Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Papp László: lassan ki lehet tenni a „megtelt” táblát

| 2022. 10. 19. | 15:55:00
A gazdaság megerősödését a jóléti fejlesztések is követik Debrecenben.
Papp László: lassan ki lehet tenni a „megtelt” táblát
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Szűk nyolc év, és Debrecen ipari teljesítménye nagyobb lesz, mint Pest megyéé és Budapesté együttvéve. És ha ez magvalósul, az ország gazdasági potenciálja az eddigi Nyugat- és Közép-Magyarországról átkerül Kelet-Magyarországra – talán ez érzékelteti legjobban azt a hatalmas fejlődést, amely ezekben az években zajlik a hajdúsági megyeszékhelyen. Erről beszélt Papp László, Debrecen polgármestere a DEViK Üzleti Innovációs Klub rendezésében október 18-án este megtartott összejövetelen. Az eseményen a hallgatók és a Debreceni Egyetem tanárai átfogó képet kaptak a város jövőképéről, fejlődéséről.

Papp László emlékeztette a szép számú hallgatóságát arra, hogy a BMW-gyárral történt megállapodás után egy évvel, de még a Covid-járvány előtt, 2019-ben ugyancsak a DEVik szervezésében egy nagyon jó hangulatú beszélgetésen meglehetősen optimista képet vázolt Debrecen jövőjéről.

Az élet azonban nem állt meg a városban a koronavírus alatt sem, sőt, ha lehet, még gyorsult is. A BMW ma már természetes dolog Debrecenben, igaz, voltak benne bizonytalan pillanatok. Egy térképpel szemléltetve mutatta be azt a régiót, amelynek a 2015 körül meghatározott városfejlesztési irány szerint Debrecen a központja kíván lenni. Ez a Szlovákia keleti részét, Kárpátalját, Északnyugat-Romániát, valamint az Észak-alföldi Régiót Borsod-Abaúj-Zemplén megyével együtt foglalja magában. – Akkor lesz Debrecen a régió megkerülhetetlen városa, ha az említett régióra komoly befolyással bír. Mára ez megvalósult, sok tekintetben a legerősebb város pozíciójában van Debrecen. A gazdasági ereje növekedett leginkább. Az infrastruktúra viszonylagos fejlettségéhez hiányzott egy erős gazdaság – beszélt az előzményekről Papp László, majd a gazdaságfejlesztés eddigi eredményeit immár globális szinten is elismerő eredménnyel folytatta, miszerint a Financial Times 2021-ben a világ tíz legjobb befektetés-ösztönzési célpont egyikeként jelölte meg a cívisvárost.

Kulcsszerepben az ipari parkok

– A gondolkodásunk középpontjában egy nagyon erős gazdaság megteremtése áll. A gazdaság megerősítésének első pillére az ipari parkok, ipari területek nagyságának jelentős növelése. Nem kis kockázatú döntés, mert a földbe elásott milliárdok egyáltalán nem biztos, hogy befektetőket tudnak majd vonzani. Vállaltuk a kockázatot, több milliárdot elköltöttünk, és hittek bennük a befektetők. Sikeres volt a folyamat, nyolc év alatt megtízszereztük az ipari területek nagyságát, ez ma 1500 hektár terület, a kiszolgáló területekkel együtt 1800 hektár. Ma már Debrecen Európa 30 legnagyobb iparterülettel rendelkező települése közé tartozik úgy, hogy a város üzleti központ is egyben. Az északnyugati és a déli ipari terület a két legnagyobb ipari parkunk. A század egyik nyertese Debrecen lesz, megágyaztunk olyan lehetőségeknek, amelyek itt adnak munkahelyet fiataloknak, mert itt van növekedési potenciál. Ha nem Debrecen nyeri a BMW-ért Miskolccal és Kassával futott versenyt, akkor nem Debrecen lesz a régió központja. Innen mennek el oda a fiatalok. Víziónk nyolc éve, hogy ha már ide járnak iskolába a gyerekek, akkor munkahelyekkel, megfelelő életkörülményekkel itt kell tartani őket – sorolta a városvezető.

– Debrecen északnyugati részén javában zajlik a BMW-gyár építése; a cég szándékai szerint egy zéró emissziós gyár jön létre. Geotermikus-, nap-, de akár a szélenergia is szóba jöhet. A BMW Debrecen önkormányzatával állapodott meg a terület kialakításáról. A kormány garanciát adott, a döntéseket a városházán hozták. Ugyanakkor a nagyobb területű, déli gazdasági övezetet is fejlesztjük. Ide az akkumulátorgyár volt a legiutóbbi bejelentés; a kínai befektetők célja a teljes megvalósítás. Az első ütemben egy 105 hektáros részt építenek be, így ezer embernek adnak munkát. A harmadik ütem végén 9 ezer embert foglalkoztatnak majd. Jelenleg előkészítési munkálatok zajlanak. A környezetvédelem, a víz az egyik legfontosabb kérdés ebben az esetben. Debrecen teljes vízellátása biztosított ezekkel az üzemekkel együtt is. A Civaqua-program révén érkezik majd a víz a városba. És ahol a technológia lehetővé teszi, a gyártási folyamatban tisztított szennyvizet használnak majd. Az 1998-ban kialakított Határ úti ipari park a város legkisebb, 30 hektáros ipari körzete. Itt kap majd helyet a nemzeti oltóanyaggyár is. Tehát ez egy komplettebb, tudományos park szerepét tölti be. Meg kell oldanunk a gyorsforgalmi úttal való kapcsolatát az ipari parknak. A városban irodai beruházásokat és szerkezeti átalakításokat is végrehajtunk. Meghaladja a 4 ezer milliárd forintot az iparfejlesztés és a hozzá kapcsolódó beruházások, például az oktatás, a közlekedés, az infrastruktúra fejlesztése. Átalakult a város szerkezete is. Korábban Debrecen keleti részén voltak az üzemek, ott megszűntek, rozsdaövezet maradt hátra. Az új ipari létesítményeket a nyugati részen kialakított gyorsforgalmi hálózatra fűzték fel. Ott alakult ki a vasúti logisztikai központ, a hozzákapcsolódó kamionterminál is. Ha a keleti elkerülő is megépül, szinte teljesen ki lehet vinni a kamionforgalmat Debrecenből – mondta.

Hármas villamos, elkerülő és lakásépítés

Papp László a sikeres gazdaságfejlesztés második pillérének a háttérben dolgozó szervezet kialakítását nevezte. Mint fogalmazott, kellett egy professzionális szervezet, ami 0-24 órában dolgozik azon, hogy a befektetők számára vonzóvá tegye Debrecent. A harmadik pillérként 2 milliárd forint alappal 2016-ban egy támogató és ösztönző programot alkotott meg a város, és mint azt Papp László elmondta, erre ma már nincs szükség, a folyamat önjáróvá vált. Lényegében önmagukba fektettek be, hogy később nagyobb helyi adó bevétele legyen a városnak. Utoljára 2018-ban alkalmazták ezt a módszert.

Ma már a nagy cégek hozzák a saját beszállítóikat.

– Lassan ki lehet tenni Debrecenre a „megtelt” táblát. Nem lehet a végtelenségig ipart telepíteni. Jelenleg 36 új megkeresése van a megyeszékhelynek. Most már a Debrecen környéki települések ipari parkjait is segítjük. Nem akarunk mindent Debrecen számára besöpörni. A várost is hozzá kell építeni, fel kell húzni a fejlett gazdasághoz. Ezért született meg a jóléti területekre koncentráló stratégia. Fontos, hogy az oktatási rendszer lépést tudjon tartani a fejlesztésekkel. Mindez együttműködést is igényel. Az oktatásban óriási lépés volt a nemzetközi iskola létrejötte. Ott angol nyelven óvodától az egyetemig tanulhatnak a diákok. Jelenleg 33 nemzet gyermekei járnak már oda. A nemzetközi iskola is feltétele volt a város sikerességének, legalább annyira, mint a repülőtér. Ebben a tanévben elindult a német általános iskolai program, ez az 1-4. évfolyamot öleli fel. Elengedhetetlen a közlekedés fejlesztésének folytatása, hiszen, ha a város növekszik, növelni kell az áteresztő képességét is. Az egyik legfontosabb program a Debrecent elkerülő úthálózat kiépítése, amely a város keleti oldalán teljesen hiányzik. A program fontos része, hogy a déli ipari parktól a külső elkerülőt az állam valósítsa meg, a belsőt pedig a debreceni önkormányzat. A közösségi közlekedés fejlesztése is fontos, ennek teljes költsége a város önkormányzatát terheli. A következő 10 évben a 3-as villamost meg kell építeni, ami Debrecen nyugati területeit kapcsolja be a kötöttpályás közösségi közlekedés forgalmába. Nem mondhatunk le a repülőtér fejlesztéséről sem. Új kifutópályát kell megépíteni, ráadásul úgy, hogy a repülőtér egyetlen percre se zárjon be. Hosszabb távon el kellene érnünk a kolozsvári reptér forgalmát, ez évi 3 millió utast jelent. A covid teljesen visszavetette a légi utazást, idén 250 ezres forgalmat talán el lehet érni. Ezzel együtt a kulturális igények kiszolgálására is figyelemmel kell lennünk. Augusztusban átadtuk a város új színházát, jövő tavasszal a közönség birtokba veheti a régi Csokonai Színház épületét. Ugyanakkor rengeteg új lakást is építenünk kell. Bár az elmúlt években mintegy 12 ezer fővel csökkent Debrecen lakossága, ami most 200 ezer, a trend meg fog fordulni, és a környező településekével együtt el fogja érni a 250 ezret. Debrecen profitálhat a válságból. Extrém nagy a munkaerőigénye – zárta gondolatait Papp László.

Kovács Zsolt

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Nem minden magyar szurkoló viselkedett jól Stuttgartban
Nem minden magyar szurkoló viselkedett jól Stuttgartban
Kábítószer birtoklás és agresszív viselkedés miatt is előállítottak magyarokat.
Hirdetés
Hirdetés
A debreceni CATL Miskolcra is kivetette a hálóját
A debreceni CATL Miskolcra is kivetette a hálóját
A stratégiai együttműködés mindkét félnek előnyös lehet.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Fellendülőben a használtautó-piac
Az idős, olcsó járműveket keresik.
Nyári diákmunka: a szabály, az szabály
Hasznos információkat közölt az adóhatóság.
Megoldódhat a belvízprobléma Kabán
Felújítanák a csapadékvíz-elvezetőket.
Terminátorok és rambók egyszerre a harctéren
Viszlát békeévek – felfutásban a magyar hadiipar.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Útravaló a nyári szünetre a Bethlenből
Útravaló a nyári szünetre a Bethlenből
Avagy mit jelent a pénzügyi tudatosság a mindennapokban?
Képzőművészeti, irodalmi és zenei tehetségfejlesztéstől volt hangos az Irinyi
Képzőművészeti, irodalmi és zenei tehetségfejlesztéstől volt hangos az Irinyi
Élményalapú ismeretbővítés és a kikapcsolódás a Debreceni Szakképzési Centrum intézményében.
Debrecenben 75 ezer tojásból készül rántotta
Debrecenben 75 ezer tojásból készül rántotta
A világ legnagyobb tojásrántottájával vár minden debrecenit a piacvezető Tranzit Csoport.
Hungarospa: indul a főszezon!
Hungarospa: indul a főszezon!
A Prémium Zóna és a csúszdapark nyitása alkalmából akció!