Tényleg ártalmasak lennének a SUV-ok?

Gyakran elhangzik, hogy a városi terepjárók túl nagyok, túl erősek, ártalmasak a környezetre nézve, ráadásul rengeteg balesetért tehetők felelőssé. De vajon mi ebből az igazság, kérdezi a Férfinet cikke.
Mint kiderült: az átlag SUV szén-dioxid-kibocsátása valóban magasabb, mint a többi autóé. Ám tény az is, hogy ez az adat évről évre csökken, és egyre elfogadhatóbb értéket kapunk. Ennek az oka nem más, mint az egyre kisebb méretű és gazdaságosabb SUV-ok megjelenése, amelyek már nem fogyasztanak annyit, mint megtermettebb társaik.
Abban is van igazság, hogy ezek az autók erősebbek, mint a nagy többség: 2019-ben a teljesítményük átlaga 172 lóerő körül alakult, míg a többi autóé mindössze 158 lóerős volt. Fontos azonban ezeket az adatokat a 2015-ben mértekkel is összevetni: ekkor a SUV-ok esetében az átlagérték 171, míg a többi autó esetében 144 volt. Mindebből tehát azt a következtetést vonhatjuk le, hogy míg a forgalomban lévő többi autó átlagteljesítménye az évek során növekedett, a SUV-oké állandó maradt.
Közkeletű elképzelés az is, hogy a SUV-ok átlagban egyre rövidülnek. Mint kiderült, ebben van igazság - még azzal együtt is, hogy valójában az újabb generációs SUV-ok általában egy centivel hosszabbodnak. Akkor mégis hogy van ez? Hasonlóképp, mint a károsanyag-kibocsátásnál: az újonnan megjelent, kisebb modellek javítják a statisztikákat, hiszen ezek az autók már valóban kevésbé testesek, mint az elődeik.
Ami pedig a balesetekez illeti: tény, hogy Némeroszágban például 13 ezerrel több, SUV-okhoz kapcsolódó szerencsétlenség következett be idén, mint 5 évvel ezelőtt, ezeknek több mint felében ráadásul a SUV-ok tulajdonosát nevezték meg felelősként. A halálesetek és sérülések száma azonban ezzel együtt a SUV-oknál sem haladja meg az átlagot.
Írásunk a Női magazin, 100x.hu, Travelport.hu, Milyenautót.hu, és Elektromos – hibrid autók portál közreműködésével készült.




















