Egyhangú döntést hoztak a Debreceni Nemzetközi Iskola ügyében
Egyhangúlag megszavazta a debreceni közgyűlés augusztus 22-én Papp László azon előterjesztését, mely szerint a legtehetségesebb helyi gyerekek egy ösztöndíjprogram révén ingyenesen tanulhassanak a Debreceni Nemzetközi Iskolában. Mint arról már írtunk, az állam által épített, önkormányzati tulajdonú iskola szeptembertől indul, míg az említett ösztöndíj jóvoltából majd a 2020/2021-es tanévban kezdhetik meg a tanulmányaikat debreceni tanulók egy többkörös kiválasztás után.
[Beillesztett cikk: Évi 3-4 millió nélkül is bekerülhet a debreceni elitiskolára!]
A közgyűlésen komolyabb vita, illetve sok hozzászólás övezte a szavazást, amelyről nemsokára bővebben is írunk. Varga Zoltán (DK) egy módosító indítvánnyal szerette volna elérni, hogy az ösztöndíj által finanszírozzák a mindenkori tanulói létszám legalább 30 százalékát. Gondola Zsolt (Civil Fórum) pedig azt javasolta, hogy a pályázatokat elbíráló tanintézményi bizottság tagjai között a közgyűlés oktatási bizottságának elnöke is foglaljon helyet. Egyik módosító indítvány sem kapott kellő támogatást.
Az iskola működéséhez már minden engedély adott – hangzott el Madarasi István (MSZP) kérdésére. Szintén neki válaszolva Öreg János iskolaigazgató arról beszélt, hogy jelenleg 56 megkötött szerződésük van, vagyis ennyi diák kezdi el a tanévet. Ugyanakkor az „érdeklődés jelentős”, bármikor képesek új gyerekek befogadására.
– A diákság összetétele az állampolgárságot tekintve zömmel magyar. Akadnak kettős állampolgárságú gyerekek, magyar-amerikai, magyar-angol, német-magyar, lengyel-német. Sok a határon túli magyar, van köztük olyan gyermek, aki 6 évesen már három nyelvet beszél. Vagy aki Nyíregyházáról Dublinba költözött a családjával, majd már Debrecenbe jöttek vissza kifejezetten az iskola miatt, a gyermek pedig jobban tud angolul, mint magyarul. Személyes véleményem szerint körülbelül 5 éven belül elérjük azt, hogy a diákok megoszlása magyar és külföldi tekintetében 50-50 százalék legyen – közölte Öreg János.
A közgyűlésben, a polgármesteri kabinetben vagy a Debreceni Vagyonkezelő Zrt-nél dolgozók gyermekei közül tanul-e majd valaki az induló tanévben az iskolában – kérdezte Varga Zoltán (DK).
Papp László polgármester úgy reagált, hogy ez személyes ügy, és senkinek sem tett fel erre vonatkozó kérdést, illetve ilyen információt Öreg Jánostól nem kapott – de szüksége sincs rá. – Ez a kérdés akkor vetődhet fel, ha valaki a közgyűlés vagy az önkormányzathoz tartozó valamely szervezet tagjaként pályázna ösztöndíjra – tette hozzá.
A hozzászólások során Korcsogh György (DK) kijelentette, „van egy elsőosztályú iskolánk, és van sok másik, amelyik automatikusan másodosztályúvá vált”, illetve az elmúlt években megszűnt kollégiumi férőhelyeket emlegette fel.
Varga Zoltán (képünkön) szerint szemmel látható, hogy a „debreceni családok 99 százaléka ebből az iskolából ki van rekesztve”. – Ne nagyvállalati vezetők, oligarchák, fideszes politikusok családjainak a boldogulását segítse. Az ösztöndíjban határozzuk meg, hogy a tanulói létszám legalább harminc százaléka debreceni diák legyen. Ha ezt nem sikerült teljesítenie, akkor a debreceni családoknak csak az iskola terhe marad – utalt arra, hogy a fenntartás mintegy 800 millió forintjába került az önkormányzatnak addig, amíg annyi osztály nem indul, hogy az intézmény képes maga finanszírozni a működését.
Gondola Zsolt azért akarta elérni, hogy a pályázatok elbírálása során a közgyűlés is képviseltesse magát az oktatási bizottság mindenkori elnökének személyében, mert szerinte a politikai felelősség ezt kívánja. – Ha a pályázatok során felvetődik az összeférhetetlenség vagy bármilyen más hasonló jellegű probléma, akkor legalább valakin ezt számon tudjuk kérni – indokolta.
Ágoston Tibor (független) elsősorban türelemre intett, hangsúlyozva, hogy adjanak elegendő bizalmat Öreg Jánoséknak a kibontakozásra.
– Tudtuk, hogy a nemzetközi iskola „nagy dolog lesz”, ebből az is következik, hogy ez számunkra is egyfajta tanulási folyamat – mondta Balázs Ákos frakcióvezető (Fidesz-KDNP), leszögezve: aki a választási kampánytól függetlenül, higgadtan közelít a kérdéshez, az láthatja, hogy a nemzetközi iskola jó. Üdvözlik az ösztöndíjprogramot – fűzte hozzá –, arra pedig odafigyelnek, hogy a város a teljesítőképességéhez mérten vegyen részt egy-egy vállalásban.
Kőszeghy Ábel frakcióvezető (Jobbik) megerősítette, hogy támogatják az ösztöndíjrendszert, miként kezdettők fogva az iskolát is. – Világos volt, hogy ez az intézmény sok támadást fog kapni, hiszen senki nem szereti látni, hogy a gyermekét nem tudja egy többmilliós tandíjú iskolába járatni. Természetes, hogy lesznek, akiket ez felháborít, ennek ellenére én kiállok mellette. Én inkább gazdasági vállalkozásként tekintek a nemzetközi iskolra, amely az ígéretek szerint néhány év múlva nyereséges lesz. Ugyanakkor az ösztöndíjrendszert mi is szeretnénk a későbbiekben jobban kidolgozott formában látni – emelte ki.
Óvott a purparlétól
Papp László (képünkön) szerint a „gazdag, nem gazdag” párhuzam a lehető legszerencsétlenebb megközelítés az iskola kérdésében, hiszen kezdettől fogva térítéses, tandíjas intézményről beszéltek. – Ráadásul oligarcházni, burzsujozni az iskola iránt érdeklődő szülőket nem korrekt, főleg nem gyerekek személyén keresztül – tette hozzá. Ami az ösztöndíjasok legalább 30 százalékos arányát illeti, úgy reagált, egyelőre azt sem tudják, pontosan hány fős lesz a tanulói létszám két év múlva. Márpedig így a számok konkretizálását sem érzi reálisnak. – Ki tudja előre, hogy mennyi alkalmas gyerek lesz a pályázók között? Az intézmény határozhassa meg a felveendő gyerekek számát, ne a közgyűlés! – fogalmazott.
– A politikát toljuk a lehető legtávolabbra az ösztöndíjprogramtól, ez legyen az iskola belügye – szögezte le. Az iskolára a következő években elköltendő összesen 800 millió forintra reagálva, az arányok érzékeltetése végett közölte: a Fazekas Mihály Gimnázium egyetlen évi fenntartási költsége 500-600 millió forintjába kerül az államnak. A nemzetközi iskola módszertani központként is működhet, a jó gyakorlatok más debreceni iskolákba is eljuthatnak – vetített előre egy másik közelítést.
– Ha politikai purparlét csinálunk az iskola körül, azért ezt a jónak induló ügyet is el lehet rontani – figyelmeztetett a negatív politikai kontextus veszélyeire, mint fogalmazott, „ne legyünk a magunk ellenségei”.
RaL