Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Utánajártunk, meddig „élnek” a debreceni villamosok, trolik és buszok

| 2023. 11. 25. | 15:13:25
Egyeseket szétbontanak, míg mások nosztalgia-, vagy múzeumi járművek lesznek.
Utánajártunk, meddig „élnek” a debreceni villamosok, trolik és buszok
A CAF-villamosok még sokáig bírják (Fotó: Cívishír)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

– A közösségi közlekedésben résztvevő járművek műszaki állapotában közlekedés- és balesetbiztonsági szempontból „nincs mese”, azoknak topon kell lenniük! Teljesen mindegy, hogy egyéves vagy többéves az a jármű! Olyan nincs, hogy rossz fékkel megyek a közlekedésbe, vagy nem lehet jól vezérelni, vezetni a járművet – szögezte le Pongor Csaba, a DKV Zrt. műszaki igazgatója. A közlekedési vállalat szakemberét a buszok, villamosok és trolibuszok műszaki állapotáról, a forgalomban való részvételük időtartamáról kérdeztük, és persze arról is érdeklődtünk, hogy mint szakember, milyen fejlődési irányt lát a debreceni közösségi közlekedésben.

Az autóbuszok

A darabszámot tekintve autóbuszokból vesz részt a legtöbb a Debrecent és agglomerációja egy részét közösségi közlekedéssel kiszolgáló járművekből. Ugyanakkor – derült ki Pongor Csaba szavaiból – ezzel van a legkevesebb dolga a közlekedési vállalatnak, ugyanis az autóbuszok nem a DKV, hanem az Inter Tan-Ker Zrt. tulajdonai. – A DKV tevékenysége alapjaiban elektromos hajtású közösségi közlekedésre épült, autóbuszos személyszállítással 2009 óta foglalkozunk. 2021-től kijelölés alapján, Közszolgáltatási Szerződésben meghatározottak szerint mi szolgáltatjuk a közösségi közlekedést a városunkban, és az Inter Tan-Ker Zrt. alvállalkozóként vesz részt ebben a tevékenységben, tőle béreljük az autóbuszokat és az üzemanyagkutat. A bérleti díjból ő fenntartja az infrastruktúráját, a járműveket javítja, kitakarítja, biztosítja a közlekedésre alkalmas állapotukat. A DKV pedig ad rá járművezetőket, tesz bele üzemanyagot. Mivel a bérleti megállapodás szerint maximum 12 év élettartamú járműveket vesz igénybe a DKV Zrt. és a 12 év lejárt, ezért elkezdődött az autóbuszpark cseréje Debrecenben. A buszok tulajdonosa a kivont járművekkel mit csinál, továbbértékesíti-e vagy leselejtezi, az az ő dolga.

A Volvók folyamatosan nyugdíjba vonulnak (Fotó: Cívishír)

A villamosok

Debrecenben két vonalon közlekednek villamosok, a Petőfi tértől a Kálvin térig megegyező útvonalon. A legtöbb, szám szerint 18 darab a spanyol gyártmányú „sárga” CAF Urbos 3 típus, de van még 10 darab „kék”, magyar gyártású Ganz KCSV6-1 típusú villamos is. És persze fel-feltűnnek a letűnt idők „sárga” nosztalgia villamosai is, közülük egy ”Tanulójárat” felirattal szokta róni az egyes villamos körét. Joggal vetődik fel a kérdés: „Hogy-hogy tanulójárat, amikor már ezt a típust közel egy évtizede kivonták a forgalomból”. De erről majd később.

A Ganz KCSV6-1 típusú villamos az utolsó magyar gyártású villamos. A tíz járműből egy a prototípus, ami alkatrészhiány miatt régóta áll, a többi viszont kint van az utcán. 1997-ben állították forgalomba, életkoruk 26 év, közelítenek a használhatóságukat jelentő 30 éves élettartamhoz és mindegyik bőven meghaladta már az egymillió futott kilométert is. Az élettartamuk vége felé közelednek, de a DKV Zrt. még üzemben tartja ezeket a járműveket, annak ellenére, hogy nem könnyű a műszaki üzemeltetésükhöz a pótalkatrészek biztosítása.

– Úgy tervezzük, hogy az1-es villamospálya Plázától a Plázáig terjedő szakasz teljes rekonstrukciójának elvégzése után ezek a villamosok már nem térnek vissza a személyszállítási forgalomba – tájékoztatott Pongor Csaba, aki elmondta azt is, hogy az említett villamospálya és a felsővezeték hálózat újjáépítése már nagyon időszerű feladat, folynak a rekonstrukció előkészületei. A Ganz gyártású villamosok helyett új járművek beszerzése van tervben. Azt majd az utasforgalmi igények fogják meghatározni, hogy mennyi és milyen típusúak – tette hozzá a DKV Zrt. műszaki és üzemeltetési igazgatója, aki a közbeszédben „sárga- vagy hosszú” villamosként emlegetett CAF-okkal folytatta.

A szakembertől megtudtuk, hogy azokat Európai Uniós forrásból Debrecen város önkormányzata és a DKV által alkotott konzorcium vásárolta meg, és a konzorciumi megállapodás keretében került a DKV tulajdonába. 2013-ban helyezték üzembe, és 2014 február végétől szolgálják a közösségi közlekedést. Tehát a járművek közel 10 évesek, a gyártó 30 éves élettartamot és 2,25 millió kilométer futást vállalt rájuk. A járművek az életük egyharmadánál vannak, és egyenként körülbelül 500-500 ezer kilométert tettek már meg. Tehát nagyon messze vannak attól, hogy kikerüljenek a forgalomból. Pongor Csabának felvetettük, hogy a városi legenda szerint két CAF villamossal többet vásárolt a város azért, hogy meglegyen az alkatrész utánpótlás.

- Tapasztalatainkból tudjuk, hogy a villamosokon melyek a leggyorsabban kopó, leghamarabb elhasználódó alkatrészek. Például az utastéri ajtók nyitó-záró szerkezetei az egyik legjobban igénybe vett alkatrészek. Ezen ismereteink alapján összeállítottunk egy pótalkatrész listát, és az abban szereplő darabokat a járművel együtt megvásároltuk. A CAF villamosokra három év garancia volt, ez idő alatt spanyolokból, szerbekből és magyarokból álló gyártói szakembergárda végezte a műszaki karbantartásokat és a javításokat. Majd a három év lejárta után a DKV átvette a járművek üzemeltetését és megvásárolta a korábbi gyártói szerviz csoport tulajdonában lévő alkatrészeket is. Egyébként a spanyol gyártóval 25 év időtartamú tartalékalkatrész szállítási szerződést is kötött a DKV Zrt. Ez azokra az alkatrészekre igaz, amelyeket csak kizárólag a gyártótól lehet beszerezni. A nem speciális alkatrészeket a legkedvezőbb árú, akár belföldi beszerzési forrásból vásároljuk meg. Az üléskárpit állapota ugyan nem tartozik a közlekedésbiztonsági követelmények közzé, de 8-10 év után azokat is cserélni kell, mert elkopnak és szennyezetté válnak. Ezt folyamatosan végezzük, hat darab villamos vár még üléskárpit cserére 

– részletezte a szakember, majd ha már a villamosok esztétikumánál tartottunk, kitért arra is, hogy az első másfél évben mindegyik CAF villamosnak volt sérüléssel járó balesete. Voltak kritikus pontjai a 2-es villamospályának, ezek a Károlyi Mihály – Thomas Mann utca és a Lehel – Thomas Mann utca kereszteződések voltak. Amikor oda fényjelző készülékeket helyeztek ki, a balesetek áttevődtek más helyszínekre, mint például a DAB-székház előtti kereszteződésbe. Ma már az ilyen fajta balesethullám megszűnt.

Pongor Csaba (Fotó: Cívishír)

– A kiszolgált villamosok egy része nosztalgia, illetve múzeumi járatként a BKV Zrt-hez kerültek, vagy a műszaki állapotukat folyamatosan fenntartva városunkban is nosztalgia, illetve ünnepi járatokként szolgálnak időszakosan. „Tanulójáratként” is időnként feltűnik, a CAF-ok megérkeztével a fogalomból 35-40 évnyi szolgálat után kivont sárga, a FVV típusú (Fővárosi Villamos Vasutak) járművünk is. Az ilyen típusú járműveket még vezetni tudó, idős munkatársainkat természetesen váltják a régi technika iránt is érdeklődő fiatalabb kollégáink, akik meg szeretnék tanulni az FVV-villamos vezetését is. A „Tanulójáratokon” ezeknek a járműveinknek a vezetését sajátítják el az arra vállalkozó munkatársaink. A többi sárga villamost, aminek nincs ilyen célja, a jogszabályban meghatározott feltételek szerint az erre felhatalmazással rendelkező cég alkatrészeire, elemeire, anyagtípusonként csoportosítva szétszereli, amely anyagok esetén az lehetséges, azokat újrahasznosítják.

A trolibuszok

– Debrecennek jól kiépített trolibuszhálózata van, ezen 22 darab troli közlekedik. 21 darab egy típusú, egy más típusú, de a gyártójuk közös. 16 darab járműben van dízel-aggregátos egység is. Mindegyik járművet 2005. és 2007. között gyártották. Ennyi év üzemeltetési tapasztalat alapján kijelenthető, hogy a város „jó vásárt csinált” a lengyel Solaris típusú járművek megvételével. Megbízható, jó műszaki színvonalú trolibuszok – tért rá a Debrecenben közlekedő járművekre Pongor Csaba, hozzátéve, hogy jó állapotban lévő, karbantartott járművekről van szó. A jó műszaki állapot megtartását segíti, hogy a Solarisnak Debrecenben van márkaszervíze, könnyen és gyorsan lehet alkatrészeket beszerezni, a javításhoz pedig megoldási módszerekkel segítenek az ottani szakemberek.

Mi lesz a jövő?

– Debrecen jelenlegi közösségi közlekedésének összetétele egy általános európai gondolkodásmódot tükröz. Van benne dízelüzemű autóbusz, e-busz, trolibusz, önjáró üzemmódra is képes trolibusz és villamos. A Debrecen határába tervezett naperőművek az elektromos hajtású közösségi közlekedés energiaellátásában sokat segítenek majd. Városunkban jelenleg is folyamatosan zajlanak az alacsony vagy zéró károsanyag kibocsátású járművek irányába történő fejlesztések, a jövő mindenképp ebbe az irányba mutat. A DKV fokozatosan, zöld átállást hajt végre – szögezte le Pongor Csaba, a DKV műszaki és üzemeltetési igazgatója.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Lengyel győzelem a debreceni idénynyitón
Lengyel győzelem a debreceni idénynyitón
Színvonalas versenyt láthatott a nagyérdemű.
Sportos családi majális a DEAC-nál
Sportos családi majális a DEAC-nál
A Debreceni Egyetem sportközpontja élményeket kínál.
Új áruházat nyithatnak Debrecen keleti városrészében
Új áruházat nyithatnak Debrecen keleti városrészében
Lakossági fórumon kérdezték a városvezetőt.
Parkolási rend a négynapos hétvégén
Parkolási rend a négynapos hétvégén
Így változik a rend Debrecenben.
Családi majális a Kerekestelepen is
Családi majális a Kerekestelepen is
A debreceni keleti városrész sem marad ki a tavaszi ünnepből.
Megszületett Debrecenben az első egyetemi lombikkanca
Megszületett Debrecenben az első egyetemi lombikkanca
Egyszer majd iskolaló lesz belőle. 
Milliárdos üzletet kötne Debrecen az Epreskertben
Milliárdos üzletet kötne Debrecen az Epreskertben
Ingatlaneladásokról is döntött a városi közgyűlés.
Módosul a DKV menetrendje
Módosul a DKV menetrendje
Közleményt adott ki a debreceni társaság.
Debrecenbe hozták a hallgatók a világ ételeit
Debrecenbe hozták a hallgatók a világ ételeit
Kitettek magukért a fiatalok, több ezer érdeklődőt vendégeltek meg.
Hosszú hétvége: népszerű Hajdúszoboszló
Hosszú hétvége: népszerű Hajdúszoboszló
Sokan utaznak el kikapcsolódni.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Akár 30 fok is lehet a hétvégén
Akár 30 fok is lehet a hétvégén
Nyárias időre számíthatunk.
Hirdetés
Hirdetés
Esőért kiált az Alföld
Esőért kiált az Alföld
A talaj felső rétege kritikusan száraz állapotban van.
Hajdúhadházi majális: a fogatoké volt a főszerep
Hajdúhadházi majális: a fogatoké volt a főszerep
Huszonötödik alkalommal dübörögtek a lópaták a Vásár téren.
Gazdaság
Jogszabályi hiányosságok miatt elmarad a vásár
Hajdúböszörményben 3 ezer embert vártak – hiába.
Elmaradt a repülőrajt: rossz adatok jöttek
Mérséklődött a gazdaság teljesítménye.
Rajtra kész Debrecen környezeti weboldala
Helyi informatikusok alkották meg azt az internetes felületet, amelyen keresztül a városi levegő, a víz, a talaj és a biodiverzitás adatait is követhetjük.
OKSZ: visszafordíthatatlan kár lehet az árrésstopból
A szervezet a háztartási- és tisztítószerek bevonását az intézkedésbe rövid távon sem tartja indokoltnak.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Pihenés és élmények Berettyóújfaluban
Pihenés és élmények Berettyóújfaluban
Miután letettük a hajszárítót a fürdőben, akkor is színes programokat kínál a város.
Munkacipőket vásárolna a DKV
Munkacipőket vásárolna a DKV
Beszerzési hirdetmény.
Idén korábban nyit a debreceni strand
Idén korábban nyit a debreceni strand
Már fényesítik az Aquaticum csúszdáit.
Debreceniként is lehet saját kávénk
Debreceniként is lehet saját kávénk
A Zádor házaspár receptúrái mára közkedveltek – azok is keresik őket, akik korábban felhagytak a kávézással.
Hirdetés