Debrecen–Nagykereki: lassú vonat helyett gyors buszok

A MÁV október 19-én életbe lépő menetrendváltozásról szóló közleményében az szerepel, hogy „Megszűnik a vonatközlekedés Debrecen és Nagykereki között”, és az új vasútvonal megépítéséig korszerű buszok pótolják a járatokat, amelyek menetideje több esetben jelentősen csökken. A vasúttársaság hangsúlyozza: a 106-os vasútvonal teljes megújulása a Debrecen–Berettyóújfalu–Biharkeresztes–Nagyvárad közötti korszerű vasúti kapcsolat kiépítésével valósul meg, ezért van szükség az ideiglenes leállásra.
A MÁV közleménye szerint a munkák hátterében a Debrecen Déli Gazdasági Övezet fejlesztésének új üteme áll, amely során – többek között a CATL akkumulátorgyár beruházásai miatt – az érintett állami földterületeken vasúti pályaszakaszokat is el kell bontani. Az új szakasz előkészítése alatt a helyiek igényeihez igazított vonatpótló buszok szállítják majd az utasokat. A korszerű, Euro 6-os motorral szerelt járművek a Tokaj és Nyírség InterCity-járatokhoz is csatlakozást biztosítanak, így a távolsági utazások továbbra is zökkenőmentesek maradnak.
A buszok ráadásul jelentősen gyorsabbak lesznek, mint a jelenlegi, mintegy 100 perces vasúti menetidő: az összes megállót érintő S506-os járat 78 perc alatt, a csúcsidőben közlekedő gyorsjárat pedig 56 perc alatt teljesíti az utat. Az új pálya Debrecen és Sáránd között 160 kilométer/órás sebességre tervezett szakaszokkal épül majd ki, ezzel teljesen új szintre emelve a régió vasúti közlekedését.
Nem bezárás, hanem fejlesztés
A döntés ugyanakkor több településen is aggodalmat keltett, ezért fontos hangsúlyozni: nem a vasút megszüntetéséről van szó, hanem annak teljes újjáépítéséről – erről beszélt Szöllősi Roland, Pocsaj polgármestere, aki a 106-os vasútvonal mentén fekvő települések vezetőivel egyeztetett, és a MÁV, valamint a minisztérium közötti kapcsolattartóként is dolgozik.
– A mostani vasútvonal állapota méltatlan, versenyképtelen, helyenként 20-30 kilométer/órás lassújelekkel terhelt, és néhány szakaszon alig használható. A teljes felújítás elkerülhetetlen volt, a karbantartások már csak rövid ideig tudták javítani a helyzetet. A célunk egyértelmű: nem megszüntetni, hanem modernizálni szeretnénk a 106-os vasútvonalat – fogalmazott Szöllősi Roland.
A polgármester szerint a vasútvonal átalakítása több éve napirenden van, az ipari fejlesztések csak felgyorsították a folyamatot.
– Ez nem bezárás, hanem egy vágányzár miatti átmeneti menetrend, amely alatt vonatpótló autóbuszok közlekednek. Az új vasúti nyomvonal megépítése után a 106-os vonal teljes hosszában megújul – hangsúlyozta.
Sűrű és gyors buszközlekedés
A döntés körül kialakult vitákra reagálva Szöllősi Roland külön kiemelte: a közösségi közlekedés nem lehet politikai kérdés.
– Nagyon szomorú, hogy a vasútvonal ügye politikai színtérré vált. Az, hogy a lakosság, a diákok, a dolgozók el tudjanak jutni A pontból B pontba, nem politikai kérdés. A közlekedés mindenkit érint, ezért nem szabad politikai szempontok szerint kezelni – mondta.
Ezzel a véleménnyel a vasút menti települések polgármesterei is egyetértenek: mindannyian támogatják a felújítást, és együttműködtek a MÁV-val a menetrend és az átmeneti közlekedési rendszer kialakításában.
A pótlóbuszok menetrendjét a helyiek igényeihez igazították, és minden idők legsűrűbb buszos vonatpótlását kapja majd a térség. A Debrecen–Nagykereki vasútvonal mentén a buszjáratok munkanapokon és iskolai időszakban óránként közlekednek a hajnali óráktól késő estig. A legforgalmasabb időszakokban, reggel 4 és 9 óra között Nagykereki felől Debrecen irányába félóránként indulnak majd a buszok, hazafelé, délután szintén félóránként lesz vonatpótló autóbuszjárat. Ez – emelte ki Szöllősi Roland – egy versenyképes, korrekt, tisztes menetrend lesz.
A reggeli csúcsidőben négy busz érkezik Debrecenbe 7:14-re, kifejezetten a munkakezdéshez és iskolai időbeosztáshoz igazítva. Ezek közül több az M35-ös autópályán közlekedik majd, így jelentősen lerövidül az utazási idő.
A lakosság tájékoztatása több csatornán történik: postaládába juttatott közleményekkel, szórólapokkal, plakátokkal és online felületeken is folyamatosan informálják az utazókat. Az első napokban személyesen is jelen lesznek a forgalmasabb megállókban, hogy segítsék az eligazodást.
A szolgáltató és az önkormányzatok folyamatosan monitorozzák a helyzetet, és ha szükséges, korrigálják a rendszert a lakossági visszajelzések alapján.
– Folyamatos kapcsolatban leszünk a szolgáltatóval, és biztosítjuk, hogy mindenki fel tudjon szállni, és időben célba érjen. Ha bárhol változtatni kell, meg fogjuk tenni – hangsúlyozta Szöllősi Roland.
A 106-os vasútvonal várhatóan 3-4 év múlva éledhet újra, amikor a teljes nyomvonal-átépítés, továbbá az engedélyezési folyamatok lezárulnak. Addig azonban a pótlóbuszok nemcsak gyorsabb és pontosabb, hanem kiszámíthatóbb szolgáltatást is biztosítanak majd, mint az eddigi, lassújelekkel tűzdelt vasúti közlekedés.





























