A BMW megvásárolta a gyár helyét Debrecentől
Aláírták a debreceni BMW-gyár területének adásvételével kapcsolatos szerződést szeptember 24-én a Kölcsey Központ Báltermében.
A ceremónián Papp László, Debrecen polgármestere emlékeztetett a tavaly októberben, a beruházás műszaki-pénzügyi műveleteit szabályozó előszerződés realizálásával új távlatok nyíltak a város életében.
[Beillesztett cikk: Történelmi szerződés Debrecenben az autóipari óriással – FOTÓGALÉRIÁVAL]
– Sokan gondolhatták, hogy ezzel túl vagyunk a nehezén, a többi gyerekjáték lesz. Mi tudtuk, hogy a terület előkészítése nem lesz rutinmunka, miközben az idővel is versenyt kellett futni. Majdnem 400 hektár került a nemrég létrehozott városi cég, a Debreceni Infrastruktúra-fejlesztő Kft. tulajdonába, mely területet most megvásárolja a BMW – mondta a városvezető, hosszabban sorolva a gyárépítés előkészítésével járó, a terepen elvégzett munkálatokat. Ha a BMW megvalósítja a terveit, akkor Debrecenről úgy beszélhetünk majd – folytatta –, mint Európa egyik meghatározó járműipari, gazdasági, üzleti központjáról, az oktatás és az innováció kiemelt szereplőjéről.
„A mai nappal a jövő elkezdődött, a fejlődést Debrecenben írják” – mondta.
A fejlesztési terület több részletben, véglegesen jövő tavaszra kerül a cég tulajdonába. A vételárat a hitelszerződésnek megfelelően a debreceni önkormányzat hiteltörlesztésre fordítja.
Palkovics László emlékezetett, míg a 2019. második negyedévi magyarországi GDP 5,2 százalék volt, addig a németországi növekedés csak 0,4 százalékot mutatott. A magyar gazdaság német kitettsége ismert, mi az oka egy ekkora eltérésnek – tette fel a kérdést az innovációs és technológiai miniszter, aki szerint a válasz az ide telepített hi-tech beruházások „termőre fordulásában”, a magas termelénységében, hatékonyságában keresendő.
– Az IMF egy nemrég nyilvánosságra kerülő tanulmánya a hi-tech részarányát vizsgálta az egyes nemzetgazdaságokban. Magyarország esetében az eredmény 70 százalékos, annyi, mint Németországban. Az exportteljesítményben kimutatható hi-tech arányt tekintve hazánk az európai unióban is az élmezőnyhöz tartozik – mondta. Utalt arra is, hogy a kormány 130 milliárd forinttal támogatja az északnyugati gazdasági övezethez kötődő infrastruktúra-fejlesztést, illetve 35 milliárd forinttal segíti a helyi szakképzést és a felsőoktatást (évi 500 diplomás mérnök kibocsátása a cél, részben külföldi diákok oktatásával, a Budapesti Műszaki Egyetemmel azonos minőségben).
Magyar Levente külügyi és külgazdasági miniszter-helyettes kiemelte, a BMW-beruházás nemcsak Debrecen, hanem a Tiszántúl növekedési pályájának ívét is képes emelni. Hosszú távon pedig Debrecennek a keleti országrész mellett a határontúli területeket is maga mögé kell szerveznie a kormányzati elképzés szerint. Megjegyezte: 2014 óta Hajdú-Bihar megyei ipari teljesítménye 40 százalékkal emelkedett.
RaL