Debreceni „futár” fenyegetőzött a borravaló miatt – megszólalt a Wolt és a NetPincér

A Wolt debreceni futárai között nem szerepel az a férfi, aki a napokban – a cég munkatársának mondva magát – gyakorlatilag mindenkit magára haragított, aki találkozott az internetes posztjával (és ilyenek nagyon sokan voltak).
A Kiss Dávid profilról a Debrecenben Hallottam csoportban megosztott bejegyzés írója arról panaszkodott, hogy a cívisvárosban az ételrendelők 70-80 százaléka nem ad borravalót a futárnak. „Hősünk” kiemelte, ő például öt napja nem kap ötven forint jattot sem, miközben ha csak ötszáz forint összejönne, már meglenne egy reggelire vagy egy vacsorára valója.
Ennyivel nem is lett volna különösebb probléma, ám a bejegyzés úgy folytatódott: a futárok megjegyzik a „kedves borravalót nem adó rendelőt”, s bizony melyik vevő szeretné – jött a burkolt fenyegetés –, hogy az ételt a kézbesítés során összefogdossák például pisilés után… egyéb higiénés balesetekről nem is szólva. Magyarul a posztoló – aki azt írta, két éve főállásban futárkodik, korábban Budapesten, de egy éve Debrecenben – azzal ijesztgette az internet népét, hogy jó lesz borravalót adni, különben senki ne vegyen mérget az étele tisztaságára.
Muszáj megjegyezni, a több száz hozzászóló között szinte rögtön feltűntek olyan Wolt-futárok, akik jelezték: azonnal megosztották az ominózus bejegyzés tartalmát a cégükkel, mert tűrhetetlennek tartják a rájuk is rossz fényt vető megnyilvánulást. Közülük nem egy megjegyezte, a leírtak nemcsak vállalhatatlanok, de egy sor állítás valótlan is. A posztot néhány óra múlva már nem lehetett elérni.
Csak lezárt csomagolásban
Az esetet követően megkerestük a Woltot és a NetPincért (a posztoló ennek a cégnek a vevőit is megszólította). A Wolt nagyon gyorsan reagált. – Az ügyben számos megkeresés érkezett, futároktól és vásárlóktól egyaránt. Előbbiek szintén értetlenül álltak az eset előtt, hiszen ez a viselkedés ellentétes azzal, amit a cégünk és partnerei képviselnek. A posztot író állítólagos futártól teljesen elhatárolódunk, a rendszerünkben ilyen nevű kiszállító nincsen Debrecenben – nyomatékosították. Kérdésünkre kiemelték, a futárokat nem alkalmazottként foglalkoztatják a Woltnál, hanem megbízásos szerződéssel. Mielőtt szerződést kötnek, a futárjelölteknek a felszerelésük tisztán tartására is kiterjedő tréninget tartanak, valamint összefoglalják számukra a kötelezően betartandó élelmiszerbiztonsági szabályokat.
– Ennek egyik kardinális pontja, hogy a megrendelt étel csak lezárt csomagolásban szállítható. Az étel csomagolását az éttermi partnerek végzik, a kiszállítást végző futár csak a külső csomagoláshoz érhet, és ugyanabban az állapotban kell átadnia a vevőnek, ahogy azt az étterem átadta a futárnak – részletezték.
A vásárlók online jutalmazhatják a futárok teljesítményét. A cég közlése szerint a „borravaló erőltetése, követelése semmiképp sem összeegyeztethető” az értékrendjükkel.
Ráadásul a borravaló jóváírása nem azonnal a vásárlást követően történik, ezzel is elkerülve az esetleges kellemetlenséget.
A jövedelmi lehetőségekről érdeklődésünkre elmondták: a futárok annyit és akkor dolgoznak, amikor és amennyit szeretnének, így a kereseti lehetőség is ennek függvényében változhat. Napi 8-10 órát és annál sokkal kevesebbet vállaló partnereik egyaránt vannak, miként a keresetet az is befolyásolja, hogy valaki melyik napszakban szállít (ebéd- és vacsoraidőben a megrendelések száma magasabb). A futár viselkedését egyébként (a megrendelt étel minőségét és a kiszállítást is beleértve) a vevőnek módjában áll értékelni; a visszajelzéseket folyamatosan figyelik, és szükség esetén szankcionálnak. Hozzátették: ez végső esetben egy megbízásos viszony megszüntetését is jelentheti.
Hatszázezer, borravaló nélkül
A NetPincérnél is utánanéztek a névnek, velük sem dolgozik az említett Kiss Dávid. Rámutattak, külön etikai-magatartási „kódexeket” készítettek a futárok számára, s „nem fér bele a fogyasztók bármilyen
megfenyegetése”. – A legtöbb visszajelzés szerint a kiszállítóink gyorsak, udvariasak, segítőkészek. Ha valaki annyira eltér az előírt viselkedésmódtól, hogy az eset komolysága megkívánja, úgy jelentjük
az illetékes hatóságnak – reagált Blaumann Debóra, a cég marketingigazgatója, aki a bérezésről elmondta:
Utóbbival kapcsolatban megjegyezte: a tréningeken azt javasolják a futároknak, hogy mivel ez a juttatás csak lehetőség, köszönjék meg.

– Mindazonáltal mi magunk is arra biztatjuk a rendelőket, hogy ha tehetik, ismerjék el a futárok munkáját. Különösen az elmúlt másfél évben értékelődött fel a szerepük, és szeretnénk, hogy a megbecsülést ők is érezzék. A futárok nagyon sokfélék, a járvány idején sokuknak mentőövként szolgált ez a munka, de többen hosszú távon terveznek ezzel a munkakörrel – fejtette ki, hangsúlyozva: a tiszteletlenség, a fenygetőzés megengedhetetlen.
A NetPincérnél a szerződéskötés után minden futárt összekötnek egy úgynevezett futárkapitánnyal, aki segíti őt a munkavégzésben, rálát a tevékenységére, megválaszolja a kérdéseit. Így noha több ezren futárkodnak, közvetlen, baráti viszony is kialakulhat kétirányú kommunikáció mellett. Mindez persze azzal is jár, hogy a rossz dolgokat szintén gyorsan, szinte első kézből észlelik, s ha úgy ítélik meg, egyoldalúan szerződést bontanak a futárral.
Ratalics László




























