Létszámstopot javasol a hajdú-bihari taxisok érdekképviseleti szervezete

– Hígul a taxis társadalom, és ez hatalmas probléma. Sokan elfelejtik, hogy ez egy szakma, itt emberekkel kell bánni, életekkel felel az ember – kezdte beszélgetésünk elején Nyíri Patrik, aki két barátjával, kollégájával együtt megalapította a Hajdú-Bihar Vármegyei Taxisok Érdekképviseleti Szervezetét. Tették mindezt azért, hogy a személyszállítók tudjanak kihez fordulni, ha ötleteik, kérdéseik lennének. Legfőbb céljuk, hogy a hozzájuk eljuttatott panaszokat, kéréseket megvizsgálják, majd azokat az illetékesekhez eljuttassák – remélve, nem süket fülekre találnak.
Vallják, ők ebből a szakmából szeretnének megélni, emiatt létszámstopot is javasolnak Hajdú-Bihar vármegyében. És hogy miért fogalmazódott meg az ötlet?
– Mindenki olvashatja a hírekben, hogy taxizással mennyire sokat lehet keresni. Ez a marketing a Bolttól indult el, és bevallom, engem is átcsábítottak egy rövid időre. Itt sajnos szembesültem azzal, hogy nem kolbászból van a kerítés, hisz még egy régi, ismert taxitársaságnál, például a City Taxinál konkrét, elvárt szabályok vannak, a Boltnál ezzel kevésbé foglalkoztak. Éppen emiatt az utazóközönség is sokkal lazább lett az elmúlt években, mint korábban. Olyanokat is megengednek maguknak, ami korábban elképzelhetetlennek tűnt – mondta Patrik.
Az érdekvédelmi egyesület megalapításánál fontos cél volt az is, hogy egységes normát alakítsanak ki a taxisok között, hiszen ha az egyik megengedi, hogy koszos dobozt pakoljanak az ülésre, akkor aki ezt megtagadja, az "zsémbes vénember" lesz az utas szemében.
– Ilyen esetben az utas jogosan háborodik fel. De ha belegondolunk: a következő utas, aki épp esküvőre, tárgyalásra, állásinterjúra megy, arra a koszos ülésre fog leülni? Ezt nem engedhetjük meg magunknak! –jelentette ki. Patrik az idők során találkozott rengeteg tisztelettudó utassal, de akadt néhány, akitől megtagadta a szállítást. – A magyar utazóközönség tudja, ha egy taxiba száll be, akkor egy szolgáltatást vesz igénybe, aminek vannak szabályai. A külföldiekkel több probléma van, hiszen máshogy szocializálódtak. Van, aki fésülködik az autóban, a körmét vágja. A török vendégmunkások hozzá vannak szokva, hogy a hazájukban a taxis becsapja őket, így hozzánk is bizalmatlanul fordulnak. Nem akarom a döntéshozókat felülbírálni, hisz tudjuk, a különböző nemzetiségű vendégmunkásokra szükség lesz Debrecenben, de baj, hogy nem történik meg az alapvető integráció – mondta.
Amikor belerúgnak az autóba
Patrik az elmúlt hónapokból kirívó eseményt osztott meg a Cívishírrel. Július végén (még boltosként) érkezett egy címre, ahol két dubaji férfi várta rengeteg csomaggal. Jelezte, nem tudja őket elvinni, rendeljenek nagyobb autót. – Az egyik férfi elkezdett szitkozódni, majd kikérte magának, hogy megtagadom az utasfelvételt. Németül, angolul beszélek, románul megértetem magam, így a kommunikációval nem szokott probléma lenni. Érthetően, világosan elmagyaráztam nekik, hogy nem férnek el a dobozok, bőröndök az autóban, mire egyikük talppal a kocsi ajtajának esett – elevenítette fel. –Veszélyezben éreztem magam, ezért értesítettem a rendőrséget, majd hívtam a többi taxitársaságot, hogy ne küldjenek erre a címre autót, mert a feldühödött férfiaktól féltettem a többi kollégát – tette hozzá. Patrik elmondása alapján a rendőrök pillanatok alatt a helyszínre érkeztek, a garázdákat megbüntették, de végül nem tett feljelentést, mert szerencsére nem volt jelentős az anyagi kár. – Piros virágmintás volt a pólóm, és az egyik egyenruhás azt hitte, vérzek, azonnal beállt elém. Szerencsére nem így volt, de jólesett a törődése. Mikor megbírságolták a férfiakat, azok sírva fakadtak. Ám gondoljunk bele! Ha én teszem ezt a hazájukban, akkor engem azonnal börtönbe zárnak! Akkor miért hiszik azt, itt mindent szabad?
Patrik csalódottságának is hangot adott, hisz amikor szerette volna jelezni kálváriáját a kapcsolattartójának, az nem vette fel a telefont.
A Bolt diszpécserszolgálatánál 15 perc várakoztatás után csak annyit mondtak neki, írjon emailt a történtekről, majd kivizsgálják. – Szomorú volt ezt hallanom, mert ha ténylegesen veszélyben lett volna az életem, akkor is az a módja, hogy írjak emailt? Itt telt be a pohár, azonnal felmondtam. Ugyan van az applikációban SOS gomb, de nem láttam értelmét megnyomni. Az egyik kolléga korábban így tett, pár nap után emailben érdeklődtek, mi történt. Szerencsére a régi munkáltatóm visszavett, így újra egy közösséghez tartozhatok, nem bábunak érzem magam a sakktáblán – jelentette ki. Meglátása szerint óriási probléma, hogy a boltosoknak nincs URH-juk, így nem tudják egymást azonnal értesíteni. A taxisok ugyan létrehoztak maguknak egy csetcsoportot, de baj esetén nem egyszerű tudatni, hol van, mi történt, milyen segítségre van szüksége. – Természetesen nem kell sajnálni a taxisokat, mindenki felnőtt ember, el tudja dönteni, mit szeretne. Én társasági ember vagyok, szeretem, ha a főnökséget el tudom érni, ha probléma van, személyesen meg tudjuk beszélni. Egy taxitársaságnál meghallgatják a tagok véleményét, így teszünk mi is az egyesületünknél.
Szemléletformálásra van szükség
– Egy fesztivál után égő cigarettával szálltak be az autóba. Amikor szóvá tettem, akkor a kirúgatásommal fenyegetőztek, majd közölték, nekik szabad, hisz a kolléga is megengedte. Lerúgják a kárpitot, esznek a járműben. Ne csodálkozzunk, ha a taxisok is feszültebbek egy-egy ilyen utas után! Próbálunk minden igényt kielégíteni, de azért maradjunk a normalitás talaján! Szemléletváltásra van szükség a taxisok és az utasok részéről is! – jelentette ki Patrik. Tudatta, ő az idősebbek csomagját is felviszi a lakásba, és nem azért, mert borravalót remél, hanem ezért, mert segíteni szeretne. Megérti az utasok "lázadását" is, mert ha az egyik taxis bepakol neki a csomagtartóba, akkor a másiktól is elvárná. Jogosan. – Szeretnénk, ha egy közösség alakulna ki; mindenkit tárt karokkal várunk.
Jó ötletekkel szolgálhatnak
A taxisok döntő többsége naponta 100-150 kilométert is megtesz a városban. Látják, mik azok a fejlesztések, amik az autósok javát szolgálják, de látják a problémákat is. – Szeretnénk a döntéshozóknak elmondani, milyen módosításokra lenne szükség Debrecenben, amelyek megkönnyíthetik a taxisok és az utasok életét. A belváros egyirányúsítása remek ötlet lenne, ha a lámpák jól lennének beállítva. Ugyanez a helyzet a kiskörúttal. Meglátásunk szerint vagy a 30 másodperces szabad jelzés lenne a megfelelő – igaz, ehhez a debreceni mentalitásnak is változnia kell –, és akkor pesti stílust érünk el, azaz megyünk, megállunk, de legalább haladunk. A másik, hogy meghosszabbítjuk a lámpák szabad jelzését, ha a csomópontok áteresztőképessége ezt lehetővé teszi – vázolta fel. Ilyen, és ehhez hasonló ötletekkel szeretnék gyorsítani a debreceni közlekedést. A közterület-felügyelet eljárásrendjében is változást remélnek. – Van, akit beengednek a Simonffy utca elejére, van, akit nem. Nemrég egy idős utast szállítottam, megengedték, hogy az úti céljáig vigyem, ugyanezért egy másik taxist megbüntettek. Sőt, van, akivel veszekedtek, hogy a Bajcsy-Zsilinszky utcában lévő hotelig ment az utasért, pedig kint van a kiegészítő tábla, hogy ezt megteheti. Szóval tisztázni kellene a szabályokat.
FR


















