Megvan, merre futna a debreceni keleti elkerülő

Egyes szakaszok engedélyes tervei már megvannak, a többi tervezés alatt áll – hangzott el a város keleti, belterületi „közlekedési folyósójáról”, amely nem összetévesztendő a Debrecen külterületén megépítendő keleti elkerülővel. A két projekt egymással párhuzamosan zajlik, de míg az előbbit a következő években láthatjuk megvalósulni, a keleti elkerülő sokkal összetettebb, költségesebb beruházás, a befejezése csak a 2030-as években várható.
A keleti „közlekedési folyósóként” vagy belső elkerülőként emlegetett fejlesztés lényege, hogy a lakott területeken hajtanának végre útépítéseket Debrecen-Apafától (északra) kiindulva a Kondoroskert utcán (kelet) át a Kalocsa utcáig (dél). Ez utóbbi futna ki a 47-es főútra a MyBox bevásárlópark közelében.
A fejlesztés a 4-es és a 471-es főutak összekapcsolásával kezdődne, a felmérések szerint ugyanis erre van a legnagyobb igény. Ennek keretében a 4-es főút és az apafai Lőtér utca kereszteződésénél – ahol a 100-as vasútvonal is halad – külön szintű csomópont épülne, majd az út az erdő mellett érné el a Simon János utca és a 471-es főút metszését. Ezen a területen a Sámsoni út bővítése miatt jelenleg is dolgoznak, de a kereszteződést már most úgy építenék át, hogy a későbbiekben ne legyen szükséges újra megbontani.
A következő lépés a csatlakozás megteremtése az Acsádi úttal, amelyet a Husztikert (Harangvirág utca) és a Berzsenyi út között félúton érnének el körforgalmi csomóponttal. Ezután jöhet a 48-as főútig tartó szakasz, ez a Meggyes városrésznél haladna, 400-500 méterre a Berzsenyi úttól, egy jelenleg jobbára beépítetlen területen. A főúthoz szintbeni lámpás kereszteződéssel csatlakozna, ennek a környezetében jelenleg autókereskedés, autóbontó található.
A nyomvonal ezt követően megtörne és a valamivel keletebbre lévő Kondoroskert utcán át haladna tovább dél felé. A Vámospércsi út és a Kondoroskert utca kereszteződése szintén körforgalommá alakulna, a „folyosó” pedig a Kondoroskert utca, majd a Moha utcán keresztül futna ki a Létai útra. Ott egy újabb körforgalom valósulna meg, azután a Veteményes utca vonalán haladnának tovább a Diószegi útig (4814-es út).

A Diószegi útból nyíló Csárda utcát teljes egészében leaszfaltoznák a Monostorpályi útig (részben már megépült a kövesút). A Diószegi út belső szakaszán körforgalom épülne a Lahner utca kereszteződésben, míg a Borzán Gáspár utca kapacitásbővítő fejlesztésen esne át. Dél felé haladva, körforgalommá alakítanák az Alma és a Leiningen utca csomópontját, valamint az Alma utca Kaskötő és Kalocsa utcák közötti szakasza is aszfaltot kapna (jelenleg hepehupás földút vezet ott). A „közlekedési folyósó” utolsó felvonásaként a Kalocsa utcán épül út a 47-es főútig.
Mint Papp László polgármester a napokban egy lakossági fórumon hangsúlyozta, nem összefüggő, autópályaként használandó utat kívánnak építeni, hanem a bevezető utak és a városrészek megközelítésének könnyítése a cél.
Főútként lehetne használni
Ami a keleti külső elkerülőt illeti, jelenleg a nyomvonalvizsgálatnál és a környezeti hatástanulmány elkészítésénél tartanak, vagyis a hosszú megvalósítási folyamat elején, az előkészítés fázisában. A realitás az, hogy a 22 kilométeres, számos különszintű csomópont megépítését igénylő utat több ütemben építhetik meg. Ha elkészül, a kelet felől érkező forgalom jelentős részét „lehúzhatja” a belterületekről. Papp László közlése szerint az „elengedhetetlen” fejlesztés főútként futna végig a zártkerti övezet külső határán, a személygépkocsik 90 vagy akár 110 kilométeres sebességgel is haladhatnának rajta.
Részletesebben: az elkerülő északon Debrecen-Pallag és Bocskaikert között érné el a 354-e főutat, majd Szikigyakor keleti határán tartana délnek. Az Acsádi utat a Husztikerttől 1-1,5 kilométerre keletre, a Külső Vámospércsi utat (48-as főutat) a Gyűszűvirág utca és a közeli erdő között metszené. A keleti elkerülő a Külső Létai utat a Fancsika I-es víztározó nyugati oldalán, a Külső Diószegi utat a Kócos horgásztó közelében érne el. Onnan a Hosszúpályi úti (4808-as út) csatlakozás következne, majd a Mészáros Gergely-kert kikerülésével a 47-es és 481-es főút körforgalmi csomópontja lenne a „végállomás”.
A keleti elkerülővel összefüggően a városi közgyűlés március végén már változtatási tilalmat rendelt el.
Ratalics László










































