Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Nagyszabású változások előtt a debreceni közösségi közlekedés 

| 2019. 05. 27. | 19:56:00
A Mercedesek csak a kezdet, az utasokért zajló legfontosabb küzdelmet az idővel vívja a DKV. 
Nagyszabású változások előtt a debreceni közösségi közlekedés 
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A reggeli csúcs esetenkénti zsúfoltságát is szeretnék enyhíteni az új Mercedes buszok forgalomba állításával. Ugyanakkor a DKV Zrt. vezérigazgatója, Nagy Attila arról is beszélt a Cívishír kérdéseire válaszolva, hogy egy éven belül a mobilunk akár jegyként szolgálhat, muszáj lesz zöldenergiára váltaniuk, sőt az önvezető villamosok ideje sincs messze Debrecenben.

Cívishír: Miért jobbak az utasok és a DKV szempontjából a június elsejétől járó új Mercedes Conecto G buszok?
Nagy Attila: Folyamatosan vizsgáljuk az utazási igényeket, érzékeljük a zsúfoltságot a reggeli csúcsidőben. Azt is, hogy az olyan nagy foglalkoztatók, mint az IT Services, a Teva, vagy a Határ úti ipari parkban lévő üzemek több járatot igényelnének. Ezért az önkormányzattal és a Debreceni Vagyonkezelő Zrt-vel egyeztetve úgy döntöttünk, hogy valamelyest próbáljuk enyhíteni a problémát csuklós, vagyis nagyobb kapacitású Mercedes buszokkal. A 2009-es Volvóinkkal összevetve, amelyek azért nagy lépést jelentettek az Ikarusokhoz képest, e Mercedesek műszaki paraméterein, használhatóságán meglátszik, hogy eltelt tíz év. Már tolatókamerásak, hiszen csuklós busszal nem könnyű a hátramenet. Klimatizáltak, alacsony padlósak, mozgáskorlátozott rámpával, USB-töltőkkel ellátottak, a jármű pedig halkabb a jobb belső utastéri szigetelések és a motortér másfajta kialakítása miatt. Az ülések elrendezésébe nincs érdemi változás.

Cívishír: Hosszú évek csökkenése után tavaly növekedett a DKV utasszáma. Trendfordulóról van szó, vagy még korai ezt hinni? 
Nagy Attila: Az utasszámcsökkenés talán megállt. A kétezres évek elején évi 115 millió utast szállítottunk, majd a 2008-as gazdasági válság után ez a szám 100 millióra apadt. Jelenleg 101-102 millió között ingadozunk. A közösségi közlekedés vonzerejét csak folyamatos fejlesztéssel tudjuk  megőrizni, az utasok számára pedig a legfontosabb szegmensek erősorrendben az idő, a tarifa és a komfort. Vagyis a legfontosabb tervszerűen, megfelelő időn belül eljutni A-ból B-be elfogadható áron, kulturált, kényelmes járműveken. Ha valamelyik tényező nem stimmel, szinte biztos, hogy az egyéni közlekedést választják. Jelenleg úgy látjuk, a versenyképességünk legfontosabb tényezője az eljutási idő. Így például a reggeli csúcsidőben kiemelt szerep jut a buszsávoknak, amelyek komoly előnyt jelenthetnek a lassabban haladó autókhoz képest. Ennek az előnyével, továbbá megfelelő menetrendiséggel, menetsűrűséggel és elviselhető tarifával talán a trendszerű utasszámnövekedés is reális.

A DKV vezérigazgatója a napokban vette át a Mercedes Conecto buszok jelképes indítókulcsait Kossa Györgytől, az ITK Holding vezetőjétől (Fotó: Cívishír)

Cívishír: 2017 végétől kezdve online jegy- és bérletvásárlás is elérhető a honlapjukon, mennyire kapott rá az utazóközönség?
Nagy Attila: Egyre többen választják, hiszen e-személyivel vagy új típusú diákigazolvánnyal akár otthonról is megvehetők az értékszelvények. Már 8 százalékát így veszik a jegyeknek, a bérleteknek. A fiatalok nem nagyon állnak sorba, ha van online lehetőség. Az idei év második felében, úgy tervezzük, konkrét lépéseket teszünk annak érdekében, hogy ne csak az említett elektronikus kártyákat, hanem magát az okostelefont használhassuk jegyként. Vagyis néhány érintés és már jeggyel a mobilon szállhatunk fel a buszra. Ez a jövő, miként nemsokára jegyautomaták helyett elektronikus kioszkokat helyezünk ki, melyeken keresztül bankkártyás fizetéssel vásárolhatunk az e-személyikre bérletet.

Cívishír: Az elektromos és a hidrogéncellás meghajtás milyen hatással lehet a debreceni közösségi közlekedésre?
Nagy Attila: Európai uniós elvárás, hogy 2030-ra a városi közösségi közlekedés 50, majd 2050-re a 100 százaléka lokálisan zéró légszennyezésű legyen. Vagyis egyszerűen muszáj foglalkozni ezzel. Hogy melyik technológiával fogjuk elérni? Ha egy busz napi 200-300 kilométeres útját egyetlen feltöltéssel biztosíthatjuk, akkor bizakodóan látom az elektromos meghajtás jövőjét. Azonban nagy kérdés, hogy mekkora kapacitás-fejlesztést igényelnek majd az elektromos hálózati rendszerek. Továbbá az akkumulátorgyártáshoz egyelőre elengedhetetlen lítium hozzáférhetősége véges, ami korlátozhatja az elektromos közlekedés terjedést. Szerintem a hidrogéncellás meghajtás terén nagyon komoly előrelépések jöhetnek a jövőben.

Cívishír: Az önvezető technológia mikor jelenhet meg nálunk?
Nagy Attila: Nem kell messzire menni, a kelet-londoni Docklands Light Railway az 1987-es megnyitás óta önvezető módon működik, de említhetjük a budapesti 4-es metrót is. Válasszuk szét a kötött pályás és a gumikerekes közlekedést. Előbbinél a megfelelő szenzorok birtokában, szabályozási-vezérlési szempontból egyszerűbb a feladat, hiszen a keresztirányú forgalom nem jelentős. Debrecenben is inkább a villamosok jöhetnek szóba mint önvezető közösségi közlekedési járművek, elképzelhetőnek tartom, hogy a 2020-as évek közepétől már belekezdünk a megvalósításba. A németországi Potsdamban egyébként működik ilyen vonal. A gumikerekeseknél sokkal összetettebb a helyzet, véleményem szerint inkább a belvárosi területeken lehet majd olyan szabályozási környezetet kialakítani, ahol reális esély nyílhat a közösségi járművek önvezetésére. A teherszállításban egyszerűbb a helyzet, hiszen az autópályákon követik egymást a kamionok, s előfordulhatnak persze váratlan szituációk, de sokkal kevesebb, mint egy nyüzsgő belvárosban.

Cívishír: Mely városok tömegközlekedését tarja etalonnak?
Nagy Attila: Sokan példálóznak Londonnal, ugyanakkor számomra leginkább a bécsi és a berlini közösségi közlekedés szervezettsége példaértékű. A nagyvárosi és az elővárosi rendszereket szépen összeillesztve, egyben kezelik, az utas számára pedig a különböző közlekedési formák használata könnyen átlátható és átjárható a gyorsvasutaktól a metrókon át a villamosokig, buszokig. A közlekedési ágak közötti munkamegosztás egyértelmű: a nagy kapacitású kötött pályás eszközök előnyt élveznek, a buszos ráhordás jól működik. 

Cívishír: Elképzelhetőnek tartja-e, hogy a jövőben elegendő lesz a megtett távolság után fizetnie az utasoknak?
Nagy Attila: Én magam a technikailag egyszerűbbnek tűnő, sok európai nagyvárosban alkalmazott zónarendszer kialakítása felé hajlok. Ha például az utas csak egy zónában használja a közösségi közlekedést, akkor kevesebbet fizet, mint aki kettőt, hármat is átlép. Azaz a megtett távolsággal arányos tarifa ebben a megoldásban is megjelenik. Azt gondolom, ilyen rendszerre Debrecenben is szükség lesz, főleg, ha azt vesszük, hogy a város és agglomerációja szimbiózisban fejlődhet a leginkább. Ennek érdekében egyben kezelt, egymással átjárható közösségi közlekedési struktúrát szeretnénk életre hívni, amelyben az állam és az önkormányzat megrendelőként, közlekedési cégeik pedig mint szolgáltatók egymással együttműködve dolgoznak.

RaL

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Helyreáll a rend a debreceni kereszteződésében
Helyreáll a rend a debreceni kereszteződésében
Befejezték a munkát a csomópontban.
De mi van az Nemzeti Oltóanyaggyárral?
De mi van az Nemzeti Oltóanyaggyárral?
Az influenzajárvány idején újra és újra felvetődik a debreceni vakcina-előállítás kérdése.
Karácsonyi ebéd a debreceni hajléktalanoknak
Karácsonyi ebéd a debreceni hajléktalanoknak
Többfogásos menüt szolgálnak fel az elesetteknek.
Szájápolással tehetsz a szívinfarktus ellen
Szájápolással tehetsz a szívinfarktus ellen
Alkalmazható népegészségügyi eredményt értek el Debrecenben
Változtatási tilalomról is határozott a közgyűlés
Változtatási tilalomról is határozott a közgyűlés
Gohér utca, Egyetem tér, Vekeri-tó – ezek is szóba kerültek az ülésen.
Fényből fűzött reménység karácsony előtt
Fényből fűzött reménység karácsony előtt
Szeretetdobozokkal és hosszú távú összefogással segít a református szeretetszolgálat és a vármegye.
Veszélyes a levegő minősége Debrecenben
Veszélyes a levegő minősége Debrecenben
A levegőhigiénés index rendszere négy kategóriát tartalmaz.
Máris új vezetője van a Szőlő utcai javítóintézetnek
Máris új vezetője van a Szőlő utcai javítóintézetnek
Nick János Debrecenben tanult, szabolcsi gyermekvédelmi központban dolgozott.
Reagált a debreceni képviselő: nincs tartozása
Reagált a debreceni képviselő: nincs tartozása
Korbeák György közleményt adott ki.
Nélkülözők karácsonyát teszi szebbé a Dorkász
Nélkülözők karácsonyát teszi szebbé a Dorkász
1500 kék vödröt szeretnének átadni Debrecenben.
Visszahívja az Auchan az egyik fűszerét
Visszahívja az Auchan az egyik fűszerét
A policiklusos aromás szénhidrogén vegyületek egyes csoportjai rákkeltő hatásúak.
Kihagyhatatlan karácsonyi filmek
Kihagyhatatlan karácsonyi filmek
Amelyek nélkül nincs igazi ünnep.
Rend a lelke mindennek
Rend a lelke mindennek
Így alakítsunk ki funkcionális, mégis stílusos tereket.
A szél és a nap hatása kültéren
A szél és a nap hatása kültéren
Így védd meg kerti felületeidet időjárás ellen hosszútávon
Hálószoba-berendezés és matracválasztás gyakorlati szempontjai
Hálószoba-berendezés és matracválasztás gyakorlati szempontjai
A fekvőfelület kiválasztása szorosan kapcsolódik a berendezéshez.
Így keltenék új életre a Vekerit
Így keltenék új életre a Vekerit
Acsádi-tó Debrecenben? Kanyargós Kondoros? Négy kisebb víz a Tócóvölgyben?
Fejes Tamás: mindenki bevéd valakit
Fejes Tamás: mindenki bevéd valakit
A Tankcsapda idén is meglátogatta a fogyatékkal élő gyerekek debreceni otthonát a DEKOM-mal.
A kompressziós zoknik valódi ereje
A kompressziós zoknik valódi ereje
Több, mint egyszerű zokni.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Helyreáll a rend a debreceni kereszteződésében
Helyreáll a rend a debreceni kereszteződésében
Befejezték a munkát a csomópontban.
Hirdetés
Egymilliárdos „örökség”, rendőrségi ügyek Nyíradonyban
Egymilliárdos „örökség”, rendőrségi ügyek Nyíradonyban
Kemény számokkal és ígéretekkel állt a lakosság elé a városvezetés.
Hirdetés
Hirdetés
Fehér karácsony helyett szürkeség jut
Fehér karácsony helyett szürkeség jut
Borult, párás, ködös időre számíthatunk a következő napokban.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Újabb állami földekre lehet licitálni
Előnyben, akinek sok pénze van.
Infláció: Varga Mihály ezt jósolja
Az alapkamat maradt 6,5 százalék.
Egy bérlet, ami mindent visz – Debrecenben is
Létrejött a debreceni és az állam közlekedési társaságok közötti tarifaközösség.
Sámsoni úti négysávosítás: itt az idő?
A Debreceni Törvényszék és az Alkotmánybíróság is elutasította a felperesi kereseteket, panaszokat.
Magyar gazdák tüntetnek Brüsszelben
Az eseményre minden uniós tagállamból érkeznek résztvevők, összesen csaknem 10 ezren.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Berendezéseket cserélnének a Balmazújvárosi úton
Berendezéseket cserélnének a Balmazújvárosi úton
Műszakilag elavultak a meglévők. A Debreceni Vízmű Zrt. pályázata.
A csendes technológia
A csendes technológia
Hogyan változtatják meg a modern fűtési rendszerek az akusztikus komfortot?
Egyre több a megrendelés?
Egyre több a megrendelés?
Így támogathatod a növekedést a cég pénzügyeiben.
Fedezze fel Hajdúszoboszló adventi meglepetéseit!
Fedezze fel Hajdúszoboszló adventi meglepetéseit!
Szálláskedvezmények, gasztronómiai ajánlatok, családi és baráti kikapcsolódást kínáló programok.
Hirdetés
Hirdetés