•  Bezárás
  • Kezdőlap
  • Helyben járó
  • Galéria
  • Szerintem
    • Bereczki-Csák Helga
    • Cs. Bereczki Attila
    • Szabó-Kovács Patrícia
    • Szakács Béla
    • Gulyás Czibere Anikó
    • Szalmási Nimród
    • Ratalics László
  • Tech
  • Bűn
  • Sport
    • Labdarúgás
    • Kézilabda
    • Kosárlabda
    • Jégkorong
    • Vízilabda
    • Más csapatsportok
    • Egyéni sportok
    • Technikai sportok
    • Küzdősportok
    • Kispályás foci
    • Vívás
  • Campus
  • Közélet
    • Belföld
    • Külföld
  • CívisCafé
  • Hajdú-Bihar
  • JOHNNYBET
  • CívisCafé
  • Debreceni Egyetem
  • DVSC
  • DEAC
  • Campus Fesztivál
  • Hajdú-Bihar
  • Hajdúszoboszló
  • Kezdőlap
  • Helyben járó
  • Galéria
  • Szerintem
    • Bereczki-Csák Helga
    • Cs. Bereczki Attila
    • Szabó-Kovács Patrícia
    • Szakács Béla
    • Gulyás Czibere Anikó
    • Szalmási Nimród
    • Ratalics László
  • Tech
  • Bűn
  • Sport
    • Labdarúgás
    • Kézilabda
    • Kosárlabda
    • Jégkorong
    • Vízilabda
    • Más csapatsportok
    • Egyéni sportok
    • Technikai sportok
    • Küzdősportok
    • Kispályás foci
    • Vívás
  • Campus
  • Közélet
    • Belföld
    • Külföld
  • CívisCafé
  • Hajdú-Bihar
  • JOHNNYBET
FRISS HÍREK
Magyarország népe öregszik, és egyre kevésbé vallásosHa Pakson győz, listavezető is lehet a DVSCÉg egy családi ház DebrecenbenA debreceni író, költő könyvét 10 ezer diák kapja meg ingyenEgy lépéssel közelebb a Debrecen és Szeged közötti út négysávosításáhozCsontvelő-transzplantációra kényszerül a debreceni tehetségGyász! Elhunyt a debreceni sportélet nagy öregjeÚj meddőségi központot avattak DebrecenbenFekete-Győr András Debrecenről szónokolt a parlamentbenNem csak a keleti rangadót hagyta ki a debreceni kapus

Hirdetés

Hirdetés

Helyben járóbalesetrendőrségDebrecengyászvasúti átjáróBalmazújvárosi út33

Két fiatal életébe került egyetlen rossz döntés Debrecenben

Cívishír

2021.08.28. 09:06

Két fiatal életébe került egyetlen rossz döntés Debrecenben
Mécsesek a tragédia helyszínén (Fotó: Cívishír)

Hogyan került a sínekre a Citroen, ha le voltak engedve a Balmazújvárosi úti félsorompók? 

Hirdetés

Bár a rendőrség egyelőre nem közöl részleteket a Balmazújvárosi vasúti átjáróban augusztus 20-án történt szerencsétlenségről, az ismert körülmények tudatában valószínűsíthető, hogy elsődlegesen pillanatnyi figyelemkihagyás, majd egy végzetes döntés is közrejátszhatott a huszonéves jegyesek debreceni tragédiájában.

Ami ismert: a virágkarnevál napján, 16 óra 36 perckor egy 27 éves létavértesi fiatalember és két évvel fiatalabb debreceni párja a Balmazújvárosi úton haladtak a városból kifelé, amikor a kétszer kétsávos utat átszelő vasúti átjáróban – a fényjelző tilos jelzése mellett – összeütköztek a Tiszalökről Debrecenbe tartó motorvonattal. A pár a helyszínen elhunyt; Citroen személygépkocsijukat a személyvonat száz méteren át tolta, a holttesteket a tűzoltók emelték ki a roncsból.

A képes sajtóbeszámolókban jól látszik: az átjárót védő félsorompók a helyszínelés idején sértetlenek, miközben a MÁV közlése szerint – szemtanúk által is megerősítetetten – a karok leengedett állapotban voltak az ütközés bekövetkezésekor. Hogyan lehetséges ez, tették fel a kérdést nemcsak a közösségi médiában, de szerkesztőségünkben, ismerősi körben is.

A féknyom a külső sávban lévő félsorompó előtt több méterrel megszakad; a félsorompó sértetlen  Forrás: RTL Klub

Mielőtt erre rátérünk, szögezzük le: a baleset tényszerű rekonstruálása az ügyben kirendelt igazságügyi műszaki szakértő és a rendőrség kompetenciája; ők tudják majd megválaszolni a gépkocsi sebességére, műszaki állapotára, az aznap délutáni napsugarak esetleges vakító hatására és a további körülményekre vonatkozó felvetéseket. 

Ami egyelőre kijelenthető az annyi, hogy a külső sávban haladó férfi, ha késve is, de bizonyosan észlelte a bajt, és erős fékezésbe kezdett. Erről egy több mint húsz méteres – a mellékelt felvételen látható –, a külső sávot el nem hagyó féknyom tanúskodik. 

Ha a félsorompó le volt eresztve, a féknyom pedig nem hagyta el a külső sávot, hogyan került a gépkocsi a sínre és miként maradt sértetlen a félsorompó?

Nos, a képeken nem látszik, de a guminyomok alapján az autó az erős fékezés után középre húzódott, tovább haladt, és begurult a vasúti átjáróba. Hogyan lehetséges ez? Úgy, hogy a félsorompók – az előírásoknak megfelelően – lefedik ugyan a forgalmi sáv kétharmadát, de nem érnek végig. Ennél az átjárónál két sáv halad a városból kifelé – a közeli körforgalom irányába –, és bár mindkettőhöz tartozik egy-egy vasúti félsorompó, egy személyautó számára leengedett állapotban van hely az áthaladáshoz. Ebbe a 3 méter körüli „résbe” hajtott be a Citroen; ez a magyarázata annak, hogy félsorompó le volt engedve, a kocsi mégis úgy jutott mögé, hogy nem tett benne kárt.

Hogy miért gurult be az átjáróba a fiatal sofőr ezen a résen át? 

Mivel ő maga már nem tud erre felelni, marad a találgatás. A helyszínelés eredményeire rálátó források azt mondják, a sofőr talán elkerülhette volna a végzetes ütközést, ha azon az áron is folytatja az intenzív fékezést, hogy belecsúszik a félsorompóba. Szerencsés esetben ezen a módon elég időt nyerhettek volna ahhoz, hogy oldalról ütközzenek neki a jobbról érkező szerelvénynek, csökkentve a halálos sérülések kockázatát.
A másik megoldás az lehetett volna, hogy a férfi – ha már levette a fékről a lábát, és balra manőverezett a rés felé – a lehető legnagyobb sebességgel hajt át a sínen. Az ütközést talán így sem kerülhették volna el, de a legnagyobb erőhatás nem az utasteret, hanem a kocsi hátulját érte volna.

A fiatalember talán a kocsi összetörését szerette volna elkerülni azzal, hogy elkormányozta a járművet a félsorompó elől, és miközben a sínekre ért, a következő lépés helyes felmérésére már nem maradt ideje, nem volt elég lélekjelenléte. Ez utóbbin egyáltalán nem kell meglepődni: valószínűleg nagyon-nagyon kevesen lennének képesek hatékonyan cselekedni egy több tíztonnás motorvonat drámai közelségében. 

A nyomozást segíthette volna, ha a MÁV-nak van figyelő kamerája a vasúti átjáróban, de nincs: ezt a vasúttársaságtól tudjuk.

Ezeket a félsorompókat a vonat vezérli 

A baleset kapcsán hangsúlyozandó: a félsorompók „csak” az átjáró biztonságát növelő figyelemfelhívó kiegészítések, ugyanis a síneken nem szabad áthaladni a vasúti fényjelző villogó, piros jelzése esetén. 
A MÁV-nál érdeklődésünkre elmondták: ebben a Balmazújvárosi úti átjáróban a sorompóberendezést a hozzá közeledő vasúti jármű vezérli. 

– A vezérlési ponthoz érkezve a közúti fényjelzőkön a villogó fehér fényt piros váltja. Ennek a megjelenése után kezdenek záródni a csapórudak, amelyeknek még a vonat érkezése előtt vízszintes helyzetbe kell kerülniük. Az ehhez szükséges időt az adott vasúti pályaszakaszon engedélyezett legnagyobb sebesség figyelembevételével számítják ki a sorompó telepítésének hatósági engedélyezésekor. Ebben az átjáróban a többsávos út fedezésére telepített sorompórendszer minden tekintetben megfelel a hatósági előírásoknak

– közölték. Azt nem tudták megmondani, hogy mennyi idő telik el a piros jelzés és a félsorompók leereszkedése, továbbá a félsorompók zárása és a vonat érkezése között, ezért augusztus 27-én, a reggeli órákban lemértük: akkor a félsorompók a tilos jelzés után 17 másodperccel kerültek csukott állapotba, majd még ugyanennyi idő telt el a vonat érkezéséig. 

Gyorshajtás, figyelmetlenség, telefonálás…

A MÁV májusi összegzése szerint a legtöbb vasúti átjárós balesetet a gyorshajtás („még átérek”), az agresszív vezetési stílus, a telefonálás és a vasúti fényjelző tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása okozza. A záródó sorompórudakat látva a járművezetők megállás helyett sokszor gyorsítanak, néhányan még a lezáródott félsorompót is megkerülik.

Azt írják, a 2020-as 62 baleset (6 halálos) jóval alatta marad az előző évinek (75), de ebben a járvány miatti gyérebb forgalom is benne van. Az idei év első négy hónapjában 19 útátjárós baleset (4 halálos) történt, néggyel több, mint az előző év azonos időszakában. A társaság teljes hálózatán 2008 óta nem volt vasúti hibából bekövetkezett, halálos áldozatot követelő baleset. 

Amire külön felhívják a figyelmet:

  • A vasúti átjáró megközelítésekor, az áthaladás során eleget kell tenni a vasúti átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzéseknek. Ha a fénysorompó egyik lámpája sem villog, akkor a sorompóberendezés nem működik. Ilyenkor fokozott figyelem szükséges, továbbá a KRESZ szerint ez nem jelent szabad jelzést a közúti járművek részére.
  • Ha a fénysorompó piros jelzést mutat, az útátjárón nem szabad áthaladni. Csak akkor lehet elindulni a síneken keresztül, ha sorompó esetén a karok már teljesen felnyíltak és fehéren villog a lámpa.
  • A gépjárművezetőknek minden esetben meg kell győződniük arról, hogy nem tart vasúti jármű a sorompó felé és biztosított a folyamatos áthaladás. Az átjáró előtt meg kell állni, ha bármely irányból vasúti jármű közeledik. Tilos az előzés a vasúti átjáróknál és közvetlenül előttük.
Hajdú-Bihar megyében néhány nap alatt több baleset történt vasúti átjárókban. Augusztus 19-én Derecske határában egy 66 éves nő halt meg, amikor személyautójával a tilos jelzés ellenére a sínekre hajtott. A cikkünkben ismertetett debreceni tragédia után, augusztus 27-én egy józsai átjáróban személyvonatnak rohant egy autós, ő könnyebb sérüléssel megúszta.

Ratalics László

balesetrendőrségDebrecengyászvasúti átjáróBalmazújvárosi út33

Hirdetés

Hirdetés

Gazdasági hírek

Helyben járó

Fekete-Győr András Debrecenről szónokolt a parlamentben

Helyben járó

Hello Szakma! – fókuszban a pályaválasztás Debrecenben

Helyben járó

Ünnepel a Debreceni Hőszolgáltató Zrt.

Hajdú-Bihar

A mikepércsi kerékpárosok nagyon fognak örülni ennek a fejlesztésnek!

Közélet

Nettó átlagkereset: 385 ezer 600 forint

Gazdaság

Családi pótlék: az összeg 15 éve befagyott

Hirdetés

Ez is érdekelheti

Helyben járó

Tömegverekedés! – a Nagyállomás és környéke továbbra is Debrecen Chicagója

Helyben járó

Tűz a debreceni vonalon; sokat késnek a vonatok

Közélet

Akinek van ilyen kártyája, ingyen utazhat a MÁV és a Volán járatain

Közélet

Belügyminiszter: este hatig tart az iskolai ügyelet

Hajdú-Bihar

Püspökladányban is kopogtat a BMW?

Helyben járó

A Hajdúszoboszlón lakó vendégmunkásokról forgatott az RTL

Hirdetés

Hirdetés

Gazdaság

  • Helyben járóGazdaság

    Értékes telken adna túl a debreceni önkormányzat

  • Helyben járóGazdaság

    Több száz koporsót vesz a debreceni cég

  • Hajdú-BiharGazdaság

    Falvakba, kisvárosokba telepít automatát a GLS

  • KözéletGazdaság

    Kibővíthetik a csokot

  • Helyben járóGazdaság

    A Debreceni Hőszolgáltató Zrt. 50 éves

Hirdetés

Időjárás

Hirdetés

Legnézettebb

  • Helyben járóBűn

    Tömegverekedés! – a Nagyállomás és környéke továbbra is Debrecen Chicagója

    Két vidéki banda csapott össze.

  • Helyben járóHajdú-Bihar

    Tűz a debreceni vonalon; sokat késnek a vonatok

    A vonatközlekedés mindkét vágányon szünetel.

  • Közélet

    Akinek van ilyen kártyája, ingyen utazhat a MÁV és a Volán járatain

    Több mint 100 iskola csatlakozott már a programhoz.

  • Közélet

    Belügyminiszter: este hatig tart az iskolai ügyelet

    A Kréta-rendszerben üzent a szülőknek.

  • Hajdú-BiharGazdaság

    Püspökladányban is kopogtat a BMW?

    A megbeszélés csupán tájékozódó jellegű volt.

Hirdetés

Programajánló

2023. Szeptember

  • H
  • K
  • Sze
  • Cs
  • P
  • Szo
  • V
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 01
  • 02
  • 03
  • 04
  • 05
  • 06
  • 07
  • 08
  • 09
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 01

Programok

  • Debrecenben is futnak a mellrák ellen

  • Kinyitja a tudomány kapuit a Debreceni Nemzetközi Iskola

  • Feldíszítik az eget a Hortobágy felett

  • Vigassággal köszöntik az őszt Nagymacson

  • Az Elefánt és a Platon Karataev is ellátogat Debrecenbe

Bulvár

Bűn
rendőrséggyorshajtás

L.L. Junior 100 km/órával hajtott át a Petőfi hídon, és még videózott is

Bulvár
zenehalál

Elhunyt az olasz, akinek a dalait az egész világ ismerte

Bulvár
erőszakáldozat

Megyeri Csilla: Az áldozathibáztatás megforgatta bennem a kést



Legolvasottabb

  • Iskolai konfliktus Debrecenben: egy diák bicskát rántott

    2023.09.26

  • A semmiből indul és a semmibe vezet az új román autópálya-szakasz

    2023.09.25

  • Ég egy családi ház Debrecenben

    2023.09.26

Kiemelt

  • Egy lépéssel közelebb a Debrecen és Szeged közötti út négysávosításához

    2023.09.26

  • Gyász! Elhunyt a debreceni sportélet nagy öregje

    2023.09.26

  • Új meddőségi központot avattak Debrecenben

    2023.09.26

Témáinkból

  • Debreceni Egyetem
  • film
  • baleset
  • DVSC
  • olimpia
  • közlekedés
  • MSZP
  • migráció
  • napi ajánlat
  • jégkorong
  • labdarúgás
  • DKV
  • Campus Fesztivál
  • Kósa Lajos
  • Hajdúszoboszló

Ezen az oldalon sütiket használunk. A böngészéssel ezt elfogadod.

További Információk

civishir.hu - Minden jog fenntartva! (2023.09.26)

  • Impresszum
  • Felhasználási feltételek
  • Adatvédelem