Nagy munka indul az autóbusz-állomásnál!

Március 23-tól, azaz vasárnaptól új forgalmi rend lép érvénybe a Szoboszlói út-Erzsébet utca-Miklós utca-Külsővásártér csomópontban, amelyet átépítenek 2026 őszére; a munkálatok itt március 24-től megindulnak, s hamarosan a Balmazújvárosi út-Füredi út-Csigekert utca-Szabó Lőrinc utca, a Vámospércsi út-Faraktár utca-Budai Nagy Antal utca-Hétvezér utca csomópontjában, valamint a 354-es főút és a Vezér utca között is építkezés kezdődik a város közlekedésének biztonságosabbá, gyorsabbá válása érdekében – hangzott el a március 20-i sajtótájékoztatón.
Pántya József út- és vasútépítésért felelős helyettes államtitkár közlése szerint az Építési és Közlekedési Minisztérium bruttó 14 milliárd forintból valósítja meg a sorolt beruházásokat, amelyek közül a legköltségesebb – 8 milliárd forint – a 354-es és a Vezér utca összekötése és egy külön szintű csomópont megépítése. A Szoboszlói úti projekt 2,5 milliárd forintba kerül, a kivitelező HE-DO Zrt.-nek 18 hónapja lesz a 2800 köbméternyi betonpálya-szerkezetet és 9 ezer tonnányi aszfaltot felhasználó munkafolyamatok befejezésre. Az átépítés eredményeként
- egy új forgalmi sávot kap a Szoboszlói út;
- átépül a jobbra kanyarodó ív a Miklós utcán;
- új autóbuszsáv létesül az Arany János és Miklós utcák között;
- önálló jobbra kanyarodó sáv épül az Arany János és a Széchenyi utcák között;
- javítják a távolsági autóbuszok ki- és bekanyarodási feltételeit a Külsővásártéri buszállomáson;
- egyirányúsítják a Postakert utcát a Zelemér utca irányában.

Azonban a munkavégzések idejére a jelenlegi sávoknak körülbelül a felét használhatják csak a közlekedők a csomópontban és környezetében.
A napi 35 ezer jármű forgalmát bonyolító Szoboszlói úti csomópont áteresztőképessége 20-25 százalékkal nő az átalakítás után – erről már Papp László polgármester beszélt. Sokat vár az új buszsávtól, hiszen a távolsági autóbuszok jelenleg nagyban lassítják a közlekedést csúcsidőben, a csomópont-fejlesztést követően viszont nem a többi jármű között, hanem saját sávban haladhatnak majd az Arany János és a Miklós utca között.
– A vasútállomás irányából érkezők számára a sávkiosztás megváltozik az Erzsébet utcán, míg a Szoboszlói úton a Keleti sorig 2x2 sávon haladhat majd a forgalom. A Miklós utcai kerékpárutat a Postakert utcáig kialakítják – sorolta az átalakítás utáni előnyöket. Hozzátette: addig is zajlik a keleti és a józsai elkerülő, valamint a Debrecent és Józsát összekötő 35-ös főút 2x2 sávra alakításának előkészítése, tervezése. Papp László köszönetet mondott a kormánynak, amiért a jelenlegi költségvetési helyzetben is kiemelt figyelem helyeződik Debrecenre.

A sajtótájékoztatón Pósán László (Fidesz-KDNP) országgyűlési képviselő is megszólalt, ő napi szinten jár erre, mert a szülei a környéken laknak. Emlékeztetett, a terület régen is a forgalmasabb helyek közé tartozott a város életében, hiszen a Miklós utca végén volt az egyik városkapu, míg a Külsővásártéren sok-sok áru cserélt gazdát. Azzal pedig, hogy Debrecen népesebbé válik, szükségszerűen a forgalom is növekszik.
„Sok itt az elkövető, tehát sok ember van itt, aki sokat dolgozott azért, hogy ez a mostani állapot is bekövetkezzen” – kezdte Tasó Lászó (Fidesz-KDNP) országgyűlési képviselő, aki a gondolatmenetet úgy folytatta, hogy az elmúlt évtizedekben sokat dolgoztak Debrecen megerősödéséért, hogy befussa a pályát, amire hivatott. Mint mondta, Debrecen a térség gazdasági erőcentrumává vált, olyan lendülettel gyarapodik, amelyet „még Európában is nehezen tudnak követni”. Hozzátette, jelenleg az agglomerációs munkavállalók mintegy 70 százaléka Debrecen felé veszi az irányt, miután felkel.

A képviselő kitért a választókerületében, a Vámospércsi út-Faraktár utca-Budai Nagy Antal utca-Hétvezér utca csomópontjában végrehajtandó 1,78 milliárd forintos fejlesztésre, amely során mindegyik út és utca önálló jobbra kanyarodó sávot kap és a Zsuzsi vonat nyomvonalát is korrigálják 261 méteren.
– Minden irányban közlekedési beruházások kezdődnek, picit beborul az égtájak felől, ezért arra kérem a választópolgárokat, hogy ha 2026 áprilisában éppen hétbaj van, ne azt nézzék, hanem azt, hogy mi lesz utána – fogalmazott Tasó László, aki szerint az „ÉKM mindenre képes”, arra is, hogy valamennyi beruházást kiválóan bonyolítsa le és hozzávarázsolja a forrásokat.
Ratalics László





























