Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Duna: az elherdált lehetőség

| 2011. 09. 14. | 14:58:15
A dunai teherhajózás nem is olyan régen a közép-európai áruszállítás egyik meghatározó szegmense volt. Ezen belül a magyar hajók, a dunai hajósok Európa-szerte ismert és megbecsült tagjai voltak e zárt világnak. A dunai teherhajózás ma is az európai áruszállítás meghatározó szegmense. De hová tűnt a magyar hajózás?
Duna: az elherdált lehetőség
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A dunai teherhajózás nem is olyan régen a közép-európai áruszállítás egyik meghatározó szegmense volt. Ezen belül a magyar hajók, a dunai hajósok Európa-szerte ismert és megbecsült tagjai voltak e zárt világnak. A dunai teherhajózás ma is az európai áruszállítás meghatározó szegmense. De hová tűnt a magyar hajózás?

Nemrégiben két teljes napot töltöttem a Dunán: egy nagyhírű hajdani magyar vontatóhajó, a Sopron fedélzetén készítettem riportot. Jó volt látni, milyen nagy a forgalom a folyón! Szinte egymást érték a kisebb-nagyobb és egészen hatalmas teherhajók, a tolóhajó elé szép sorba kötött bárkák (ahogy a hajósok nevezik: tolatmányok), no és persze a kirándulóhajók meg a „kabinosok”, azaz a szállodahajók. Aztán az első nap végén feltűnt valami – elkezdtem figyelni, milyen zászló alatt hajóznak a járművek. Az eredmény megdöbbentő…

Ha nem számítjuk a Budapest és a Duna-kanyar között közlekedő kirándulóhajókat és a szárnyasokat, akkor két teljes nap alatt mindösszesen 1, azaz egyetlen hajóval találkoztunk, amely tatján magyar zászló lobogott!

A dunai teherhajózás nem is olyan régen a közép-európai áruszállítás egyik meghatározó szegmense volt. Ezen belül a magyar hajók, a dunai hajósok Európa-szerte ismert és megbecsült tagjai voltak e zárt világnak. A dunai teherhajózás ma is az európai áruszállítás meghatározó szegmense. De hová tűnt a magyar hajózás? Hová tűntek a magyar teherhajók, és hol vannak a magyar hajósok?

Az utóbbi kérdésre egyszerű a válasz. A magyar dunai hajósok ugyanazt csinálják, mint rég: a Dunán hajóznak. A Sopron kormányállásán üldögélve, s a rádióforgalmazást hallgatva egyre-másra ámultam, hogy akár szerb teherhajó, akár svájci zászló alatt közlekedő elegáns szállodahajó jött szembe, kapitányunk angol vagy német szavaira minduntalan magyar válasz érkezett. Nincs mit csodálkozni ezen: a dunai hajók nagy részén ma is magyar tisztek dolgoznak, és a legénység körében is rengeteg a honfitársunk. A magyar hajós nem vész el. Ha nincs magyar hajó, hát külföldi zászló alatt dolgoznak.

A magyar teherhajózás ugyanis gyakorlatilag tökéletesen megszűnt létezni. Ukrán, szerb, román, szlovák, osztrák, német, holland, francia, svájci, máltai zászlókat fúj a szél a dunai hajók tatján – magyar elvétve sem nagyon akad. Két nap alatt egyetlen… A Mahart hajdani hatalmas dunai flottáját eladták vagy lebontották, csak hírmondónak maradt meg belőlük néhány, egy maroknyi lelkes csapat jóvoltából, amely innen-onnan összekuncsorgott pénzből, javarészt a saját kezük munkájával mentettek meg néhány emblematikus magyar hajót az enyészettől. S hogy mit hagytunk elveszni mi, magyarok, a dunai hajózás egykori nagyhatalma? Mindazt, ami az ukránoktól a szerbeken át a hollandokig és a máltaiakig mindenkinek jó üzlet: a folyami áruszállítást. Csak mi nem törődünk vele, csak mi törődünk bele abba, hogy más keressen pénzt a mi folyónkon.

A Duna ma egy tizenkétezer kilométeres európai vízi út része – köszönhetően a lassan húsz éve működő Duna–Rajna–Majna-csatornának. Számoljunk! Egy kamion két konténert visz el egy kamion költségéért – egy konténerszállító folyami hajó ötszázat visz, öt kamion költségéből. Mi mégis országúton szállítunk (tisztelet a sajnálatosan csekély, vasúti szállításnak). Az Alföld gabonáját kamionok szállítják a csepeli kikötőbe, holott azt akár Szolnokon is be lehetne hajózni, és már mehetne is lefelé, Konstancába.
Ja, persze, nincsenek hajóink! Már nincsenek. De sebaj, itt vannak a hollandok, a németek, az ukránok és a többi hajós nép – majd ők megoldják a dolgot. Mi pedig integetünk nekik a partról.

Horváth Árpád
 

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Fenegyerekkel tér vissza Bridget Jones
Fenegyerekkel tér vissza Bridget Jones
Mrs. Darcy megözvegyült, de a mozinézők nem fognak gyászolni sokáig... +Előzetes
Bemutatják a debreceni áldokumentumfilmeket
Bemutatják a debreceni áldokumentumfilmeket
A felhívásra a város öt középiskolájából harmincnál is többen jelentkeztek.
Elhunyt Dame Maggie Smith
Elhunyt Dame Maggie Smith
Kétszer nyert Oscar-díjat, nyolcszor pedig BAFTA-díjat.
Rejtélyes ismeretlen, aki rólunk álmodik a MODEM emeletén
Rejtélyes ismeretlen, aki rólunk álmodik a MODEM emeletén
Éberség nélkül élni olyan, mintha itt sem lettünk volna. Debrecen, Refik Anadol és egy hömpölygő analógia.
Magyar krimit mutatnak be a mozik
Magyar krimit mutatnak be a mozik
Mindenki gyanús, aki él. Az is, aki halott. Jön a Ma este gyilkolunk. +Előzetes
Magyarország a Semmelweis című filmet jelöli az Oscar-díjra
Magyarország a Semmelweis című filmet jelöli az Oscar-díjra
18 magyar egészestés mozifilm közül választották ki.
Duplájára emeli az előfizetési díjat a Prime
Duplájára emeli az előfizetési díjat a Prime
Igaz, eddig a legolcsóbb volt...
Elhunyt Dobray György filmrendező
Elhunyt Dobray György filmrendező
Több ikonikus alkotás fűződik a nevéhez.
Miskolcon mutatják be a debreceni rendező új filmjét
Miskolcon mutatják be a debreceni rendező új filmjét
A rendezés mellett a forgatókönyvet és a zenét is Hajdu Szabolcs jegyzi.
Drágul a Netflix
Drágul a Netflix
Az áremelkedés a standard Netflix-előfizetést érinti
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Foci helyett hoki is választható Debrecenben
Foci helyett hoki is választható Debrecenben
A Diósgyőrt látja vendégül a DEAC vasárnap este.
Hirdetés
Hirdetés
Darragh gyilkolt Albionban
Darragh gyilkolt Albionban
A brit fővárosban a szombati vihar idejére bezártak karácsonyi vásárok.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
A csemegekukorica nem hizlal, és jó a szemnek
Magyarország legfontosabb szántóföldi zöldségnövényét tanulmányozták a Debreceni Egyetemen.
Ünnep: 25 éves a Nyír-Chem Kft.
Időkapszulával és különleges ünnepséggel búcsúztatták Balkányban az évet a gazdák.
Jól képzett munkavállalókat keresnek a cégek
Ám sokallják a jelentkezők bérigényét.
KSH: nőtt a boltok forgalma
Az előző havihoz képest 1,2 százalékkal.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Ismerd meg a Digitális Állampolgár appot!
Ismerd meg a Digitális Állampolgár appot!
Ügyintézés bárhol, bármikor.
Komádiban 1 280 család kap segítséget
Komádiban 1 280 család kap segítséget
A dél-bihari kisváros vezetése számára is fontos a felelős állattartás meghonosítása.
Utazás a fényvonattal az erdei Mikuláshoz
Utazás a fényvonattal az erdei Mikuláshoz
A Mikulás különleges természetpedagógiai élményeket kínál.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés