Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Hajdúszoboszló a bázisa a sokszoros bajnok sportrepülőnek

Cívishar | 2024. 07. 09. | 18:15:00
Szabadság, csend, megnyugvás és csoda – ez a repülés.
Hajdúszoboszló a bázisa a sokszoros bajnok sportrepülőnek
Gulyás György,tizenháromszoros magyar bajnok vitorlázórepülő-bajnok bázishelye Hajdúszoboszló (Fotó: Cívishír)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Gulyás György,tizenháromszoros magyar bajnok vitorlázórepülő-bajnok bázishelye Hajdúszoboszló (Fotó: Cívishír)

– A repülésnek van egy különös íze. Amikor az ember repül, tényleg minden nyűgét, baját lent hagyja a földön, és eltölti a repülés élvezete. Egyszerűen megunhatatlan, hiszen nincs két egyforma légi út, merthogy nincs két egyforma időjárási állapot. És a csend, ami körülvesz, hiszen a repülőnkben nincs motor. A látvány pedig…! Nagyon szép Magyarország, és ennyi idő, ennyi repülés után én már elég jól ismerem, térkép nélkül is tájékozódom, főleg itt az Alföldön – beszélt a repülés szépségeiről Gulyás György, tizenháromszoros vitorlázó repülőgépes országos bajnok. Az egyik légitársaság pilótájaként dolgozó férfi már zsenge ifjúkorában eljegyezte magát a légtérben való közlekedéssel, hiszen Dunakeszin nőtt fel, ott pedig nagyon régóta működik egy füves repülőtér vitorlázórepülő-pilóta képzéssel. Gyermekkorában kijárt oda, kedvet kapott a repüléshez, és már 16 évesen egyedül szállhatott fel. Mondhatni, tökélyre fejlesztette vitorlázórepülőgép-vezetői tudását, hiszen több kategóriában összesen 13 országos bajnoki címet szerzett. 1987-ben az elsőt, a következőket pedig időben nagyjából egyenletesen elosztva. Jellemzően a 15 méteres szárnyfesztávolságú repülők kategóriájában indul.

A sokszoros országos bajnokkal a bázishelyén, a hajdúszoboszlói sportrepülőtéren beszélgettünk egy napsütéses hétvégi délelőttön, amikor több sporttársával egyetemben hosszabb táv megtételére készült. Addig azonban, amíg ki nem alakultak a repülésüket segítő, felszálló meleg légáramlatok, a termikek, volt időnk elmélyedni a vitorlázórepülés rejtelmeiben, miközben Gulyás György a gépét állította össze, készítette a dél körül kezdődő repülésre.

– A gépet szállítókocsiban tároljuk, az összeállításához 10-15 perc elegendő. Első a biztonság, ezért a gépet mindenféle szempontból ellenőrizni kell. Például a kormányok bekötését, a guminyomást, az elektromos műszereket, légnyomás-beállítást, a kioldó, az érzékelők állapotát, szennyezésmentességét. A gép egyes részeit le lehet ragasztani szigetelőszalaggal, hogy még kisebb legyen a légellenállása, a hangja. Ez utóbbit egyébként nem teszi meg mindenki, de aki igényesen áll a repüléshez, az minden felszállás előtt leragasztja a réseket. A pilóta repülés előtt állapotát egy gépkocsivezetőjéhez lehet hasonlítani. Természetesen alkoholt nem szabad fogyasztani, és kipihenten kell jelentkezni a repülésre. Ügyelni szükséges az öltözetre is, hiszen a magasban sokkal hidegebb van, mint a talajon. Pulóver, hosszú nadrág viselete ajánlott. A napsütés káros hatásai ellen is védekezni kell; világos színű sapka és bőrvédő krémek használata javasolt. Bukósisak nem szükséges. A biztonságot a hevederkötések és a háton lévő ejtőernyő adja. Ez utóbbi használata rendkívül ritka. Már majdnem minden gépben van ilyen szerkezet, így a veszélyes megközelítés akkor is elkerülhető, ha a pilóták csak későn vennék észre egymást – avatja be a Cívishír olvasóit a repülés előtti ténykedés részleteibe Gulyás György, majd áttér a vitorlázórepülés ismertetésére, hogy azon keresztül jusson el a versenyzés lényegéhez.

A repülés kulcsa a termik

Mint mondja, a vitorlázórepülőgépekben nincs motor, vagy ha van, akkor azt a versenyen nem szabad használni, csak hazatérés esetén, amikor már nincs több termik, és a repülő nem tud emelkedni. A vitorlázórepülőgépet magasba juttathatja egy aggregátor, amikor a sárkányrepülőhöz hasonlóan emelkedik a gép, a másik lehetőség pedig egy motoros repülő, amely felvontatja. Miután a magasban van a vitorlázógép, leoldja a kötelet, és onnantól kezdve szabadon repül. A levegőben maradáshoz nem szükséges szél, viszont kell a függőleges áramlás, a termik, amit kihasználva emelkedni tud a repülő. A Nap felmelegíti a talajt, a talaj a levegőt, és – mivel a meleg levegő könnyebb a hideg levegőnél – elkezd emelkedni. Ezek azonban nem láthatók, a helyeikre csak következtetni lehet, meg kell találni, és ebben a tapasztalat nagyon sokat számít. Minél melegebb van, annál magasabbra tud emelkedni a vitorlázó repülő. A termikek megtalálását segítik a felhők, mégpedig a szépidőfelhők, a gomolyfelhők. Ezek hiányában jó segítség a madarak viselkedése, mert a magasban maradásukhoz ők is a feláramlásokat keresik. Ha pedig se felhő, se madár, akkor a talajra lehet hagyatkozni, mert a felszín bizonyos adottságait figyelve, ki lehet következtetni, hogy ott valószínűbb a meleg levegő felgyülemlése. Gulyás György részletezte azt is, hogy most távrepülésre készülnek. Ennek lényege, hogy 

Hajdúszoboszlóról indulva – néhány fordulópontot közbeiktatva – egy 200-250, esetleg 300 kilométeres zárt körpályát repülnek be. Az lesz a nyertes, aki a távolságot a leggyorsabban megteszi. Mégpedig úgy, hogy a termikekben emelkednek, majd a siklás, a haladás közben veszítenek magasságukból, utána újabb termikben ismét emelkednek. Ezek láncolatából lehet ezt az egyébként nem jelentéktelen távolságot megtenni. 

Hogy mennyi idő alatt? Az a termikek erősségén múlik. Ha erősek, kettő-négy métert emelkedhetnek másodpercenként, és akár 100 kilométer fölötti átlagsebességre is képesek. Tehát a verseny lényege, hogy az indulók közül ki teljesíti a legrövidebb idő alatt a távot. Ebben közrejátszik, hogy a versenyben nem egyforma teljesítményű repülőgépek vesznek részt, az esélyegyenlőséget azonban egy bizonyos szorzószámmal próbálják egy képletben biztosítani. – Tehát a versenyzésnek van egy technikai és egy emberi oldala. A gépet kell felkészíteni olyan állapotúra, hogy a lehető legjobban ki tudja használni a termikeket. Az emberi oldala pedig az, hogy meg kell találni a feláramlásokat, és ezeket ki kell tudni használni – részletezte a versenyzés lényegét Gulyás György, kiegészítve azzal, hogy a táv vége felé (úgy 40-60 kilométerre a céltól) már nem érdemes teljes mértékben kihasználni a termikeket, hiszen egy siklásból biztonságosan haza tudnak érkezni.

Csillagászati táv Finnországban

A vitorlázórepülés alkalmával a tájékozódáshoz megvannak a segédeszközök, sőt, mondhatni, nagyon fejlett komputerekkel rendelkeznek a pilóták. Ezek segítségével el tudják kerülni a veszélyes időjárási jelenségeket, például a zivatarokat. Kétségtelen, a vitorlázórepülőgépezés leginkább tavaszi és nyári sport, de bizonyos repüléseket télen is végre lehet hajtani. Ilyen a nagy magasságú repülés, amikora hegyvidékek közelében kialakuló levegőhullámokat kihasználva akár 8-9 ezer méter magasra is fel lehet jutni. Abban a magasságban nem ritka a mínusz 40 fok, ezért az öltözetet jól meg kell választani.

Hajdúszoboszlót hazai viszonylatban vitorlázórepülőgép-központnak is tekinthetjük, ráadásul felfelé ívelő pályán van, hiszen igencsak népszerű az utánpótlásnevelő program, ami biztosítja a reptér hosszútávú működését. A sokat tapasztalt vitorlázórepülőgépes Gulyás György kirepülési szempontból jónak tartja a fürdővárost, mert innen többfelé nyílik lehetőség szabad távrepülésekre. Közel van ugyan a debreceni repülőtér, de az csak az egyik irány felé jelent korlátozást. A sportreptér felett szabadon tudnak emelkedni, és kelet kivételével bármelyik irányba ki tudnak repülni. Az országhatár közelsége sem jelent már olyan akadályt, mint korábban – Románia a légtérben nemrégiben lett schengeni tagország.

– A legemlékezetesebb repülésem? – kérdez vissza. – Egy 20 évvel ezelőtti finnországi verseny első versenyszáma volt, és egyben ez a leghosszabb távrepülésem. 15 méteres osztályban versenyeztem, és 833 kilométer megtétele volt a feladat, ami ebben a géposztályban csillagászati távolság. Emberpróbáló volt, de sikerült!

– CH –

Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Hajdúsámson fejlődik, emlékezik, ünnepel
Hajdúsámson fejlődik, emlékezik, ünnepel
Beruházásokat adtak át, és emlékeztek is a nemzeti összetartozás napján.
Hőség Hajdú-Biharban: kiadták a figyelmeztetést
Hőség Hajdú-Biharban: kiadták a figyelmeztetést
A napi középhőmérséklet 25 Celsius-fok fölé emelkedhet.
Önön múlhat, lesz-e okoszebra Hajdúböszörményben
Önön múlhat, lesz-e okoszebra Hajdúböszörményben
Iskola közelében, veszélyes kereszteződésben létesülhet okoszebra.
Hortobágy örökös pásztora a fakanalat is jól forgatja
Hortobágy örökös pásztora a fakanalat is jól forgatja
Tóth József élete összeforrt a pusztával.
Kismacskákat dobott ki egy ebesi nő
Kismacskákat dobott ki egy ebesi nő
Vádat emeltek ellene Hajdúszoboszlón.
Zolnai Levente: Hajdúböszörmény nem lehet akkuváros!
Zolnai Levente: Hajdúböszörmény nem lehet akkuváros!
A Debrecenben zajló folyamatok láttán ettől tart.
Új igazgató a hajdú-bihari katasztrófavédelemnél
Új igazgató a hajdú-bihari katasztrófavédelemnél
Gerebenics Károly több mint harmincöt éve szolgál hivatásosként.
Közös jövőkép Biharkeresztesen
Közös jövőkép Biharkeresztesen
Gazdasági programról, tervekről és határokról Dani Béla Péter polgármesterrel.
Csaknem két kilométeren aszfaltoznak Egyeken
Csaknem két kilométeren aszfaltoznak Egyeken
Kiválasztották a kivitelezőt.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Floridai egyetemmel működik együtt a debreceni
Floridai egyetemmel működik együtt a debreceni
Számos területre terjed ki a megállapodás.
Hirdetés
Hirdetés
Hajdúsámson fejlődik, emlékezik, ünnepel
Hajdúsámson fejlődik, emlékezik, ünnepel
Beruházásokat adtak át, és emlékeztek is a nemzeti összetartozás napján.
Másodfokú hőségriasztás lép életbe
Másodfokú hőségriasztás lép életbe
Aki teheti, húzódjon árnyékba, hűvös helyre.
Hirdetés
Gazdaság
Bulgária bevezetheti az eurót
Teljesítették a feltételeket.
Auchan: új madárka, régi jó árak
Így spórolhatsz okosan hó végén is.
Ki újítja fel Debrecen járdáit, lépcsőit?
Közbeszerzést írt ki az önkormányzat.
Közös jövőkép Biharkeresztesen
Gazdasági programról, tervekről és határokról Dani Béla Péter polgármesterrel.
Csaknem két kilométeren aszfaltoznak Egyeken
Kiválasztották a kivitelezőt.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Nyár a Grand Casinóban
Nyár a Grand Casinóban
Koncertek, versenyek, show-k Debrecen szívében.
Kivételes nyári élmények a Zoo Debrecenben
Kivételes nyári élmények a Zoo Debrecenben
Különleges táborok, izgalmas esti séták a nyári szünidőben.
Floridából Debrecenbe: új fejezet az egyetemi diplomáciában
Floridából Debrecenbe: új fejezet az egyetemi diplomáciában
Hallgatói csereprogrammal indul, közös diplomával végződhet a floridai és debreceni egyetemek összefogása.
Ha nyár, akkor GSV-napok!
Ha nyár, akkor GSV-napok!
Egy vásár, ami sokkal többről szól!
Hirdetés