Új alapokra helyezik Debrecen keleti városrészének közlekedését
A következő időszakban a keleti rész a városfejlesztés fókuszában lesz. Úgy gondolkodunk a keleti városrészről, mint Debrecen jövőbeli lakóterületi zónájáról – jelentette ki Papp László polgármester február 21-én azon a sajtótájékoztatón, ahol a városrész infrastrukturális fejlesztéseiről beszélt. Kiemelte, ehhez a célhoz azonban meg kell teremteni a körülményeket. – Folyamatos nyomás van a városvezetésen, hogy a keleti városrész lakóterületi zónájával kezdjünk valamit, alkossunk rá szabályozási tervet, hadd lehessen ott építkezni, hitelt felvenni, fejleszteni. Feltett szándékunk az, hogy ebbe az irányba fejlődjön a város ezen része, de ennek megvannak az előfeltételei – hangzott el. Papp László leszögezte, az volt a cél, hogy elkezdjék azt a fejlesztéspolitikát, melynek köszönhetően a keleti városrész jelenleg nem lakott zónáiban is normális életminőséget biztosítsanak.
Így a 2024-es költségvetés legfontosabb területe a közlekedésfejlesztés és a vizes infrastruktúra fejlesztése, melyek jelentős részben a keleti városrészben lesznek.
Ismert, a városnak szerződése van a külső keleti körgyűrű megvalósítására, ami egy több mint 22 kilométeres útvonal, ennek a nyomvonalvizsgálata és a környezeti hatástanulmány elkészítése jelen pillanatban is zajlik, de ez nem része a mostani programnak.
– A külső elkerülő a zártkerti övezetek külső határán fog menni, mintegy le is zárva azt – mondta Papp László. – A belső kapcsán mi nem azt a koncepciót választottuk, hogy a Debrecen központja felé haladó nagy, fő közlekedési útvonalakat kössük össze, hanem az egyes lakóterületek és a fő közlekedési útvonalak közötti közlekedést tudjuk előmozdítani és segíteni. Ennek megfelelően az első szakasz a 4-es, 471-es és a 48-as közötti szakasz, ami a Júlia-telepen kívülről, keletről elkerülve fogja biztosítani az összeköttetést a három nagy forgalmú út között – tudatta, hangsúlyozva, ez egy teljesen új szakasz lesz, mely nem érinti a júliatelepi utcákat.
Ennek megépítésével alternatív közlekedési lehetőséget biztosítanak a keletről Debrecenbe érkezők számára.
Kiemelte, a város közlekedési kihívásaira az alternatív közlekedési folyosók létrehozása lesz a megoldás. Ez nemcsak a dugók elkerülése miatt fontos, hanem azért is, hogy baleset esetén lehessen kerülni. – A lakóterületek elkerülésével lesz összekötve a három főút, és a 48-asnál lesz egy belső csomópont a Diószegi út, Monostorpályi út irányába. Ennek a része a Csárda utca egy kilométeres szakaszának befejezése. Ez is azt szolgálja, hogy az érintett lakóterületek számára biztosítsunk alternatívát a közlekedési paraméterek javulása érdekében. A keleti belső út utolsó szakasza pedig a 47-es főútig tart majd, a Szeged utcánál egy új útszakasz kiépítésével. A 47-es csomópontja nem ennek a programnak a része, az az Építési és Közlekedési Minisztérium tervezésében valósul meg – ismertette.
Papp László kiemelte, ez a koncepció, ez az útvonal jelentős mértékben segíti majd a keleti városrészekben élőket.
A bejelentett út 11,5 kilométer hosszú lesz, kétszer egy forgalmi sávos, megoldják a csapadékvíz-elvezetést, a közvilágítást, továbbá hat új csomópontot alakítanak ki. A városvezető meglátása szerint a keleti városrész közlekedése ezzel a fejlesztéssel, a tervezési folyamat elindításával új alapokra helyezhető. A TOP Plusz program keretében megvalósul a Létai út fejlesztése, a kerékpárút és csapadékvíz-elvezető rendszer kiépítése, továbbá a Lahner utca útfelújítása és csapadékvíz-elvezetése.
Lakóterületek a zártkertekből
A másik nagy beruházási csomag a vizes infrastruktúra fejlesztésére irányul. Ez teszi lehetővé, hogy a keleti városrész zártkerti övezetei lakóterületként csatlakozzanak a városhoz. Ennek érdekében 30 kilométer hosszú szennyvízvezetéket építenek ki, ez lesz a 9-es főgyűjtő, mely a 471-estől a déli gazdasági övezet érintésével a szeméttelepig tart. Ennek köszönhetően 1200 hektárnyi potenciális lakóterület jöhet létre.
– Itt a válaszunk Debrecen polgárainak, azoknak, akik ezek a területen élnek vagy terveznek majd élni. Azon dolgozunk, hogy kitűnő életminőséggel tervezhessék a jövőt ebben a városrészben – mondta a városvezető, hozzátéve, a bánki szennyvízhálózatot is fejlesztik 6,2 kilométer hosszan. A keleti városrészben 18 kilométeren ivóvíz-gerincvezetéket hoznak létre, amely 1900 hektárnyi majdani lakóterület kiszolgálására ad lehetőséget. – Városon kívüli területek is profitálhatnak ebből a fejlesztésből, például Sámsonkert, de bekapcsolhatóvá válik a Bozzay- és a Lencztelep, Pac, a Bayk András-, a Biczó István- és az Ungvárikert. Rendezhetővé válik a Meggyesnek a közműellátottsága, a Kondoroskert közmű-kiszolgálása, valamint a Vágóhíd utca úgynevezett barnamezős övezeteinek – az egykori húsipari és ahhoz kapcsolódó ipari részek – kiszolgálása is. Nagyon nagy léptékű fejlesztést indítunk el – hangsúlyozta, hozzátéve, a közbeszerzési eljárásokat követően, terv szerint 2025-ben előkészítik ezeket a fejlesztéseket. – Azt kérem a keleti városrészben lakóktól, hogy bízzanak bennünk, mert azon dolgozunk, hogy megfelelő életminőséget biztosítunk. Holnap tárgyalja a közgyűlés a város költségvetését, de ezzel együtt már elkezdtük a munkát – mondta.
Kiemelte, már elindultak a munkagépek, a városban megkezdődnek az útjavítások. Rendbe teszik többek között a Monostorpályi út egy részét, a Kishegyesi utat a Vág és az István út közötti szakaszon, megjelennek a szakemberek a Jégvirág utcában, továbbá rendbe teszik az Ady Endre utat a Nagyerdei körúttól a temetőig – reagálva a lakossági igényekre. Nagyfelületű aszfaltozás 26 útszakaszon lesz összesen 1,67 milliárd forint értékben, lakótelepi aszfaltozásra (8 útszakasz) 226 millió forint jut.
Történelmi jelentőségű
Tasó László országgyűlési képviselő méltatta a városban folyó munkát, kiemelte, hogy óriási fejlődésen megy keresztül Debrecen. Ám ez rengeteg kihívást is teremt, és erre felkészült embereknek kell reagálniuk. Tasó László szerint történelmi jelentőségű fejlesztés előtt áll a keleti városrész. Meglátása szerint a város minden területén érezhető lesz a változás, hiszen kevesebb terhelés lesz az utakon.
A képviselő elmondta, szépen halad és idén befejeződik a 471-es főút – a Sámsoni út – bővítése a Simon István utcától a Mátyás király utcáig annak ellenére, hogy két nem várt akadállyal szembesültek. Az egyik, hogy találtak egy olyan csatornarendszert, amelyet korábban nem ismertek, a másik pedig, hogy a Diadal utcánál egy szakaszt még nem tudtak felderíteni. Tervezik a beruházás következő ütemét, a kivitelezéshez azonban még forrást kell találni (a tervek szerint a Sámsoni útnak a Kassai útig tartó átfogó megújításával 2028-ban végeznének).
Tasó László felidézte, milyen útfejlesztések valósultak meg a keleti városrészben, és elismerte a körzeti képviselőinek munkáját. Szót ejtett a 100-as vasútvonal fejlesztéséről is, mert szerinte Debrecen gazdasági fejlődésének további kulcsa, ennek a megújítása. Megemlítette, tovább kell harcolni azért, hogy az intermodális központ újra terítékre kerüljön. – Azt látom, hogy Debrecenben a jó gazda gondosságával használják fel a forrásokat. Olyan feltételrendszert szabnak egy-egy beruházásnál, amely biztonságossá teszi, hogy a ráépülés lehetősége meglegyen – közölte.
2024-ben az alábbi nagyfelületű útfelújítások és lakótelepi szervizutak kerülnek megújításra:
- Monostorpályi út (Mikepércsi út – Wekerle utca közötti szakasz)
- István út (Kristály utca – Holló László sétány közötti szakasz)
- Kishegyesi út (Vág utca – István út közötti szakasz)
- Ondód - Kádár dűlő (700 m)
- Jégvirág utca
- Ady Endre utca, I. ütem (Nagyerdei körút - Temető bejárat 2. kapu)
- Pásti utca, II. ütem
- Hun utca
- Tímár utca
- Alma utca (Kisdobos utca – Tubarózsa utca közötti szakasz, félpálya)
- Poroszlay út (Nagy Lajos király tér – Bolyai utca közötti szakasz félpálya)
- Vezér utca
- Illyés Gyula utca, I. ütem
- Kismacs Napraforgó, III. ütem
- Nagymacs Kastélykert utca (Kastélykert utca 31 – 55 szám között)
- Várdai Miklós utca (Sillye Gábor utca és Deák Ferenc utca között)
- Rózsástelep utca II. ütem
- Dugovics Titusz utca
- Böszörményi út 31-37. közötti parkoló (I. ütem hurokparkoló megújítása)
- Derék utca 124-142. szám közötti szakasz
- Hortobágy utca 14-16. szám közötti szakasz
- Sinai Miklós utca, I. ütem - szervizút megújítása
- Menyhárt József tér
- Szabó Lőrinc utca (az Akadémia utca és Bay Zoltán utca között)
- Jerikó utca 16-18-20. szám közötti szakasz
- Borbíró tér
- Pallagi út (TEVA V. és VI. kapu közötti szakasz)
- Faraktár utca 21-31. szám között
- Hadházi út (fürdő melletti útszakasz)
- Dombos tanyára vezető út
- Izsó utca, I. ütem
- Szív utca
- Kölcsey utca - Leány utca csomópont
- Tóth Árpád utca
- Sétakert utca
- Újkert utca
- Nagyerdei körút (a Pálma cukrászda és Nagyerdei körút 76. között félpályán)
FR