Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Utánajártunk, meddig „élnek” a debreceni villamosok, trolik és buszok

| 2023. 11. 25. | 15:13:25
Egyeseket szétbontanak, míg mások nosztalgia-, vagy múzeumi járművek lesznek.
Utánajártunk, meddig „élnek” a debreceni villamosok, trolik és buszok
A CAF-villamosok még sokáig bírják (Fotó: Cívishír)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

– A közösségi közlekedésben résztvevő járművek műszaki állapotában közlekedés- és balesetbiztonsági szempontból „nincs mese”, azoknak topon kell lenniük! Teljesen mindegy, hogy egyéves vagy többéves az a jármű! Olyan nincs, hogy rossz fékkel megyek a közlekedésbe, vagy nem lehet jól vezérelni, vezetni a járművet – szögezte le Pongor Csaba, a DKV Zrt. műszaki igazgatója. A közlekedési vállalat szakemberét a buszok, villamosok és trolibuszok műszaki állapotáról, a forgalomban való részvételük időtartamáról kérdeztük, és persze arról is érdeklődtünk, hogy mint szakember, milyen fejlődési irányt lát a debreceni közösségi közlekedésben.

Az autóbuszok

A darabszámot tekintve autóbuszokból vesz részt a legtöbb a Debrecent és agglomerációja egy részét közösségi közlekedéssel kiszolgáló járművekből. Ugyanakkor – derült ki Pongor Csaba szavaiból – ezzel van a legkevesebb dolga a közlekedési vállalatnak, ugyanis az autóbuszok nem a DKV, hanem az Inter Tan-Ker Zrt. tulajdonai. – A DKV tevékenysége alapjaiban elektromos hajtású közösségi közlekedésre épült, autóbuszos személyszállítással 2009 óta foglalkozunk. 2021-től kijelölés alapján, Közszolgáltatási Szerződésben meghatározottak szerint mi szolgáltatjuk a közösségi közlekedést a városunkban, és az Inter Tan-Ker Zrt. alvállalkozóként vesz részt ebben a tevékenységben, tőle béreljük az autóbuszokat és az üzemanyagkutat. A bérleti díjból ő fenntartja az infrastruktúráját, a járműveket javítja, kitakarítja, biztosítja a közlekedésre alkalmas állapotukat. A DKV pedig ad rá járművezetőket, tesz bele üzemanyagot. Mivel a bérleti megállapodás szerint maximum 12 év élettartamú járműveket vesz igénybe a DKV Zrt. és a 12 év lejárt, ezért elkezdődött az autóbuszpark cseréje Debrecenben. A buszok tulajdonosa a kivont járművekkel mit csinál, továbbértékesíti-e vagy leselejtezi, az az ő dolga.

A Volvók folyamatosan nyugdíjba vonulnak (Fotó: Cívishír)

A villamosok

Debrecenben két vonalon közlekednek villamosok, a Petőfi tértől a Kálvin térig megegyező útvonalon. A legtöbb, szám szerint 18 darab a spanyol gyártmányú „sárga” CAF Urbos 3 típus, de van még 10 darab „kék”, magyar gyártású Ganz KCSV6-1 típusú villamos is. És persze fel-feltűnnek a letűnt idők „sárga” nosztalgia villamosai is, közülük egy ”Tanulójárat” felirattal szokta róni az egyes villamos körét. Joggal vetődik fel a kérdés: „Hogy-hogy tanulójárat, amikor már ezt a típust közel egy évtizede kivonták a forgalomból”. De erről majd később.

A Ganz KCSV6-1 típusú villamos az utolsó magyar gyártású villamos. A tíz járműből egy a prototípus, ami alkatrészhiány miatt régóta áll, a többi viszont kint van az utcán. 1997-ben állították forgalomba, életkoruk 26 év, közelítenek a használhatóságukat jelentő 30 éves élettartamhoz és mindegyik bőven meghaladta már az egymillió futott kilométert is. Az élettartamuk vége felé közelednek, de a DKV Zrt. még üzemben tartja ezeket a járműveket, annak ellenére, hogy nem könnyű a műszaki üzemeltetésükhöz a pótalkatrészek biztosítása.

– Úgy tervezzük, hogy az1-es villamospálya Plázától a Plázáig terjedő szakasz teljes rekonstrukciójának elvégzése után ezek a villamosok már nem térnek vissza a személyszállítási forgalomba – tájékoztatott Pongor Csaba, aki elmondta azt is, hogy az említett villamospálya és a felsővezeték hálózat újjáépítése már nagyon időszerű feladat, folynak a rekonstrukció előkészületei. A Ganz gyártású villamosok helyett új járművek beszerzése van tervben. Azt majd az utasforgalmi igények fogják meghatározni, hogy mennyi és milyen típusúak – tette hozzá a DKV Zrt. műszaki és üzemeltetési igazgatója, aki a közbeszédben „sárga- vagy hosszú” villamosként emlegetett CAF-okkal folytatta.

A szakembertől megtudtuk, hogy azokat Európai Uniós forrásból Debrecen város önkormányzata és a DKV által alkotott konzorcium vásárolta meg, és a konzorciumi megállapodás keretében került a DKV tulajdonába. 2013-ban helyezték üzembe, és 2014 február végétől szolgálják a közösségi közlekedést. Tehát a járművek közel 10 évesek, a gyártó 30 éves élettartamot és 2,25 millió kilométer futást vállalt rájuk. A járművek az életük egyharmadánál vannak, és egyenként körülbelül 500-500 ezer kilométert tettek már meg. Tehát nagyon messze vannak attól, hogy kikerüljenek a forgalomból. Pongor Csabának felvetettük, hogy a városi legenda szerint két CAF villamossal többet vásárolt a város azért, hogy meglegyen az alkatrész utánpótlás.

- Tapasztalatainkból tudjuk, hogy a villamosokon melyek a leggyorsabban kopó, leghamarabb elhasználódó alkatrészek. Például az utastéri ajtók nyitó-záró szerkezetei az egyik legjobban igénybe vett alkatrészek. Ezen ismereteink alapján összeállítottunk egy pótalkatrész listát, és az abban szereplő darabokat a járművel együtt megvásároltuk. A CAF villamosokra három év garancia volt, ez idő alatt spanyolokból, szerbekből és magyarokból álló gyártói szakembergárda végezte a műszaki karbantartásokat és a javításokat. Majd a három év lejárta után a DKV átvette a járművek üzemeltetését és megvásárolta a korábbi gyártói szerviz csoport tulajdonában lévő alkatrészeket is. Egyébként a spanyol gyártóval 25 év időtartamú tartalékalkatrész szállítási szerződést is kötött a DKV Zrt. Ez azokra az alkatrészekre igaz, amelyeket csak kizárólag a gyártótól lehet beszerezni. A nem speciális alkatrészeket a legkedvezőbb árú, akár belföldi beszerzési forrásból vásároljuk meg. Az üléskárpit állapota ugyan nem tartozik a közlekedésbiztonsági követelmények közzé, de 8-10 év után azokat is cserélni kell, mert elkopnak és szennyezetté válnak. Ezt folyamatosan végezzük, hat darab villamos vár még üléskárpit cserére 

– részletezte a szakember, majd ha már a villamosok esztétikumánál tartottunk, kitért arra is, hogy az első másfél évben mindegyik CAF villamosnak volt sérüléssel járó balesete. Voltak kritikus pontjai a 2-es villamospályának, ezek a Károlyi Mihály – Thomas Mann utca és a Lehel – Thomas Mann utca kereszteződések voltak. Amikor oda fényjelző készülékeket helyeztek ki, a balesetek áttevődtek más helyszínekre, mint például a DAB-székház előtti kereszteződésbe. Ma már az ilyen fajta balesethullám megszűnt.

Pongor Csaba (Fotó: Cívishír)

– A kiszolgált villamosok egy része nosztalgia, illetve múzeumi járatként a BKV Zrt-hez kerültek, vagy a műszaki állapotukat folyamatosan fenntartva városunkban is nosztalgia, illetve ünnepi járatokként szolgálnak időszakosan. „Tanulójáratként” is időnként feltűnik, a CAF-ok megérkeztével a fogalomból 35-40 évnyi szolgálat után kivont sárga, a FVV típusú (Fővárosi Villamos Vasutak) járművünk is. Az ilyen típusú járműveket még vezetni tudó, idős munkatársainkat természetesen váltják a régi technika iránt is érdeklődő fiatalabb kollégáink, akik meg szeretnék tanulni az FVV-villamos vezetését is. A „Tanulójáratokon” ezeknek a járműveinknek a vezetését sajátítják el az arra vállalkozó munkatársaink. A többi sárga villamost, aminek nincs ilyen célja, a jogszabályban meghatározott feltételek szerint az erre felhatalmazással rendelkező cég alkatrészeire, elemeire, anyagtípusonként csoportosítva szétszereli, amely anyagok esetén az lehetséges, azokat újrahasznosítják.

A trolibuszok

– Debrecennek jól kiépített trolibuszhálózata van, ezen 22 darab troli közlekedik. 21 darab egy típusú, egy más típusú, de a gyártójuk közös. 16 darab járműben van dízel-aggregátos egység is. Mindegyik járművet 2005. és 2007. között gyártották. Ennyi év üzemeltetési tapasztalat alapján kijelenthető, hogy a város „jó vásárt csinált” a lengyel Solaris típusú járművek megvételével. Megbízható, jó műszaki színvonalú trolibuszok – tért rá a Debrecenben közlekedő járművekre Pongor Csaba, hozzátéve, hogy jó állapotban lévő, karbantartott járművekről van szó. A jó műszaki állapot megtartását segíti, hogy a Solarisnak Debrecenben van márkaszervíze, könnyen és gyorsan lehet alkatrészeket beszerezni, a javításhoz pedig megoldási módszerekkel segítenek az ottani szakemberek.

Mi lesz a jövő?

– Debrecen jelenlegi közösségi közlekedésének összetétele egy általános európai gondolkodásmódot tükröz. Van benne dízelüzemű autóbusz, e-busz, trolibusz, önjáró üzemmódra is képes trolibusz és villamos. A Debrecen határába tervezett naperőművek az elektromos hajtású közösségi közlekedés energiaellátásában sokat segítenek majd. Városunkban jelenleg is folyamatosan zajlanak az alacsony vagy zéró károsanyag kibocsátású járművek irányába történő fejlesztések, a jövő mindenképp ebbe az irányba mutat. A DKV fokozatosan, zöld átállást hajt végre – szögezte le Pongor Csaba, a DKV műszaki és üzemeltetési igazgatója.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Debrecen és Ondód között már nem ráz a kormány
Debrecen és Ondód között már nem ráz a kormány
Átadták az utolsó felújított szakaszt is.
Kiválóságait díjazta Debrecen
Kiválóságait díjazta Debrecen
Ők a következő nemzedék példaképei - mondta a polgármester.
Magyar Péter egy debreceni melóssal készített interjút
Magyar Péter egy debreceni melóssal készített interjút
Lázár János berettyóújfalui fórumán szólalt fel.
Kínában is bizonyíthat két debreceni egyetemista
Kínában is bizonyíthat két debreceni egyetemista
A világdöntőt Sanghajban tartják.
Felújítják a Kishegyesi úti körforgalmakat
Felújítják a Kishegyesi úti körforgalmakat
Az M35-ös autópálya debreceni elkerülő szakaszán aszfaltoznak.
Ideiglenes forgalmi rend a Nyugati utcán
Ideiglenes forgalmi rend a Nyugati utcán
Javasolják, hogy a terelőútvonalakat vegyék igénybe a Debrecenben autózók.
Jubileumot ünnepelt a Péchy
Jubileumot ünnepelt a Péchy
Egy időkapszulát is elhelyeztek a debreceni iskola udvarán.
Tucatkarakterek és természetes szépségek
Tucatkarakterek és természetes szépségek
A FEMINárium vendége Józsáné Vári Eleonóra szépségtanácsadó, sminkes volt.
Debrecen híres szülötte nyolcévesen apa lett
Debrecen híres szülötte nyolcévesen apa lett
Dariusznak és Agnesnek ezek az első kölykeik.
Új orvosi rendelőt kap Debrecen
Új orvosi rendelőt kap Debrecen
A felújítandó épületben felnőtt és gyermek háziorvosi rendelő kap helyet.
Színt váltott a Loki-aréna
Színt váltott a Loki-aréna
Mielőtt a szurkolók elfehérednének: az áramszámla csökkentése a változás oka.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Boldoggá avatják Bódi Mária Magdolnát
Boldoggá avatják Bódi Mária Magdolnát
Vértanúságát Ferenc pápa tavaly május 23-án ismerte el.
Hirdetés
Hirdetés
A patikák érvényesítik az önkéntes árkorlátozást
A patikák érvényesítik az önkéntes árkorlátozást
Mutatjuk, mely készítmények lesznek olcsóbbak.
A Momentum nem indul 2026-ban
A Momentum nem indul 2026-ban
Azt írták, utat nyitnak a kormányváltás előtt.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Színt váltott a Loki-aréna
Mielőtt a szurkolók elfehérednének: az áramszámla csökkentése a változás oka.
Csapnivaló évük van a méhészeknek
Kevés az akácméz, így drágábban juthatunk majd hozzá.
KSH: májusban 4,4 százalék volt az infláció
Áprilishoz viszonyítva átlagosan 0,2 százalékkal nőttek az árak.
Cégmegszüntetések, csődeljárások: Hajdú-Bihar dobogón
Érezhetően nő a feszültség a vállalkozók körében – mondta a debreceni felszámolási és vagyonfelügyeleti szakközgazdász.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Finom ételek, sztárséfek, koncertek a Nagyerdőn
Finom ételek, sztárséfek, koncertek a Nagyerdőn
Sokszínű kínálat a gourmet fesztiválon.
Pünkösdi hétvége a Hungarospa fürdőkomplexumában
Pünkösdi hétvége a Hungarospa fürdőkomplexumában
Ünnepeljen a családjával Hajdúszoboszlón!
Összesen 11 medence várja a fürdőzőket Berettyóújfaluban
Összesen 11 medence várja a fürdőzőket Berettyóújfaluban
A pünkösdi hétvégén nyit a Bihar Termálliget strandfürdője.
Nyár a Grand Casinóban
Nyár a Grand Casinóban
Koncertek, versenyek, show-k Debrecen szívében.
Hirdetés