DK: a Fidesz kifosztotta Debrecent
Debrecen fideszes városvezetésének kommunikációja és a valóság között óriási a különbség. Csak azt halljuk a polgármestertől, hogy ömlik a pénz Debrecenbe a jólét és a helyiek jövője érdekében. A gyakorlat ezzel szemben teljesen mást mutat – kezdte a DK január 15-i sajtótájékoztatóját Vaszkó Imre. A volt önkormányzati képviselő kiemelte, a gyárak még nem üzemelnek, csak a velük járó aggodalom, zaj, porszennyezés és félelem van jelen. – Ahogy a költségvetésekben is láthattuk, valamint a pénzügyi bizottság elnökeként tapasztalhattam is, a szolidaritási adóval évről évre több pénzt vonnak el Debrecentől. A gyárakból pedig még semmi haszna nem származott a városnak. Fontos különbséget tennünk aközött, hogy a Debrecenbe áramló pénz valójában hova is megy, mert nem mindegy, hogy a lakosság vagy a betelepülő gigagyárak kapják – mondta. Hozzátette, a számok azt mutatják, utóbbiak részesülnek a pénzből.
Varga Zoltán, a párt országgyűlési képviselője úgy fogalmazott, „sokszor hallottuk már a Debrecenben haknizó, ide érkező kormánypárti politikusoktól”, hogy sok pénz érkezik a városba, azonban ez nem igaz. – Alig egy hónapja, december 20-án fogadta el a Parlament, illetve a parlamenti kormánypárt többsége a 2025. évi költségvetést. Nyilvánvaló módon a kormány hazudik, a papír nem. Ki lehet belőle olvasni, milyen fejlesztéseket fog támogatni a kormány, és mi az, amiket nem. Nincs forrás az eddig is csapnivaló módon össze-vissza tákolt, már két éve építgetett Sámsoni út folytatására. Egy fillér se. Marad a távolsági buszpályaudvar az enyészeté, egy tisztasági festés sem lesz. A Nagyállomás felújításáról egyetlen árva karakter sem szerepel a 2025-ös költségvetésben, Debrecen 2030 kulturális fejlesztési koncepció támogatására pedig 127 millióval kevesebb jut az állami költségvetésben, mint tavaly – sorolta.
Kiemelte, a víziközmű-fejlesztésre 620 millióval kevesebb jut idén, mint 2024-ben, így – meglátása szerint – kijelenthető, hogy a jelenlegi kormánynak nem fontos Debrecen vízutánpótlása és -ellátása. Hozzátette, a Civaqua újabb ütemei sem szerepelnek a költségvetésben, ami óriási baj, hiszen „az első ütem vizének szinte teljes mennyiségét felszívják a kínai akkumulátorgyárak”. – Több mint 18 milliárdot vont el az elmúlt években a kormány, és gyakorlatilag semmit nem adott érte – folytatta. – Debrecen útjai járhatatlanok, állandósultak a dugók, a közösségi közlekedés használhatatlan és megfizethetetlen a debreceniek számára. Ki kell mondani, a város hosszú-hosszú évek óta csődben van – jelentette ki.
Varga szerint a 2025-ös költségvetésből kiolvasható, hogy Debrecen több mint 89 milliárd forintot kap az ipari parkok fejlesztésére, miközben a helyi lakosok ebből egy fillért sem kapnak. – Ennyit Lázár János és Debrecen polgármesterének igazmondásáról. A propagandával szemben ez az igazság.
Pákh Károly, az Összefogás a Cívisvárosért Egyesület DK-s önkormányzati képviselője azt mondta, a Fidesz kifosztotta Debrecent. – Egy forint sem fog jutni arra, hogy a városlakók élete jobb legyen – jelentett ki. – Több mint 20 éve figyelem a Civaqua-programot, és már rég meg kellett volna tervezni az északnyugati betáplálás mellett az északit is, hogy ne száradjanak ki végleg a Fancsikai-tavak, a Vekeri-tó. De ez nem történt meg – tette hozzá, megismételve, hogy az első ütemmel érkező vizet a kínai akkumulátorgyárak hasznosítják majd. Azért fog küzdeni a közgyűlésben – mondta –, hogy szembesítse a polgármestert azzal, mennyire élhetetlen a város.
Reagált a Fidesz
– Míg Gyurcsány Ferenc a Minecraftban online világában épít alternatív valóságot magának, addig Varga Zoltán ezt sajtótájékoztató formájában teszi – közölte a debreceni Fidesz-KDNP-frakció. Azt írták, Debrecen költségvetése stabil, bevételei folyamatosan növekednek. Csak az elmúlt tíz évben háromszorosára nőtt a város gazdasága. Az egyetlen város Debrecen, amelynek fejlesztési programját a kormány tárgyalta és támogatta. Ennek megfelelően évről évre jelentős út- és közműfejlesztési támogatásokat érkeznek, amelyekből ipari és lakossági fejlesztéseket egyaránt megvalósítanak. Ilyen a keleti városrész víz- és szennyvízellátásának történelmi léptékű fejlesztése, vagy a keleti elkerülő út tervezése is.
– A város gazdasága által megtermelt bevételekből pedig jelentős közlekedési és jóléti fejlesztéseket finanszírozunk. Csak 2024-ben a Kertségi Fejlesztési Programban összesen 57 helyszínen, több mint bruttó 4,4 milliárd forintból zajlottak munkálatok, melyek mellett lakótelepi szervizutak, lakossági utak nagyfelületű útfelújításai valósultak meg, de ezeken túlmenően kerékpárút-építésekre, játszóterek létesítésére és megújítására is sor került. Az útépítési beruházások során valamennyi utcában gondoskodtunk a helyszíni adottságoknak megfelelő csapadékvíz-elvezetés megépítéséről, megtörténtek a szükséges közműkiváltások (gáz, hírközlés, elektromos), valamint ahol szükséges volt, megvalósult a közvilágítási rendszer korszerűsítése vagy kiépítése is – tudatták.
Azt is írták, hogy megvalósították az ország egyik legnagyobb környezetvédelmi projektjét, a debreceniek 50 éves álmát, a Civaqua-program első ütemét, amely kizárólag jóléti és környezetvédelmi fejlesztést szolgál, Varga Zoltán hazugságaival ellentétben semmilyen műszaki kapcsolata nincs az ipari területekkel, azok számára egyetlen csepp vizet sem biztosít. A program folytatását az Országos Vízügyi Főfelügyelőség KEHOP+ program keretében készíti elő – tették hozzá.
– Varga Zoltán és elvtársai minden apokaliptikus megnyilvánulását tételesen cáfolja a valóság, de nem hisszük, hogy maradt még Debrecenben olyan ember, aki a DK-t komolyan tudja venni – zárul a közlemény.
FR