Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Csillagos ötöst érdemel környezettudatosságból a debreceni bolttulajdonos

| 2021. 08. 31. | 17:50:00
Kálmán Veronika egy élhetőbb világot szeretne maga mögött hagyni.
Csillagos ötöst érdemel környezettudatosságból a debreceni bolttulajdonos
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A zero waste életmód a látszat ellenére nem bonyolult, csak egy kis odafigyelésre, tervezésre van szükség – vallja Kálmán Veronika, aki valóban komolyan veszi a hulladékmentességet. A debreceni Cekker boltban ugyanis katonás sorban állnak a nagy befőttes üvegek tele kávéval, teával, száraztésztával, fűszerekkel, ropogtatnivalókkal, és csak arra várnak, hogy kinyissák őket, és kimérjenek belőlük annyit, amennyire a vevőnek szüksége van.

Ráadásul olcsóbban elintézhető a bevásárlás, mint a szupermarketben, mert nincs csomagolási díj.

– 2018 márciusában nyitottam meg az üzletet a Kossuth utcában. A kezdet kicsit nehéz volt, és már kezdtem elkönyvelni, hogy nem ebbe kellett volna belevágnom a fejszémet, de körülbelül 9 hónap után elkezdtek áradni az emberek. Naponta 5-10 új vásárló jött be, akik törzsvásárlókká váltak – kezdi beszélgetésünket Veronika, hozzátéve, ebben nagy szerepet játszott, hogy akkoriban kezdte felkapni a média a környezettudatosságot. Veronika kereskedő családból jött, édesanyjának több évtizedes tapasztalata van, több vállalkozást is működtetett, a most 29 éves nőnek mégsem volt elsődleges célkitűzése egy saját bolt nyitása. – A húszas éveim elején külföldön dolgoztam, emellett egy angol nyelvtanfolyamot is végeztem. Az oktató mániája volt azzal a kérdéssel indítani a napokat, hogy mit szeretnénk kezdeni az életünkkel? Én sose tudtam rá válaszolni. Majd Németországban, egy kirándulás során megláttam egy csomagolásmentes boltot. Gondolkodtam rajta, ez milyen jó ötlet, ennek van jövője, és tetszett is az elv, amit közvetített. Mikor újra kérdezte az oktató, hogy mit szeretnék csinálni, akkor mondtam: egy csomagolásmentes boltot – folytatta. Négy-öt évvel később Veronika hazaköltözött Magyarországra, és tanakodott, mit kezdjen az életével. Aztán eszébe jutott a feledésbe merült ötlet, így elkezdte felkutatni a beszállítókat, helyet keresett a boltjának, és pár hónap múlva kitette a nyitva táblát az üzlete ajtajára. Ekkor még nem voltak hazánkban csomagolásmentes boltok, senki nem tudta, mi fán terem ez az egész.

Az ismerősei furcsa szemmel néztek rá, hogy miért ebbe akarja fektetni megtakarításait, a szülei pedig féltették a csalódástól.

– Az elején beszállítót is alig találtam. Nekik is új volt ez az egész, nem tudták elképzelni, miért nem kell nekem csomagolt termék, vagy azt, miért akarom azokat nagy tételben megvenni. De az évek alatt eljutottunk odáig, hogy hetente 2-3 e-mailt kapok, hogy a kereskedők szeretnék a boltom polcain látni a termékeiket – folytatja Veronika. A kínált áruk zöme hazai beszállítóktól származik, egyedül a hüvelyesek érkeznek külföldről, de csak azért, mert azokat nem lehet Magyarországon beszerezni. A Cekkerben lehet kapni lisztet, tésztát, kávét, teát, szörpöt, de még mosószert és kozmetikumot is. A bolttulajdonos a légszennyezésre is odafigyel, így a cívisvárosi és környékbeli kereskedők áruit részesíti előnyben. – A környezettudatos szemlélet jól megfigyelhető napjainkban. Sokan érdeklődnek iránta, de közülük még mindig kevesen tesznek valódi lépéseket. Bátorítok mindenkit, hogy induljon el az úton, és törekedjen a hulladékcsökkentésre! – mondta.

Veronika tisztában van azzal, kényelmesebb bemenni egy hipermarketbe, ahol egyszerre mindent megvásárolhatnak az emberek, de ha fokozatosan, lépésről lépésre haladunk a cél felé, akkor egy élhetőbb világot hagyunk magunk után.

– Tudom, meg kell szervezni, hogy valaki eljöjjön hozzám. Listát kell írni a megvásárolni kívánt árucikkekről, azoknak tárolót kell hozni. Felgyorsult világot élünk, sokan már ennél a pár lépésnél feladják, mert azt hiszik, ez túl bonyolult, sok idővel jár. Azt mondják, ez macerás, inkább nem is akarnak környezettudatosan élni. De idővel ez a folyamat is megszokottá válik, így ha komolyan gondolja az ember, néhány hónap alatt át tud állni erre az életmódra. Vagyis nem indul el otthonról vászontáska nélkül, ha mosószert akar, már el is rakta a flakont hozzá, vagy ha mézet, akkor üveget csomagol el – sorolta Veronika. A bolt megnyitása óta többször tapasztalta, hogy egyesek radikálisan meg akarták változtatni a saját, vagy a családjuk életét, de rendszerint szinte azonnal el is buktak. Volt olyan fiatal, aki az interneten bukkant rá, gondolta, ez "jó buli", így elrángatta a szüleit a Cekkerbe. A szülők támogatták gyermekük elképzelését, a fél boltot fel is vásárolták, majd soha többet nem nyitották az ajtót Veronikára.

De zömében egy-egy termékkel kezdenek vásárlói: először kipróbálnak egy kézműves szappant, majd hazavisznek pár deka fűszert, végül apránként lecserélik a szárazárut.

– Az elején én is sokszor elfelejtettem a vászon zsákomat, szidtam magam, hogy megint zacskó után kell nyúlnom. Olyan is előfordult, hogy otthon próbáltam mosóport főzni, nem jött össze, ráadásul néhány edényt tönkre is tettem. A saját példámból kiindulva úgy gondolom, az a pár vásárlóm, aki elmaradozott, az besokallt, túl gyorsan akarta megváltoztatni az életét, pedig ez nem megy egyik napról a másikra – tette hozzá. Törzsvevői jelentős részét 30-as, 40-es anyukák alkotják és olyanok, akik családalapítás előtt állnak, és környezettudatos szemléletben szeretnék felnevelni leendő csemetéjüket. Veronika meglátása szerint az ötvenes korosztály a gyermekeik tanácsára térnek be az üzletbe, de a környékbeli idősek is rendszeresen felkeresik.

Üvegben, légmentesen zárva sokáig elállnak a termékek, így a szavatossággal és a frissességgel sincs baj. Másfél éve mosószert is árusít Veronika; azok hatalmas kannákban érkeznek, majd a saját, kisebb edényéből porciózza a kívánt mennyiséget, ami foszfát és parabénmentes, növényi hatóanyaggal készül. Az óriási kannák is cserések, így egy tárolót több százszor újratölthetnek. Nagy tételben, ömlesztve a gyártók nem számolnak fel csomagolási díjat vagy matricázást, így a bolti árnál lényegesebben olcsóbban kínálhatja portékáit. A fűszerek minimum 30-40 százalékkal kedvezőbb árúak, de a többi terméken is 10-20 százalékot lehet spórolni. – A tasakos fűszer 5-7 grammonként van kicsomagolva. Ha a legolcsóbb szupermarketeket nézzük, ezek akciósan is 70-80 forintba kerülnek, de inkább többe. Nálam 10 gramm kerül ennyibe. Olyan termékem is van, ami megtalálható a hiperek polcain csomagolt formában. Ha kicsivel drágábban adnám is olcsóbb lenne, mint ott, de nem lenne bőr a képemen elkérni az árát, hiszen tudom, én sem fizetem meg a csomagolási díjat, akkor miért fizettetném meg a vevőimmel? – magyarázta, hozzátéve,

a vásárlói a pénztárcakímélő megoldáson túl azt is előnyben részesítik, hogy az átlátszó üvegen keresztül látják, mit is vesznek meg valójában, így nem egy levegővel felfújt tasakot visznek haza, majd szörnyülködnek a kibontás után látott valódi mennyiségen.

– Kezdetben én is belefutottam hibákba, leginkább a lisztek terén. Ha egy vásárló keresett valamit, azt mindig beszereztem, így volt csicseriborsó-, hajdina- és zabliszt is. De kiderült, valójában senkinek nem kell. Volt, ami megmolyosodott, 20-30 kilót kellett kidobnom. Nagy tanulópénz volt, de ma már tudom, a lisztekkel nem kísérletezünk – nevet. Veronika ma már sampont és balzsamot is árul, de igyekszik kerülni a mesterséges anyagokat. Elmondása szerint rengetegen készítenek kézműves szappanokat, de arra nem igazán figyelnek a gyártók, hogy mit ne tartalmazzon a termék. Nem mindegy, hogy környezetbarát egy termék, vagy csak annak mondják. Volt, hogy maga a készítő nem tudta, vagy nem akarta megmondani a terméke összetevőjét. Ilyenkor elgondolkozott, kell-e neki egyáltalán? – Amiben láttam fantáziát, amire volt valódi vevői igény, azt beépítettem a kínálatba. Remek kapcsolatot ápolok a beszállítóimmal, így ha valamelyik termék nem volt tökéletes, azt kicserélték. Előfordult a tavaszi, őszi szezonban, hogy már benne volt a termékben a moly, a zsizsik, az üvegben pedig láthatóvá vált; a jelzésem után azonnal új terméket küldtek. Ha ugyanezt egy multiban vásárolt termékben látjuk meg, legjobb esetben is az áru értékét kapjuk vissza, nem veszik a szívükre a vásárlói panaszt. A kisvállalkozók igen, és igyekeznek mihamarabb kárpótolni; pedig erről nem tehetnek, még a legnagyobb odafigyeléssel is előfordulhat, hogy a szárazáruba keveredik a kártevő – magyarázta.

Veronika a szállítás során is a környezettudatosságra törekszik, így előfordult, hogy egy-egy termék több hétig sem volt a boltban, ugyanis összevárta a rendelést. A vásárlói ebben maximálisan támogatták.

– Amikor megnyitottam a boltot, nagy nyomás nehezedett rám. Minden vásárló úgy tért be, hogy én is biztosan zero waste vagyok, azaz én magam egyáltalán nem termelek hulladékot csak azért, mert ilyen boltot üzemeltetek. Tőlem várták a megoldást, pedig nekem is új volt a szemlélet. A bolttal egyidőben kezdtem el az új életmódot, így mondhatom, a vásárlókkal és az üzlettel együtt fejlődtem az évek alatt – jegyzi meg. Veronika a hétköznapokban igyekszik környezettudatosan élni, így az autóját is biciklire cserélte. Mint mondja, városon belül egyszerűbb vele közlekedni, és időt is spórol, mert nem a dugóban várja, hogy zöldre váltson a lámpa. Emellett a parkolási díjat is megspórolja. Otthon szelektíven gyűjtik a szemetet, és szerencsére a párja is vevő az újdonságokra, így neki sem volt nehéz a nájlonszatyorról vászontáskára váltani. Természetesen vannak olyan termékek, amiket még ő sem tud csomagolásmentesen beszerezni, de törekszik rá. – A klímával kapcsolatosan is volt egy kis összetűzésem nemrég a barátaimmal. Amikor nagy meleg volt, megkérdezték, ugye ti nem használjátok a klímát, mert az nagyon terheli a környezetet? A tizedik emeleten lakunk, a lakásban 45 fok volt, bekapcsoltuk a berendezést, mert már elviselhetetlen volt a forróság. De természetesen nem nonstop használtuk – mondta, hozzátéve, sokan azt hiszik, ha valaki környezettudatos, az mindent tökéletesen csinál. Veronika konfliktuskerülő, nem szól rá a szemetelőkre, hanem csendben bosszankodik, majd felszedi utánuk a szemetet, és kidobja a kukába. Azt vallja, az emberek véleményét nem lehet megváltoztatni, de apránként hathatunk rájuk.

Szerinte aki eldobja a szemetet, azt nem érdekli, másokat mennyire zavar ez, így csak magunkat idegesítjük miatta. Bár meglátása szerint Debrecenben nincs megfelelő számú szemetes, sokkal több kellene belőle.

Veronika szerint napjainkban trendi lett az otthoni rendszerezés is, az emberek törekednek az átláthatóságra. Ám óriási problémának gondolja, amikor ehhez a boltban vásárolnak divatos üvegcséket, miközben a célnak megfelelne egy kiürült mézes vagy uborkás üveg. – Legyen csatos, masnis, díszes. Sokan mondják, nem stílusos egy uborkás üveg, de szerintem minden jobb annál, mint hogy berohanunk az IKEÁ-ba, veszünk kismillió üvegtárolót csak azért, hogy jól nézzen ki. A másik elvetemült módszer, amikor megveszik a boltban a csomagolt terméket, majd kiöntik kis üvegbe ahelyett, hogy eleve az otthoni üvegét töltetné meg. De szerencsére van olyan vásárlóm, aki ezt praktikusan megoldja, magának dekorálja a befőttes üveget, és évek óta azokat tölti újra. Emellett kicsi, sűrített paradicsomos üvegcséket használ fűszertartónak – mondta.

Fogarasi Renáta

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Jól haladnak a közterületi munkák Hajdúszoboszlón
Jól haladnak a közterületi munkák Hajdúszoboszlón
Térköveznek, parkolókat alakítanak ki, rendbe teszik a kosárlabdapályát.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Újabb üzemanyagárstop jöhet
A jövő héten kiderül, hogy a kormány mit lép.
Debreceni szakképzés: sikeres együttműködés a Manz Hungary Kft.-vel
A vállalat és a szakképzési centrum egymásra talált.
A gazdaság növekedéséről beszélt a nemzetgazdasági miniszter Debrecenben
Nagy Márton szerint a magyar gazdaságnak lételeme, hogy a járműiparban sikerüljön az elektromos átállás.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
A cirkuszművészet esszenciáját láthatják Debrecenben
A cirkuszművészet esszenciáját láthatják Debrecenben
A Magyar Nemzeti Cirkusz világsztárokkal mutatja be jubileumi műsorát.