Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Mikepércs, CATL: már nem aktuális???

| 2023. 03. 29. | 11:06:00
A polgármester érdemi válaszokat adott választói kérdéseire, majd azokat visszavonta...
Mikepércs, CATL: már nem aktuális???
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Bár Tímár Zoltán érdemi válaszokat adott választói kérdéseire, később azokat visszavonta, így jottányival sem jutottak előrébb az emberek.

Érdekes utat járt be a Cívishír nyilvánosságát segítségül hívó mikepércsiek tájékoztatása a szomszédságukba tervezett akkumulátorgyárral kapcsolatosan. Telefonon is és személyesen is beszéltünk velük a Debreceni Déli Ipari Körzetbe tervezett gigaberuházás építése és működése miatti félelmeikről, aggályaikról. Sőt, nem egy esetben tapasztaltuk, ahol hiányzik a hiteles forrásból származó, kielégítő tartalmú információ, ott megszületik az alternatív valóság, amit sokan készpénznek vesznek. A nyilvánosság dolga a tájékoztatás, mégpedig valós problémákra, első kézből, hiteles forrásból. Ennek egyik iránya a Cívishírnél a CATL magyarországi vezetőjével készült interjúsorozat, a másik pedig a mikepércsiek kérdéseire, aggályaira polgármesterük, Tímár Zoltán válaszai. Lettek volna.

Maradjunk ez utóbbinál. A problémáikat, aggályaikat megfogalmazó mikepércsiek gondolatait összegeztük, majd azokat témákra bontottuk – kérdéseiket elektronikus levélben elküldtük február 15-én Tímár Zoltánnak. Telefonon történt egyeztetést követően ő a személyes találkozás mellett döntött, és február 22-én a Cívishír szerkesztőségében válaszolt az összes kérdésre. Kérésére a cikket tartalmi jóváhagyásra március 6-án küldtük el, és másnap már ott is volt a válasz:

„Sajnos aktualitását vesztette időközben amiről beszéltünk, így nem járulok hozzá a cikk megjelenéséhez!”

Válaszlevelünkben megkérdeztük: nem épül meg az akkumulátorgyár, avagy minden mikepércsi egyetért a gyár létesítésével? Merthogy a falujabeli emberek gondjainak ismeretében csak ezek lehetnek az okai annak, hogy a téma már nem aktuális. Mindeközben a nekünk korábban nyilatkozók érdeklődtek, mikor lesz cikk, merthogy szeretnének választ kapni a kérdéseikre. Innentől kezdve, egy március 9-i rövid telefonbeszélgetést (akkor jelezte, néhány dolgot aktualizálni kell a cikkben) leszámítva, Tímár Zoltán polgármesterrel már csak a munkatársán keresztül tudtunk kommunikálni. Telefonhívásainkat nem fogadta, SMS-ekre nem reagált, közvetett úton annyit tudtunk csak meg, hogy beteg és nagyon sok dolga van.

Március 27-én a falu vezetőjét e-mailben tájékoztattuk, ha nem ad lehetőséget a mikepércsi választópolgárok kérdéseire adott válaszok aktualizálására, akkor szerdán a következőképpen jelenik meg a cikk: benne lesznek a mikepércsiek aggályai és kérdései, a polgármesternek elküldött kérdéssor, az, hogy ő minden kérdésre válaszolt, majd a megjelenés előtt közölte, nem járul hozzá a közreadásához. Március 28-án délben Tímár Zoltán közleményt juttatott el szerkesztőségünkbe. Ezt szó szerint adjuk közre:

Közlemény

A személyemet ért sajtótól származó támadások után úgy döntöttem, hogy a CATL akkumulátorgyár témájában nem adok több interjút, nyilatkozatot a politikai megrendelést teljesítő debreceni és megyei sajtónak. Ezen sajtótermékek által kreált támadásokat visszautasítom, a módszereiket, amelyben az újságíróik zsaroló levelekkel bombáznak, elítélem! Ezen sajtótermékek interjúkba bújtatott fizetett hirdetésekkel szolgálják ki az akkumulátorgyár érdekeit, ennek ismeretében nem meglepő, hogy bármit is nyilatkoztam az elmúlt időszakban e sajtótermékeknek, kiforgatták a szavaimat, hónapokkal ezelőtti kijelentéseket akartak mainak beállítva megjelentetni, amelyhez nem járultam hozzá. Ugyanakkor fontos számomra a hiteles tájékoztatás, ezért a jövőben - helyi szinten - kizárólag a Mikepércsi Tükör újságban olvashatják véleményemet e sokakat megosztó, de rendkívül fontos témában. A Mikepércsi Tükör mindenki számára elérhető a www.mikepercs.hu oldalról.

2023. 03. 28.
Tímár Zoltán
Mikepércs polgármestere

Még a közlemény elküldése előtt Tímár Zoltán a Cívishír újságírójának küldött SMS-ben kért elnézést, hogy nehezen elérhető, ennek oka a betegsége és a leterheltsége volt. A közlemény azonban számos kérdést felvetett bennünk. Tímár Zoltán polgármesterként vagy az önkormányzati képviselő-testület felhatalmazásával küldte azt? Mivel tudja alátámasztani, hogy a Cívishír „interjúkba bújtatott fizetett hirdetésekkel szolgálja ki az akkumulátorgyár érdekeit”. Milyen nyilatkozataiban forgattuk ki a szavait? Mely, hónapokkal korábbi kijelentéseit akartuk mainak beállítva megjelentetni? Mire gondolt, amikor a zsaroló levelet említette? És persze a hiteles és pontos tájékoztatás érdekében tett erőfeszítéseinken túl mit kellett volna még tennünk annak érdekében, hogy válaszoljon a mikepércsiek kérdéseire, megoldást ajánljon az aggályaikra.

És akkor álljon itt a már néhány hete elkészült cikk publikus része:

Nagyon félnek az akkumulátorgyár hatásaitól a mikepércsiek, hiszen egy teljesen ismeretlen, a hazai gazdaságban is példa nélküli gyáróriás épül a tőszomszédságukban. Éppen ezért leginkább azt szeretnék, ha meg se épülne. Ez a cseppet sem meglepő konklúzió „jött át” az elmúlt hetekben Mikepércsen tett, a faluban élőkkel folytatott beszélgetésekből. De mi mindenről is beszéltek az emberek?

A fókuszban az egészségük- és az értékeik védelme állt, a tárgya pedig a november 30-ai, a Tímár Zoltán polgármester által összehívott, lakossági fórummá szélesedett nyílt képviselő-testületi ülésen elhangzottak voltak. Abban mindannyian egyetértettek, hogy az összejövetel kulturáltan, atrocitásoktól mentesen, és a jelenlévő szakembereknek is köszönhetően konstruktív légkörben zajlott. Ott a település egyébként a Fidesz-KDNP színeiben mandátumot nyert első embere kijelentette, hogy a mikepércsiek érdekeit képviselve, ha kell, akár a fideszes gőzhengerrel is szembe megy. Az akkumulátorgyár létesítésének kérdését egyébként óvta a politikától, sőt ki is jelentette, hogy az nem politikai kérdés, a megépítésében a szakembereknek kell kimondani a végső szót. Ugyanakkor jelezte azt is, hogy mivel Mikepércs szomszédságában lesz a gyár, oda minden bizonnyal mikepércsiek is járnak majd dolgozni, ezért Debrecen iparűzési adó bevételéből szeretné, ha az ő települése is részesülne.

Mindennek okán – néhány mikepércsi részéről elhangzott –, hogy a pártja olyannyira kikezdte Tímár Zoltánt, hogy fontolgatja a lemondását. Ezt már csak azért is időszerűnek tartja az informátorunk, mert a polgármester 2019-ben nem akart indulni a polgármesteri székért, a Fidesz azonban nem talált Mikepércsre más alkalmas jelöltet, ezért nem volt más választása, mint elindulni. Az akkumulátorgyár körüli perpatvar azonban – egyesek gondolata szerint – kapóra jött Tímár Zoltánnak ahhoz, hogy még a választás előtt lemondjon a településvezetői pozíciójáról, mondván, a CATL-ügyben nem tudja úgy képviselni a mikepércsiek érdekeit, ahogyan azt ő szeretné.

A Debrecen melletti település lakói az akkumulátorgyár miatt azonban az egészségüket féltik legjobban. És ebbe beletartozik az is, hogy konyhakertjeikben nem tudnak majd zöldséget-gyümölcsöt termelni, legalábbis eladásra nem. Ha ugyanis a vevő megtudja, hogy az a termék Mikepércsről származik, tartanak tőle, hogy nem vásárolja meg, de a helyiek sem jó szájízzel fogyasztják majd el. Ezzel együtt félnek a település ingatlanjainak elértéktelenedésétől is. Az már most látszik, hogy megcsappant az érdeklődés a mikepércsi ingatlanok iránt, ami oda vezethet, hogy csak igen olcsón tudják eladni a drága pénzért felépített lakóházakat. Néhányan már most fontolgatják a költözést, de az előbb említett álló ingatlanpiac miatt nem tudják eladni jelenlegi otthonukat. Úgy fogalmaztak, Mikepércshez láncolta őket a majdani akkumulátorgyár.

És milyen veszélyektől tartanak leginkább? Lényegében mindentől

– a zajterheléstől, a levegő-, a felszíni és a felszín alatti vizek és a talaj szennyezésétől; ez egészségromlást okozhat náluk – mondták. Némi vigaszt jelenthet az, ami ugyancsak elhangzott a lakossági fórumon, hogy az önkormányzat saját monitoring rendszert állít fel a környezeti terhelés ellenőrzésére. Javasolták, Tímár Zoltán polgármester keresse a többi, Magyarországon majd akkumulátorgyárral rendelkező – vagy az ott környékbeli települések – első emberét, hozzanak létre egy szövetséget, aminek keretében talán hathatósabban képviselhetik majd a lakosaik érdekeit.

Mindezek után a következő kérdéseket tettük fel Tímár Zoltán polgármesternek:

Polgármesterség, esetlegesen tervezett lemondás, képviselő-testület álláspontja az akkumulátorgyár létesítéséről.

  • A legutóbbi polgármesterré választása előtt valóban volt-e olyan szándéka, hogy már nem indul? Ha igen, mégis miért döntött az indulás mellett?
  • Presszionálta-e a Fidesz azért, mert a lakosság érdekeit képviseli az akkumulátorgyár építésében? Ha igen, milyen formában, milyen tartalommal.
  • Valóban fontolgatja a lemondását a polgármesteri pozícióból? Amennyiben igen, annak mi az oka? Minek kell ahhoz bekövetkezni, hogy lemondjon/maradjon a polgármesteri székben?
  • Mi az álláspontja az akkumulátorgyárról? Épüljön, ne épüljön? Ha épüljön, akkor milyen feltételekkel?
  • Mi az önkormányzati képviselő-testület, a testület tagjainak véleménye az akkumulátorgyár létesítéséről, működéséről, hatásairól? Egyöntetű-e, egyhangú-e a testület álláspontja?

Egészséget befolyásoló tényezők, mezőgazdaság, ingatlanárak.

  • Mi a meglátása, valósak a mikepércsiek ilyen irányú félelmei? Keresték-e ezekkel, találkozott-e ilyen problémákkal? Ha igen, melyek voltak azok, és milyen formában jutottak tudomására?
  • Az önkormányzat mit tud tenni a valós problémák megoldásáért? Az önkormányzat nyilván nem tudja befolyásolni a zöldség-gyümölcs piac, és az ingatlanpiac alakulását.
  • Folytatott-e megbeszéléseket az illetékesekkel a lakossági panaszok kezelésére, a problémák megoldására? Ha igen, kikkel, milyen eredménnyel?

A november 30-ai közmeghallgatáson, fórumon tett ígéretek.

  • Hol tart a saját monitoring rendszerük felállítása? Mit fognak mérni és az adatokat kik elemzik majd ki? A rendszer telepítése, majd működtetése és az eredmények elemzése mennyibe kerül az önkormányzatnak? Mindezt milyen forrásból fizetik?
  • Ha a mérési eredmények a lakosság számára romló, kedvezőtlen értékeket mutatnak, hová tudnak fordulni panaszaikkal, illetve milyen eszköz van/lesz a kezükben ahhoz, hogy a kedvezőtlen folyamatot megállítsák?
  • Milyen fórumokon kommunikálnak a lakossággal a gyár okozta problémákról? Hogyan jutnak majd el önökhöz az egyéni információk, hogy annak legyen nyoma és hivatalos legyen.
  • Az önkormányzat, Mikepércs vezetése mennyire tartja veszélyesnek az akkumulátorgyár közeli létesítését? Mit tartanak leginkább veszélyeztető forrásnak? Polgármester úr, milyen fórumokon tud hangot adni a félelmeinek, aggályainak? Ezekkel hová fordult eddig, és onnan, azokról a helyekről milyen választ, visszajelzést, biztatást kapott?
  • Elkezdte-e már a megbeszéléseket Papp László polgármesterrel a CATL majdani helyi adójának megosztásáról? Ha nem, mikor tervezi kezdeni és milyen igényei lesznek a város irányába?

A gyár létesítéséről.

  • Mit tud tenni egy önkormányzat, egy polgármester akkor, ha az őt megválasztók egyáltalán nem akarják a gyárat, a választott tisztségviselők pedig ezt nem tudják megakadályozni?
  • Van-e összefogás az akkumulátorgyárral már most és a jövőben rendelkező települések között? Ha igen, miben, milyen tartalommal, mikor találkoznak? Ha nincs, előremutató felvetésnek tartja-e a javaslatot, és tervez-e lépni ebbe az irányba?

Válaszok nincsenek.

CH

[Beillesztett cikk: Áder János a debreceni akkumulátorgyárról]

 

Hirdetés
További híreink
Új hírek a debreceni keleti elkerülőről
Új hírek a debreceni keleti elkerülőről
Öt főutat és három mellékutat fűzne fel.
Kisebb üzletet tesztel a népszerű üzletlánc
Kisebb üzletet tesztel a népszerű üzletlánc
Nincs alapja a magyarországi boltnyitásokról szóló információknak.
Így alakulnak a szabadnapok 2026-ban
Így alakulnak a szabadnapok 2026-ban
A nemzetgazdasági miniszter rendelkezett.
Hóért, hidegért fohászkodnak a termőföldek
Hóért, hidegért fohászkodnak a termőföldek
A december nem sokban emlékeztet a télre.
Mi Hazánk: ne a Coopot támogassa a kormány!
Mi Hazánk: ne a Coopot támogassa a kormány!
Látszatintézkedésnek nevezte a kisboltoknak adott pénzt.
Lázár János: kamionok ne dübörögjenek az ablak alatt!
Lázár János: kamionok ne dübörögjenek az ablak alatt!
Hárommillió magyar élete árán akarnak spórolni egyesek - így a miniszter.
  Februárban „aranyéletük” lesz a nyugdíjasoknak
Februárban „aranyéletük” lesz a nyugdíjasoknak
A nyugdíjak vásárlóerejének védelme becsületbeli ügy - írják.
Tervezőt választanak a 4-es bővítésére
Tervezőt választanak a 4-es bővítésére
Részben új nyomvonalon Debreceni és Nyíregyháza között.
Családi ház 70 millióért? A Dryvit Profi Kft. megépíti
Családi ház 70 millióért? A Dryvit Profi Kft. megépíti
Hajdúböszörményben lakópark épül.
Adventi ellenőrzés: záporoztak a bírságok
Adventi ellenőrzés: záporoztak a bírságok
Termékeket, szolgáltatásokat vettek górcső alá.
KSH: több mint 692 ezer a bruttó átlagkereset
KSH: több mint 692 ezer a bruttó átlagkereset
Közölték az októberi adatokat.
Új hírek a debreceni keleti elkerülőről
Új hírek a debreceni keleti elkerülőről
Öt főutat és három mellékutat fűzne fel.
Tűzoltók mentették ki az autóvezetőt Debrecen-Pallagnál
Tűzoltók mentették ki az autóvezetőt Debrecen-Pallagnál
Halálos tűzeset is történt december 24-én.
Változik a KRESZ
Változik a KRESZ
Szigorodnak a nehéz tehergépkocsik közlekedési szabályai.
Hortobágy-Kónya: szomorúság a világ végétől egy lépésre
Hortobágy-Kónya: szomorúság a világ végétől egy lépésre
A vízhiány csak a felszín; mögötte ott a szegénység, a reménytelenség.
Több mint 12 milliárd forint szolidaritási hozzájárulás Hajdú-Biharból 2026-ban
Több mint 12 milliárd forint szolidaritási hozzájárulás Hajdú-Biharból 2026-ban
„Jó” kis karácsonyi ajándékot kaptak a települések a kormánytól.
Halálos lakástűz Hajdúszováton
Halálos lakástűz Hajdúszováton
Egy idős nő vesztette életét.
Több állatot megmérgeztek Fülöpön
Több állatot megmérgeztek Fülöpön
A hatóság már tud az esetekről.
Élhető falu, biztos irány Bihartordán
Élhető falu, biztos irány Bihartordán
Fejlesztések, közlekedési kapcsolatok és stabil lakosságszám a célok között.
Kicsi az esély a fehér karácsonyra
Kicsi az esély a fehér karácsonyra
A dunántúli hegyekben alakulhat ki vastagabb hóréteg.
Módosul a menetrend a Debrecen-Záhony vonalon
Módosul a menetrend a Debrecen-Záhony vonalon
A kényelmesebb, gyorsabb utazás érdekében.
Személyautó traktorral karambolozott a 4-esen
Személyautó traktorral karambolozott a 4-esen
A tűzoltók mentenek Püspökladánynál.
Tervezőt választanak a 4-es bővítésére
Tervezőt választanak a 4-es bővítésére
Részben új nyomvonalon Debreceni és Nyíregyháza között.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Autók borultak fel Debrecen közelében
Autók borultak fel Debrecen közelében
A járművekben öten utaztak.
Hirdetés
Kisebb üzletet tesztel a népszerű üzletlánc
Kisebb üzletet tesztel a népszerű üzletlánc
Nincs alapja a magyarországi boltnyitásokról szóló információknak.
Hirdetés
Hirdetés
Tűzoltók mentették ki az autóvezetőt Debrecen-Pallagnál
Tűzoltók mentették ki az autóvezetőt Debrecen-Pallagnál
Halálos tűzeset is történt december 24-én.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Hóért, hidegért fohászkodnak a termőföldek
A december nem sokban emlékeztet a télre.
Mi Hazánk: ne a Coopot támogassa a kormány!
Látszatintézkedésnek nevezte a kisboltoknak adott pénzt.
Lázár János: kamionok ne dübörögjenek az ablak alatt!
Hárommillió magyar élete árán akarnak spórolni egyesek - így a miniszter.
Februárban „aranyéletük” lesz a nyugdíjasoknak
A nyugdíjak vásárlóerejének védelme becsületbeli ügy - írják.
Tervezőt választanak a 4-es bővítésére
Részben új nyomvonalon Debreceni és Nyíregyháza között.
Családi ház 70 millióért? A Dryvit Profi Kft. megépíti
Hajdúböszörményben lakópark épül.
Támogatott tartalom
Magyar fejlesztés közösségi pajzsmirigy-tapasztalatokra építve
Magyar fejlesztés közösségi pajzsmirigy-tapasztalatokra építve
Tudatos rendszer a gyógyszeres kezelés természetes kiegészítésére
Debrecen is ultragyors e-töltővel gazdagodik
Debrecen is ultragyors e-töltővel gazdagodik
A fejlesztések célja, hogy a vásárlók a decemberi, ünnepi időszakban is gyorsan és megbízhatóan tölthessék elektromos járműveiket.
Berendezéseket cserélnének a Balmazújvárosi úton
Berendezéseket cserélnének a Balmazújvárosi úton
Műszakilag elavultak a meglévők. A Debreceni Vízmű Zrt. pályázata.
A csendes technológia
A csendes technológia
Hogyan változtatják meg a modern fűtési rendszerek az akusztikus komfortot?
Hirdetés
Hirdetés