Jogi kézikönyv készült az influenszereknek

Kutatások azt bizonyítják, hogy az influenszerek tevékenysége egyre nagyobb mértékben szolgál a társadalom tagjainak a rendszeres információszerzési forrásaként, ezért fontos, hogy tisztában legyenek tevékenységük jogi és etikai kereteivel – hangsúlyozta az InfoRádióban Szikora Tamás Attila, az NMHH stratégiai igazgatóhelyettese, a nemrégiben megjelent Az Influenszerek jogi kézikönyve című kötet egyik szerzője.
Az influenszermarketing gazdasági, szerzői- és médiajogi kérdéseivel is foglalkozik a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatudományi Intézetének új kiadványa. Az Influenszerek jogi kézikönyve című kötetet Koltay András, az NMHH elnöke és Tóth András, a GVH elnökhelyettese szerkesztette. – Nyugodtan hiánypótlónak is nevezhető a kiadvány, amely különféle aspektusból és reményeink szerint az influenszerek számára jól hasznosítható módon, sokoldalúan járja körbe napjaink véleményvezéreinek a tevékenységére vonatkozó jogi szabályozási kereteket – mondta Szikora Tamás Attila.
Kiemelte, nem tudományos jellegű kötet készült, ezért kerülték is a hosszas jogi hivatkozásokat, hanem inkább a gyakorlati alkalmazáshoz igyekeztek segítséget nyújtani a szerzők és a szerkesztők.
Az influenszerek a kereskedelmi kommunikáció mellett egyre inkább aktív szerepet és feladatot töltenek be a közélet, a közvélemény befolyásolásában is, és Szikora Tamás Attila szerint jelentősen nő a felelősségük, mert egyszerre kell megfelelniük a reklámozók elvárásainak, a nyilvánosság érdekeinek és nem utolsó sorban a jogszabályi előírásoknak is, sőt a tevékenységükben a jogi szabályozások mellett fontos etikai szabályoknak is eleget kell tenniük.
Lényeges kérdés az influenszer definíciója, de a magyar jogi szabályozásban konkrét definíció nincs, a reklámetikai kódexben pedig annyi szerepel, hogy az influenszer véleményvezér. Szikora Tamás Attila úgy látja, több releváns tulajdonsággal lehet definiálni az infuenszereket:
- jelentős hatásgyakorlás a nyilvánosságra,
- a vélemény befolyásoló ereje,
- jelentős méretű közönség vagy követőbázis,
- gazdasági, üzleti cél, kereskedelmi kommunikációs jelleg,
- megnyilvánulás közéleti, politikai kérdésekben.
A szakember kiemelte, már napirendre került az Európai Unióban, hogy az influenszerek az audiovizuális médiaszolgáltatásokra vonatkozó szabályozás hatálya alá kerüljenek, mert jellemzően videómegosztó platformokon jutnak el a közönségükhöz.
Szikora Tamás Attila felhívta a figyelmet, hogy az új kiadvány, amely bárki számára elérhető, egy jogi kézikönyv, amely hosszas jogszabályi hivatkozások helyett a releváns jogi szabályozási kereteket igyekszik konkrét példákkal is bemutatni.
További információ ITT.


























































