Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Debreceni autókereskedő: a kilométerórát ma is sokan visszatekerik

Cívishír | 2024. 03. 22. | 10:34:12
Nem egyszerű megtalálni az ideális használt autót.
Debreceni autókereskedő: a kilométerórát ma is sokan visszatekerik
Számos tévhit van, amit érdemes eloszlatni (Fotó: Illusztráció/pikist)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A legjobb autó az új autó. A mára legendássá vált mondást Henry Fordnak, az amerikai autóipar egyik úttörőjének tulajdonítják, és ennek az igazságtartalmával nemigen lehet vitatkozni. De mit tegyen az egyszerű állampolgár, ha a fizetéséből nemhogy új autóra, de még újszerűre sem futja? Ők vannak többen ebben az országban, így aztán egyáltalán nem mellékes kérdés, hogy nekik mekkora esélyük van legalább nagyjából eligazodni a használtautó-piac útvesztőiben. Segítőtársunk, akit hívjunk csak Bélának, több mint húsz éve dolgozik ezen a terepen, előbb alkalmazottként, ma pedig már saját vállalkozást vezetve osztja meg velünk tapasztalatait, amelyek egyáltalán nem biztos, hogy közelebb visznek bennünket a megoldáshoz, sőt még csak azt sem ígérjük, hogy e sorok elolvasása után nagyobb önbizalommal vághatunk neki a keresgélésnek. 

Most is vannak, akik visszatekerik

Béla a beszélgetés elején rögtön eloszlatja azt a tévhitet, miszerint ma már elő sem fordulhat, hogy a tulajdonosok, kereskedők visszatekerik a kilométerórát. Ezzel az átveréssel ma is sokan élnek, de 2012 óta azért jóval kevesebben, hiszen akkor kötelezővé tették, hogy a gépjárművek kilométeróra-állását nyilvántartásban kell rögzíteni, és az adásvétel során a szerződésen is kötelező feltűntetni, hogy addig hány kilométert futott az autó. – Azelőtt szinte kivétel nélkül mindenki visszatekerte az órát, legyen az magánszemély, cég vagy kereskedés – meséli Béla. – Egymást licitálták felül a szektor szereplői, és bevallom, jómagam is így tettem, mert máskülönben nem tudtam volna eladni az autókat, hiszen azokét vették volna meg, akik kevesebb kilométert futott járműveket kínáltak volna, mint én. Ma azért már sokkal nehezebb manipulálni az órát, hiszen a márkahálózatoknak nemzetközi hozzáférésük van az adatbázisokhoz, az alvázszám alapján nyomon követhető a gépkocsi élete: lehet látni, hogy mikor adták el, és az is tudható, hogy mikor járt szervizben a jármű. Ha ezek az adatok megvannak, akkor valószínűsíthető, hogy abban az autóban tényleg annyi kilométer van, amennyi ott szerepel. 

Béla szerint Magyarországon – és persze több más országban is – a vevők kilométeróra-függők, ezért az óra állása határozza meg alapvetően az autó piaci értékét. Ez az első, amit az emberek megnéznek, és ebből vonnak le (sokszor téves) következtetéseket.

– Sokan megvesznek egy olyan autót, amelyikben papíron kevés a kilométer – magyarázza. – Pedig tudnék nem egy gépkocsit mutatni, amelyikben van legalább 300 ezer, de mivel zömében autópályán használják, városban alig, így kiváló állapotú, míg egy ugyanolyan korú és márkájú autó 200 ezer kilométerrel is lehet nagyon rossz „bőrben”, hogyha mondjuk folyton városban nyüstölik. A sok kilométertől félnek az emberek, elriasztja őket a vásárlástól, pedig ha egy autó megkapja a szükséges karbantartást, akkor 300 ezer kilométerig egyik márkával sincs különösebb probléma. A kilométeróra-mániát a kereskedők is érzékelik, ezért aztán igyekeznek a leendő vevők kedvében járni úgy, hogy visszatekerik az órát, ami a külföldről behozott, nehezen ellenőrizhető gépkocsik esetében ma is bevett szokás. – Sokan csinálják azt, hogy egy 300 ezer kilométert futott autó óráját visszatekerik 200 ezerre, vagy annál még kevesebbre, mert akkor nem 5, hanem rögtön 6 millióért lehet eladni – avat be a részletekbe. – Egy kis manipulálással egymilliós plusz hasznot lehet elérni, és még a vevő is örül, mert azt hiszi, a valósnál 100 ezerrel kevesebb van az autóban, amit megvásárolt. És ezt nyugodtan meg is tehetik a kereskedők, mert mondjuk egy Olaszországból hozott kocsinál hiába dugják a vevő orra alá a szervizkönyvet, úgyse tudja megállapítani, hogy igazi-e, vagy hogy az abban szereplő adatok valósak-e. Ember legyen a talpán, aki egy ilyen jármű előéletében el tud igazodni, úgyhogy ez a trükk a kereskedőnek nem jár nagy rizikóval, viszont garantált a hatalmas haszon. Béla még azt is hozzáteszi: amúgy egy új szervizkönyvet se nagy dolog készíteni: egy nyomtató kell hozzá meg egy bélyegző, amit megint csak nem nagy ügy elkészteni. Ennek némileg ellentmond, hogy szerinte egyik kereskedőnek sem az a célja, hogy átverje az ügyfeleit, mert egy becsapott vevő sok kárt tud okozni az üzletmenetnek: egy dühös ügyfél a közösségi médiában közzétett ilyen bejegyzésével pillanatok alatt nagyon sok embernél keltheti rossz hírét a vállalkozásnak, ráadásul tízből legalább két átvert vásárló be is fogja perelni a kereskedést. És ami még gyanakvásra adhat okot, ha egy kereskedésben szinte minden autóban nagyjából ugyanannyi kilométer van. Ez azért nem túl életszerű, érdemes erre is odafigyelni, mert ha ilyennel találkozunk, akkor ott egészen biztos, hogy az órákat visszatekerték.  

Tévhitek, amiket érdemes eloszlatni

Mire érdemes még odafigyelnie a laikus vásárlónak, hogy a lehetőségekhez képest úgy érezze, megtalálta a számítását, és nagyjából olyan autót vett, amilyet szeretett volna? Van, aki szerint például árulkodó lehet a kormánykerék állapota, de Béla ezen a felvetésemen jót nevet, mint mondja, ez egy elég gyenge szál, és ebből is látszik, hogy nem sokat értek az autókhoz. – Van 300 ezer kilométert futott gépkocsi, amelyiknek olyan a kormánya, mintha új lenne, egy másikban meg 40 ezer kilométer után már teljesen elkopott. A kormány állapotának semmi köze ahhoz, hogy az autóval mennyit mentek – vágja rá. 

Egy idős nőtől, egy nyugdíjas háziorvostól vettem az autót, biztos, hogy megkímélte, ráadásul szinte csak városban használta – szól a következő biztos érv amellett, hogy sikerült kifogni az év ajánlatát. Béla viszont azt mondja, se az idős kor, se a foglalkozás nem garancia semmire.

Anyukája példáját hozza fel, aki már szintén nyugdíjas, és a városi közlekedés során az új autójában alig 30 ezer kilométer alatt az összes gyári féket és a kuplungot is elhasználta. Ezzel szembe állítja azt a 250 ezer kilométert futott gépkocsit, amit szinte kizárólag autópályán használnak, és műszakilag hibátlan, kopásmentes, hiszen úgy megy a jármű száz kilométert, hogy a sofőr beállítja a tempomatot, aztán hozzá sem ér a váltóhoz, a kuplunghoz, de még a fékhez se nagyon. – Nem mindegy tehát, hogy milyen üzemi körülmények között használnak egy gépkocsit – hangsúlyozza. – Autópályán 500 kilométer annyi, mintha városban mennénk 50-100 kilométert. 

Béla szerint az autóvásárláskor egy jó tanácsot mindenképpen érdemes megfogadni, mégpedig azt, hogy a gépkocsi hangját feltétlenül hallgassuk meg hideg motorral.

Ezért aztán soha se úgy menjünk a kereskedőhöz, hogy előre szólunk, hányra érkezünk, mert akkor biztosak lehetünk benne, hogy ha az általunk kinézett autónak hidegen rossz a hangja, akkor fél órával az érkezésünk előtt azt már be fogják indítani 5-10 percre, hogy ne a hideg motort hallja a potenciális vevő. – Hallgassuk meg, hogy egyenletesen jár-e a motor, szép-e a hangja, vagy esetleg kopog, csörög! – hívja fel a figyelmet. – Aki egyáltalán nem ért az autókhoz, az vigye el egy szervizbe vagy egy műszaki bázisra, ahol tüzetesen átvizsgálják, fékpadra, rázópadra teszik, és így azért már mindenki kaphat támpontot arról, hogy milyen állapotban van az általa kiválasztott gépkocsi, de mivel senki sem lát bele például a motorba, így a rejtett hibákat még ott sem tudják kiszűrni. Ma már olyan vállalkozások is működnek, amelyek hívásra a helyszínre mennek, és ott vizsgálják át a járművet. Pár tízezer forintba kerül, szerintem mindenképpen megéri. Szánják rá az összeget!

Nem minden arany, ami nyugati!

– Na, ez is egy tévhit! – válaszolja Béla arra a felvetésünkre, hogy a nyugatról behozott autók megkíméltek, hiszen az ottani tulajdonosok az anyagi helyzetük miatt jobban megengedhetik maguknak, hogy rendszeresen szervizbe vigyék a járművet. – Ilyen általánosításokat nem lehet megfogalmazni. Az óra visszatekerése sem csak magyar sajátosság. Például a német autótulajdonosok is megteszik ezt, mert tudják, hogy ha kevesebb a gépkocsiban a kilométer, akkor egy magyar vagy egy román kereskedőnek jóval több pénzért tudják eladni. A bökkenő ott van, hogy a német viszont a 4-5 éves BMW-jét rendszeresen viszi szervizbe, így ha észnél van a vevő, akkor a nemzetközi adatbázisból hamar rájön, hogy a legutolsó szerviznél rögzített kilométeróra-állás és a hirdetésben szereplő érték között van mondjuk 100 ezer kilométer differencia. Attól, hogy nyugatról hoznak be egy autót, még egyáltalán nem biztos, hogy jobb, mint a Magyarországon használt. Észak-Európában és Nyugat-Európában például télen sózzák az utakat, így ott egy 8-10 éves autó alvázán már biztos, hogy van felületi rozsda. Az olaszoknál meg más a vezetési kultúra. Ők a parkolóba úgy állnak be, hogy az előttük és a mögöttük álló gépkocsinak is nekimennek, kicsit meglökik, ezért azok az autók esztétikai szempontból hagynak kívánnivalót maguk után. 

Pénzt előre ne adjunk!

Bélától megtudtuk azt is, előfordul, hogy a kereskedők foglalót kérnek attól, aki máshol akarja bevizsgáltatni a járművet, és ekkor bizony kellemetlen meglepetés is érhet bennünket. – Tegyük fel, hogy a szerviz egy hét múlva tudja fogadni az autót. A kereskedő erre azt mondja, rendben, tartom neked a gépkocsit addig, de ezért kérek tőled 50 ezer forint foglalót – magyarázza. – Mivel használt gépkocsiról van szó, a szervizben szinte biztos, hogy valami javítanivalót találnak majd. Ezt elmondod a kereskedőnek, hozzátéve, hogy a foglalóból akkor megjavíttatnád a feltárt hibát. És ekkor jöhet a meglepetés! Közlik veled, hogy az autónak annyi a vételára, amennyi rá van írva, ha megveszed, akkor a foglaló ára természetesen lejön belőle, de ha nem kell a jármű, semmi gond, majd megveszi más, viszont a foglalót nem adják vissza. Ez az üzleti magatartás nem általános, de mivel előfordul, nem árt róla tudni. 

Nem árt tisztába lenni a jogainkkal 

Béla felhívja a figyelmet a szavatossági törvényre, amely azért ad egyfajta biztonságot a vevőnek. Ezzel kapcsolatban érdemes tájékozódni. Itt most csak néhány részletet érintünk. Például azt, hogy el lehet állni a szerződéstől többszöri, eredménytelen javítás után, vagy ha a gépjármű az életkorához és a futásteljesítményéhez képest rendkívül gyakran, sorozatosan meghibásodik, és a javítás többször is eredménytelen. Szintén fontos, hogy ha magánszemélytől vásárolunk használt autót, akkor az úgynevezett kellékszavatossági kötelezettsége 1 évig áll fenn az eladónak.

Ha kereskedőtől vásárolunk, akkor a kellékszavatosság ideje 2 év, de figyelni kell arra, hogy a szerződésben ez lerövidíthető 1 évre. Érdemes tisztában lenni azzal is, hogy ha kereskedőtől vesszük a járművet, 6 hónapig az eladónak kell bizonyítania, hogy a hiba oka az adásvétel időpontja után keletkezett. Magánszemélyek közötti vásárlás esetén ellenkező a helyzet, ilyenkor a vevőnek kell bizonyítania, hogy a hiba oka már fennállt az eladáskor is.

Béla a szavatossági törvény kapcsán megjegyzi: ritka eset az, amikor egy kereskedő egy autó miatt engedi, hogy bepereljék, mivel az ilyenkor szokásos műszaki vizsgálatokat követően jó eséllyel úgyis ő húzza a rövidebbet, így aztán inkább elismeri a hibáját, és vagy javíttatja a hibákat, vagy akár az autó vételárát is visszafizeti. Jó tanácsként még elmondja azt is: magyarországi autók esetében a Jármű Szolgáltatási Platform adatbázisát is érdemes használni, hiszen abban minden fontos információ megtalálható. Béla szerint egy nagyobb összegért, akár 10-15 millió forintért megvásárolt használt autó esetében a műszaki garanciabiztosítás megkötésén is érdemes elgondolkodni. Mint mondja, sokan erről a lehetőségről nem is tudnak, pedig ha meghibásodik az autó, jól jöhet a biztosítás. – Ha elromlik a turbó, annak a javítási költsége legalább félmillió forint, de lehet ez sokkal több is – jegyzi meg. – Ilyenkor a műszaki garanciabiztosítás kihúzhatja a csávából a tulajdonost.

Takács Tibor

Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Tűzijáték? Debrecen másképp ünnepel
Tűzijáték? Debrecen másképp ünnepel
Drága és szennyez, akkor minek? - tehetjük fel a költői kérdést.
Kellemetlenség egy hajdúszoboszlói szállodában
Kellemetlenség egy hajdúszoboszlói szállodában
Még a debreceni tűzoltók is riasztották.
Oktatófilm arról, hogyan kell rollerezni
Oktatófilm arról, hogyan kell rollerezni
Gyakran szabálytalankodnak.
Talán nem ébred öntudatra az MI Debrecenben sem
Talán nem ébred öntudatra az MI Debrecenben sem
Debrecenben működik egy szuperszámítógép.
Kollégiumi helyek Debrecenben: döntés augusztus 21. után
Kollégiumi helyek Debrecenben: döntés augusztus 21. után
A jelentkezők 70-80 százalékát tudják felvenni.
Újabb besurranó tolvajt fogtak el Debrecenben
Újabb besurranó tolvajt fogtak el Debrecenben
Nem csak egy fűkaszát vitt el.
Kapuk zárva, szemek nyitva – civilek járőröznek Debrecenben
Kapuk zárva, szemek nyitva – civilek járőröznek Debrecenben
Egy Facebook-csoportból szerveződött meg a közösség; tagjai figyelik a gyanús mozgásokat, és értesítik a hatóságokat.
Derék utcai Spar: ekkor nyithat újra
Derék utcai Spar: ekkor nyithat újra
Még tart a debreceni szupermarket felújítása.
Debrecenben adják át a Kaszás Attila-díjat
Debrecenben adják át a Kaszás Attila-díjat
A díj a magyar teátrumi világ egyik legrangosabb civil elismerésévé vált.
Milliárdok és meglepetések Hajdú-Biharban
Milliárdok és meglepetések Hajdú-Biharban
Látható, mely települések a gazdaság motorjai, és hol van még tartalék.
Ketten rámolták ki a debreceni műhelyt
Ketten rámolták ki a debreceni műhelyt
Az elkövetőket őrizetbe vették. +Videó
Globálisan is csúcson az élelmiszerárak
Globálisan is csúcson az élelmiszerárak
A FAO élelmiszerár-indexe kereskedelemmel súlyozott mutató.
Jelentősen drágult a zöldség, a gyümölcs, a tojás
Jelentősen drágult a zöldség, a gyümölcs, a tojás
Az őszibarackért 85,4, a kakaóért 20,4 százalékkal fizetünk többet, mint egy éve.
Közvetlen járat indul Magyarország és Amerika között
Közvetlen járat indul Magyarország és Amerika között
A Boeing 787-8 Dreamliner típusú repülőgépek napi rendszerességgel közlekednek.
Milliárdok és meglepetések Hajdú-Biharban
Milliárdok és meglepetések Hajdú-Biharban
Látható, mely települések a gazdaság motorjai, és hol van még tartalék.
Döntést követelt a debreceni színházigazgató távozása
Döntést követelt a debreceni színházigazgató távozása
Több önkormányzati intézménynél várható a belső szabályzat módosítása.
Eljárás indult az Airbnb-vel szemben
Eljárás indult az Airbnb-vel szemben
A cég nem először került a hivatal látókörébe.
Gulyás: jön a munkahelyvédelmi akcióterv
Gulyás: jön a munkahelyvédelmi akcióterv
Az Európai Unió és az Egyesült Államok között létrejött kereskedelmi megállapodás miatt.
A keleti városrészben kellene bicikliutat tervezni
A keleti városrészben kellene bicikliutat tervezni
Hajdúböszörmény városa ajánlatokat kér.
Ismét a Gazdasági Versenyhivatal célkeresztjében a Booking
Ismét a Gazdasági Versenyhivatal célkeresztjében a Booking
A szállásfoglaló platform megtéveszthette a fogyasztókat.
Fogyasztás: biztató számokat közölt a KSH
Fogyasztás: biztató számokat közölt a KSH
Júniusban az országos kiskereskedelem forgalma folyó áron 1702 milliárd forintot ért el.
Profi autós fali töltők a Bronzelektrótól
Profi autós fali töltők a Bronzelektrótól
Korszerű megoldások az elektromos gépkocsi egyszerű, kényelmes töltésére.
Jó hírt kaptak az autósok
Jó hírt kaptak az autósok
Kevesebbet kell fizetni a kúton.
Újabb féléves csúcson a használtautó-piac
Újabb féléves csúcson a használtautó-piac
A kedvenc továbbra is az Opel.
Kínai „agyat” kapnak a debreceni BMW-k
Kínai „agyat” kapnak a debreceni BMW-k
A BMW ezzel a lépéssel követi a Mercedes-Benz példáját.
Több mint ötezer autót vonnak ki a forgalomból
Több mint ötezer autót vonnak ki a forgalomból
Szabálytalanul jelentették be a járműveket.
Gyanta eltávolítása autóról
Gyanta eltávolítása autóról
Így védd meg a fényezést!
Komoly változás jön a gépjárművek honosításánál
Komoly változás jön a gépjárművek honosításánál
Több mint 1440 újabb helyszín nyílik meg.
Havonta közöl haszáltautó-statisztikát a KSH
Havonta közöl haszáltautó-statisztikát a KSH
Fontos feladat a megújulás - hangzott el.
Benzingőz és drift a Nagyerdőn
Benzingőz és drift a Nagyerdőn
Vasárnap is Debrecen Drive.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Gyász: elhunyt egy fiatal hajdúnánási katona
Gyász: elhunyt egy fiatal hajdúnánási katona
„Miért, miért, miért kellett ennek megtörténnie?” – írja a polgármester.
Hirdetés
Hirdetés
Még matyó népviseletben is átúszták a Balatont
Még matyó népviseletben is átúszták a Balatont
A klasszikus táv legidősebb férfi teljesítője 84, a legidősebb női úszó pedig 79 éves volt.
Hirdetés
Hirdetés
Kukoricásba borult egy autó Hajdú-Biharban
Kukoricásba borult egy autó Hajdú-Biharban
Mentők, tűzoltók a helyszínen.
Gazdaság
Globálisan is csúcson az élelmiszerárak
A FAO élelmiszerár-indexe kereskedelemmel súlyozott mutató.
Jelentősen drágult a zöldség, a gyümölcs, a tojás
Az őszibarackért 85,4, a kakaóért 20,4 százalékkal fizetünk többet, mint egy éve.
Közvetlen járat indul Magyarország és Amerika között
A Boeing 787-8 Dreamliner típusú repülőgépek napi rendszerességgel közlekednek.
Milliárdok és meglepetések Hajdú-Biharban
Látható, mely települések a gazdaság motorjai, és hol van még tartalék.
Döntést követelt a debreceni színházigazgató távozása
Több önkormányzati intézménynél várható a belső szabályzat módosítása.
Támogatott tartalom
Skoda Superb-t venne tartós bérletbe a DKV
Skoda Superb-t venne tartós bérletbe a DKV
A debreceni közlekedési társaság beszerzési hirdetménye.
Miért érdemes Semmelrock térburkolatot vásárolni a Gulyás Tüzépen?
Miért érdemes Semmelrock térburkolatot vásárolni a Gulyás Tüzépen?
Megnyerheti a bruttó 250 ezer forint értékű GSV-utalvány egyikét.
Fülledt esték, forró élmények
Fülledt esték, forró élmények
Augusztusban újra felpezsdül a debreceni Grand Casino világa – zene, játék és szórakozás minden mennyiségben.
Hirdetés
Hirdetés