Hirdetés

Ilyen kerékpárosterveket még nem látott Debrecen
Jelenleg marad az országúti edzés (Illusztráció: DKSI)

A tócóvölgyi sportpark mellett Pallagon létrejöhet egy országúti kerékpárosokat és triálozókat is kiszolgáló központ.

Hirdetés

Tizenöt évre ingyenes használatba adhat a debreceni önkormányzat egy 24 hektáros pallagi ingatlant a Magyar Kerékpáros Szövetségnek (MKSZ). Utóbbi saját beruházásban speciális pályákat hozna létre a beépítetlen területen. Ez a létesítmény lenne a Debreceni Kerékpáros Központ, ahol az országúti kerékpárosok, a cyclocross és a bmx szerelmesei egyaránt megtalálhatnák a számításaikat. Az erről szóló előterjesztés szerint – melyről február 13-án határoz a városi közgyűlés – az önkormányzata vállalná a telep fenntartását, üzemeltetését.

Mint a dokumentumból kitűnik, az ingatlan a Debreceni Labdarúgó Akadémia, a Nagyerdő és a 4-es főút által határolt területen helyezkedik el. Az MKSZ egy, az Emberi Erőforrás Minisztérium által létrehozott 400 millió forintos keretre is pályázna a saját forrásai mellett a központ megépítése érdekében. 

Az alábbi pályák kapnának helyet a központban:

  • országúti edzőkör: majdnem 2 kilométer hosszúságú, 3-4-6 méter széles, önmagába záródó, jellemzően aszfalt borítású pálya a központon belül.
  • cyclocross/mountainbike pálya (XCO): a szakág pályái egyre több olyan épített technikai elemet, akadályt, ugratót tartalmaznak, melyek hiánya komoly hátrányt jelent a sportolók számára. A központban nemzetközi versenyek lebonyolítására is alkalmas, 4-5 kilométeres pályát alakítanának ki.
  • BMX/triál park: 22x36 méteres nagyságú, ideiglenes csarnokban kezdő és haladó BMX-pályák, ahol szabványos mobil elemeken (ívek, ugratók, induló és érkező asztalok) lehetne gyakorolni. Triálosoknak fix triál elemek: kútgyűrű, farönk, szikla, raklapok.
  • BMX mobil pumpa pálya: professzionális, mobil pályaelemekből összeszerelt, haladási irányban hullámos, kanyarokat és döntött kanyarokat tartalmazó, önmagába záródó pálya minimum 10x20 méteres befoglaló mérettel.
  • oktatópálya

A tervek szerint a központban országos edzőtáborokat, iskolai foglalkozásokat is szerveznének a tréningek mellett, valamit biztosítanák az eszközbérlés lehetőségét.

Fájó pályahiány az egész országban

A debreceni kerékpársportnak komoly hagyományai vannak, hiszen az 1900-as évek elején két nyitott pálya létezett a városban, egy a Vágóhíd utcán, egy a Nagyerdőn. Debrecen számos bajnokot és érmest adott a sportágnak mind hazai, mind nagy nemzetközi versenyeken. Bár a cívisvárosban működik hazánk legeredményesebb kerékpáros klubja, a Debreceni Kerékpáros Sport és Szabadidős Ifjúsági Egyesület (DKSI), továbbá a Debreceni Sportcentrum triatlon szakosztálya is nagyon eredményes, az országos helyzethez hasonlóan, hiányzik az alapinfrastruktúra, a pályák, a forgalom elől elzárt, edzésre alkalmas utak, fedett csarnokok. Az országúti tréningek a környékbeli főutakon zajlanak, a reménybeli juniorokat a szülők nem engedik kerékpározni, helyette biztonságosabb sportágat választanak a számukra. Az ügyességi kerékpározás rajongói csak a Nagyerdő természetvédelmi területén gyakorolhatnak – emlékeztet a problémákra az előterjesztés.

A Tócóvölgybe tervezett extrémsport parkról szintén írt a Cívishír.

Ratalics László

kerékpárDebrecenTócóvölgyextrémsporttriálBMXcyclocrossmountain bikepályaDebreceni Kerékpáros Központ

Szóljon hozzá!

Hirdetés