FIAT Freemont: ennyit elvárhatunk

Azt gondoltam, hogy igen keményre sikeredett a szlogen, hiszen mindenkinek különböző elvárásai vannak egy autóval kapcsolatban, és minden ilyet egyetlen autóba elég nehéz összezsúfolni.
A FIAT-Chrysler összeborulás első európai modellje a Dodge Journey felpezsdített változata, a 4,9 méter hosszú Freemont, ami egy nagyobb átalakítás után érte el végső formáját. A gyár szerint a Freemont tervezésekor az volt a cél, hogy az autó meglepetést okozzon és ugyanakkor minden igényt kielégítsen. A karosszéria fém elemein kívül szinte mindent átalakítottak, megújítottak, így már az európai igényeknek is megfelelő hétüléses modell született. A modell két új generációs 2.0 Multijet II motorral rendelhető, melyek 140 és 170 lóerősek, 6-sebességes manuális váltóval és elsőkerék-meghajtással rendelkeznek. Mindkét motor a Fiat Powertrain fejlesztése, tartalmazzák a DPF részecskeszűrőt és megfelelnek az Euro5-ös előírásoknak.
A Freemont novembertől már összkerékhajtású kivitelben is kapható lesz, 170 lóerős 2.0 MultiJet dízel vagy 276 lóerős 3.6 literes, V6 benzinmotorral. Ezeket automataváltóval szerelik, így egyszerre nyújtanak kimagasló menetkomfortot és biztonságot is.
Zene és biztonság
A debreceni Fiat Autómérytől kölcsönkapott tesztmodellünk egy 170 lóerős Freemont volt, amiben hat légzsák, vészfékrásegítéssel kombinált blokkolásgátló fékrendszer, menetstabilizáló elektronika, visszagurulásgátló és elektronikus borulásvédelem gondoskodik – minden kivitelnél az alapfelszerelés részeként a – biztonságunkról. Ezeken kívül (a teljesség igénye nélkül) még háromzónás automata klímaberendezés, kormányról vezérelhető CD-rádió MP3-lejátszóval és 4,3 colos érintőképernyővel, fedélzeti számítógép, 17 colos könnyűfém keréktárcsák, ködfényszórók, sebességtartó automata, kulcs nélküli nyitás és indítás, ülésmagasító szolgálják a komfortot. A Freemont gyenge pontjának a hatfokozatú manuális sebességváltót éreztem, ami a hármas, a hatos és a hátrameneti fokozatokat akadozva vette.
Van hova pakolni
A Freemontban kényelmet és sokoldalúságot találunk, hála az alapkivitelben beszerelt hét ülésének és tágas harmadik üléssorának, amely a 90 fokban nyíló ajtóknak köszönhetően könnyen megközelíthető. A harmadik üléssor ülései egyetlen könnyed mozdulattal a padlóba hajthatók, a fennmaradó öt ülés mögött sík, egyenletes padlójú csomagtér áll rendelkezésre. A második sori ülések, valamint az első utasülés szintén teljesen ledönthető, így a Freemont ülései összesen 32 féle módon konfigurálhatók. A gyermekeknek optimális üléshelyzetet biztosító és praktikus ülésmagasítót találunk. Az utastérben több mint 20 tárolórekesz található, ezek összesen igen jelentős plusz tárolókapacitást biztosítanak.
A sokoldalú családi autó
Ahogy a FIAT-nál mondják: a Freemont megfelel azon családok és vásárlók elvárásainak, akik olyan tágas, kényelmes és sokoldalú járművet keresnek, ami képes lépést tartani a hétköznapok gyors ritmusával, ugyanakkor hétvégenként, szabadidejükben képes őket és családjukat biztonságban és kényelemben kiszolgálni. Ezeket az igényegeket messzemenően kiszolgálja a Freemont, kétféle szereltséggel, kétféle dízelmotorral elérhető és az induló ára 6 millió 790 ezer forint. A magasabb, Urban szereltségi szint 400 ezerrel drágább, de Bluetooth kihangosító, fényérzékelő, bőr kormány és váltógomb, tolatóradar, tetősínek, motorosan állítható vezetőülés (6 irányban + négyirányú deréktámasz opció), motorosan behajtható külső tükrök, sötétített hátsó szélvédő, valamint elektrokróm belső visszapillantó tükör jár az alapszereltségen felül.
A Fiat Freemont meglátásunk szerint kategóriájában a Ford S-Max és a Chevrolet Orlando vetélytársa lehet. A Fiat melett szól, hogy a Ford hasonló felszereltségben nagyságrendileg drágább olasz ellenfelénél, míg a korábban általunk is kipróbált Orlando még kinézetre is hajaz az olaszok családi autójára, így itt a márkahűség dönthet a választásban. E tekintetben mi a Fiatra voksolunk!
Fiat Freemont 2.0 MultiJet 2 170LE |
Ez az 1956 ccm henger-űrtartalmú Euro 5-ös motor 170 LE-s teljesítménnyel és 350 Nm nyomatékkal rendelkezik, melyet 1750-2000 fordulat/percen ad le. Mindezt a 6-sebességes manuális váltónak és az elsőkerék-meghajtásnak köszönhetően maximálisan ki lehet használni. Érdemes kiemelni, hogy a motor egyedülállóan könnyen kezelhető a maximális 350 Nm nyomatékon is, melyet mindössze 1750 fordulat/percen ad le, és ez a nyomaték gyakorlatilag kitart egészen 2500 fordulat/percig. Ha figyelembe vesszük az átlagos motorműködést (indítástól 4000 fordulat/percig), elmondhatjuk, hogy a nyomaték soha nem megy 300 Nm alá. Így elkerülhetjük a bosszantó visszaváltásokat és növelhetjük a vezetési élményt. Mindez nagyon rugalmassá teszi a motor működését, mely gyorsításkor is megmutatkozik (10,2 mp 0-100 km/h). Gyorsulás 0-100 km/h: 10,2 másodperc. |
Zágonyi Zsolt
















