Csökmőnek nagyon kell az M47-es

Az útépítés Csökmőn is a leginkább várt településfejlesztési beruházások között van. A TOP Pluszos pályázati támogatásnak köszönhetően a múlt évben elkezdődött és várhatóan az idén befejeződik a falu három utcájában az aszfaltozás. A Táncsics utca egy részén már új útburkolaton közlekedhetnek a járművek, a Vörösmarty utca teljes egészében, a Széchenyi utca pedig részben kap új aszfaltszőnyeget. Várhatóan hamarosan elkezdődik az iskola előtt a parkoló, valamint egy közösségi tér és a sportpálya kialakítása is.
Nagy Tibor polgármester tudatta, a Széchenyi utca másik részét is szeretnék leaszfaltozni, továbbá a Vörösmarty utcán járdát építeni. Terveznek pályázatot beadni az ebben az évben augusztus 16-án tartandó falunap, azaz a Sárkány-nap programjainak támogatására. A faluvezető ígéri, minden korosztály megtalálja a számára érdekes szórakozási lehetőséget. Sztárfellépők idén is lesznek, továbbá szeretnék, ha a kirakodóvásár visszanyerné régi rangját. Az 1990-es évek elején, amikor elkezdődött a Sárkány-napok sorozata, kirakodóvásár gyakorlatilag még csak Csökmőn volt Dél-Biharban. Később már több település is rendezett falunapot, ami megosztotta a vásározókat, és kevesebb kereskedő és érdeklődő érkezett Csökmőre. Ezen a vásár propagálásával, az árusítási feltételek könnyítésével szeretnének változtatni.
Több a munkanélküli
Megtorpant a közmunkaprogramok foglalkoztatottjai létszámának évek óta tartó apadása. Ennek oka, hogy az elmúlt hónapokban a csökmőiek sokaságának munkát adó környékbeli üzemek, gyárak közül van, amelyik végleg bezárt (Körösladányban a Henkel – a szerk.), vagy a termelését ésszerűsítve csökkentette a dolgozói létszámát. – Korábban, ha megüresedett egy-egy hely a közfoglalkoztatásban, alig-alig tudtuk feltölteni. Most azonban többen jelentkeznek közfoglalkoztatottnak, mert elveszítették munkahelyüket és nem találnak másikat, a családjukat pedig el kell tartani. Még akkor is, ha ez a pénz sokkal kevesebb, mint amit az elsődleges munkaerőpiacon kerestek – beszélt a jelenlegi helyzetről Nagy Tibor, majd részletezte, hogy településén milyen lehetőségei vannak egy közmunkásnak. Az intézményekben konyhai kisegítőként, takarítóként 26 dolgozót tudnak foglalkoztatni, míg a Start munkaprogramban 18-20 főt. Ők a mezőgazdasági programban, vágó- és kettős hasznosítású csirkét nevelnek a konyhára és eladásra, a fóliasátorban zöldséget termesztenek, és működik a szalmabálából tüzelőbrikettet gyártó részleg, továbbá javítják a belterületi utakat és járdákat.
Helyben is van azonban munkalehetőség a közintézmények, a lakosság mindennapi igényeit kielégítő szolgáltatások, a mezőgazdasági kft., a kaptárkészítő üzem és a családi mezőgazdasági vállalkozások révén.
Újfalu helyett Szeghalom
Csökmő jövőbeni fejlődését egyelőre nehezíti, hogy Hajdú-Bihar peremén fekszik Debrecen és Békéscsaba között körülbelül félúton, és a járásközpontja, Berettyóújfalu 30, míg a már Békés vármegyei Szeghalom csupán 10 kilométeres kocsiúttal érhető el. Busz óránként jár. Mindezt egybevéve, ha városba mennek a csökmőiek, akkor az számunkra Szeghalom, ahol a bevásárlást, hivatalos ügyeket éppen úgy el tudják intézni, mint Berettyóújfaluban. Tegyük hozzá, középiskolába is inkább Szeghalomba járnak.
A nagyvárosoktól való tetemes távolság és a már korábban részletezett munkahelyhiány miatt gyorsan apad Csökmő lakosságszáma.
2020-ban még 2 ezer 24-en éltek a faluban, mára ez a szám 1770-re csökkent. Mindezzel együtt a faluban van bölcsőde, óvoda, iskola, művészeti iskola, védőnő, háziorvos, fogorvos, tehát gyakorlatilag éppen úgy, mint egy kisvárosban. Jó irányba mutathat a már nagyon régóta tervezett M47 gyorsforgalmi építése, ami már nemcsak sejlik, hanem kézzelfogható eredményei is vannak. A térség polgármesterei – köztük a csökmői is –, a Magyar Közút és a tervező cég szakemberei a napokban egy munkaértekezleten vettek részt. Ott elhangzott, hogy az M47-es útnak két nyomvonalra van elfogadott környezetvédelmi engedéllyel rendelkező terve, és most dolgozzák ki a harmadik nyomvonalat, amely minden bizonnyal a „befutó” lesz. Ez pedig nem más, mint a 47-es főút részben jelenlegi nyomvonalán egy újabb 2x1 sávos aszfaltcsík megépítése. A tervek szerint a településeket nem szelné át az új út, hanem elkerülné. A 2x2 sávos autóútra Csökmőtől három kilométerre északra lehet majd becsatlakozni, a gyorsforgalmi út pedig nyugati irányban kerüli majd el a falut. Az M47-es időben közelebb hozza Csökmőt Debrecenhez és Békéscsabához is, sőt Berettyóújfaluhoz is, így a közlekedés javulásával, biztonságosabbá válásával csökkenhet a dél-bihari település hátrányos helyzete.
CH






























