Autósok, akiken a kormány (még) nem segített. Koroknai Imre válaszol!

Az autóvezető-képzést is lenullázta a koronavírus-járvány, ami a szakmának a lehető legrosszabbkor jött, hiszen felfelé ívelő pálya tört meg hirtelen. Ugyanakkor hoppon maradtak több ezren, akiknek félbeszakadt az autós oktatásuk. Debrecen és Hajdú-Bihar megye legnagyobb autósiskolájának vezetője egy korábbi interjúban éppen a 2008-ban kezdődött gazdasági válság kapcsán mesélte a Cívishírnek, hogy az megtizedelte a hajdúsági autósiskolákat. Vajon most is csak az marad fenn, aki gondoskodott anyagi tartalékról? Mi várható a válság után? Lehet, érdemes online megtanulni a KRESZ-t? Mekkora dömping várható a járvány után? Megannyi kérdés zúdítottunk a közlekedési szakemberre.
A kollégáink az elmúlt években a maximumhoz közeli teljesítménnyel oktattak, ami a ledolgozható órák számát illeti, az utóbbi időben – ha úgy tetszik – aranykorát élte a szakma, hiszen úgy a B-kategóriás, mint hivatásos- vagy a szaktanfolyami képzéseink is telt házzal zajlottak. Március 16-án kaptuk az első hidegzuhanyt, amikor a tanfolyamainknak részben helyt adó oktatási intézményeket bezárták. Arra a hétvégre lekötött vizsgák elmaradtak, mint ahogyan a többi is, mert a járványhelyzetre való tekintettel még aznap minden tanfolyamot és vizsgát felfüggesztettünk. Az oktatóink és a tanulóink egészsége a legfontosabb!
- fogalmazott Koroknai Imre, kiemelve, hogy minden szereplő a legnagyobb megértéssel vette tudomásul a döntést, és türelmesen várják az érintettek a járvány végét.

Ahogy a közoktatás e-learningre váltott, úgy van-e lehetőség a monitor előtt jogosítványt szerezni? A kérdésre a Koroknai Autósiskola már korábban, a járványtól függetlenül választ adott, hiszen a régióban elsőként vezette be az ilyen típusú KRESZ-oktatást, és ma már a tanulók több mint ötven százaléka az e-learning képzést választja.
„Magát az e-learninges tanulást támogatom, hiszen a fiatalok számára ma már ez a vonzó, nem pedig a klasszikus, tantermi oktatás, és a járványhelyzet miatt, aki kérte, annak lehetőséget biztosítottunk, hogy a tanfolyamát távoktatásban folytassa. Vizsgázásra azonban így sincs lehetőség, legalábbis otthonról, mert benne van például az, hogy a vizsgázó helyett valaki más tölti ki a tesztet. Lehet elektronikusan vizsgázni, de egy meghatározott vizsgateremben, Debrecenben a Széchenyi utcán, normális körülmények között, azaz nem most. Az elektronikus tananyag egyébként kiváló, nagyon sok ábrával, videóval illusztrált, abszolút elsajátítható”
- érvelt az e-learninges KRESZ-oktatás mellett a szakember, aki azonban hozzátette, hogy ő egyébként konzervatív nézeteket vall e tekintetben, mert úgy véli, hogy egy felkészült szakoktatótól személyesen, csoportos képzés keretén belül többet lehet tanulni, mint egy számítógépes programból.

(Fotó: Koroknai Autósiskola)
Koroknai Imre beszámolt arról is, hogy a hivatásos gépkocsivezetőknek ötévente úgynevezett ismeretfelújító vizsgát kell tenniük. Sokaknak éppen most jár le a szaktanfolyami-képesítő igazolványuk érvényességi ideje, de megújítani most erre sincs lehetőség, egy kormányrendelet szerint azonban ezek az okmányokat a vészhelyzet végéig érvényesnek tekinthetők, mint ahogy minden más járművezetői engedély is. A nemzetközi fuvarozók most lejárt ADR-vizsgája pedig november 20-ig érvényes egy nemzetközi megállapodás szerint.
A járművek műszaki vizsgáztatásában is érdekelt Koroknai Autósiskola műhelye nyitva van, tehát műszakiztatni lehet, de a március 16. után lejárt műszaki vizsga érvényességét is meghosszabbították, egészen a vészhelyzet feloldását követő 15 napig. Ezt fontos tudni! – hívja fel a figyelmet Koroknai Imre, aki azonban óva inti az érintetteket, mert várakozásai szerint sokan vannak, akik kivárnak, de ha egyszer a járványnak vége, akkor a műszaki vizsgáztatók a várható nagy rohamot nem fogják bírni, és a tumultusban 15 nap alatt nagyon sokan nem tudnak majd időponthoz jutni az erre szakosodott műhelyekben. Jó tanács: érdemes már most gondoskodni a műszaki vizsgáról!

Mi újság az oktatókkal, az egyéb alkalmazottakkal? Felkopik az álluk? – szegeztük a kérdés Koroknai Imrének.
„A kormány első körben a katásoknak bizonyos engedményeket tett, de ebből az oktatók kimaradtak, márpedig – ismereteim szerint – a Magyarországon dolgozó mintegy négyezer oktató 95 százaléka katás. Az oktatói érdeképviselet sikertelenül lobbizott a kormánynál, amit nehezményezünk és igazságtalannak tartunk. Az oktatók ugyanis márciusban egy félhavi fizetést vittek haza, áprilisban azonban előreláthatólag semmit nem fognak. Az autósiskolák más tekintetben sem kiemelt gazdasági szereplők, tehát járulékfizetési kötelezettségünk alól sem kaptunk felmentést. Most ott tartunk, hogy a szabadságukat töltik a munkatársaink, és teljes a kilátástalanság, mert nem tudjuk, ez a mostoha állapot meddig tart. Először is reménykedünk, hogy a döntéshozók minket is a kegyeikbe fogadnak.”
Mit hoz a jövő?
Aki komolyan vette az autósoktatói szakmát, a Koroknai Imre által említett fellendülésben az átlagosnál jobban keresett, és remélhetőleg kihúzza e vészterhes időt. Utána pedig eljön a Kánaán? Koroknai Imre nehezebb jövőt sejt.
„Először is be kell fejezni a félbehagyott tanfolyamokat, autóvezetési oktatásokat. Nagy a feltorlódás, előreláthatólag nem lesz hétköznap és hétvége, már csak a vizsgaidőpontok miatt sem. Megfeszített munka vár ránk, illetve a vizsgáztató hatóságra egyaránt, mégis azt mondom, hogy már alig várom! A távolabbi jövőt azonban nem látom, de valami azt súgja nekem, hogy a járvány előtti állapothoz képest visszaesésre kell számítani. Megváltozik a világ, a szülőknek nem az lesz az első, hogy a tizenhét éves gyereküket befizessék egy autósiskolába jogosítványt szerezni. Ott lesznek a rezsiszámlák…”
Cs. Bereczki Attila






























