Utánajártunk, meddig „élnek” a debreceni villamosok, trolik és buszok

– A közösségi közlekedésben résztvevő járművek műszaki állapotában közlekedés- és balesetbiztonsági szempontból „nincs mese”, azoknak topon kell lenniük! Teljesen mindegy, hogy egyéves vagy többéves az a jármű! Olyan nincs, hogy rossz fékkel megyek a közlekedésbe, vagy nem lehet jól vezérelni, vezetni a járművet – szögezte le Pongor Csaba, a DKV Zrt. műszaki igazgatója. A közlekedési vállalat szakemberét a buszok, villamosok és trolibuszok műszaki állapotáról, a forgalomban való részvételük időtartamáról kérdeztük, és persze arról is érdeklődtünk, hogy mint szakember, milyen fejlődési irányt lát a debreceni közösségi közlekedésben.
Az autóbuszok
A darabszámot tekintve autóbuszokból vesz részt a legtöbb a Debrecent és agglomerációja egy részét közösségi közlekedéssel kiszolgáló járművekből. Ugyanakkor – derült ki Pongor Csaba szavaiból – ezzel van a legkevesebb dolga a közlekedési vállalatnak, ugyanis az autóbuszok nem a DKV, hanem az Inter Tan-Ker Zrt. tulajdonai. – A DKV tevékenysége alapjaiban elektromos hajtású közösségi közlekedésre épült, autóbuszos személyszállítással 2009 óta foglalkozunk. 2021-től kijelölés alapján, Közszolgáltatási Szerződésben meghatározottak szerint mi szolgáltatjuk a közösségi közlekedést a városunkban, és az Inter Tan-Ker Zrt. alvállalkozóként vesz részt ebben a tevékenységben, tőle béreljük az autóbuszokat és az üzemanyagkutat. A bérleti díjból ő fenntartja az infrastruktúráját, a járműveket javítja, kitakarítja, biztosítja a közlekedésre alkalmas állapotukat. A DKV pedig ad rá járművezetőket, tesz bele üzemanyagot. Mivel a bérleti megállapodás szerint maximum 12 év élettartamú járműveket vesz igénybe a DKV Zrt. és a 12 év lejárt, ezért elkezdődött az autóbuszpark cseréje Debrecenben. A buszok tulajdonosa a kivont járművekkel mit csinál, továbbértékesíti-e vagy leselejtezi, az az ő dolga.

A villamosok
Debrecenben két vonalon közlekednek villamosok, a Petőfi tértől a Kálvin térig megegyező útvonalon. A legtöbb, szám szerint 18 darab a spanyol gyártmányú „sárga” CAF Urbos 3 típus, de van még 10 darab „kék”, magyar gyártású Ganz KCSV6-1 típusú villamos is. És persze fel-feltűnnek a letűnt idők „sárga” nosztalgia villamosai is, közülük egy ”Tanulójárat” felirattal szokta róni az egyes villamos körét. Joggal vetődik fel a kérdés: „Hogy-hogy tanulójárat, amikor már ezt a típust közel egy évtizede kivonták a forgalomból”. De erről majd később.
A Ganz KCSV6-1 típusú villamos az utolsó magyar gyártású villamos. A tíz járműből egy a prototípus, ami alkatrészhiány miatt régóta áll, a többi viszont kint van az utcán. 1997-ben állították forgalomba, életkoruk 26 év, közelítenek a használhatóságukat jelentő 30 éves élettartamhoz és mindegyik bőven meghaladta már az egymillió futott kilométert is. Az élettartamuk vége felé közelednek, de a DKV Zrt. még üzemben tartja ezeket a járműveket, annak ellenére, hogy nem könnyű a műszaki üzemeltetésükhöz a pótalkatrészek biztosítása.
– Úgy tervezzük, hogy az1-es villamospálya Plázától a Plázáig terjedő szakasz teljes rekonstrukciójának elvégzése után ezek a villamosok már nem térnek vissza a személyszállítási forgalomba – tájékoztatott Pongor Csaba, aki elmondta azt is, hogy az említett villamospálya és a felsővezeték hálózat újjáépítése már nagyon időszerű feladat, folynak a rekonstrukció előkészületei. A Ganz gyártású villamosok helyett új járművek beszerzése van tervben. Azt majd az utasforgalmi igények fogják meghatározni, hogy mennyi és milyen típusúak – tette hozzá a DKV Zrt. műszaki és üzemeltetési igazgatója, aki a közbeszédben „sárga- vagy hosszú” villamosként emlegetett CAF-okkal folytatta.
A szakembertől megtudtuk, hogy azokat Európai Uniós forrásból Debrecen város önkormányzata és a DKV által alkotott konzorcium vásárolta meg, és a konzorciumi megállapodás keretében került a DKV tulajdonába. 2013-ban helyezték üzembe, és 2014 február végétől szolgálják a közösségi közlekedést. Tehát a járművek közel 10 évesek, a gyártó 30 éves élettartamot és 2,25 millió kilométer futást vállalt rájuk. A járművek az életük egyharmadánál vannak, és egyenként körülbelül 500-500 ezer kilométert tettek már meg. Tehát nagyon messze vannak attól, hogy kikerüljenek a forgalomból. Pongor Csabának felvetettük, hogy a városi legenda szerint két CAF villamossal többet vásárolt a város azért, hogy meglegyen az alkatrész utánpótlás.
- Tapasztalatainkból tudjuk, hogy a villamosokon melyek a leggyorsabban kopó, leghamarabb elhasználódó alkatrészek. Például az utastéri ajtók nyitó-záró szerkezetei az egyik legjobban igénybe vett alkatrészek. Ezen ismereteink alapján összeállítottunk egy pótalkatrész listát, és az abban szereplő darabokat a járművel együtt megvásároltuk. A CAF villamosokra három év garancia volt, ez idő alatt spanyolokból, szerbekből és magyarokból álló gyártói szakembergárda végezte a műszaki karbantartásokat és a javításokat. Majd a három év lejárta után a DKV átvette a járművek üzemeltetését és megvásárolta a korábbi gyártói szerviz csoport tulajdonában lévő alkatrészeket is. Egyébként a spanyol gyártóval 25 év időtartamú tartalékalkatrész szállítási szerződést is kötött a DKV Zrt. Ez azokra az alkatrészekre igaz, amelyeket csak kizárólag a gyártótól lehet beszerezni. A nem speciális alkatrészeket a legkedvezőbb árú, akár belföldi beszerzési forrásból vásároljuk meg. Az üléskárpit állapota ugyan nem tartozik a közlekedésbiztonsági követelmények közzé, de 8-10 év után azokat is cserélni kell, mert elkopnak és szennyezetté válnak. Ezt folyamatosan végezzük, hat darab villamos vár még üléskárpit cserére
– részletezte a szakember, majd ha már a villamosok esztétikumánál tartottunk, kitért arra is, hogy az első másfél évben mindegyik CAF villamosnak volt sérüléssel járó balesete. Voltak kritikus pontjai a 2-es villamospályának, ezek a Károlyi Mihály – Thomas Mann utca és a Lehel – Thomas Mann utca kereszteződések voltak. Amikor oda fényjelző készülékeket helyeztek ki, a balesetek áttevődtek más helyszínekre, mint például a DAB-székház előtti kereszteződésbe. Ma már az ilyen fajta balesethullám megszűnt.

– A kiszolgált villamosok egy része nosztalgia, illetve múzeumi járatként a BKV Zrt-hez kerültek, vagy a műszaki állapotukat folyamatosan fenntartva városunkban is nosztalgia, illetve ünnepi járatokként szolgálnak időszakosan. „Tanulójáratként” is időnként feltűnik, a CAF-ok megérkeztével a fogalomból 35-40 évnyi szolgálat után kivont sárga, a FVV típusú (Fővárosi Villamos Vasutak) járművünk is. Az ilyen típusú járműveket még vezetni tudó, idős munkatársainkat természetesen váltják a régi technika iránt is érdeklődő fiatalabb kollégáink, akik meg szeretnék tanulni az FVV-villamos vezetését is. A „Tanulójáratokon” ezeknek a járműveinknek a vezetését sajátítják el az arra vállalkozó munkatársaink. A többi sárga villamost, aminek nincs ilyen célja, a jogszabályban meghatározott feltételek szerint az erre felhatalmazással rendelkező cég alkatrészeire, elemeire, anyagtípusonként csoportosítva szétszereli, amely anyagok esetén az lehetséges, azokat újrahasznosítják.
A trolibuszok
– Debrecennek jól kiépített trolibuszhálózata van, ezen 22 darab troli közlekedik. 21 darab egy típusú, egy más típusú, de a gyártójuk közös. 16 darab járműben van dízel-aggregátos egység is. Mindegyik járművet 2005. és 2007. között gyártották. Ennyi év üzemeltetési tapasztalat alapján kijelenthető, hogy a város „jó vásárt csinált” a lengyel Solaris típusú járművek megvételével. Megbízható, jó műszaki színvonalú trolibuszok – tért rá a Debrecenben közlekedő járművekre Pongor Csaba, hozzátéve, hogy jó állapotban lévő, karbantartott járművekről van szó. A jó műszaki állapot megtartását segíti, hogy a Solarisnak Debrecenben van márkaszervíze, könnyen és gyorsan lehet alkatrészeket beszerezni, a javításhoz pedig megoldási módszerekkel segítenek az ottani szakemberek.
Mi lesz a jövő?
– Debrecen jelenlegi közösségi közlekedésének összetétele egy általános európai gondolkodásmódot tükröz. Van benne dízelüzemű autóbusz, e-busz, trolibusz, önjáró üzemmódra is képes trolibusz és villamos. A Debrecen határába tervezett naperőművek az elektromos hajtású közösségi közlekedés energiaellátásában sokat segítenek majd. Városunkban jelenleg is folyamatosan zajlanak az alacsony vagy zéró károsanyag kibocsátású járművek irányába történő fejlesztések, a jövő mindenképp ebbe az irányba mutat. A DKV fokozatosan, zöld átállást hajt végre – szögezte le Pongor Csaba, a DKV műszaki és üzemeltetési igazgatója.


















