Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Biztonságosabb, dugómentes közlekedést ígérnek a keleti városrészben

Cívishír | 2024. 09. 06. | 13:10:33
A 471-es főút debreceni szakaszának első üteme várhatóan 2025 nyarára fejeződik be.
Biztonságosabb, dugómentes közlekedést ígérnek a keleti városrészben
Az első ütem 2025 nyarára készülhet el (Fotó: Cívishír)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Ha a kivitelezési költségét tekintve nem is a legnagyobb, de jelenleg Debrecen közlekedésére a leginkább hatással lévő útépítés a 471-es főút belterületi szakaszának most zajló felújítása. Igen fontos útról van szó, hiszen Északkelet-Magyarország felé jelent összeköttetést. Ugyanakkor a város keleti, északkeleti részén élők számára a Kassai úton keresztül a városközpont és a Nagyerdő megközelíthetősége miatt is nagy jelentőségű.

Ezt az útépítést nem az elmúlt évek gazdasági növekedése hívta életre – ez már legalább két, két és fél évtizede tervben van – és a Debrecenbe sugarasan bevezető főutak felújítása közül az utolsóként kerül rá sor. A 471-esen a munkálatok még Tasó László országgyűlési képviselő közlekedéspolitikáért felelős államtitkársága idején kezdődtek el, de nem Debrecenből kifelé, hanem Nyíradonytól Debrecen irányába. Jelenleg a várostáblánál ér véget a felújított szakasz. A városon belül két ütemben újul meg az út. Jelenleg az első ütem keretében a várostáblától a Mátyás király utcáig tart az építkezés, amelynek költsége tisztán magyar állami forrásból származó 7,3 milliárd forint. E munkálatok befejezése után pedig – a vasúti kereszteződéssel együtt – a Kassai úti csomópontig készül el a 471-es bevezető szakaszának négysávúsítása, valamint az egyebek mellett szervizutakat, parkolókat is magába foglaló kiegészítő beruházások sokasága.

Folytatás a Kassain

– Az útfelújítás szorosan illeszkedik abba a közlekedésfejlesztési stratégiába, amelyet még az első polgármesteri ciklusomban indítottunk el 2016-2017 környékén. Láttuk, éreztük, hogy a következő évtizedekben Debrecenen nagy lesz az agglomerációs nyomás – kezdte válaszát a Cívishír kérdésére Papp László polgármester, akinél a beruházás legapróbb részleteiről, azok megvalósításáról is érdeklődtünk. – A város közlekedési rendszerének szisztematikus átépítése zajlik. E beavatkozások közé tartozik az autópálya-csomópontok fejlesztése, a 33-as főút nem olyan régen véget ért rekonstrukciója, a Kishegyesi úti beruházások, a nagy csomópontfejlesztések. Ez utóbbiakból egy-két hónapon belül újabbak indulnak majd el. Ebbe a programba illeszkedik a Sámsoni út két szakaszra bontott fejlesztése. Ezzel azonban ott nem ér véget az útkorszerűsítési folyamat, hiszen az Építési és Közlekedési Minisztérium megbízásából elkezdődik a Kassai úti csomópontnak, valamint a Kassai út az Árpád tértől – egészen pontosan az Ótemető utcától – a várostábláig terjedő szakaszának a felülvizsgálata. Mert ha a kétszer kétsávosra bővített Sámsoni út elkészül, az a jelenlegi Kassai út - Sámsoni úti csomópontra akkora terhelést helyezne, hogy ott keletkezne dugó. A Kassai úton a Sámsoni út tejes szakasza átadását követően kezdődnek el a munkálatok – beszélt a középtávú tervekről Debrecen polgármestere.

Ez már megvan, azt megépítik

A jelenleg folyó munkálatok azonban nemcsak a 471-es vonalára – tehát a Sámsoni útra –, hanem a környező utcákra is kiterjednek. Megtörténik nyolc jelzőlámpás csomópont kialakítása, a becsatlakozó utcák fejlesztése.

Az eddig elvégzett munkafázisok a következők: megtörtént az Acsádi út, Kard utca, Diadal utca felújítása, elkészült a Cserei utca 300 méter hosszon kétoldali járdával, az ivó- és szennyvízhálózat felújítása, a csapadékvíz-csatorna építése, a szénhidrogén-vezetékek felújítása, elkészült a közvilágítási hálózat, a hírközlő hálózat kiváltása, valamint befejezték a szervizutak építését, amelyek jelenleg már ideiglenes forgalomba helyezési engedéllyel üzemelnek is. Azokon az építési munkák folyamatos végzése érdekében a Hajdúsámson felől érkező főúti forgalom halad.

A fenti útszakaszok, létesítmények megépítése mellett maga a Sámsoni út 2x2 forgalmi sávjának építése is látványosan halad. Már jól kivehető a megépített szegélyek miatt a Báthori utca és a Szalók utca közötti szakaszon az új burkolatfelület szélessége, a Kapitány utcától a Simon István utcáig tartó szakaszon pedig már kötőréteg szintjén szinte a teljes szélességében elkészült az új burkolatfelület. A Lovas utcán, a Kard és Tizedes utcákon zajlanak jelenleg aszfaltozási munkálatok.

A további munkák között szerepel a, járdák, kerékpárutak megépítése, valamint parkolók kialakítása. Emellett a már említett nyolc csomópontban jelzőlámpás irányítás kiépítése, burkolati jelek felfestése és végleges forgalomtechnikai eszközök kihelyezése is megvalósul. A Katalin utca Sámsoni út felőli szakaszának burkolatfelújítása is várható.

A munkálatok együtt jártak a Debreceni Vízmű Zrt. által a múlt év novemberében befejezett ivó- és szennyvízhálózati felújítással is. Mint azt Papp László polgármester elmondta, ez volt a projekt egyik legneuralgikusabb része. Ehhez a több mint nettó 1,5 milliárd forint értékű állami hozzájárulás mellett az önrészt a város tette hozzá, és a hálózatokat olyan kapacitásúra kellett megépíteni, hogy a szolgáltatásban ne okozzon gondot a keleti városrész későbbiekben történő lakóövezet-bővítése, sőt segíthessék a jelenleg kapacitáshiánnyal küzdő Hajdúsámson ellátását is.

A felújítások, a közlekedési felületek bővítése után nem egy esetben egyirányúsított szervizutakon is halad majd a forgalom, tehát a közlekedés alapjaiban alakul át a Sámsoni úton. A forgalomirányító jelzőlámpákkal ellátott csomópontokból minden irányba ki lehet majd lépni, de a 2x2 sávos részt több helyen csak a szervizutakon keresztül lehet majd elérni, hiszen balesetveszélyes lenne, ha szinte minden ponton be lehetne lépni a négysávos út forgalmába. A Sámsoni út forgalmi rendje tehát hasonló lesz a Böszörményi útnak ahhoz a szakaszához, ahol a kétszer kétsávos útpálya mellett van szervizút. Mivel a forgalmirend-változás érinti a rácsatlakozó utcákat is, ezért sikerült azok felújítását is a program részévé tenni.

A Sámsoni úton – főleg a kivezető szakasz várostáblához közel eső részén – számos üzlet is van. A beruházás előkészítésekor komoly fejtörést okozott, hogy miként tudják megoldani ezeknek a kereskedelmi egységeknek a biztonságos megközelítését, az előttük való parkolást. Ezeket a területeket ugyanis a majdani szervizút gyakorlatilag elfoglalja. A parkolók kialakítására alkalmas területekhez az út menti üres telkek és a rossz állapotban lévő épületek megvásárlásával, kisajátításával jutott az Építési és Közlekedési Minisztérium. Az önkormányzat kezdeményezésére a parkolók kialakításának módjáról egyeztettek a kereskedőkkel, akiknek szempontjai így érvényesültek.

És mi minden épül még

Mindezeket követően Papp László polgármester hangsúlyozta: a Sámsoni úti fejlesztések akkor válnak teljes értékűvé, amikor már befejeződnek a Kassai úti és Árpád téri útépítések. A végeredmény azonban a keleti városrészben a jelenleginél sokkal biztonságosabb, dinamikusabb és gyakorlatilag dugómentes közlekedést tesz lehetővé. 

Ez azonban – hívta fel a figyelmet a városvezető – nem önmagában a Sámsoni út fejlesztéséből következik, hanem abban óriási szerepe lesz a következő években elkészülő tehermentesítő utaknak is. 

Előkészítés, tervezés alatt áll a keleti városrész két közlekedési folyosója. Az egyik a 4-es főutat és 471-es utat a Júliatelepen keresztül összekötő út lesz. Ezen a Nyíregyháza és Nyíradony irányába, valamint az onnan Debrecen felé közlekedők a várost elkerülve tudnak eljutni a 4-es főútra és a 471-esre. Ez jelentős forgalmi terhelést vesz le a belterületi utakról. Itt az engedélyes és kiviteli terveknek 2025 végéig kell elkészülniük. A másik út a 4-es és a 47-est összekötő, úgynevezett belső közlekedési folyosó részeként a 471-es és a 48-as főút között épül meg. Ez nem egy belső körgyűrű, hanem a városrészek közötti, nem összefüggő, térben eltérő csatlakozási pontokkal megvalósuló észak-déli irányú útvonal lesz. Amiatt alakítanak ki eltérő kapcsolódási pontokat, mert egyrészt a városvezetés nem akart egy belső körgyűrűt, másrészt az összekötő szakaszokon keresztül a dinamikusabb haladást, a városrészek gyorsabb kiürülését igyekeznek elérni, valamint azt, hogy a forgalom ne csak a centrum irányába haladjon, hanem az úticélokat alternatív közlekedési útvonalakon is el lehessen érni. 

Az első és legfontosabb szakasz azonban a 4-es és a 471-es összekötése, már csak azért is, mert annak az útnak el kell készülnie, mire a Sámsoni út felújításának második szakasza elkezdődik, ugyanis annak része lesz a várhatóan komoly közlekedésszervezési kihívást jelentő, aluljáróval ellátott vasúti kereszteződés megépítése is.

– Ahhoz, hogy mindez így megvalósulhasson, nagyon-nagyon szerencsés csillagállás is kell. A szándék az, hogy nagyságrendileg időben akkorra készen legyünk a 4-es és a 471-es út összekötő szakaszával – tájékoztatott Papp László, aki beszélt a Sámsoni út felújításának néhány év múlva esedékes második üteméről is. – A második szakasz engedélyes kiviteli tervei és költségvetése megvan. Ez két nagy projektet tartalmaz: a 100-as vasúti fővonal felújítását és a 471-es második szakaszának korszerűsítését. A két projektet gyakorlatilag összefésültük, innentől kormányzati döntésen múlik, hogy mikor kezdik meg a közbeszerzési eljárást. Az azonban biztos, hogy az első szakasz befejezése előtt nem lehet hozzákezdeni a Mátyás király utca, valamint a Kassai út és a Sámsoni út kereszteződése közötti ütemnek - mondta a polgármester. 

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Régi-új elnök a Magyar Olimpiai Bizottság élén
Régi-új elnök a Magyar Olimpiai Bizottság élén
Gyulai Zsolt egyedüli jelölt volt a tisztségre.
Hirdetés
Hirdetés
Orbán szerint így lehet gazdaságilag sikeres Magyarország
Orbán szerint így lehet gazdaságilag sikeres Magyarország
A miniszterelnök újságírók előtt beszélt erről.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Az LMP szerint meg kell állítani a kormány debreceni ámokfutását
A „15 legkárosabb kiemelt kormányzati beruházásról” szólt a párt politikusa.
Szolgáltatóház épülhet Tégláson
Rendezvények otthonául is szolgál majd.
Népszavazási kezdeményezés: a debreceni akkumulátorgyár is érintett
Kanász-Nagy Máté, az LMP frakcióvezető-helyettese mindenkit aláírásra buzdít.
Porzik a táj, nagy az aszály – 390 ezer hektáron gond van
Állami, termelői és uniós forrásból 35 milliárd forintos szintig töltötték fel a kárenyhítési alapot.
Debreceni Színészház: megváltozott a terv
A felújítás elmaradt, a maradás kétséges, a polgármester nyugtat.
Támogatott tartalom
A munkahelyteremtés és az identitáserősítés a fő célok között Komádiban
A munkahelyteremtés és az identitáserősítés a fő célok között Komádiban
A korábbi városvezetésnek szavazott ismét bizalmat a dél-bihari település szavazóközössége.
NI #mutiholdolgozol-nap: saját jövőképükbe pillantottak gyerekek
NI #mutiholdolgozol-nap: saját jövőképükbe pillantottak gyerekek
Izgalmas és interaktív feladatok, érdekes kihívások.
Mozgalmas lesz az ősz Berettyóújfaluban
Mozgalmas lesz az ősz Berettyóújfaluban
Mézes nap, szaunázás és 24 órás úszóverseny is lesz.