Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Biztonságosabb, dugómentes közlekedést ígérnek a keleti városrészben

Cívishír | 2024. 09. 06. | 13:10:33
A 471-es főút debreceni szakaszának első üteme várhatóan 2025 nyarára fejeződik be.
Biztonságosabb, dugómentes közlekedést ígérnek a keleti városrészben
Az első ütem 2025 nyarára készülhet el (Fotó: Cívishír)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Ha a kivitelezési költségét tekintve nem is a legnagyobb, de jelenleg Debrecen közlekedésére a leginkább hatással lévő útépítés a 471-es főút belterületi szakaszának most zajló felújítása. Igen fontos útról van szó, hiszen Északkelet-Magyarország felé jelent összeköttetést. Ugyanakkor a város keleti, északkeleti részén élők számára a Kassai úton keresztül a városközpont és a Nagyerdő megközelíthetősége miatt is nagy jelentőségű.

Ezt az útépítést nem az elmúlt évek gazdasági növekedése hívta életre – ez már legalább két, két és fél évtizede tervben van – és a Debrecenbe sugarasan bevezető főutak felújítása közül az utolsóként kerül rá sor. A 471-esen a munkálatok még Tasó László országgyűlési képviselő közlekedéspolitikáért felelős államtitkársága idején kezdődtek el, de nem Debrecenből kifelé, hanem Nyíradonytól Debrecen irányába. Jelenleg a várostáblánál ér véget a felújított szakasz. A városon belül két ütemben újul meg az út. Jelenleg az első ütem keretében a várostáblától a Mátyás király utcáig tart az építkezés, amelynek költsége tisztán magyar állami forrásból származó 7,3 milliárd forint. E munkálatok befejezése után pedig – a vasúti kereszteződéssel együtt – a Kassai úti csomópontig készül el a 471-es bevezető szakaszának négysávúsítása, valamint az egyebek mellett szervizutakat, parkolókat is magába foglaló kiegészítő beruházások sokasága.

Folytatás a Kassain

– Az útfelújítás szorosan illeszkedik abba a közlekedésfejlesztési stratégiába, amelyet még az első polgármesteri ciklusomban indítottunk el 2016-2017 környékén. Láttuk, éreztük, hogy a következő évtizedekben Debrecenen nagy lesz az agglomerációs nyomás – kezdte válaszát a Cívishír kérdésére Papp László polgármester, akinél a beruházás legapróbb részleteiről, azok megvalósításáról is érdeklődtünk. – A város közlekedési rendszerének szisztematikus átépítése zajlik. E beavatkozások közé tartozik az autópálya-csomópontok fejlesztése, a 33-as főút nem olyan régen véget ért rekonstrukciója, a Kishegyesi úti beruházások, a nagy csomópontfejlesztések. Ez utóbbiakból egy-két hónapon belül újabbak indulnak majd el. Ebbe a programba illeszkedik a Sámsoni út két szakaszra bontott fejlesztése. Ezzel azonban ott nem ér véget az útkorszerűsítési folyamat, hiszen az Építési és Közlekedési Minisztérium megbízásából elkezdődik a Kassai úti csomópontnak, valamint a Kassai út az Árpád tértől – egészen pontosan az Ótemető utcától – a várostábláig terjedő szakaszának a felülvizsgálata. Mert ha a kétszer kétsávosra bővített Sámsoni út elkészül, az a jelenlegi Kassai út - Sámsoni úti csomópontra akkora terhelést helyezne, hogy ott keletkezne dugó. A Kassai úton a Sámsoni út tejes szakasza átadását követően kezdődnek el a munkálatok – beszélt a középtávú tervekről Debrecen polgármestere.

Ez már megvan, azt megépítik

A jelenleg folyó munkálatok azonban nemcsak a 471-es vonalára – tehát a Sámsoni útra –, hanem a környező utcákra is kiterjednek. Megtörténik nyolc jelzőlámpás csomópont kialakítása, a becsatlakozó utcák fejlesztése.

Az eddig elvégzett munkafázisok a következők: megtörtént az Acsádi út, Kard utca, Diadal utca felújítása, elkészült a Cserei utca 300 méter hosszon kétoldali járdával, az ivó- és szennyvízhálózat felújítása, a csapadékvíz-csatorna építése, a szénhidrogén-vezetékek felújítása, elkészült a közvilágítási hálózat, a hírközlő hálózat kiváltása, valamint befejezték a szervizutak építését, amelyek jelenleg már ideiglenes forgalomba helyezési engedéllyel üzemelnek is. Azokon az építési munkák folyamatos végzése érdekében a Hajdúsámson felől érkező főúti forgalom halad.

A fenti útszakaszok, létesítmények megépítése mellett maga a Sámsoni út 2x2 forgalmi sávjának építése is látványosan halad. Már jól kivehető a megépített szegélyek miatt a Báthori utca és a Szalók utca közötti szakaszon az új burkolatfelület szélessége, a Kapitány utcától a Simon István utcáig tartó szakaszon pedig már kötőréteg szintjén szinte a teljes szélességében elkészült az új burkolatfelület. A Lovas utcán, a Kard és Tizedes utcákon zajlanak jelenleg aszfaltozási munkálatok.

A további munkák között szerepel a, járdák, kerékpárutak megépítése, valamint parkolók kialakítása. Emellett a már említett nyolc csomópontban jelzőlámpás irányítás kiépítése, burkolati jelek felfestése és végleges forgalomtechnikai eszközök kihelyezése is megvalósul. A Katalin utca Sámsoni út felőli szakaszának burkolatfelújítása is várható.

A munkálatok együtt jártak a Debreceni Vízmű Zrt. által a múlt év novemberében befejezett ivó- és szennyvízhálózati felújítással is. Mint azt Papp László polgármester elmondta, ez volt a projekt egyik legneuralgikusabb része. Ehhez a több mint nettó 1,5 milliárd forint értékű állami hozzájárulás mellett az önrészt a város tette hozzá, és a hálózatokat olyan kapacitásúra kellett megépíteni, hogy a szolgáltatásban ne okozzon gondot a keleti városrész későbbiekben történő lakóövezet-bővítése, sőt segíthessék a jelenleg kapacitáshiánnyal küzdő Hajdúsámson ellátását is.

A felújítások, a közlekedési felületek bővítése után nem egy esetben egyirányúsított szervizutakon is halad majd a forgalom, tehát a közlekedés alapjaiban alakul át a Sámsoni úton. A forgalomirányító jelzőlámpákkal ellátott csomópontokból minden irányba ki lehet majd lépni, de a 2x2 sávos részt több helyen csak a szervizutakon keresztül lehet majd elérni, hiszen balesetveszélyes lenne, ha szinte minden ponton be lehetne lépni a négysávos út forgalmába. A Sámsoni út forgalmi rendje tehát hasonló lesz a Böszörményi útnak ahhoz a szakaszához, ahol a kétszer kétsávos útpálya mellett van szervizút. Mivel a forgalmirend-változás érinti a rácsatlakozó utcákat is, ezért sikerült azok felújítását is a program részévé tenni.

A Sámsoni úton – főleg a kivezető szakasz várostáblához közel eső részén – számos üzlet is van. A beruházás előkészítésekor komoly fejtörést okozott, hogy miként tudják megoldani ezeknek a kereskedelmi egységeknek a biztonságos megközelítését, az előttük való parkolást. Ezeket a területeket ugyanis a majdani szervizút gyakorlatilag elfoglalja. A parkolók kialakítására alkalmas területekhez az út menti üres telkek és a rossz állapotban lévő épületek megvásárlásával, kisajátításával jutott az Építési és Közlekedési Minisztérium. Az önkormányzat kezdeményezésére a parkolók kialakításának módjáról egyeztettek a kereskedőkkel, akiknek szempontjai így érvényesültek.

És mi minden épül még

Mindezeket követően Papp László polgármester hangsúlyozta: a Sámsoni úti fejlesztések akkor válnak teljes értékűvé, amikor már befejeződnek a Kassai úti és Árpád téri útépítések. A végeredmény azonban a keleti városrészben a jelenleginél sokkal biztonságosabb, dinamikusabb és gyakorlatilag dugómentes közlekedést tesz lehetővé. 

Ez azonban – hívta fel a figyelmet a városvezető – nem önmagában a Sámsoni út fejlesztéséből következik, hanem abban óriási szerepe lesz a következő években elkészülő tehermentesítő utaknak is. 

Előkészítés, tervezés alatt áll a keleti városrész két közlekedési folyosója. Az egyik a 4-es főutat és 471-es utat a Júliatelepen keresztül összekötő út lesz. Ezen a Nyíregyháza és Nyíradony irányába, valamint az onnan Debrecen felé közlekedők a várost elkerülve tudnak eljutni a 4-es főútra és a 471-esre. Ez jelentős forgalmi terhelést vesz le a belterületi utakról. Itt az engedélyes és kiviteli terveknek 2025 végéig kell elkészülniük. A másik út a 4-es és a 47-est összekötő, úgynevezett belső közlekedési folyosó részeként a 471-es és a 48-as főút között épül meg. Ez nem egy belső körgyűrű, hanem a városrészek közötti, nem összefüggő, térben eltérő csatlakozási pontokkal megvalósuló észak-déli irányú útvonal lesz. Amiatt alakítanak ki eltérő kapcsolódási pontokat, mert egyrészt a városvezetés nem akart egy belső körgyűrűt, másrészt az összekötő szakaszokon keresztül a dinamikusabb haladást, a városrészek gyorsabb kiürülését igyekeznek elérni, valamint azt, hogy a forgalom ne csak a centrum irányába haladjon, hanem az úticélokat alternatív közlekedési útvonalakon is el lehessen érni. 

Az első és legfontosabb szakasz azonban a 4-es és a 471-es összekötése, már csak azért is, mert annak az útnak el kell készülnie, mire a Sámsoni út felújításának második szakasza elkezdődik, ugyanis annak része lesz a várhatóan komoly közlekedésszervezési kihívást jelentő, aluljáróval ellátott vasúti kereszteződés megépítése is.

– Ahhoz, hogy mindez így megvalósulhasson, nagyon-nagyon szerencsés csillagállás is kell. A szándék az, hogy nagyságrendileg időben akkorra készen legyünk a 4-es és a 471-es út összekötő szakaszával – tájékoztatott Papp László, aki beszélt a Sámsoni út felújításának néhány év múlva esedékes második üteméről is. – A második szakasz engedélyes kiviteli tervei és költségvetése megvan. Ez két nagy projektet tartalmaz: a 100-as vasúti fővonal felújítását és a 471-es második szakaszának korszerűsítését. A két projektet gyakorlatilag összefésültük, innentől kormányzati döntésen múlik, hogy mikor kezdik meg a közbeszerzési eljárást. Az azonban biztos, hogy az első szakasz befejezése előtt nem lehet hozzákezdeni a Mátyás király utca, valamint a Kassai út és a Sámsoni út kereszteződése közötti ütemnek - mondta a polgármester. 

Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Debreceni állatvédők fordulnak a polgármesterhez
Debreceni állatvédők fordulnak a polgármesterhez
Azt írják, az állatbarát önkormányzat cím nemcsak jogokkal, hanem kötelezettségekkel is jár.
Rossz helyen állt meg a lift
Rossz helyen állt meg a lift
Egy debreceni panelba kellett riasztani a tűzoltókat.
Érdekfeszítő januári programok az Agórában
Érdekfeszítő januári programok az Agórában
Digitális kalandozások is várják az érdeklődőket.
Ilyen a karácsony Joulupukki hazájában
Ilyen a karácsony Joulupukki hazájában
Él Debrecenben egy finn, akit kifaggattunk.
Kósa Lajosék négyen maradtak
Kósa Lajosék négyen maradtak
A debreceni politikus már a rendszerváltás utáni első Országgyűlésnek is tagja volt.
DKV Zrt.: Vigyázat, csalók!
DKV Zrt.: Vigyázat, csalók!
Ne dőljön be az átverésnek! - figyelmeztet a debreceni társaság.
Tűz egy debreceni rendezvényházban
Tűz egy debreceni rendezvényházban
A Böszörményi útról érkezett a riasztás.
Éjszakai buszokat indít a DKV
Éjszakai buszokat indít a DKV
Az újévi hazajutást segítik Debrecenben.
Amerikai sztárok a 2025-ös Campus Fesztiválon!
Amerikai sztárok a 2025-ös Campus Fesztiválon!
További 44 hazai előadó neve is nyilvánossá vált a nagy debreceni bulira.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Távozik a Posta vezérigazgatója
Távozik a Posta vezérigazgatója
Új vezetésre van szükség - állapította meg a minisztérium közleménye.
Hirdetés
Hirdetés
Török edzőtábor vár a debreceniekre
Török edzőtábor vár a debreceniekre
Nincs könnyű helyzetben a kieső helyen álló DVSC.
Hirdetés
Gazdaság
Vendégmunkás-kvóta: jövőre 35 ezer a maximum
Tovább szigorították a szabályozást.
Biztosítás: sok lakásnál tíz évnél is régebbi
Az ilyen ingatlanok biztosítása nem megfelelő értékre szól - hívják fel a figyelmet.
Utakat újítanának fel Nyíracsádon
Több utcát is érint a beruházás.
Óvodákat bővítenek Hajdúhadházon
Sok a gyerek, szükséges a fejlesztés.
Rezsicsökkentésre nyertek pénzt
Több hajdú-bihari város is jól jár.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Komádiban fontos a szociális biztonság
Komádiban fontos a szociális biztonság
A schengeni határnyitás várhatóan a dél-bihari kisvárosban is érezteti majd hatását.
Fények, csengettyűk, köszöntők Polgár főterén
Fények, csengettyűk, köszöntők Polgár főterén
Sokan adományoztak, mások ajándékoztak, míg vannak, akik szeretetet adtak advent negyedik vasárnapján.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés