Ha a gazdasági teljesítmény engedi, megépül a hajdúnánási MotoGP-pálya
Nem elvetett terv a hajdúnánási MotoGP-pálya építése, ugyanis ha véget ér a szomszédunkban dúló háború, megvan az esélye a megvalósításának – válaszolta a Cívishír kérdésére Tiba István, a térség országgyűlési képviselője, aki megerősítette portálunknak azt az értesülését, amely szerint nem azért keresik a hazai MotoGP-futam 2025-ös és 2026-os helyszínét, mert az állam lemondott a nánási ring megépítéséről. Hanem azért, mert a verseny jogtulajdonosával, a Dorna Sportsal a magyar állam olyan szerződést kötött, amely szerint az említett két évben már meg kell rendeznünk a motorversenyek Forma-1-es futamát, különben elveszítjük a motorverseny rendezési lehetőségét. A képviselő hozzátette, hogy miután még nem kezdődött el az építkezés, egyértelmű, hogy 2024-re nem készül el a pálya, tehát Hajdúnánás mellett nem lehet futamot rendezni. Így találni kell egy olyan helyszínt, amely arra a legalkalmasabb. Szóba jöhet a Hungaroring, de azt a pályát is alkalmassá kell tenni a MotoGP-versenyek rendezéséhez.
Vezetik a vizet, épülnek az utak
A magyar állam tulajdonában lévő, 600 hektár nagyságú hajdúnánási terület továbbra is a leendő MotoGP-pálya, annak kiszolgáló épületei, valamint más közlekedésbiztonsági és szórakoztató egységek megépítésének területeként szerepel a nyilvántartásban. A terület kisajátítását szolgáló több mint száz szerződés közül csupán egy van még nyitva, de annak lezárásán, a földcserén gőzerővel dolgozik Tiba István és Szólláth Tibor, Hajdúnánás polgármestere is. Ahhoz azonban, hogy a nánási ring megépítéséről megszülethessen a végső döntés, azért néhány dolognak klappolnia kell. És nemcsak a háború befejezésétől – bár ez a legjelentősebb –, hanem hazánk gazdasági helyzetétől is függ.
Attól azonban, hogy maga a pálya nem épül, az építés előkészítése és a létesítmény majdani kiváló megközelíthetőségéért az építkezés javában zajlik.
A 600 hektáron befejeződött a lőszermentesítés és a régészeti feltárás, most viszik a területre a Keleti-főcsatorna vizét. Tehát nem Hajdúböszörmény ivóvízbázisát "csapolják meg" a komplexum ellátására – hangsúlyozta Tiba István –, hanem a Keleti-főcsatorna vizét viszik oda. A vízellátás nagyon fontos része a terület infrastrukturális ellátásának, legyen ott később bármi is. Az autópályát sem hagyja változatlanul a MotoGP-komplexum építése. Hamarosan átadják a Debrecen és Nyíregyháza sztrádaösszeköttetését biztosító le- és felhajtót, és elkészül a Hajdúnánás melletti lehajtó is, amely ugyancsak szerepelt a MotoGP-pálya tervei között.
– Hogyha – ne adj' Isten – nem épülne meg a motorosring, akkor is ott van 600 hektár terület, ami alkalmas ipari beruházásokra is, hiszen ott lesz az infrastruktúra, a közúti megközelíthetőség – beszélt a lehetséges jövőről Tiba István. – Nyilván kell még mellé egy-két dolog, de azok megvalósíthatóak. Véleményem szerint a térségnek a legnagyobb hozadéka a MotoGP-vel lenne. Annál is inkább, mert a környéken élő emberek elfogadták a létesítését, várják a megvalósítását. Ha azonban a 600 hektáron mégsem versenypálya épül, akkor oda csak olyan ipari létesítmény kerülhet, ami nem veszélyezteti az ott élők egészségi állapotát, a gyermekeink jövőjét. Erről már régen megállapodtunk a hajdúnánási polgármesterrel és az önkormányzati képviselőkkel. Hozzáteszem, az eredeti tervekben is az szerepelt, hogy a motorospálya és kiszolgáló épületei 500 hektárt foglalnak el, 100 hektáron pedig iparfejlesztési lehetőség lesz a MotoGP-hez kapcsolódóan. Például – és ilyen elképzelés volt is –, hogy a Debreceni Egyetem létesít ott egy kutatóbázist.
A tervek tehát készen vannak, és az országgyűlési képviselő meglátása szerint akár el lehetne indítani egy feltételes vagy informatív közbeszerzést azért, hogy lássák, jelenleg vajon milyen költséget képvisel ez a beruházás, hiszen az építőiparban most kevés a megrendelés, ami az árakat lejjebb vitte. Ezáltal a környék kisebb cégei is elindulhatnak a pályázaton.
Tiba István bízik benne, hogy a háború befejeződik, és a gazdaság be tudja vállalni a MotoGP-pálya megépítését, mert jó lenne, ha itt, Kelet-Magyarországon is lenne egy kiemelkedő jelentőségű turisztikai- és sportlátványosság. Továbbra is tartják magukat az eredeti elképzeléshez, hogy ez nem csupán egy motoros versenypálya lesz, hanem az esztendő kétharmad részében kihasználtan működő a komplexum. Például tesztpályaként is.
CH