompó egyik lámpája sem villog, akkor a sorompóberendezés nem működik. Ilyenkor fokozott figyelem szükséges, továbbá a KRESZ szerint ez nem jelent szabad jelzést a közúti járművek részére.
  • Ha a fénysorompó piros jelzést mutat, az útátjárón nem szabad áthaladni. Csak akkor lehet elindulni a síneken keresztül, ha sorompó esetén a karok már teljesen felnyíltak és fehéren villog a lámpa.
  • A gépjárművezetőknek minden esetben meg kell győződniük arról, hogy nem tart vasúti jármű a sorompó felé és biztosított a folyamatos áthaladás. Az átjáró előtt meg kell állni, ha bármely irányból vasúti jármű közeledik. Tilos az előzés a vasúti átjáróknál és közvetlenül előttük.

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Uniós csatlakozás: rendhagyó ünnep Hajdú-Biharban
Uniós csatlakozás: rendhagyó ünnep Hajdú-Biharban
Mozogjon 21 kilométert, és nyerjen!
Családi nap a debreceni idősek otthonában
Családi nap a debreceni idősek otthonában
Együtt ünnepeltek az ellátottak és hozzátartozóik.
Karambol: beszorultak az utasok a 354-esen
Karambol: beszorultak az utasok a 354-esen
Teljes útzár a mentés idejére.
Hosszú harcra készül a rendőrség Hajdú-Biharban
Hosszú harcra készül a rendőrség Hajdú-Biharban
„Apaként és rendőrként is mélyen egyetértek a céllal – ezért megéri küzdeni.”
Szakmai napot tartottak a debreceni hallgatóknak
Szakmai napot tartottak a debreceni hallgatóknak
Az iparban jelentősen megnőtt a gumifelhasználás.
Autók ütköztek Pallagnál
Autók ütköztek Pallagnál
Két gépkocsi karambolozott.
MTA: négy debrecenit is rendes taggá választottak
MTA: négy debrecenit is rendes taggá választottak
A tudományos akadémia 199. közgyűlésén.
Madarak és fák napja – ismerd meg az év fáját!
Madarak és fák napja – ismerd meg az év fáját!
Madarak és fák napja a Zsuzsival: élmény, tudás és természet egy helyen.
Így járnak a buszok a Mihály-napi vásár idején
Így járnak a buszok a Mihály-napi vásár idején
Közleményt adott ki a debreceni társaság.
Tina Turner lelke Debrecenben
Tina Turner lelke Debrecenben
Rebecca O’Connor, a világ egyetlen Tina Turner által támogatott előadója, május 18-án lép színpadra a Kölcsey Központban.
180-nal menekült a rendőrök elől ittasan, lopott autóval
180-nal menekült a rendőrök elől ittasan, lopott autóval
Debrecenben nyomoznak a borsodi férfi ellen. +Videó
Újranyit a debreceni Apolló mozi
Újranyit a debreceni Apolló mozi
Vége a rövid kényszerszünetnek.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Nestor El Maestro optimista
Nestor El Maestro optimista
A debreceniek trénere szerint egyértelmű és lényegre törő tervük van a Puskás ellen
Hirdetés
Hirdetés
MLSZ: döntöttek Rossi jövőjéről
MLSZ: döntöttek Rossi jövőjéről
Közgyűlést tart a szövetség.
Hirdetés
Gazdaság
Vámháború: a britek jó alkut kötöttek
Sok munkahelyet sikerül így megtartaniuk.
Szakmai napot tartottak a debreceni hallgatóknak
Az iparban jelentősen megnőtt a gumifelhasználás.
A háztartási termékekre is jön az árrésstop!
A Kormányinfón jelentette be a miniszter.
Belevágott a városvezetés a tócóvölgyi lakásépítésbe
Piaci alapon és a vagyonkezelő beruházásában is épülnének lakóingatlanok.
Száj- és körömfájás: Szlovákia nem lazít
A betegség terjedésének veszélye továbbra is fennáll - közölték.
Elkészült a 2026-os költségvetési törvényjavaslat
Nyugdíjakra 7700, gazdaságfejlesztésre 5500, határvédelemre 2016 milliárd forintot fordítanak.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Madarak és fák napja – ismerd meg az év fáját!
Madarak és fák napja – ismerd meg az év fáját!
Madarak és fák napja a Zsuzsival: élmény, tudás és természet egy helyen.
Tina Turner lelke Debrecenben
Tina Turner lelke Debrecenben
Rebecca O’Connor, a világ egyetlen Tina Turner által támogatott előadója, május 18-án lép színpadra a Kölcsey Központban.
Nosztalgiajáratok, játék, élmény és közlekedés
Nosztalgiajáratok, játék, élmény és közlekedés
A közlekedési kultúra napján, május 11-én, vasárnap újra felnyílnak a sorompók a DKV Zrt. Salétrom utcai telephelyén.
Tetőtéri ablak – megfelelő szigetelés és kényelem egyben
Tetőtéri ablak – megfelelő szigetelés és kényelem egyben
A nyílászárók szerepe az otthon hatékonyságában.
Hirdetés